بازاریابیتجارت الکترونیک

۶ گام برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق

تبلیغات - آی تی پورت

هر کمپین تبلیغاتی چه کوچک باشد یا بزرگ، مسیر مشابهی را طی می‌کند. کمپین تبلیغاتی لزوما اقدامی بزرگ با بودجه‌ای عظیم نیست؛ حتی مجموعه‌ای ایمیل که طی یک ماه به گروهی از مشتریانتان می‌زنید، می‌تواند یک کمپین باشد. بزرگ‌ترین تاثیر ابعاد کمپین در تعیین میزان منابع مورد استفاده در هر مرحله، شامل پول و زمان است. هر کمپین تبلیغاتی شامل ۶ گام اصلی دارد.

گام اول: مشتری یا مخاطب هدف کمپین را تعیین کرده و طرح کلی نتیجه مورد نظر خود را معین کنید

احتمالا شما هم اکنون‌شناختی نسبی و تصویری از ویژگی‌های مشتری خود دارید، اما در این گام شما باید دقیقا مشخص کنید کدام گروه از مشتریانتان هدف این کمپین خاص هستند. برای مثال ممکن است مشتریان شما مادران دانش آموزان دبستانی و معلمان دبستان باشند، اما تعیین می‌کنید که در این کمپین خاص مخاطب هدف شما مادران دانش آموزان دبستانی است.

مهم‌ترین چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که «کار را با در نظر گرفتن هدف نهایی آغاز کنید.» از خود بپرسید به چه می‌خواهید برسید؟ شاید این به نظرتان حرف بسیار پیش پا‌افتاده‌ای برسد، اما باور کنید تجربه نشان داده است که این کار بسیار سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تعیین کنید دقیقا می‌خواهید با این کمپین به چه چیزی برسید و چطور خواهید فهمید که به آن نقطه رسیده‌اید؟

مثلا در نمونه مطرح شده ما می‌گویید: «هدف این کمپین افزایش تعداد مادران دانش آموزان دبستانی که از سایت شما خرید می‌کنند، به میزان ۴۰ درصد است. ما با طراحی فرمی در سایت می‌فهمیم که فروش ما از طرف مادران است و نه معلمان و یا دیگر بازدیدکنندگان سایت.»

گام دوم: طراحی کمپین؛ ارائه ایده‌های خلاقانه، تهیه گرافیک و متن تبلیغات

حالا وقت آن است که خلاقیت‌هایتان را به کار بگیرید. با تیم خود یک جلسه بارش افکار برگزار کنید بدون اینکه اجازه دهید هیچ چیز ذهنتان را محدود کند. در اینجا به فکر محدودیت منابع خود نباشید. بعد از مرحله بارش افکار است که بار دیگر باید به دنیای واقعیت بازگردید و ببینید منابعتان تا کجا به شما اجازه می‌دهد پیش بروید. بعد از اینکه طرح کلی کمپین خود را ایجاد کردید نوبت به طراحی گرافیک و متن می‌رسد.

گام سوم: ابزارهای لازم را برای دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز تعیین کنید

معیار‌های سنجش به شما کمک می کند به موقع و به خوبی بفهمید آیا کمپین شما در مسیر درستی پیش می‌رود یا نه.

یک بار دیگر برگردید و هدفی را که می‌خواهید به آن برسید و تیپ‌شناسی مشتریان خود را مرور کنید. (گام ۱) و طرح کمپین خود را هم مرور کنید. (گام ۲). معمولا گام ۲ و ۳ همزمان با هم پیش می‌روند.

وقتی که می‌خواهید ابزار‌هایتان را انتخاب کنید سطح دانش و به ویژه سواد دیجیتال مخاطبان خود را در نظر بگیرید. محدوده منابع خود را در نظربگیرید و دید درستی از تقاضای بازار داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با استفاده از فیس‌بوک و یا وبلاگ شرکت خود ارزیابی‌های اولیه را انجام دهید. پیش از اینکه یک وب سایت جدید بسازید، کشش مخاطبان را از طریق کمپین‌های مشابه کوچک‌تر بررسی کنید. بعد از اینکه ابزارهای مورد استفاده در کمپین را تعیین کنید، معیارهای سنجش خود را هم مشخص کنید. این معیار‌ها راهی است که به کمک آن می‌توانید به موقع و به خوبی بفهمید آیا کمپین شما در مسیر درستی پیش می‌رود یا نه. هر چند تعداد لایک‌های شما در فیس‌بوک معیار قطعی شما نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای باشد از اینکه در مسیر مناسبی هستید یا نه.

گام چهارم: برنامه‌ریزی اجرای کمپین و تعیین اهداف بین راه

تقویمی برای کمپین خود ایجاد کنید. اگر کمپین شما طولانی است، (بیش از ۱ ماه) در طول مسیر اهداف میان مدتی را برای خود تعریف کنید. با این کار تیمتان با انگیزه و پر انرژی باقی می‌ماند. همچنین اگر به این اهداف بین راه نرسید، نشانه‌ای است از اینکه در مسیر درستی حرکت نمی‌کنید. همه تاریخ‌ها و کار‌هایتان را در یک نرم‌افزار مدیریت پروژه وارد کنید و اعضای تیمتان را هم وارد این کار کنید.

گام پنجم: راه‌اندازی واجرای کمپین

به طور شگفت انگیزی این مرحله آسان‌ترین مرحله از این ۶ گام است! اگر شما برنامه ریزی درستی کرده باشید، مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و بدانید چه چیزهایی را باید اندازه بگیرید، این مرحله برایتان به سادگی آب خوردن خواهد بود. مهم‌ترین نکته در مرحله اجرا، لزوم همراهی آن با مرحله بعد یعنی آغاز سنجش و تحلیل فوری کمپینتان است. به ویژه اگر کمپین شما اینترنتی باشد، به سرعت می‌توانید میزان موفقیت خود را بسنجید و تغییراتی را که باید در نحوه کارتان بدهید تشخیص دهید.

گام ششم: سنجش و تحلیل میزان موفقیت و کسب تجربه برای آینده

این مرحله باید همگام با مرحله قبل پیش رود، چرا که سنجش و ارزیابی در حین اجرای کمپین بسیار مهم و کلیدی است. در پایان کمپین حتما تمام نکاتی را که در حین این پروژه آموخته‌اید یادداشت کنید و میزان موفقیت نهایی خود را نسبت به هدفی که در ذهنتان داشتید ارزیابی کنید. نکته‌ای هم که خوب است به آن توجه کنید این است که اگر وارد یک محدوده جدید و ناآزموده مانند استفاده از ابزارهایی متفاوت، مخاطب متفاوت و یا بودجه بالا‌تر می‌شوید، بهتر است اول با یک کمپین کوچک‌تر شروع کنید تا ضمن جلب توجه مخاطبانتان، پیش‌بینی بهتری از احتمال دستیابی به نتایج مورد نظرتان به دست آورید. برای مثال همه پولتان را صرف ساختن یک تبلیغ ویدئویی نکنید اگر با انجام کمپین‌های کوچک‌تر مطمئن نشده‌اید که مشتریانتان اصولا توجهی به تبلیغات ویدئویی نشان می‌دهند.

منبع: under30ceo

گفتگو ها