گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی آیفون ۵

آیفون 5

بالاخره انتظارها به سر رسید و  اپل نسل جدید تلفن هوشمند خود با نام آیفون ۵ را معرفی کرد. بسیاری از ما حتی برای دانستن اسم نهایی این محصول نیز انتظار می‌کشیدیم، چه برسد به مشخصات فنی این ابر قدرت دنیای بازار محصولات دیجیتال، البته تقریبا هر آنچه پیش‌تر شایعه شده بود به حقیقت پیوست. این نسل جدید دارای صفحه نمایش ۴ اینچ و بدنه‌ای آلومینومی-شیشه‌ای است و از بسیاری جهات نسبت به آیفون ۴S که انتقاد بسیاری را برانگیخته بود پیشرفته‌تر است.

آیفون 5

پردازنده و مشخصات فنی بورد اصلی

به رخ کشیدن یک تراشه ۲ هسته ای، قدرت آیفون ۵ را تا سی‌ پی‌ یوهای Dual Core بالا میبرد . آیفون جدید به شما چیپ A6 را نمایش می‌دهد که دو برابر سریع‌تر از چیپ A5 می‌باشد. با این حال گرافیک از سرعت بیشتری برخوردار خواهد بود، با توجه به دو برابر شدن سرعت چیپ A6 نسبت به A5 حدود ۲۲% کوچک‌تر است. طبق گفته اپل سرعت باز کردن وب در آیفون جدید ۲٫۱ برابر و در برنامه موزیک ۱٫۹ برابر سریع‌تر از آیفون ۴ عمل می‌کند. سرعت پردازنده اصلی دو برابر نسل گذشته و پردازنده گرافیکی هم به همان صورت ۲ برابر پردازنده گرافیکی قبلی قدرت دارد. به گفته اپل سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) جدید ۲.۱ برابر در اجرای اپلیکیشن‌ها، ۱.۷ برابر در ذخیره عکس، ۱.۷ برابر در اجرای فایل‌های Keynote و ۱.۹ برابر در اجرای موسیقی سریع‌تر عمل می‌کند. در کنفرانس نماینده شرکت EA نیز به حاضران بازی Real Racing 3 را نشان داد و گفت که این موبایل توانایی نمایش گرافیکی در حد کنسول‌های بازی را دارد. این بازی نمایش داده شده سرشار از انعکاس‌ها و سایه‌ها بود و گرافیک بسیار بالایی داشت.

نمایشگر

یکی‌ از قابلیت‌های مهم این دستگاه این است که به راحتی‌ با موقعیت کاربر تنظیم می‌شود و همچنین استفاده از دوربین و تعدادی حسگر حرکتی‌ میتواند یک طرح ۳بعدی را در گوشی به معرض نمایش بگذارد. نمایشگر جدید آیفون ۵ دوباره دارای‌ تراکم ۳۲۶ پیکسل در اینچ است،‌ اندازه آن ۴ اینچ می‌باشد و رزولوشن کلی آن به ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل رسیده است. اپلیکیشن‌های قدیمی‌در این نمایشگر در وسط نمایش داده خواهند شد و دو نوار سیاه در دو طرف آن قرار خواهد گرفت. به گفته اپل، توسعه دهندگان به راحتی می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را با رزولوشن جدید تطبیق دهند. همچنین به دلیل نسبت تصویر ۱۶ به ۹ فیلم بدون نوار سیاه در بالا و پایین نمایش داده خواهد شد. صفحه مربوط به لیست نرم‌افزارها نیز به جای ۴ ردیف حالا ۵ ردیف از آیکان‌ها را نمایش می‌دهد.

دوربین

با وجود کاهش ضخامت این موبایل نسبت به گذشته، اپل باز هم دوربین نسل جدید آیفون را بهبود داده است.دوربین جدید آیفون با نام iSight از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی از نوع BackSide illumination استفاده می‌کند. لنز این دوربین از ۵ قطعه تشکیل شده است و ماکسیمم دیافراگم ۲.۴ را دارا می‌باشد. همچنین با چیپ A6 شما قادر هستید ۲٫۱ برابر سریع‌تر عکس‌برداری کنید. عملکرد دیگری که چیپ A6 برای کاربران به همراه داشته است پردازش تصاویر است، به این صورت که باگ در تصاویر و محیط‌های کم‌نور را به وسیله Smart Filter گرفته است. نهایتاً تکنولوژی panorama مد جدید دیگر می‌باشد که با کیفیت تصویر ۲۸ مگا پیکسل برای شما تصویربرداری می‌کند به آیفون اضافه شده است. امکانات این دوربین که ۲۵ درصد کوچکتر است، به این صورت می باشد :عکس برداری دینامیک در نور کم، همراستایی لنزها به صورت دقیق، استفاده از لنز بسیار شفاف کروی شکل، بهبود پردازش تصویر با استفاده از ISP یا Image Signal Processing نسل جدید، سیستم کاهش نویز بهبود یافته، عملکرد بسیار بهتر در نور کم، فیلتر‌های هوشمند، ۴۰ درصد سرعت بیشتر در ذخیره عکس، سیستم به اشتراک‌گذاری مستقیم عکس، عکس پانورامای بی‌نظیر ۲۸ مگاپیکسلی، فیلمبرداری Full HD ، سیستم ضد لرزش پیشرفته‌تر در حالت فیلمبرداری و عکسبرداری، امکان ذخیره عکس در هنگام فیلمبرداری دوربین جلوی توانایی تصویربرداری ۷۲۰p HD را دارا می‌باشد و همان‌طور که با انتشار iOS6 در ماه June شنیدیم FaceTime را می‌توان از طریق شبکه ۳G به اجرا درآورد. بعضی شبکه‌ها همانند AT&T امکان استفاده از FaceTime را محدود کرده‌اند.

مشخصات بدنه

بدنه این موبایل کاملا از شیشه و آلومینیوم ساخته شده است، به گفته اپل این موضوع برای اولین بار اتفاق افتاده و تا به حال هیچ شرکتی این کار را به این ظرافت انجام نداده است. این تلفن هوشمند نازک‌ترین موبایل شرکت اپل بوده است و ۱۸ درصد از آیفون ۴S باریک‌تر و وزن آن نیز ۲۰ درصد کمتر است. اپل اعلام کرد که این آیفون جدید باریک‌ترین اسمارت‌فون جهان می‌باشد، بله درست است اما این مسابقه‌ای می‌باشد که اپل نمی‌تواند زیاد در آن اول باقی بماند، دیر یا زود اسمارت‌فون‌های دیگر باریک‌تر خواهند آمد. حال این باریکی وزن آیفون ۵ را نسبت به ۴ حدود ۲۰٪ کاهش داده است که معادل ۱۱۲ گرم می‌باشد. صفحه نمایش Retina از ۳٫۵ اینچی آیفون ۴ به ۴ اینچ در آیفون ۵ تغییر پیدا کرد اما این بزرگی صفحه نمایش هیچ تأثیری در رزولوشن نداشت و آیفون ۵ همچنان همانند آیفون ۴ از رزولوشن ۳۲۶ پیکسلی برخوردار است.

آیفون ۵ دارای ۳ میکروفون است و سیستم کاهش نویز محیط را در بخش گوشی خود دارد. اسپیکر این موبایل نیز بهبود یافته است و صدای شفاف‌تری را ارایه می‌دهد. گستره فرکانس صدای پخش شده نیز افزوده شده است و شما صداهای فرکانس بسیار پایین یا بالا را نسبت به گذشته بهتر خواهید شنید.

نام پورت جدید این موبایل Lightning است که برخلاف پورت ۳۰ سوزنی آیفون‌های قبلی تنها ۸ سوزن دارد. این پورت جهت ندارد و شما به هر صورتی می‌توانید آن را به موبایل متصل کنید.

اما چه اتفاقی برای ابزارهای قبلی که مجهز به پورت ۳۰ سوزنه هستند می‌افتد؟ آیا لوازم جانبی قبلی کاربران بلااستفاده خواهند بود؟ اپل اعلام کرد که تبدیل این پورت به پورت کلاسیک ۳۰ سوزنی به بازار عرصه خواهد کرد و نگرانی برای استفاده از ابزارهای گذشته وجود ندارد.

شبکه و اتصالات

اگرچه این خبر تازه‌ای نیست اما آیفون جدید از شبکه ۴G LTE پشتیبانی ‌می‌کند، که این شبکه را می‌تواند در کنار شبکه‌های دیگر یعنی GPRS، EDGE، EV-DO و HSPA که پشتیبانی ‌می‌کند قرار داد. LTE از یک چیپ برای ارتباط صدا و داده، چیپ دیگر برای رادیو و آنتن استفاده می‌کند که این چیب به طور اتوماتیک بین شبکه‌ها در صورت نیاز تعویض می‌شود. آنتن دینامیک به بهبود میزان پوشش شبکه کمک می‌کند. سیستم WiFi جدید این نسل از آیفون از استانداردهای a ،b ،g و n پشتیبانی می‌کند و دارای دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است. و به گفته اپل تا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه سرعت را کاملا پوشش خواهد داد.

حال چه خطی LTE آیفون جدید را پشتیبانی می‌کند؟ در ایالت متحده آمریکا AT&T، Sprint و Verizon Wireless و طبق معمول T-Mobile جز این لیست نیست. در کانادا Bell، SingTel و SK Telecom در استرالیا Telstra، Optus و Virgin Mobile در اروپا فقط مربوط به Deutsche Telekom و ‌EE می‌باشد. در بقیه شبکه‌ها و خط‌ها آیفون جدید بر روی ۳٫۵G دو باند +HDPA به اجرا در‌می‌آید.

باتری

اگرچه شبکه LTE مصرف انرژی زیادی به همراه دارد اما باطری آیفون جدید طوری طراحی شده است که میزان مناسبی عمر باطری به کاربر هدیه دهد، این باتری در مکالمه شبکه ۳G هشت ساعت، اینترنت ۳G هشت ساعت، در اینترنت WiFi مدت ۱۰ ساعت، وبگردی بر روی شبکه LTE حدود ۸ ساعت، پخش ویدیو ۱۰ ساعت، پخش موسیقی ۴۰ ساعت و در حالت استندبای ۲۲۵ ساعت دوام خواهد آورد که بسیار مناسب است.

قیمت و تاریخ انتشار

همانند گذشته قیمت آیفون ۵ نیز ۱۹۹ دلار برای مدل ۱۶ گیگابایت، ۲۹۹ دلار برای ۳۲ گیگابایت و ۳۹۹ دلار برای مدل ۶۴ گیگا بایت است البته این قیمت‌ها برای افرادی است که آیفون ۵ را بصورت قراردادی از سرویس‌دهنده‌های مخابراتی خریداری می‌کنند. در تاریخ ۲۱ september آیفون ۵ فروش خود را از نه کشور آغاز می‌کند:ایالت متحده آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، استرالیا، ژاپن، هنگ‌کنگ و سنگاپور.

برای دیدن تصاویر این گوشی اینجا کلیک کنید و برای دیدن کلیپ این گوشی اینجا کلیک کنید

منبع : زومیت ، گویا آی تی ، جی اس ام آریا

گفتگو ها

    اطلاعات خوبی بود مرسی

    سلام خوب بود .!