تجارت الکترونیکطراحی وب

آیا دکمه دیسلایک ضروری است؟ دکمه لایک چطور؟!

دیس لایک چیست

همه ما با دکمه لایک آشنا هستیم و می‌دانیم دقیقا چه کار می‌کند و برای چه چیزی ساخته شده است. اگر دوست شما در فیسبوک پست جالبی به اشتراک بگذارد، با همین دکمه لایک می‌توانید بدون نوشتن حتی یک کلمه احساس خود را در مورد آن پست بیان کنید. البته موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست. شاید در اوایل کار فیسبوک، دکمه لایک کفایت می‌کرد ولی حالا هر لایکی واقعا به معنی لایک کردن نیست. در طرف مقابل برای برخی ها این سوال مطرح است که دیس لایک چیست ؟ خیلی ساده می توان گفت دیس لایک به معنای بیزار بودن و یا دوست نداشتن یک موضوع می باشد.

اگر فکر کردید هر کسی که پست شما را لایک می‌کند به معنی آن است که از پست شما خوشش می‌آید اشتباه می‌کنید. گاهی اوقات لایک کردن می‌تواند به معنی مسخره کردن باشد، یا ابراز تاسف و یا حتی به معنی اینکه یک نفر پست شما را خوانده ولی الزاما آن را دوست ندارد فقط خواسته به این وسیله اعلام کند که پست شما را خوانده! تا زمانی که این اشخاص کامنت ندهند شما دقیقا نمی‌توانید بفهمید که منظور از لایک کردن دقیقا چه بوده (هر چند گاهی اوقات با کامنت هم نمی‌توان به موضوع پی برد).

 دیس لایک چیست

ایده‌ای به اسم دکمه دیسلایک

این پیچیدگی رفتاری در شبکه‌های اجتماعی سبب شده که برخی‌ها به این فکر بیافتند که چه بهتر می‌شد اگر به غیر از دکمه لایک، دکمه‌های دیگری هم به فیسبوک اضافه می‌شد. مثلا دکمه دیسلایک چطور است؟ پاسخ دیگری که می توان به سوال دیس لایک چیست ؟ می توان گفت یعنی دکمه‌ای کاملا مخالف با دکمه لایک.

خوب البته این بحث جدیدی نیست و فیسبوک هم خیلی وقت است که به دکمه دیسلایک فکر می‌کرده. اما مارک زاکربرگ خوشبختانه تصمیم درستی در این مورد گرفته و اعلام کرده است که تصمیم ندارد دکمه دیسلایک را به فیسبوک اضافه کند. چرا؟ خودتان هم می‌توانید به راحتی به جواب این سوال دست یابید.

تصور کنید اگر دکمه دیسلایک در فیسبوک وجود داشت چه فاجعه‌ای به پا می‌شد. همین دکمه ساده تبدیل به یک ابزار قدرتمند برای قلدری سایبری می‌شد به طوری که از آن برای سرکوب شخصیت‌ها استفاده می‌شد. فرض کنید یک پست در فیسبوک منتشر می‌کردید و ۱۰۰ نفر آن را دیسلایک می‌کردند و دو نفر هم لایک. وقتی به آمار لایک و دیسلایک پست‌های خود نگاه می‌کردید احساس شرمندگی می‌کردید.

از آن بدتر اینکه آمار لایک‌ها و دیسلایک‌ها به صورت عمومی نمایان بود و دوستان‌تان می‌توانستند آن را ببینند و بر اساس آن در مورد شما قضاوت کنند. همین حالا هم تعداد لایک‌ها یکی از معیارهای قضاوت در مورد افراد شده وای به اینکه دیسلایک هم اضافه شود. مطمئن هستم اگر کمی بیشتر در این مورد فکر کنید شما هم با دکمه دیسلایک مخالفت خواهید کرد و با مارک زاکربرگ موافقت می‌کنید.

اما فیسبوک به جای دکمه دیسلایک به فکر اضافه کردن چند دکمه دیگر برای بیان احساسات با یک کلیک است. برای مواقعی که دکمه لایک نمی‌تواند دقیقا احساس کاربر را بیان کند، دکمه‌های دیگری مثل دکمه LOL از نظر فیسبوک فکر جالبی است.

البته این مساله فقط و فقط به فیسبوک خلاصه نمی‌شود. شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل توییتر یا گوگل پلاس هم به نوعی با این موضوع کلنجار می‌روند. دکمه فیوریت در توییتر یا دکمه ۱+ در گوگل پلاس همان کاربرد و مفهوم دکمه لایک در فیسبوک را دارند. خیلی از کاربران به فکر اضافه شدن دکمه‌ای مثل دکمه Hate به توییتر یا دکمه ۱- به گوگل پلاس افتاده‌اند که این دکمه‌ها هم با همان منطق دکمه دیسلایک گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسند.

دیس لایک چیست

اگر لایک نبود…

ولی گذشته از تمام این دکمه بازی‌ها، اگر کلا دکمه لایک یا فیوریت یا ۱+ وجود نداشتند بهتر نبود؟ اصلا چرا کاربر به جای کامنت دادن و اعلام مستقیم نظر خود از یک دکمه استفاده کند به طوری که نتوان فهمید دقیقا منظورش چیست و چه نظری در مورد آن پست یا توییت دارد؟ یعنی کامنت دادن آن‌قدر سخت است که شبکه‌های اجتماعی از دکمه‌ها برای اعلام نظر استفاده کرده‌اند؟

شاید خیلی‌ها بگویند که این دکمه و آمار لایک و فیو باعث می‌شود که مشخص شود یک پست چقدر محبوبیت دارد و کاربران هم با این آمار می‌فهمند که مردم از چه نوع محتوایی خوششان می‌آید و آیا باید به انتشار همان نوع محتوا در شبکه‌های اجتماعی ادامه بدهند یا نه. ولی بعضی‌ها هم با دلایلی که در پاراگراف بالایی آوردم معتقدند که اصلا وجود چنین دکمه‌هایی ضروری نیست.

حالا شما چه می‌گویید؟ به نظر شما دکمه دیسلایک ضروری است؟ دکمه لایک یا فیو یا ۱+ چطور؟

گفتگو ها
    ـــــصـ ـღ ـدفــــــ

    بنظر من کامنت گذاشتن بهترین گزینه برای نظردادنه.

    ممنون ازمطالبتون.

    الهام

    سلام جناب جاود

    واقعا قبول دارم حرف تون رو، فکر کنید اگر یک کاربری فقط سر اینکه دوستانش باهش شوخی کنند و دیسلایک یا همون منفی بهش بدن باعث می شد کم کم از اون شبکه اجتماعی زده بشه و ترکش کنه در نهایت که این برای شبکه اجتماعی جالب نیست

    مطلبت خوب بود

    تئودُر

    چنوخته بهش فک میکنم..اومدم میخونم..

    سپاس فراوون

    پیروز باشید(:

    سجاد

    یک تحلیل ضعیف و غیرمنطقی.

    به نظر میاد نویسنده محترم چون خودش از دیسلایک خوشش نمیاد تمام تلاشش رو کرده ک با چیدن یک سری موارد نبودن دیسلایک رو خوب عنوان کنه، درحالیکه از دلایل زیادی هم هست ک برای بودن دیسلایک میشه ذکر کرد.

      زهرا خانم

      به نظر من در شبکه های اجتماعی بزرگ مثل فیسبوک کامل این وضعیت درست و حرف شون منطقی هست

      الان شما که می گید خیلی دلایل هست برای خوب بودنش لطفا سه مورد رو فقط ذکر کنید تا موضوع بهتر برامون روشن بشه

      خود مارک زاکربرگ هم اعلام کرده که دکمه دیسلایک به نفع جهان نیست! کاش به جای ضعیف و غیرمنطقی دونستن من، دلایل خودتون رو بیان می‌کرید… اونجوری خیلی قشنگ‌تر بود!

    سلام

    فکر کنم وجود لایک و دیسلایک هر دو با هم لازم و ضروری باشه

    اینکه بعضی ها حوصله کامنت زدن ندارند با اینکه بعضی ها دلایل خاص وخودشون رو برای کامنت نزدن زیر بعضی پست ها داشته باشن فرق داره و برای ترغیب کاربرها به کامنت زدن راه های بهتری هم وجود داره نیازی به حذف لایک و دیسلایک نیست…

    به نظر من دو گزینه ی لایک دو نظر بهترین هستند و اصلا نیازی به دکمه ی دیسلایک من نمی بینم .

    به نظر من هم دکمه دیسلایک یا hate که بیشتر معنی تنفر میده تا دوست نداشتن به خاطر ذات تنفر داشتن ایده خوبی نیست. فردی که یک مطلب رو عنوان میکنه مطمئناً از مورد قبول بودن مطلب و یا همون لایک شدن بهره میبره چه از نظر حس مفید بودن و چه از نظر میزان محبوبیت داشتن.

    کسی برای منفی گرفتن کاری انجام نمیده و اگر از مطلبی خوشمون نیومد بهتره لایک نکنیم. بازخوردش میشه لایک پایین و این نویسنده رو به ارائه مطالب مفیدتر ترغیب میکنه.

    به قول نقل قول نویسنده: دنیا به دکمه دیسلایک احتیاج نداره.

    lov

    ب نظرمن هم نباشه بهترتوی یه سایتی نظرشعربودک این دیسلایکوبرای برنامه زدن دوستم چندتاشعرگذاشت وقتی یه سری دوستان ازدلخوری ک قبل داشتن باطرف همش دیسلایکوزدن ودوستم واقعادیگ ازشعرنوشتن وسایت زدشد،نباشه بهتراونی ک دوستداره میتونه لایک بزنه یاهمون کامنت بعضی وقتهاواقعاخوب نیست یجورناامیدی به طرف انتقال میدن باعث میشه دیگ توزمینه فعالیت این سایتهازدبشی ،واقعاخیلی هارودیدم ازاین دیسلایک چ ناراحتیهای براشون پیش امده. ممنون

    رجبزاده

    سلام بازم نفهمیدم یعنی مخالف بودن؟

    Yazdan

    جای خالی نبودن دیسلایک مشکلات بزرگی بوجودآورده که یکیش همین کامنتای توهین‌آمیز بجای دیسلایک یا قلدری مجازی بابت نبود یه دکمه دیسلایک هست.
    بقول خودتون نمیشه لایک رو محبوبیت محسچب کرد میشه دیده شدن یا هرچیز دیگه‌ای هم بحساب آورد.
    نبودن دیسلایک مشکل‌آفرینه ،خیلی بیشتر از بودنش.
    خیلی از معضلات اخلاقی و رفتاری شبکه‌های اجتماعی انلاین با یه دیسلایک قابل رفع بود