تجارت الکترونیک

۱۰ نکته برای تاثیرگذار بودن در توییتر

تاثیرگذار شدن در توییتر

آیا به دنبال یک مقاله واحد هستید تا همه فوت‌وفن‌های لازم برای تاثیرگذار بودن در توییتر را با شما در میان بگذارد؟ خوب، به صفحه درستی مراجعه کردید. اما قبل از اینکه شروع کنیم به این نکات توجه کنید. چقدر از زمان روزانه خود را در توییتر تلف می‌کنید؟ (خیلی زیاد!!). آخرین باری که توییت‌های خود را آنالیز کردید تا بدانید چه روشی برای توییت کردن به دردتان می‌خورد کی بوده؟ آخرین باری که مخاطبان خود را آنالیر کردید تا بدانید آیا افراد صحیح را دنبال می‌کنید یا نه چه زمانی بوده؟ همیشه این را به خاطر داشته باشید که تعامل داشتن در توییتر بدون ردیابی نتایج و آمار این تعامل‌ها، کار بیهوده‌ای است و جز اتلاف وقت هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

۱- کاری کنید که مخاطبان‌تان با شما تعامل داشته باشند

اگر در توییتر محتوایی را به اشتراک می‌گذارید قطعا دل‌تان می‌خواهد که آنها توییت‌های شما را فیو کنند، ریتوییت کنند، به آنها پاسخ بدهند، روی لینک داخل توییت‌های‌تان کلیک کنند و اگر ویدیو و عکسی در توییت‌تان بود، آنها را تماشا کنند.

اگر مخاطبان شما با توییت‌های‌تان تعامل ندارند پس می‌توان به این نتیجه رسید که یا محتوای شما اشتباه است یا اینکه مخاطبان اشتباهی را انتخاب کرده‌اید. اول از همه باید سعی کنید مخاطبانی را در توییتر هدف قرار دهید که به موضوعات توییت‌های شما علاقه‌مند باشند و بعد باید کیفیت محتوای توییت‌های خود را افزایش دهید به طوری که کاملا متمایز باشند تا دنبال کنندگان شما دلیل قانع کننده‌ای برای دنبال کردن شما داشته باشند. بهتر است از عکس‌ها و ویدیوها هم در توییت‌های‌تان استفاده کنید چون میزان تعامل را افزایش می‌دهند. وقتی تعامل توییت‌های شما افزایش پیدا کرد می‌توانید بررسی کنید که چه نوع محتوایی بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می‌آورند.

چه نوع تعاملی را خواستار هستید؟

  • ریپلای‌ها: مخاطبان شما دوست دارند با شما در تعامل باشند. شما یک موضوع جالب را با آنها در میان می‌گذارید و آنها هم به شما پاسخ می‌دهند.
  • منشن‌ها: این حکم تعریف و تمجید از برند یا محتوای توییت شما را دارد. هر چه بیشتر شما را منشن کنند، بدون اینکه خودتان دخالتی داشته باشید بیشتر شناخته خواهید شد که این خیلی خوب است.
  • فیوها: با کلیک کردن روی دکمه فیوریت، دیگران با شما وارد تعامل می‌شوند ولی این بار تعاملی کمرنگ‌تر. اگر به توییت‌تان نگاه کنید می‌توانید ببینید که چند بار فیو شده است. اما با فیو کردن، توییت شما با افراد بیشتری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. ممکن است خیلی‌ها دوست نداشته باشند به توییت شما ریپلای بدهند ولی می‌توانند با فیو کردن توییت‌تان به شما بگویند که از توییت شما خوششان آمده.

۲- میزان بازدید از توییت‌های‌تان را افزایش دهید

یک توییت وقتی تاثیرگذار است که بازدید از آن زیاد باشد. ممکن است کسی با آن توییت تعامل نداشته باشد ولی مهم این است که آن توییت را دیده و از آن بازدید کرده است. می‌دانم که تعامل خیلی مهم‌تر است، اما اگر کاربران شانس این را نداشته باشند که توییت‌های شما را ببینند پس نمی‌توانند با آن تعامل هم داشته باشند.

تاثیرگذار شدن در توییتر

وقتی میزان بازدیدها را مورد بررسی قرار می‌دهید می‌توانید موضوعات داغ را در زمان‌های مختلف در طول روز پیدا کنید. این بدان معنا نیست که شما نباید توییت‌ها را در زمان‌هایی که میزان بازدید کمتر است زمان‌بندی کنید، چون با این کار شما این احتمال را در اختیار دارید که بتوانید مخاطبانی را به سمت خود جذب کنید که در بازه‌های زمانی دیگر حضور ندارند. ولی عاقلانه‌تر این است که بیشتر توییت‌های خود را برای ساعتی زمان‌بندی کنید که احتمال بازدید حداکثر باشد.

مقاله مرتبط: ۱۰ نکته برای تاثیرگذار بودن در فیسبوک

۳- فقط مخاطبان مرتبط را هدف قرار دهید

این خیلی خوب است که مخاطبان‌تان با شما در توییتر تعامل داشته باشند، ولی آیا این مخاطبان ارتباطی با بازار هدف شما دارند؟ شما چه کسانی را به عنوان فالوئر جذب می‌کنید؟ باید به دنبال افرادی باشید که:

  1. به بازار هدفی که مد نظر شماست ارتباط داشته باشند.
  2. خودشان هم مخاطبان مرتبطی با موضوع محتوای توییت‌های شما داشته باشند. وقتی آنها محتوای شما را بازنشر می‌کنند، شما دوست دارید بخشی از مخاطبان آنها هم به توییت‌های شما علاقه‌مند شوند و شما را دنبال کنند.
  3. تاثیرگذار باشند. قرار نیست تمام فالوئرهای شما تاثیرگذار باشند، ولی شما باید توجه افراد تاثیرگذار در توییتر را به سمت خود جلب کنید تا بتوانید تعامل توییت‌های خود را افزایش دهید.
  4. خریدار و مشترک و… باشند. زمانی که شما از قبل با یک گروه از کاربران ارتباطی داشته باشید، باید آنها را راضی کنید که شما را در توییتر دنبال کنند. این افراد همان افرادی هستند که قبل از دنبال کردن شما در توییتر، علاقه خودشان به محتوای شما را نشان داده‌اند.

۴- به تعداد فالوئرهای خود روند صعودی بدهید

همه چیز در توییتر به تعداد فالوئرها ختم نمی‌شود، اما اگر موفق شده‌اید که مخاطبان مرتبط را به سمت خودتان جذب کنید و آنها هم با شما همواره در حال تعامل هستند، آنگاه قطعا به فکر فالوئرهای بیشتر می‌افتید. آیا روند تعداد فالوئرهای شما رو به افزایش است؟ با توجه به شرایط کنونی، میزان رشد تعداد فالوئرهای خود را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ چطور می‌توانید این روند را تسریع ببخشید تا سریع‌تر به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید؟

تاثیرگذار شدن در توییتر

این خیلی خوب است که ببینید تعداد فالوئرهای شما در حال افزایش است، ولی اگر هر کدام از آنها نهایتا فقط ۱۰ فالوئر داشته باشند پس زیاد هم نباید خوشحال باشید. بنابراین باید همیشه حواس‌تان به تعداد فالوئرهای فالوئرهای خودتان باشد. هر چه آنها تعداد فالوئرهای‌شان بیشتر باشد، شانس بیشتر شدن فالوئرهای شما هم بیشتر می‌شود.

۵- با فالوئرهای خود تعامل داشته باشید

در کنار تمام مواردی که در بالا ذکر شد، شما باید حواس‌تان به این هم باشد که خودتان چقدر با فالوئرهای خود تعامل دارید؟ اگر آنها با شما وارد تعامل شوند ولی شما با آنها تعامل نداشته باشید، کم کم از میزان تعامل آنها با شما هم کاسته می‌شود و در نهایت فالوئرهای خود را از دست می‌دهید.

۶- فالوئرها را به سمت وبلاگ خود جذب کنید

اگر فالوئرهای‌تان روی لینک‌هایی که در توییت‌های‌تان به اشتراک می‌گذارید کلیک کنند و به وبلاگ شما هدایت شوند، باید به خودتان تبریک بگویید چون یک منبع ترافیک رایگان برای وبلاگ خود ایجاد کرده‌اید.

مقاله مرتبط: ۵ نکته برای تاثیر گذار بودن در گوگل پلاس

اگر در توییت‌های‌تان لینک‌هایی از وبلاگ‌هایی دیگر را هم به اشتراک بگذارید و فالوئرهای‌تان روی آنها کلیک کنند باز هم خوب است. این نشان می‌دهد که شما دوست دارید به فالوئرهای خود محتوای باکیفیت و مرتبط معرفی کنید، در ضمن ارتباط‌تان با وبلاگ‌های دیگر هم تقویت می‌شود. شما به آنها ترافیک می‌دهید و آنها هم برای شما ترافیک فراهم می‌کنند.

تاثیرگذار شدن در توییتر

اما وقتی از طریق توییتر برای وبلاگ خود ترافیک ایجاد کردید، با این ترافیک چه می‌کنید؟ آیا آنها خیلی زود وبلاگ شما را ترک می‌کنند یا اینکه در وبلاگ شما می‌مانند تا عضو خبرنامه شما بشوند یا اینکه یکی از محصولات‌تان را خریداری کنند؟

شاید موفق شده باشید که فالوئرهای‌تان را به سمت یکی از پست‌های وبلاگ‌تان هدایت کنید. در داخل آن پست وبلاگی می‌توانید فرم عضویت در خبرنامه وبلاگ‌تان را قرار دهید تا کاری کنید که فالوئرهای‌تان وقتی از توییتر به پست وبلاگ شما هدایت می‌شوند خیلی راحت‌تر بتوانند در خبرنامه وبلاگ شما عضو شوند. یا اینکه می‌توانید به آنها یک لندینگ پیج نشان دهید تا از طریق آن یکی از محصولات شما را به رایگان دریافت کنند یا اینکه اصلا محصولی را از شما خریداری کنند.

۷- محتوای مفید به اشتراک بگذارید

هر چه بیشتر در توییتر فعالیت کنید و عملکرد توییت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید، کم کم متوجه می‌شوید که چه نوع محتوایی بیشترین کاربرد را برای شما به همراه دارد. وقتی محتوای پرتعامل خود را پیدا کردید سعی کنید بیشتر از آن نوع محتوا استفاده کنید. شاید سوال‌های خوبی می‌پرسید، شاید در مورد موضوعات روز اظهار نظرهای جالبی می‌توانید ارائه دهید، شاید هم توییت‌های طنز خوبی می‌نویسید. فراموش نکنید که در صورت امکان در توییت‌های خود از عکس‌ها هم استفاده کنید چون این کار تاثیر زیادی روی افزایش میزان تعامل دارد.

۸- با افراد تاثیرگذار ارتباط دوستانه برقرار کنید

دوستان تاثیرگذارتان به شما کمک می‌کنند تا محتوای خود را به مخاطبان بیشتری ارائه کنید و مخاطبان جدیدی هم به دست آورید. اما باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید با این افراد تاثیرگذار ارتباط دوستانه بلند مدت برقرار کنید. نکته‌ای که در این مورد به نظرم می‌رسد این است که شما نباید از تعامل با افراد تاثیرگذار در توییتر بترسید.

تاثیرگذار شدن در توییتر

خیلی‌ها از اینکه به توییت‌های افراد تاثیرگذار در توییتر ریپلای بدهند یا آنها را منشن کنند می‌ترسند چون فکر می‌کنند این افراد تاثیرگذار به ریپلای و منشن‌هایی که دریافت می‌کنند اهمیت نمی‌دهند. اما حقیقت این است که اکثر کاربران تاثیرگذار توییتر چنین خصوصیاتی ندارند و اتفاقا به تعامل دیگران احترام هم می‌گذارند. پس از برقراری ارتباط با آنها در توییتر نهراسید.

۹- سعی کنید موضوع واحدی برای اکثریت توییت‌های خود انتخاب کنید

برای اینکه کاربران توییتر شما را راحت‌تر بشناسند و شما هم راحت‌تر بتوانید مخاطبان صحیح را به سمت خود جذب کنید باید برای اکثر توییت‌های خود موضوع واحدی را انتخاب کنید. مثلا اگر به اخبار جهان علاقه‌مند هستید باید اکثر توییت‌های‌تان در مورد اخبار مهم روز باشد، یا اگر مثل من به دنیای فناوری علاقه دارید می‌توانید بیشتر در مورد تکنولوژی و دیدگاه‌های خودتان در مورد رویدادهای این حوزه توییت کنید.

اگر بخواهم صادق باشم، توییت کردن در مورد اینکه صبحانه چه خوردید و چند بار به دستشویی رفتید فایده چندانی برای شما نخواهد داشت. کاربران توییتر به این چیزها اهمیت نمی‌دهند. در عوض اگر نظر جالبی در مورد اتفاقات مهم روز داشته باشید و نظرات خود را توییت کنید خیلی زودتر می‌توانید به فالوئرهای فراوان دست پیدا کنید.

۱۰- بیش از حد توییت نکنید

این نکته شاید به نظر خیلی‌ها مهم نباشد اما به نظر من یکی از مهم‌ترین عوامل برای تاثیرگذار بودن در توییتر این است که به اندازه توییت کنید. به عنوان کسی که از توییتر بیش از هر شبکه اجتماعی دیگر استفاده می‌کنم و از کار کردن با آن لذت می‌برم، این را خوب می‌دانم که توییت کردن اعتیاد آور است. کافی است یک توییت کنید و توییت‌تان ۵ بار فیو شود. آن وقت دیگر هیچ کس نمی‌تواند شما را از توییت کردن منصرف کند چون فقط دوست دارید باز هم توییت کنید تا بتوانید فیوها یا ریپلای‌های بیشتری به دست آورید.

تاثیرگذار شدن در توییتر

اما تجربه به من ثابت کرده که کسانی می‌توانند در توییتر بیشتر خوانده و دیده شوند که فقط وقتی حرفی برای گفتن دارند توییت می‌کنند. به قول معروف کم گوی و گزیده گوی چون در، تا کز اندکت جهان شود پر.

حرف آخر

توییتر پلتفرم اجتماعی قدرتمند و مفیدی است. اگر درست از آن استفاده کنید می‌توانید به نتایج خارق‌العاده‌ای برسید. بهترین راه برای استفاده صحیح از توییتر این است که حواس‌تان به آمار و عملکرد توییت‌های‌تان باشد. معمولا اکثر ما حوصله ردیابی این آمار را نداریم ولی رمز تاثیرگذار شدن در توییتر در همین اعداد و ارقام پنهان شده است.

از خواندن این مقاله آموزشی چه نکاتی را آموختید و کدام یک را از این پس به کار می‌برید؟ برای نوشتن این مطلب زمان قابل توجهی صرف شده تا تمام جنبه‌های لازم تحت پوشش قرار گرفته شود، بنابراین خوشحال می‌شوم اگر شما هم نظرات و سوالات خودتان را در این رابطه با من در میان بگذارید.

گفتگو ها
    محمد

    مطلب خوبی بود برای بالا رفتن فالور های توییتر

    فقط این مورد هشت که گفتی با افراد تاثیرگذار ارتباط دوستانه برقرار کنید برخی از آدم ها گندش رو در میارند

    همیشه از برخی ها اویزون هستند خیلی بدم میاد ازشون

    خیلی خوب نوشته بودی بهراد جان، نکات کلیدی خوبی اشاره کردی

    به نظر من یک مورد دیگه که می شد به اون اشاره کوچکی کرد این هست که باید صبر هم داشت و انتظار نداشته باشیم خیلی سریع فیدبک قوی دریافت کنیم.

    ممنون ار آموزش مفید و کاربردیتون

    ممنونم از اموزش مفیدتون
    با تشکر