متاتگ (Meta Tag) یک بخش از کد HTML یا XHTML است که اطلاعات اضافی در مورد محتوای یک صفحه وب را ارائه میدهد. این اطلاعات برای مرورگرها و موتورهای جستجو مفید هستند تا صفحه وب را بهتر درک کنند و نمایش دهند. متاتگها عمدتاً در سرآیند (Head) صفحه HTML قرار میگیرند. اگر بخواهم صادق باشم، در حال حاضر مهمترین توانایی متا تگ ها معرفی بهتر مطالب شما به موتورهای جستجو می باشد و می توان گفت تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی صفحات در موتورهای جستجو ندارد.
سه شبکه اجتماعی بزرگ برای بازاریابان این اجازه را فراهم کردهاند تا از توانایی های متاتگ ها که در آنها نهفته است استفاده کنند.
شاید برایتان سوال باشد پس چرا باید متاتگ ها استفاده کنیم؟ مهم ترین فاکتوری که بر رتبه بندی وب سایت شما در صفحه نتایج دارد، تجربه کاربری است که موتورهای جستجو از رفتار کاربر بازخورد می گیرد. از این رو اگر شما محتوای تولید نمایید که نیاز یا مشکل مخاطب را رفع نمایید و از طرف دیگر این محتوا را به خوبی به موتورهای جستجو معرفی نمایید باعث می شود کاربر از محتوای شما رضایت داشته باشد (موتورهای جستجو از روی رفتار مخاطب خود متوجه این بازخورد خوب می شود) و این فرآیند باعث بهبود جایگاه سایت شما در صفحه نتایج می شود.
البته ناگفته نماند تاثیر بک لینک ها در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو بسیار بالاست ولی تنها فاکتور نمی باشد.
اتخاذ متاتگ جدید
Common Crawl یکی از حداقل کار هایی است که باید در سئو به آن توجه داشت. وقتی شما از ساختار مناسبی برای هدایت بهتر صفحات استفاده میکنید، ارزش لینک های شما در وبسایت باقی میماند. همچنین متاتگهای بسیار مهمی وجود دارند که باید برای SEO آمادهسازی شوند. واضح است که محتوای موجود در صفحه کلیدی است، اما اگر نتوانیم بر روی محتوا کلیک کنیم، تأکید بر روی چیست؟
طول عنوان صفحه به عنوان مهمترین عامل در صفحات وب در نظر گرفته میشود، به تازگی برسی هایی بر روی تگ عنوان انجام شده است. نتایج جدید مشخص کرده است که طول عنوان صفحه به ۷۰ کاراکتر محدود نمیشود، بلکه به اندازه عرض پیکسل مرتبط است. همچنین میتوانید آزمایش انجام شده بر روی تگ عنوان با بیش از ۷۰ کاراکتر را مشاهده کنید.(لینک دارد) در بین مطالب نویسنده های تازه کار عناوین بسیار طولانی دیدهام که در نتایج جستجو اغلب خرد شده و یا توسط الگوریتمی با توجه به بیشترین تطابق با متن برای نمایش، کوتاه شده است.
لازم نیست شما پهنای پیکسل موضوع خود را اندازه گیری کنید، بهترین کار این است که شما متنی که انتخاب می کنید کمتر از ۷۰ کارکتر باشد و سعی کنید کلمات کلیدی را در آن استفاده کنید.
Format: <title>Up to 70 Characters of Keyword-relevant text here</title>
اگر وبسایت شما تجاری است از meta description به عنوان شعار وبسایت خود می توانید استفاده کنید. در تحقیقاتی که iacquire و SurveyMonkey انجام داده اند متوجه شدهاند که ۴۳ درصد افراد با توجه به شرح meta description بر روی نتایج جست و جو کلیک کرده اند و وارد وبسایت شده اند. دورانی که در این متاتگ فقط کلمات کلیدی را لیست میکردند و فقط عنوان «وبسایت رسمی …» را داشتند گذشته است. در این متاتگ سعی کنید کلمه کلیدی در آن استفاده شود و هدف اصلی از این متاتگ این است که نظر کاربر را جلب کند. با استفاده از این متاتگ به کاربران این جازه را بدهید که آنچه را انتظار دارند در مورد وبسایت شما بدانند، و متقاعد شوند که بر روی وبسایت شما کلیک کنند.
طول meta description باید کمتر از ۱۵۵ کاراکتر باشد.
Format: <meta name=”description” content=”۱۵۵ characters of message matching text with a call to action goes here”>
همانطور که در سرچ Love NYC در نوامبر ۲۰۱۱ پیشبینی کردم و این پیشبینی توسط اریک اشمیت تأیید شد، گوگل در حال رتبهبندی محتوایی است در رابطه با مولفانی که به نظر میرسد دارای منابع قابل اطمینانی بر روی محتوای خود نسبت به سایر مولفان هستند. انگیزهی آشکار و قابل توجه این است که شما در صورتی که مولف باشید، نام و تصویر شکیل خود را در SERPها مشاهده خواهد کرد.
در صورتیکه ناشر باشید، پستهای شما در قسمت سمت راست SERPها قرار خواهند گرفت.
اکنون اجازه بدهید به متاتگهایی نگاه بیندازیم که رخدادی جادویی را موجب میشوند!
فرمت: در مورد نسخهای که در تگ <head> استفاده میشود، در شکل زیر را میبینید:
<link rel=”author” href=”https://plus.google.com/[YOUR PERSONAL G+ PROFILE HERE]“/>
در مورد کد بالا ، میتوانید از XFN’s rel-me تقلید کنید و لینک را به شکل مستقیم بر روی صفحه قرار دهید. من معتقدم میتوانیم این فرمت را به عنوان راهبرد ایجاد لینک معتبر بپذیریم.
در صورتیکه از این روش استفاده کنید، باید با ایجاد ارتباط به محتوای خود از پروفایل گوگل پلاس از گام دوم تأیید استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به توضیحات گوگل مراجعه کنید.
Format: <a href=”https://plus.google.com/[YOUR PERSONAL G+ PROFILE NUMBER]” rel=”me”>Me on Google+</a>
Format: <link rel=”publisher” href=”https://plus.google.com/[YOUR BUSINESS G+ PROFILE HERE]“/>
رسانه اجتماعی بوضوح جایگاهی مطلوب برای کشف محتوا است، اما اغلب متادیتای ایجادشدهی تحقیقاتی برای ایجاد انگیزه در افراد به منظور کلیک کردن آنها کافی نیست، بنابراین استفاده از متاتگها ارائهشده برای هر شبکه اجتماعی بهترین روش هستند. این متاتگها همیشه در مورد قراردادن کلمهی کلیدی نیستند، بلکه میتوانند در مورد جلب توجه افراد و ترغیب آنها به کلیک کردن باشند. همهی ما میدانیم که کاربران گوگل پلاس عموماً افراد حرفهای هستند، کاربران فیسبوک به دنبال پیداکردن دوستان پیشین خود هستند و کاربران توییتر با تایم لاین هایی مملو از طرز تفکر افراد روبرو هستند. اجازه بدهید در مورد گزینههای متادیتای مختص کانال صحبت کنیم.
OpenGraph فیسبوک به شما اجازه میدهد متادیتا را به منظور بهینه سازی نحوه ی نمایش محتوای خود در تایم لاین بکار بگیرید. ارزش استفاده از این دادهها این است که با ایجاد «لبه» در فیسبوک، میتوانید دادههای خارقالعادهای را در مورد کاربرانی که محتوای شما را از طریق گزینه های مشاهده فیسبوک کنترل می کنند، بدست بیاورید. اگر از تگهای گراف باز استفاده نمیکنید، فیسبوک از متادیتاهای استاندارد پیشفرض استفاده خواهد کرد.
Format: <meta >
Format: <meta >
Format: <meta >
Format: <meta >
Format: <meta >
Format: <meta >به علت پذیرش عمومی فیسبوک، سایر شبکههای اجتماعی نسبت به متاتگهای Open Graph به صورت پیشفرض عمل میکنند، در صورتیکه هیچ متاتگ دیگری وجود نداشته باشد. با وجود این، همانطور که پیشتر در این بحث بیان کردم، به منظور آمادهسازی مجموعهای از متادیتاها، باید قابلیت صحبت افراد مختلف در کانالهای متنوع نادیده گرفته شود. با درک این موضوع که گوگل پلاس غالباً توسط افراد حرفهای استفاده میشود، کاربران فیسبوک دارای تنوع بیشتری هستند و کاربران توییتر اغلب با محتوایی سر و کار دارند که به سرعت از اذهان میگذرند، چرا نباید متادیتای شما را در نظر گرفت؟
برای کسب اطلاعات بیشتر مستند پروتکل Open Graph را ببینید.
Twitter Cards
Twitter Cards به بیان ساده پاسخ توییتر به پروتکل Open Graph هستند و میتوانید آنها را جداگانه بررسی کنید، اما اینجا فقط تصویری لحظهای از مستندسازی توییتر را میبینیم.
ارزش برجستهکردن محتوا در تایم لاین آشفته ی توییتر و در نهایت بازگرداندن افراد بیشتر است. گرچه با گذشت زمان نشان داده شده که بسیاری از کاربران برخی مطالب را بدون خواندن دقیق آنها و با استفاده از Twitter Cards مانند تبلیغاتی که به بازنشر آسان محتوا کمک میکنند نیز بازتوییت میکنند. بیشتر این تگها مانند آنچه فقط در مورد Open Graph فیسبوک خواندهاید، است، بنابراین فقط خلاصهای از آن را بیان میکنم.
Format: <meta name=”twitter:card” content=”summary”>
Format: <meta name=”twitter:url” content=”http://www.nytimes.com/2012/02/19/arts/music/amid-police-presence-fans-congregate-for-whitney-houstons-funeral-in-newark.html”>
Format: <meta name=”twitter:title” content=”Parade of Fans for Houston’s Funeral”>
Format: <meta name=”twitter:description” content=”NEWARK – The guest list and parade of limousines with celebrities emerging from them seemed more suited to a red carpet event in Hollywood or New York than than a gritty stretch of Sussex Avenue near the former site of the James M. Baxter Terrace public housing project here.”>
<meta name=”twitter:image” content=”http://graphics8.nytimes.com/images/2012/02/19/us/19whitney-span/19whitney-span-articleLarge.jpg”><b> </b>
متاتگهای twitter card با گزینههای بیشتری به عنوان سایت و ایجادکننده وجود دارد که ابزارهای توییتر سایت و مولف مسئول محتوا را تعیین میکند، اما لازم نیست محتوا در ابتدا دارای برداشت اولیهی مطلوبی باشد، بنابراین آنها را نادیده گرفتم. برای کسب اطلاعات بیشتر مستندسازی کارت توییتر را ببینید.
اسکیما (Schema) یا زبان نشانهگذاری سایت (Schema Markup) یک نوع کد نشانهگذاری است که برای توصیف و تبیین محتواهای صفحات وب به موتورهای جستجو ارائه میشود. درست است که اسکیما متا تگ نمی باشد ولی معرفی آن در اینجا خالی از لطف نیست چرا که این نشانهگذاری به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند و در نتایج جستجوی خود نمایش دهند. به عبارت دیگر، این کد نشانهگذاری به موتورهای جستجو اطلاعات دقیقتری در مورد محتوای صفحه ارائه میدهد.
اسکیما از نمایههای مختلفی برای توصیف انواع مختلف محتوا استفاده میکند. برخی از مهم ترین اسکیما ها شامل موارد زیر است:
کدهای ذکر شده برای هر مورد به زبان json-ld می باشد و باید در تگ script قرا بگیرد. به عبارت دیگر با تگ <script type="application/ld+json"> شروع و در انتها با </script> بسته می شود.
Person: برای توصیف افراد، از جمله نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و سایر مشخصات.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Person", "name": "John Doe", "jobTitle": "Software Engineer", "email": "johndoe@example.com", "telephone": "+1-123-456-7890", "url": "http://www.example.com/johndoe"
Product: برای توصیف محصولات، از جمله نام محصول، قیمت، موجودی، تصاویر و ویژگیها.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Product", "name": "Smartphone", "description": "A high-end smartphone with advanced features.", "brand": "Example Brand", "sku": "12345", "offers": { "@type": "Offer", "price": "599.99", "priceCurrency": "USD", "availability": "InStock" }
Organization: برای توصیف سازمانها و شرکتها، از جمله نام شرکت، آدرس، شماره تماس و لوگو.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Organization", "name": "Example Company", "description": "A leading technology company.", "url": "http://www.example.com", "logo": "http://www.example.com/logo.png", "contactPoint": { "@type": "ContactPoint", "telephone": "+1-123-456-7890", "contactType": "customer service" }
Event: برای توصیف رویدادها و فعالیتها، از جمله تاریخ، زمان، مکان و توضیحات.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Event", "name": "Tech Conference 2023", "startDate": "2023-10-15T09:00", "endDate": "2023-10-17T18:00", "location": { "@type": "Place", "name": "Convention Center", "address": "123 Main St, City, Country" }, "description": "A three-day technology conference."
Review: برای توصیف نقدها و بررسیهای مشتریان، از جمله امتیاز، متن نقد و اطلاعات نویسنده.
{ "@context": "http://schema.org", "@type": "Review", "itemReviewed": { "@type": "Product", "name": "Laptop", "url": "http://www.example.com/laptop123" }, "author": { "@type": "Person", "name": "Alice Smith" }, "reviewRating": { "@type": "Rating", "ratingValue": "4.5", "bestRating": "5", "worstRating": "1" }, "reviewBody": "This laptop is fast and reliable. Highly recommended!" }
Recipe: برای توصیف دستورالعملهای آشپزی، از جمله مواد لازم، مراحل تهیه و زمان پخت.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Recipe", "name": "Spaghetti Carbonara", "author": { "@type": "Person", "name": "Chef John" }, "image": "http://www.example.com/spaghetti.jpg", "recipeIngredient": [ "200g spaghetti", "2 eggs", "100g grated Parmesan cheese", "100g pancetta", "Salt and pepper to taste" ], "recipeInstructions": "..."
Article: برای توصیف مقالات و مطالب وب، از جمله عنوان، توضیحات و نویسنده.
"@context": "http://schema.org", "@type": "Article", "headline": "How to Create Schema Markup for Your Website", "datePublished": "2023-10-01", "dateModified": "2023-10-02", "author": { "@type": "Person", "name": "Jane Doe" }, "mainEntityOfPage": { "@type": "WebPage", "@id": "http://www.example.com/article123" }
FAQPage: برای توصیف صفحات پرسشهای متداول، از جمله سوالات و پاسخها.
"@context": "http://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [ { "@type": "Question", "name": "What is Schema Markup?", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Schema Markup is a structured data format used to provide information about the content on web pages." } }, { "@type": "Question", "name": "Why is Schema Markup important?", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "Schema Markup helps search engines understand and display content more effectively in search results." } } ]
با استفاده از اسکیما، موتورهای جستجو میتوانند محتوای وب را به دقت ترجمه و تفسیر کنند و از اطلاعات بهتری برای نمایش در نتایج جستجو استفاده کنند. این کار به بهبود SEO (بهینهسازی موتورهای جستجو) کمک میکند و میتواند به افزایش ترافیک وبسایت شما منجر شود. برای کسب اطلاعات و مثال های بیشتر و ایجاد اسکیما می توانید به سایت schema.org مراجعه نمایید.
با من در میان بگذارید که آیا صفحهای بدون متاتگها میتواند وجود داشته باشد؟
در دنیای بیپایان نرمافزارها و فایلهای دیجیتال، امنیت در دانلود و استفاده از آنها یک…
شرکت ایسوس یکی از پیشتازان در صنعت فناوری اطلاعات و الکترونیک است که در زمینه…
آیا شما هم به دنبال کار با کد های پاورشل برای هک هستید؟ در این…
این روزها که همه افراد به دنبال یک شغل پردرآمد می گردند، مشغول به کار…
خطای page isn’t available right now یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که کاربران…
ویندوز پاورشل چیست؟ پاورشل ابزاری قدرتمند به حساب می آید که همه افراد علاقه مند…
View Comments
سلام
خیلی عالیه
مطالب جدیدی هست که تابحال جایی ندیده بودم
کلی به اطلاعاتم اضافه شد
ممنونم
سلام
خواهش می کنم :)
خیلی عالی اتفاقا یک چند وقت پیش دنبالش بودم توی منابع خارجی پیدا کردم گفتم ترجمه کنم بزارم تو سایت حیف که توی سرزمین وردپرس محدودیت دارم
احتمالا برای سرزمین وردپرس قسمت لینک های مفید راه اندازی کنم این مطالبو بزارم
ممنون محمدرضا
به هر حال ما به پیشنهاد دوستان احترام می گذاریم :)
سلام ،
مطلب خوبی بود ، ممنون بابت ترجمه و انتشار .
استفاده کردم :)
سلام
خواهش می کنم
خوشحال مون کردی با بررسی مطلب :)
برقرار باشی
با سلام و وقت بخیر.
مطالب سایتتون عالیه.
من یک وبمستر ساده هستم و یک راهنمایی به شما می کنم هر چند خیلی کوچیک تر از اونم که بخوام این کار رو انجام بدم.
مطالب شما توسط خود شما نوشته شده اند و برای اولین با در سایت شما منتشر شده اند پس به نظر من موردی نداره که امکان اینکه کاربر نتونه از مطالب کپی کنه رو بردارید.این کار برای من منفعتی نداره ولی با اینکار کاربران سایت شما کمتر میشه چون که کاربر وقتی می بینه به اون اعتماد ندارید ، کاربر هم به شما اعتماد نداره ؛ شک نکنید.
موفق باشید.نیما ظاهری
سلام دوست عزیز
مرسی :)
خیلی خیلی ممنون بابت تذکر تون :)
در مورد نکته ای که گفتید باید بگم چون آی تی پورت هنوز سرعت اندیکس مطالب جدیدش در گوگل زیاد نیست و معمولا یک روز یا دو روز طول میکشه و از طرفی برخی افراد مطالب رو کپی می کردند و چون سرعت سایت اونها در اندیکس کردن مطالب بالاتر بود گوگل سایت طرف مقابل رو به عنوان منبع اولیه انتخاب می کرد به همین خاطر من برای اون افراد اندکی که این کار رو می کردند قابلیت کپی کردن متن رو برداشتم البته کد ها که در متن مطالب هست امکان کپی کردن هست براش البته جز این مطلب که نمی دونم چرا در این یکی عمل نکرد که البته شما می توانید از سایت منبع که در پایین مطلب لینکش موجود هست کد ها رو کپی کنید.
در مورد این مشکل راه حل های پیدا کردم از قبیل شیر کردن مطالب بعد از انتشار در گوگل پلاس که این امر باعث بالا رفتن سرعت اندیکس میشه
و حتما در آینده خیلی نزدیک این مشکل رو برطرف می کنیم.
ممنون از اینکه وقت گذاشتید برای ما :)
برقرار و سبز باشید.
خیلی خوب بود. خسته نباشی. حتما توی سایتم استفاده میکنم از بعضی هاش که تا حالا اسمشونم نشنیده بودم :)
ممنون
سلامت باشید.
مطلب بسیار جالبی بود.
به شخصه کلی بر اطلاعات من افزود و امیدوارم شاهد مطالب بیشتری از این دست از آی تی پورت باشیم
ممنون
سلام واقعاً مفید و کاربردی...
با سلام. خسته نباشید عرض می کنم و کمال تشکر را از شما دارم
سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون برقرار باشید