تا حالا شاید با کاهش سرعت اینترنت و قطعی اینترنت یا قطع شدن چراغ DSL در حین کار با اینترنت مواجه شده باشید. یا حتی با افت سرعت شدید در باز کردن سایت ها و دانلود روبه رو شده باشید و در خصوص این مشکل با مرکز ارائه اینترنت خود تماس گرفته باشید و در جواب سوال مطرح شده شما: مشکل از سمت مخابرات است، ضعیف بودن سیگنال، داشتن نویز بالا و … را دریافت کرده باشید.
اما وقت آن رسیده است که خودتان مشکل خود را حل کنید و وقت خود را به خاطر دریافت جواب از پشتیبان سرویس اینترنت خود تلف نکنید. در آموزش رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت و یا خاموش شدن چراغ DSL آی تی پورت قصد داریم شما کاربران را با طریقه چک کردن میزان نویز و راه حل رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت و یا خاموش شدن چراغ ADSL آشنا کنیم.
در ابتدا آموزش در خصوص آشنایی با ، SNR ها و Line Attenuation ها توضیح مختصری می دهیم تا با مفاهیم اولیه آشنایی پیدا کنید.
SNR Margin یا Signal-to-Noise Ratio Margin نسبت سیگنال به نویز در مودمها و ارتباطات مخابراتی را نشان میدهد. این مقدار معمولاً به صورت دسیبل یا دسیبل (dB) اندازهگیری میشود. SNR Margin مهمترین مولفهای است که تعیین میکند که یک خط ارتباطی چقدر به عملکرد بهینه دست مییابد.
SNR Margin نسبت بین قدرت سیگنال (سیگنال کاربردی یا سیگنال مفید) و سطح نویز در خطوط ارتباطی را نشان میدهد. از این نسبت برای اندازهگیری کیفیت خطوط ارتباطی، به ویژه در ارتباطات DSL (خطوط دیجیتال زمینی) و ADSL (خطوط دیجیتال نشانه) استفاده میشود.
یک SNR Margin بالا نسبت به نویز نشان میدهد که سیگنال به نویز بیشتری نسبت به سطح نویز دارد و به طور عمده به کیفیت بهتر ارتباط اشاره دارد. در عوض، SNR Margin پایین نسبت به نویز نشان میدهد که سیگنال به نویز کمتری نسبت دارد و ممکن است منجر به اشکال در ارتباط و افت سرعت اتصال شود.
به طور خاص در خطوط DSL و ADSL، SNR Margin مؤثر بر سرعت اتصال به اینترنت است. افزایش SNR Margin میتواند به بهبود کیفیت خطوط و افزایش سرعت دسترسی اینترنتی کمک کند. از طرف دیگر، کاهش SNR Margin ممکن است باعث تداخل و اشکال در اتصال به اینترنت شود.
Line Attenuation یا ضعف خط، یک مقدار مهم در ارتباطات مخابراتی است که نشاندهنده کاهش انرژی سیگنال در طول یک خط ارتباطی یا خطوط انتقال اطلاعات است. در مخابرات، خطوط ارتباطی میتوانند به شکلی باشند که از مکانی به مکان دیگر اطلاعات را منتقل میکنند، از جمله خطوط تلفن، اینترنت، یا خطوط DSL و ADSL. ضعف خط یکی از عواملی است که میتواند بر کیفیت و سرعت انتقال اطلاعات تاثیر بگذارد.
ضعف خط ناشی از چند عامل میباشد. فاصله طولی بین دستگاه مبدأ و مقصد، نوع کابل یا خط ارتباطی، انتقال از خطوط هوا یا خاکی و حتی نویز و تداخل در محیط میتواند تأثیرگذار باشد. ضعف خط باعث کاهش قدرت سیگنال و افزایش نویز در طول مسیر ارتباطی میشود. این امر میتواند منجر به افت سرعت و کاهش کیفیت ارتباط شود، به ویژه در خطوط DSL و ADSL که برای اتصال به اینترنت استفاده میشوند.
در عبارت دقیقتر، ضعف خط از طریق یک واحد اندازهگیری شده که به عنوان دسیبل (dB) نمایش داده میشود. مقادیر ضعف خط کمتر نشاندهنده یک خط با کیفیتتر و کمترین تلفات در سیگنال است. از آنجا که تاثیر خطوط ارتباطی برای انتقال اطلاعات بسیار مهم است، مدیریت و اندازهگیری ضعف خط از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مقادیر سرعت مودم به دو قسمت Downstream و Upstream تقسیم شده است.
در صورتی که بخواهید میزان موجود بر روی خط را مشاهده بفرمایید از صفحه Status مودم گزینه DSL Line Status را انتخاب بفرمایید.
در دنیای مودمها، نرخ داده یا “Data Rate” به میزان دادههایی اشاره دارد که یک مودم قادر به انتقال و دریافت از یک خط ارتباطی است. در واقع، نرخ داده تعیین میکند که چقدر اطلاعات میتواند از یک مودم به دستگاه شما منتقل شود. این نرخ معمولاً به “بیت در ثانیه” یا “bps” اندازهگیری میشود. برای مثال، اگر مودم شما یک نرخ داده ۱۰۰۰ bps داشته باشد، این به این معناست که هر ثانیه میتواند ۱۰۰۰ بیت از داده را منتقل کند. این نرخ معمولاً توسط سرعت اتصال اینترنت شما تعیین میشود و تاثیر زیادی بر روی عملکرد و سرعت ارتباط اینترنتی دارد.
CRC یک اختصار از “Cyclic Redundancy Check” است و یک روش برای کنترل اشتباهات داده در ارتباطات دیجیتالی میباشد. در مودمها و ارتباطات شبکه، CRC به عنوان یک روش برای تشخیص خطاهای انتقالی در دادهها به کار میرود. اصولاً، زمانی که دادهها از یک دستگاه به دیگری انتقال مییابند، CRC به عنوان یک مقدار بیتی به دادهها اضافه میشود.
در دیگر دستگاه، دریافتکننده میتواند محاسباتی انجام دهد تا مقدار CRC را مجدداً محاسبه کند و با مقدار CRC ارسال شده مقایسه کند. اگر مقادیر CRC مطابقت نداشته باشند، این نشاندهنده وجود خطا در دادهها است و دریافتکننده میتواند خطا را تشخیص دهد و از فرستنده خواهد خواست که دادهها را مجدداً ارسال کند.
CRC یکی از روشهای مهم و پرکاربرد برای اطمینان از صحت و کیفیت دادههای ارسالی در شبکهها و ارتباطات مودمی است و به عنوان یک جزء مهم در پیشگیری از اشتباهات انتقالی و خرابی دادهها شناخته میشود.
درصورت بررسی پورت شما از سمت مخابرات، میبایست SNR Margin DownstreamSNR Margin Upstream از ۳۰ به بالا و Line Attenuation UpstreamLine Attenuation Downstream از ۴ به پایین باشد و با توجه به تاثیر موارد خطی که مربوط به بستر مخابراتی شما و یا اختلالات شبکه داخلی تان می باشد، مقادیر مناسب در محل مودم به SNR Margin از ۱۵ به بالا و Line Attenuation از ۳۰ به پایین متغیر خواهد بود. تا این قسمت امیدوارم اطلاعاتی در مورد Snr و Line Attenuation کسب کرده باشید.
برای چک کردن و رفع احتمالی مشکل کاهش سرعت اینترنت، مودم خود را به محل ورودی سیم های مخابرات به منزل برده و سیم های مخابرات را از سیم های منزل خود جدا سازید. مودم خود را به سیم های مخابرات متصل کرده! هنگامی که چراغ DSL روی مودم شما ثابت شد.
به کنسول مودم خود رفته و طبق توضیحات بالا مقدار SNR و Line Attenuation که بر سر خط منزل خود دارید را با داخل منزل مقایسه کنید. در صورت داشتن تفاوت بسیار این مقادیر مشکل از سر خط منزل شما می باشد و بایستی سیم کشی منزل چک گردد. عبور کابل تلفن از کنار کابل های برق یکی از مهم ترین دلایل بالا بودن نویز می باشد.
در صورتی که مقادیر سیگنال های سر خط با داخل منزل شما یکسان بود مشکل شما از سمت مخابرات تا سر خط شما است که برای پیگیری این موضوع باید از سمت شرکت ارائه دهنده سرویس خود پیگیری کنید.
لازم به توضیح است که با بالا رفتن پهنای باند ممکن است میزان SNR و Attenuation دچار تغییر شود چرا که سرعت بالاتر سرویس، نیازمند بستر ارائه مناسب تری می باشد.
در ادامه برخی از مهم ترین عواملی که باعث افت SNR و افزایش در Attenuation بیان شده است که می توانید با بر طرف کردن آن ها کاهش سرعت اینترنت را برطرف نمایید. این موارد عبارت است از:
در دنیای بیپایان نرمافزارها و فایلهای دیجیتال، امنیت در دانلود و استفاده از آنها یک…
شرکت ایسوس یکی از پیشتازان در صنعت فناوری اطلاعات و الکترونیک است که در زمینه…
آیا شما هم به دنبال کار با کد های پاورشل برای هک هستید؟ در این…
این روزها که همه افراد به دنبال یک شغل پردرآمد می گردند، مشغول به کار…
خطای page isn’t available right now یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که کاربران…
ویندوز پاورشل چیست؟ پاورشل ابزاری قدرتمند به حساب می آید که همه افراد علاقه مند…
View Comments
بسیار عالی بود آقا مرتضی.
لطفا از این دسته آموزش های که مشکلات ما کاربران هست قرار بدید.
ممنونم
چشم حتما!
- فوق العاده و به جا بود از تلاش همگی سپاسگزاری می کنم
ممنون.... خواهش میکنم :)
سلام
Line Attenuation ماله من 51 ــه چیکار باید کنم راهی به جز اینکه از بیرون سیم مستقیم وصل کنم به مودم هست؟
با سلام و احترام
با داشتن Line Attenuation 51 قطعی dsl هم دارید ؟!
به غیر از این راه می توانید با قطع کردن تمامی تلفن های داخلی منزل و همچنین برداشتن اسپلیتر بر سر راه مودم میزان Line Attenuation را چک کنید و در صورت پایین آمدن از همان قسمت به رفع خرابی بپردازید
دوست عزیز باز هم چک نمائید اگر با مقداری کمتر از 51 به نتیجه رسیدید توضیح کامل را ارسال کنید تا راهنمایی صورت گیرد
موفق و سربلند باشید
سلام
قطعی دارم ولی خیلی زیاد نه مثلا الان اگه قطع بشه 1 دقیقه بعد وصل میشه بعدش دیگه قطع نمیشه تا 6-5 ساعت موقعی هم که کسی به تلفن خونه زنگ میزنه قطع و وصل میشه که اینم فکر کنم به خاطر مخابرات باشه زنگ زده بودم یه نفر از مخابرات اومد چک کرد قبلا از اسپلیتر استفاده نمیکردم که واسم اسپلیتر گذاشت که قطعی کمتر شد پریز تلفن توی خونه ما 11 تاس D: که 9 تاش رو واسمون قطع کرد یکی الان برای مودم و اونیکی هم برای تلفن خونه است الان باید ماله تلفن رو هم قطع کنم ؟ اگه جواب مثبته پس تلفن چی میشه باید قطع باشه؟
سلام
دوست عزیز اسپلیتر حتما نیاز هست ولی محل قرار گیری اسپلیتر خیلی می توانه موثر باشه تو قطعی اینترنت . شما برای دقایقی سیم را از پریز تلفن بدون اتصال تلفن و حتی اسپلیتر به مودم وصل نمائید و پارامتر ها رو چک کنید در صورت کمتر شدن نویز با تغییر جای اسپلیتر و ... میتوان نتیجه بهتری گرفت
موفق باشید
سلام مودم من tp-link و اینترنت 2 مگابایت نامحدود مخابرات استفاده میکنم مودم رو دقیقا چسبوندم به کابل ورودی تلفن خونه و از خط تلفن جداش کردم حتی اسپلیتر جدا گذاشتم سر راهش چندین تا اسپلیتر رو هم تست کردم SNR خط چه برای دانلود و چه برای اپلود از 6.1 بالا تر نمیره که خیلی ضعیفه خوشبختانه قطعی اصلا ندارم و هیچ سیم یا جریان برقی هم از کنار خط تلفن و مودم رد نمیشه تازه مخابرات تازگی هم اومد کابل رو کامل عوض کرد ولی فایده ای نداشت همون6.1 بالا تر نرفت .
دلیلش چیه چیکار باید میکردم که نکردم
با سلام
دوست عزیز یک بار مودم را مستقیم به سیم های مخابرات درب منزل وصل بکنید ببین میزان snr ها تغییر میکنه ؟! سعی کن هنگام تست کردن از دو شاخ واسه اتصال سیم های مخابرات استفاده نکنی . از یک سیی که یک طرفش آزاد باشه و یک طرف دیگرش سوکت دار استفاده کن . اگر snr تغییر کرد و بهتر شد اطلاع بده. اگر فرقی نکرد یک تماس با شرکت اینترنتت بگیر بگو تغییر پورت بدهند شاید کلا مشکلت از مخابرات باشه . اگه با تغییر پورت هم بر طرف نشد بر میگرده به مشکل بین مسیر که بعید میدونم معموران مخابرات زیاد پیگیر و رفع خرابی اینجور چیزها بکنن ولی پیگیر باشی تغییر زوج سیم میدن درست میشه
موفق باشی
با سلام. من اینترنت یک مگ نامحدود مخابرات رو دارم. این خونه ایی که من گرفتم اجاره ایی دانشجویی هست و سیم کشی تلفن داخل خونه نداره و من از روی سیم اصلی مخابرات مستقیم یه سیم گرفتم و با یه اسژلیتر وصل کردم به مودم. خیلیییییییییییی قطعی دارم. بعضی وقتها این جوری میشه البته. مثلا سه چهار روز این طور نیست و لی بعد چند روز هر ژنج دقیقه قطع و وصل میشه. snr margin ام 3.5 هست و Attenuation هم 37.4 هست!
سیم هایی که گرفتم خیلی خوب هست. تازه گرفتم. چی کار باید بکنم؟ با تشکر
با سلام
جناب شما یک لطفی کنید از درب منزل با یک سیم کوتاه که یک طرف آن ازاد باشد و یک طرف دیگر آن سوکت دار . طرف سوکت دار را به مودم وصل کرده و طرف آزاد را به سیم های مخابرات متصل کنید . در نظر داشته باشید ک جز این دو سیم هیچ سیم دیگر متصل نباشد . و حتما از سولفید و ... نبودن سیم مخابرات اطمینان خاطر داشته باشید یا اینکه مقدار جدید از سیم مخابرات را به صورت ازاد در آورید و متصل کنید بعد snr ها چک کنید و بیان کنید تا راهنمایی را خدمتتون عرض کنم
سلام.من اینترنتم رو از مخابرات دریافت کردم حدودا 1 سالی میشه.ولی موقع بازی اینترنتی یا دانلود هر 30 سانیه 2یا3 سانیه قطع و وصل میشه.هنگام دانلو کردن به چشم نمیاد ولی موقع بازی اذیت مینه 2 سانیه قطع شدن و وصل شدن.اگه میشه راهنماییم کنین ممون میشهم.آیا برنامه ای هست.نتم 512 هستش
با سلام
دقیقا بایستی چک شود قطعی از چه سمتی هست! و در این بازه قطعی مودم شما کلا دیس کانکت می شود یا خیر. بازم پیشنهاد میکنم بابت بررسی بهتر با پشتیبان تماس بگیرید و همچنین ازشون بخواهید سرعت آپلود بیشتری برای شما باز بگذارند تا دچار مشکل نشوید
گرم بودن هوا در بعضی از مناطق میتونه باعث پایین اومدن snr بشه مخصوصا اگهdistance from exchange هم زیاد باشه ;)
بله دوست عزیز
گرم بودن. رطوبت هوا و ...باعث ایجاد اختلال و تغییر در SNR می شود. ولی ولی صد درصد نمی شود تغییر SNR را بخاطر گرما و ... گذاشت
سلام خسته نباشید من یک هفتست اینترنت 1 مگ مخابرات گرفتم ام سرعت دانلود 32 کیلو بایت هست با پشتیبانی تماس گرفتم فایده ای نداشت میتونید راهنماییم کنید؟ ممنون....
سلام
پشتیبان در جواب مشکل شما چی گفتن ؟!
چک کردن ببیند پارامتر خطی مشکل نداشته؟!
اگر پارامتر خطی مشکل نداشته باشه احتمالا در مرکز مخابراتی خود شرکت مخابرات با مشکل پهنای باند یا ... روبرو هست.
سلام
با احترام و تشکر از سایت مفید تون کلیه اطلاعات مربوط به خط نتم به شرح ذیل میباشد:
Upstream SNR (dB) 29 که البته تا 30.2 متغیره
Downstream SNR (dB) 43.5
Upstream line attenuation (dB) 7.6
Downstream line attenuation (dB) 13.9
بنده سیم تلفن را کامل تعویض کردم به طوری که الان یک سیم به طور مستقیم از ورودی تلفن به منزل به مودم همراه با اسپلیتر وصل نموده ام فاصله ولی هیچ تغیری نسیم تلفن از برق حدود نیم متر است کرده است با توضیحات شما 2 مورد آخر باید زیر 4 باشد که اینطور نیست آیا با کارهای بنده مشکل از سمت مخابرات است خطADSL هم 2مگ شیر تا 10 مگ است ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید
با کمال تشکر
با سلام
شما کندی سرعت داشتین ؟!
همچنین اینکه ددوست عزیز شما سیم مخابرات را از سیم ورودی جدا کن و مودم به صورت مستقیم به سیم مخابرات وصل کن ببین باز SNR ها به چه صورتی می باشد.
یه وقتهایی شاید خطی SNR پایینی داشته باشد ولی این میزان پایین SNR برروی آپ شدن میزان خط تاثیری نگذاشته! ممنون میشم میزان Up ها رو بذارید و از سر خط تست نمائید. همچنین مشکل اصلی که دارید ذکر کنید.
سپاس
سلام
من حدود 7 روزه که اینترنت گرفتم دوروز استفاده کردم بقیش هم تالان قطعه
زنگ زدم مخابرات از اونجا بهم گفتن که مشکلی نداره و چراقت روشنه
از تو خونه هم مشکل نویز ندارم چون با سرعت 512 تا 70 کلیوبایت سرعت دان دارم
مودم رو بردم جلو خونه تست کنم از اونجا هم مدم ایراد داشت بردم از رو حمسایه هم فهمیدم که مودمم واقعا مشکل داره
مودم رو کارکرده گرفتم و مشکلشم اینه که چراق adsl روشن نمیشه
میتونید کمکم کنید؟
سلام
دوست عزیز روشن نشدن چراغ ADSL دلیل بر این نمیشه که مودم خراب باشد. شاید LED آن سوخته باشد. شما برای چک کردن بهتر مودم را وصل نمائید و برروی حالت bridge کانفیگ کرده و متصل و کانکت شوید در صورت اینکه دچار خطا شدید شماره خطای داخل کانکشن را بفرمائید تا راهنمایی صورت گیرد