گوناگون

همه آنچه باید در مورد شارژ بی‌سیم بدانید

شارژ بی سیم

شارژ بی‌سیم این روزها به یک موضوع مهم تبدیل شده است. در بسیاری از مدل‌های مختلف گوشی‌ها، شما می‌توانید گوشی را با نزدیک کردن به یک پورت مخصوص شارژ کنید یا اینکه یک ماژول به گوشی متصل کنید که همان کار شارژ بی‌سیم را برای شما انجام دهد. اگر شما هم از اینکه مجبور باشید هر روز دیوایس خود را با سیم شارژ کنید خسته شده‌اید، شارژ بی‌سیم راه بهتری را برای شما به ارمغان آورده. اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که فناوری شارژ بی‌سیم چطور کار می‌کند؟

شارژ بی‌سیم چطور کار می‌کند؟

شارژ بی سیم

وقتی اصطلاح “شارژ بی‌سیم” را می‌شنوید ممکن است تصور کنید که این یعنی از هر فاصله‌ای از منبع شارژ قادر خواهید بود که دیوایس خود را شارژ کنید. البته شاید از این عبارت نتوان نتیجه دیگری گرفت. به همین دلیل می‌‌توان روی این فناوری نام بهتری هم گذاشت، مثلا شارژ با القای مغناطیسی.

شارژرهای القای معناطیسی همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است، یک سیم‌پیچ الکترومغناطیسی قدرتمند در مرکز خود دارند که میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کند. وقتی شما دیوایس خود را روی یک سطح شارژ قرار می‌دهید، سیم‌پیچ الکترومغناطیسی شارژر فعال می‌شود و دیوایس شما به کمک میدان مغناطیسی‌ای که توسط این سیم‌پیچ به وجود آمده شارژ می‌شود. دیوایس هم این نیروی مغناطیسی را دریافت کرده و آن را تبدیل به انرژی قابل مصرف می‌کند.

در نظر داشته باشید که این با کابل شارژ مغناطیسی که در برخی از کامپیوترهای مک وجود دارد فرق می‌کند. این کابل‌ها به کمک نیروی مغناطیسی به پورت مخصوص خود وصل می‌شوند ولی جریان را با استفاده از رسانایی منتقل می‌کنند نه القای انرژی.

گوشی شما با چه سرعتی شارژ می‌شود؟

سرعت چرخه شارژ دیوایس کاملا به آمپراژ و ولتاژ بستگی دارد. اگر هر دو را در هم ضرب کنید، به میزان واتی که از شارژر به دیوایس در حال انتقال است دست می‌یابید. به عنوان مثال یک شارژر ۱۲ ولتی که جریان ۵۰۰ میلی‌آمپری را منتقل می‌کند ۶ وات نیرو دارد. گنجایش باتری گوشی بر اساس معیار میلی‌آمپرساعت سنجیده می‌شود. از سوی دیگر، اکثر شارژرها نشان می‌دهند که در جریان مستقیم چه مقدار ولتاژ را با چه آمپراژی منتقل می‌کنند.

شارژرهای برقی معمولی اغلب ۱ آمپر جریان را با ۵ ولت نیرو منتقل می‌کنند. این شارژرها یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در حدود ۳.۶ ساعت به طور کامل شارژ می‌کنند. اکثر شارژرهای بی‌سیم هم با همین میزان نیرو (یعنی ۵ ولت) کار می‌کنند، ولی آمپراژ آنها کمی کمتر است (بیشترین آمپراژ این شارژرها حدود ۰.۶۵ آمپر است). در این صورت باید انتظار داشته باشید که گوشی شما در مدت طولانی‌تری به طور کامل شارژ شود.

دیوایس‌های دیگری هم هستند که از شارژ القایی استفاده می‌کنند

شارژ بی سیم

شارژ بی‌سیم به مفهوم امروزی‌اش، فناوری نوپایی نیست که با محبوب شدن اسمارت فون‌ها به وجود آمده باشد. اگر یک مسواک برقی یا یک ریش تراش داشته باشید، احتمالا همین حالا هم از این فناوری استفاده کرده‌اید. برای جلوگیری از اتصال کوتاه، پورت شارژ دیوایس‌هایی که انتظار می‌رود سطح‌شان خیس شود پشت قاب محکم و ضخیم دیوایس محافظت می‌شوند. در این صورت تنها راه شارژ این دیوایس‌ها شارژ به روش القایی است.

آیا دیگران می‌توانند از طریق شارژ بی‌سیم به اطلاعات گوشی شما دست یابند؟

شاید تا امروز داستان‌هایی شنیده باشید از افرادی که گوشی‌شان از طریق شارژرهای سیمی موجود در اماکن عمومی هک شده و اطلاعات‌شان در اختیار دیگران قرار گرفته. این روزها با گسترش رستوران‌ها و دیگر اماکن عمومی که به صورت رایگان امکان شارژ بی‌سیم را به اسمارت فون‌های مراجعان خود می‌دهند، یک نگرانی جدید در حال شکل گیری است. آیا شارژرهای بی‌سیم هم می‌توانند برای امنیت کاربران خطرناک باشند؟

پاسخ این سوال (تا امروز) منفی بوده و هست. علت اصلی اینکه در پایگاه‌های عمومی شارژ سیمی امکان سرقت اطلاعات وجود داشت این بود که عملیات شارژ مستقیما با پورت USB گوشی در ارتباط بود. این به برخی از پایگاه‌های شارژ اجازه می‌داد که بتوانند مثل یک کامپیوتر با گوشی تعامل داشته باشند. اما در شارژرهای بی‌سیم سیم‌پیچ‌های القایی فقط یک هدف دارند: ایجاد میدان مغناطیسی برای شارژ کردن گوشی.

البته قطعا اگر شرکت‌های سازنده دیوایس‌ها تصمیم بگیرند از شارژ بی‌سیم به عنوان راهی برای انتقال اطلاعات استفاده کنند این روند تغییر خواهد کرد. وقتی آن زمان فرا برسد دیگر شارژرهای بی‌سیم هم می‌توانند نگران کننده باشند.

اگر سوالی در مورد شارژرهای بی‌سیم دارید یا می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی را با ما به اشتراک بگذارید، در بخش دیدگاه‌ها پذیرای دیدگاه‌های شما هستیم.

گفتگو ها

    جالب بود. اگه میشه در مطالب بعدیت در مورد پاوربانک بیسیم (توی دیجی کالا) صحبت کن.

    ممنون

    هادی

    ایا این شارژرها در بازارهستند ؟