رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت و یا خاموش شدن چراغ DSL
تا حالا شاید با قطع شدن چراغ DSL در حین کار با اینترنت مواجه شده باشید. یا حتی با افت سرعت شدید در باز کردن سایت ها و دانلود روبه رو شده باشید و در خصوص این مشکل با مرکز ارائه اینترنت خود تماس گرفته باشید و در جواب سوال مطرح شده شما: مشکل از سمت مخابرات است، ضعیف بودن سیگنال، داشتن نویز بالا و … را دریافت کرده باشید. اما وقت آن رسیده است که خودتان مشکل خود را حل کنید و وقت خود را به خاطر دریافت جواب از پشتیبان سرویس اینترنت خود تلف نکنید. در این آموزش آی تی پورت قصد داریم شما کاربران را با طریقه چک کردن میزان نویز و راه های موجود جهت حل این مشکل آشنا کنیم.
در ابتدا یک توضیح مختصری در مورد ، SNR ها و Line Attenuation ها می دهیم:
- SNR Margin Upstream: میزان نسبت سیگنال به نویز از سمت مودم تا DSLAM است.
- SNR Margin Downstream: میزان نسبت سیگنال به نویز از سمت DSLAM تا مودم است.
- Line Attenuation Upstream: میزان نویز خط از سمت مودم تا DSLAM است.
- Line Attenuation Downstream: میزان نویز خط از سمت DSLAM تا مودم است.
مقادیر سرعت به دو قسمت Downstream و Upstream تقسیم شده است.
- Downstream: میزان سرعت اتصال مودم در دریافت دیتا است.
- Upstream: میزان سرعت اتصال مودم در ارسال دیتا است.
در صورتی که بخواهید میزان موجود بر روی خط را مشاهده بفرمایید از صفحه Status مودم گزینه DSL Line Status را انتخاب بفرمایید.
درصورت بررسی پورت شما از سمت مخابرات، میبایست SNR Margin DownstreamSNR Margin Upstream از ۳۰ به بالا و Line Attenuation UpstreamLine Attenuation Downstream از ۴ به پایین باشد و با توجه به تاثیر موارد خطی که مربوط به بستر مخابراتی شما و یا اختلالات شبکه داخلی تان می باشد ، مقادیر مناسب در محل مودم به SNR Margin از ۱۵ به بالا و Line Attenuation از ۳۰ به پایین متغیر خواهد بود. تا این قسمت امیدوارم اطلاعاتی در مورد Snr و Line Attenuation کسب کرده باشید.
برای چک کردن و رفع احتمالی مشکل، مودم خود را به محل ورودی سیم های مخابرات به منزل برده و سیم های مخابرات را از سیم های منزل خود جدا سازید. مودم خود را به سیم های مخابرات متصل کرده! هنگامی که چراغ DSL روی مودم شما ثابت شد.
به کنسول مودم خود رفته و طبق توضیحات بالا مقدار SNR و Line Attenuation که بر سر خط منزل خود دارید را با داخل منزل مقایسه کنید. در صورت داشتن تفاوت بسیار این مقادیر مشکل از سر خط منزل شما می باشد و بایستی سیم کشی منزل چک گردد(راه حلهای زیادی وجود دارد)
در صورتی که مقادیر سیگنال های سر خط با داخل منزل شما یکسان بود مشکل شما از سمت مخابرات تا سر خط شما است که برای پیگیری این موضوع باید از سمت شرکت ارائه دهنده سرویس خود پیگیری کنید.
لازم به توضیح است که با بالا رفتن پهنای باندممکن است میزان SNR و Attenuation دچار تغییر شود چرا که سرعت بالاتر سرویس، نیازمند بستر ارائه مناسب تری می باشد.
عواملی که باعث افتSNR و افزایش در Attenuation میگردد عبارت است از:
- برروی خط رانژه دستگاه دیگری مانند تلفن و یا فاکس بدون اسپیلیتر وجود داشته باشد.
- سیم تلفن از کنار کابل برق رد شده باشد.
- اسپلیتر معیوب بر روی خط وجود داشته باشد.
- در کنار مودم دستگاهی مانند : تلفن همراه، تلفن بیسیم، لامپ مهتابی، دستگاه مایکروویو وجود داشته باشد.
- سیم کشی داخل ساختمان ، قدیمی و یا پوسیده باشد.
- سیم تلفن از پریز تلفن تا مودم مشکل داشته و یا پریز تلفن معیوب باشد.
- دوشاخه تلفن ضد برق بر روی پریز وجود داشته باشد.
بسیار عالی بود آقا مرتضی.
لطفا از این دسته آموزش های که مشکلات ما کاربران هست قرار بدید.
ممنونم
چشم حتما!
– فوق العاده و به جا بود از تلاش همگی سپاسگزاری می کنم
ممنون…. خواهش میکنم 🙂
سلام
Line Attenuation ماله من ۵۱ ــه چیکار باید کنم راهی به جز اینکه از بیرون سیم مستقیم وصل کنم به مودم هست؟
با سلام و احترام
با داشتن Line Attenuation 51 قطعی dsl هم دارید ؟!
به غیر از این راه می توانید با قطع کردن تمامی تلفن های داخلی منزل و همچنین برداشتن اسپلیتر بر سر راه مودم میزان Line Attenuation را چک کنید و در صورت پایین آمدن از همان قسمت به رفع خرابی بپردازید
دوست عزیز باز هم چک نمائید اگر با مقداری کمتر از ۵۱ به نتیجه رسیدید توضیح کامل را ارسال کنید تا راهنمایی صورت گیرد
موفق و سربلند باشید
سلام
قطعی دارم ولی خیلی زیاد نه مثلا الان اگه قطع بشه ۱ دقیقه بعد وصل میشه بعدش دیگه قطع نمیشه تا ۶-۵ ساعت موقعی هم که کسی به تلفن خونه زنگ میزنه قطع و وصل میشه که اینم فکر کنم به خاطر مخابرات باشه زنگ زده بودم یه نفر از مخابرات اومد چک کرد قبلا از اسپلیتر استفاده نمیکردم که واسم اسپلیتر گذاشت که قطعی کمتر شد پریز تلفن توی خونه ما ۱۱ تاس D: که ۹ تاش رو واسمون قطع کرد یکی الان برای مودم و اونیکی هم برای تلفن خونه است الان باید ماله تلفن رو هم قطع کنم ؟ اگه جواب مثبته پس تلفن چی میشه باید قطع باشه؟
سلام
دوست عزیز اسپلیتر حتما نیاز هست ولی محل قرار گیری اسپلیتر خیلی می توانه موثر باشه تو قطعی اینترنت . شما برای دقایقی سیم را از پریز تلفن بدون اتصال تلفن و حتی اسپلیتر به مودم وصل نمائید و پارامتر ها رو چک کنید در صورت کمتر شدن نویز با تغییر جای اسپلیتر و … میتوان نتیجه بهتری گرفت
موفق باشید
سلام مودم من tp-link و اینترنت ۲ مگابایت نامحدود مخابرات استفاده میکنم مودم رو دقیقا چسبوندم به کابل ورودی تلفن خونه و از خط تلفن جداش کردم حتی اسپلیتر جدا گذاشتم سر راهش چندین تا اسپلیتر رو هم تست کردم SNR خط چه برای دانلود و چه برای اپلود از ۶٫۱ بالا تر نمیره که خیلی ضعیفه خوشبختانه قطعی اصلا ندارم و هیچ سیم یا جریان برقی هم از کنار خط تلفن و مودم رد نمیشه تازه مخابرات تازگی هم اومد کابل رو کامل عوض کرد ولی فایده ای نداشت همون۶٫۱ بالا تر نرفت .
دلیلش چیه چیکار باید میکردم که نکردم
با سلام
دوست عزیز یک بار مودم را مستقیم به سیم های مخابرات درب منزل وصل بکنید ببین میزان snr ها تغییر میکنه ؟! سعی کن هنگام تست کردن از دو شاخ واسه اتصال سیم های مخابرات استفاده نکنی . از یک سیی که یک طرفش آزاد باشه و یک طرف دیگرش سوکت دار استفاده کن . اگر snr تغییر کرد و بهتر شد اطلاع بده. اگر فرقی نکرد یک تماس با شرکت اینترنتت بگیر بگو تغییر پورت بدهند شاید کلا مشکلت از مخابرات باشه . اگه با تغییر پورت هم بر طرف نشد بر میگرده به مشکل بین مسیر که بعید میدونم معموران مخابرات زیاد پیگیر و رفع خرابی اینجور چیزها بکنن ولی پیگیر باشی تغییر زوج سیم میدن درست میشه
موفق باشی
با سلام. من اینترنت یک مگ نامحدود مخابرات رو دارم. این خونه ایی که من گرفتم اجاره ایی دانشجویی هست و سیم کشی تلفن داخل خونه نداره و من از روی سیم اصلی مخابرات مستقیم یه سیم گرفتم و با یه اسژلیتر وصل کردم به مودم. خیلیییییییییییی قطعی دارم. بعضی وقتها این جوری میشه البته. مثلا سه چهار روز این طور نیست و لی بعد چند روز هر ژنج دقیقه قطع و وصل میشه. snr margin ام ۳٫۵ هست و Attenuation هم ۳۷٫۴ هست!
سیم هایی که گرفتم خیلی خوب هست. تازه گرفتم. چی کار باید بکنم؟ با تشکر
با سلام
جناب شما یک لطفی کنید از درب منزل با یک سیم کوتاه که یک طرف آن ازاد باشد و یک طرف دیگر آن سوکت دار . طرف سوکت دار را به مودم وصل کرده و طرف آزاد را به سیم های مخابرات متصل کنید . در نظر داشته باشید ک جز این دو سیم هیچ سیم دیگر متصل نباشد . و حتما از سولفید و … نبودن سیم مخابرات اطمینان خاطر داشته باشید یا اینکه مقدار جدید از سیم مخابرات را به صورت ازاد در آورید و متصل کنید بعد snr ها چک کنید و بیان کنید تا راهنمایی را خدمتتون عرض کنم
سلام.من اینترنتم رو از مخابرات دریافت کردم حدودا ۱ سالی میشه.ولی موقع بازی اینترنتی یا دانلود هر ۳۰ سانیه ۲یا۳ سانیه قطع و وصل میشه.هنگام دانلو کردن به چشم نمیاد ولی موقع بازی اذیت مینه ۲ سانیه قطع شدن و وصل شدن.اگه میشه راهنماییم کنین ممون میشهم.آیا برنامه ای هست.نتم ۵۱۲ هستش
با سلام
دقیقا بایستی چک شود قطعی از چه سمتی هست! و در این بازه قطعی مودم شما کلا دیس کانکت می شود یا خیر. بازم پیشنهاد میکنم بابت بررسی بهتر با پشتیبان تماس بگیرید و همچنین ازشون بخواهید سرعت آپلود بیشتری برای شما باز بگذارند تا دچار مشکل نشوید
گرم بودن هوا در بعضی از مناطق میتونه باعث پایین اومدن snr بشه مخصوصا اگهdistance from exchange هم زیاد باشه 😉
بله دوست عزیز
گرم بودن. رطوبت هوا و …باعث ایجاد اختلال و تغییر در SNR می شود. ولی ولی صد درصد نمی شود تغییر SNR را بخاطر گرما و … گذاشت
سلام خسته نباشید من یک هفتست اینترنت ۱ مگ مخابرات گرفتم ام سرعت دانلود ۳۲ کیلو بایت هست با پشتیبانی تماس گرفتم فایده ای نداشت میتونید راهنماییم کنید؟ ممنون….
سلام
پشتیبان در جواب مشکل شما چی گفتن ؟!
چک کردن ببیند پارامتر خطی مشکل نداشته؟!
اگر پارامتر خطی مشکل نداشته باشه احتمالا در مرکز مخابراتی خود شرکت مخابرات با مشکل پهنای باند یا … روبرو هست.
سلام
با احترام و تشکر از سایت مفید تون کلیه اطلاعات مربوط به خط نتم به شرح ذیل میباشد:
Upstream SNR (dB) ۲۹ که البته تا ۳۰٫۲ متغیره
Downstream SNR (dB) ۴۳٫۵
Upstream line attenuation (dB) ۷٫۶
Downstream line attenuation (dB) ۱۳٫۹
بنده سیم تلفن را کامل تعویض کردم به طوری که الان یک سیم به طور مستقیم از ورودی تلفن به منزل به مودم همراه با اسپلیتر وصل نموده ام فاصله ولی هیچ تغیری نسیم تلفن از برق حدود نیم متر است کرده است با توضیحات شما ۲ مورد آخر باید زیر ۴ باشد که اینطور نیست آیا با کارهای بنده مشکل از سمت مخابرات است خطADSL هم ۲مگ شیر تا ۱۰ مگ است ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید
با کمال تشکر
با سلام
شما کندی سرعت داشتین ؟!
همچنین اینکه ددوست عزیز شما سیم مخابرات را از سیم ورودی جدا کن و مودم به صورت مستقیم به سیم مخابرات وصل کن ببین باز SNR ها به چه صورتی می باشد.
یه وقتهایی شاید خطی SNR پایینی داشته باشد ولی این میزان پایین SNR برروی آپ شدن میزان خط تاثیری نگذاشته! ممنون میشم میزان Up ها رو بذارید و از سر خط تست نمائید. همچنین مشکل اصلی که دارید ذکر کنید.
سپاس
سلام
من حدود ۷ روزه که اینترنت گرفتم دوروز استفاده کردم بقیش هم تالان قطعه
زنگ زدم مخابرات از اونجا بهم گفتن که مشکلی نداره و چراقت روشنه
از تو خونه هم مشکل نویز ندارم چون با سرعت ۵۱۲ تا ۷۰ کلیوبایت سرعت دان دارم
مودم رو بردم جلو خونه تست کنم از اونجا هم مدم ایراد داشت بردم از رو حمسایه هم فهمیدم که مودمم واقعا مشکل داره
مودم رو کارکرده گرفتم و مشکلشم اینه که چراق adsl روشن نمیشه
میتونید کمکم کنید؟
سلام
دوست عزیز روشن نشدن چراغ ADSL دلیل بر این نمیشه که مودم خراب باشد. شاید LED آن سوخته باشد. شما برای چک کردن بهتر مودم را وصل نمائید و برروی حالت bridge کانفیگ کرده و متصل و کانکت شوید در صورت اینکه دچار خطا شدید شماره خطای داخل کانکشن را بفرمائید تا راهنمایی صورت گیرد
سلام خسته نباشید.
میخاستم در مورد crc بدونم که اصلا چیه چون مال یکی از دوستانم ۰ هستش ولی برای من۳۰۰۰۰
با سلام
ممنون میشم دقیق بگید این CRC را کجا مشاهده کردین!
crc در همون قسمتی که snr مقدارش مشخص میشه وجود دارد ای پی (۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱)مهل تنظیمات مودم
در همین تصویری که گذاشتید crc در قسمت پاین وجود داره
با سلام
در این بخش میزان ارور هایی که مودم باهاش مواجه می شود و … قابل مشاهده می باشد.
حالا ارور ها مبنی بر قطعی و … می تواند باشد.
Downstream Upstream
SNR Margin: ۶٫۵ ۲۵٫۷ db
Line Attenuation: ۴۵٫۷ ۳۲٫۸db
Data Rate: ۶۱۴۴ ۶۳۶ kbps
Max Rate: ۸۳۰۴ ۱۷۸۷ kbps
CRC: ۳۲۲۰ ۰
سلام دوست عزیز این اعداد و ارقام اطلاعات کامل مودم من هستش راستش الان یه دو سه هفته ای هست که مشکل قطعی دارم سرعتم هم پایین اومده البته این مشکل بیشتر شبها رخ میده روزها قطعی کم دارم یا اصلا ندارم سیم هم مستقیم از پایین ساختمان اوردم وصل به مودم کردم که اعداد این شده لطفا بفرمایین که چطوری مشکلم رو حل کنم ایا از طرف سیستمم هست یا اینکه باید از طرف مخابرات پی گیری کنم البته یاداور بشم که همسایه ها میگن مامورین مخابرات مدتی قبل اومده بودن سیم ها رو دست کاری کردن اگه مشکل از اونا هست بهم بگین که چی کار کنم لطفا راهنمایی کنین. اجرکم عندالله
سلام
دوست عزیز طبق اطلاعاتی که دادین SNRپایینی دریافت کردید! شما بدور از اینکه سیم مستقیم کشیده اید مودم رو به سر سیم های مخابرات وصل نمائید و مشاهده کنید که آیا SNR بهتری دریافت کردید یاخیر!
همچنین اگر SNR بهتری دریافت شد یک احتمالی که میشه داد این است که از سر خط اسپلیتر وصل نکرده اید!
اگرم دقت کرده باشید هنگام قطعی با خاموش شدن چراغ لینک یا DSL مواجه می شوید.
شما دوست عزیز از سر خط پارامترهارا چک نموده و اعلام کنید در صورت اینکه مشکل داشت در اول با شرکت ارائه دهنده ADSL هماهنگ کنید. در صورت حل نشدن باید مخابرات بین مسیر را چک نماید که یکم با درد سر مواجه میشین!!
با سلام و خسته نباشید
من اینترنت خودم رو از پارس آنلاین گرفتم ولی در ساعات شب که دانلود مجانیست از حدی بیشتر که دانلود انجام میدهم پارس آنلاین به جای کاهش شدید سرعت برروی خط من چیزی مثل نویز یا پالس میفرستد که باعث می شود چراغ DSL روشن بماند ولی چراغ Internet خاموش شود (به عبارت دیگر دسترسی به اینترنت قطع میشود) و به محض آنکه مودم را خاموش روشن می کنم دانلود عادی خواهم داشت تا بار دیگر که همچین اتفاقی باز بیفتد .. ( که به طرز خنده داری این فاصله دقیقا ۳۰ دقیقه است).
خواستم ازتون بپرسم راهی یا تنظیماتی هست که بشود مودم به طور خود به خود بعد از ارسال نویز ریستارت شود ؟ مودم بنده ایسوس مدل G31 می باشد …
پیشاپیش با تشکر 🙂
با سلام
امکان ریست که در هیچ مودمی بنده مشاهده نکردم! ولی شما میتوانید از بخش کانفیگ و گزینه Dial on demand تایم قطع شدن را تنظیم نمائید! ولی بنده ۱۰۰ درصد تضمین نمیدم که بتوانید این مشکل را برطرف نمائید. هرچیه شرکت ارائه دهنده ADSL برای جلوگیری از نداشتن دانلود رایگان بیشتر مغزشان کار میکنه 😀
سربلند باشید
سلام دوست عزیز اقای علم الهدی خیلی ممنون که جواب دادین خیلی مفید بود حتما امتحان میکنم بهتون میگم نتیجه رو.اجرکم عندالله
سلام
ممنون . نظر لطفتونه.
برقرار باشید 🙂
سلام
راستش دوست عزیزمون بالا راست میگن منم به این نتیجه رسیدم که نویز و اینا همش حرفه چون دقت کردم دیدم که روزها سرعت عالیه مقدار نویز هم تا ۱۲ و ۱۳ میرسه ولی شب ها به ۶ می رسه. لطفا بگین اخه شرکت می تونه چنین کاری کنه من از مکس نت خریدم.
سلام
نگاه کنید دوست عزیز من شخصا خودم هم نماینده فروش نت و هم پشتیبان call center یکی از شرکتهای اینترنتی هستم ولی واقعیتش تا افزایش نویز روی بستر نمی اندازند و قرار نیست بستر ارتباطی را خراب کنند تا وقتی میتوانند از اکانتینگ محدودیت و … برای یوزر ایجاد کنند! ولی نویز طبق مطالب قبلی و دیدگاه های قبلی باید داخلی و سر خط چک گردد.
در جریان باشید دانلود های رایگان کلا با شیرینگ بیشتری نسبت به ساعات معمولی روز دارد.
موفق باشید
سلام، من ٣ ساله از مخابرات اینترنت می گیرم این ماه ٢ مگ نامحدود گرفتم (که همیشه سرعتش ٢۵٠ فیکس بوده)، اما وقتی به نت وصل میشم بعد ٢ تا ٣ دقیقه سرعتم از ٢۵٠ به ۶٠ کاهش پیدا میکنه، مطمئنم به خاطر نویز خط نیست، نظر شما چیه؟
سلام
دوست عزیز در بیشتر شرکت ها ضریب اشتراک سرویس نامحدود نسبت به حجمی بیشتر است . قبل از اینکه بنده توضیح بدهم ضریب اشتراک سرویس خود را از مخابرات سوال کرده! و نوع سرویس را اعلام کنید.
با ارزوی بهترینها
سلام مقدار snr مهم تره تو حداکثر سرعتی که می تونیم از شرکت بگیریم یا مقدار attenuation ؟؟
سلام میزان snr و attenuation یجورایی رابطه متقابل به همدیگر دارند. شما اگر SNR مطلوب تری داشته باشی می توانید سرعت بیشتر ی از IPS خود دریافت کنید!
mamanoooon .
mofid va jame
ye soal u ozve shatelid????
bi adabi nabasheeeee
با سلام
خواهش میکنم ممنون از لطفتون
قبلا بله مدیر فروش و پشتیبانی شاتل بودم ولی در حال مدیر فروش و کارشناس پشتیبانی شرکت آسیاتک هستم.
ن خواهش میکنم.
سلام
واسه من
Downstream Upstream
SNR Margin (dB): ۸٫۲ ۱۱٫۰
Attenuation (dB): ۵۸٫۰ ۳۱٫۵
Output Power (dBm): ۱۶٫۹ ۱۲٫۳
Attainable Rate (Kbps): ۲۳۳۶ ۷۹۲
Rate (Kbps): ۲۳۰۴ ۶۰۸
سرعت دانلودم به صیصدو پنجاهم میرسه. از سر خطم چک کردم snr و attenuation ام تغییر نکردن. گاهی لینکم میپره. گاهی هم باید دیکانکتو و کانکت شم تا سرعت نتم طبیعی بشه. چه کار باید بکنم؟