بهینه سازی وب سایتتجارت الکترونیک

مفاهیم ارزیابی و مقایسه متون در موتورجستوجو

متاتگ

موتور جستوجوگر برای این که بتواند صفحات وب­سایت­ها  رتبه بندی کند لازم است آن ها را با هم مقایسه کند. موتورجستوجوگر برای این کار از الگوریتم خاصی استفاده می کند. این الگوریتم اهمیت یک صفحه و ارتباط محتوای آن را با عبارت جستوجو شده تعیین می­کند. موتورجستوجوگر برای این که صفحات وب­سایت ها را با هم مقایسه کند از مفاهیمی استفاده می­کند که برای همه پارامترها مقایسه عددی در نظر می­گیرد.

این مفاهیم عبارت­ انداز:

 Keyword Frequency KF & Keyword Density KD & Keyword Proximity KProx &Keyword Prominence KProm

متاتگ

Keyword Frequency KF :

تعداد دفعات که یک کلمه در کل متن تکرار شده است را نشان می­دهد.

Keyword Density KD :

به تعداد دفعاتی که یک کلمه نسبت به کل کلمات متن تکرار شده است، گفته می­شود.

Keyword Proximity KProx :

به مکان کلمات نسبت به یک دیگر(دور یا نزدیکی آنها از هم) نشان می­دهد.

Keyword Prominence KProm :

به مکان یک کلمه نسبت به کل کلمات دیگر متن اشاره می­کند.(ارزش مکانی) کلمات ابتدای متن دارای عامل KPromبیشتری می­باشند تا کلمات انتهایی متن.

موارد یاد شده را از این به بعد وزن­ها نامیده می شوند.

 

من

ایران

و

طبیعت

ایران

را

دوست

دارم

تعداد تکرار

۱

۲

۱

۱

۲

۱

۱

۱

مکان کلمه

یک

دو

سه

چهار

پنج

شش

هفت

هشت

ارزش مکانی

۸/۸  ۷/۸  ۶/۸ ۵/۸ ۴/۸ ۳/۸ ۲/۸ ۱/۸

چگالی کلمه

 ۱/۸ ۲/۸ ۱/۸ ۱/۸ ۲/۸ ۱/۸ ۱/۸ ۱/۸

تعداد کلمات

هشت کلمه

محاسبه وزن­ها در مثال داده شده

کلمه ایران دوبار تکرار شده است، پس چگالی آن روی  خواهد بود. کلمه ایران در مکان دوم و پنجم تکرار شده است لذا

Kprom=1/2*{(7+4)/8}

کلمات من و ایران به هم نزدیک و کلمات من و دارم از هم دور می­باشند. مفاهیم اشاره شده به هنگام ارزیابی هر صفحه برروی تمام پارامترهای مانند عنوان ، آدرس، نام، کلمات متن، کلمات استفاده شده در متن پیوندها آن، سرتیترهای متن، نام تصاویر استفاده شده در آن، متاهای آن و … اعمال می شود. بعد از اینکه این کار برای تمام صفحات وب سایت ها انجام شد، آنگاه تمام صفحات دارای مقایس های عددی خواهند بود که در این صورت مقایسه آن انجام پذیر است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که  الگوریتم آنها به طور مداوم در حال تغییر است. پس اگر در یک بازه زمانی شما با تمرکز بروی یک سری پارامترها رتبه وب سایت خود را بهبود داده اید نمی توان برای همیشه بروی این سری پارامترها تمرکر کرد.

موتورهای جستوجوگر کلمات بالای صفحه را بسیار مهم تر از بقیه کلمات آن در نظر می گیرند. و سعی کنید کلمات کلیدی خود را در بالای متن خود قرار بدهید و از برچسب های سرتیتر H1 و H2 استفاده کنید.

گفتگو ها
    بهاره

    ممنون از اطلاعات خوبی که دادید ……… به عنوان پیشنهاد اگر موارد بیشتری می زاشتید در مورد بالا رفتن رنک سایت خیلی بهتر بود

    خیلی مفید بود. استفاده کردم

    پارسیس روزگار

    مرد بزرگی مثل شما جا برای گفتن خیلی حرفها زیاد داره.. جاداره به نوبه ی خودم تشکر کنم از مدیر محترم سایت اقای حسین جاهدی وقت میزارن متون تخصصی رو ترجمه میکنند ومن امروز بهشون افتخار میکنم دستشون رو میبوسم واز بزرگ هستی بخش دانا میخوام این مردان بزرگ رو هرجا هستن درپناه خودش قرار بده وامید همواره و درتمامی عرصه های زندگیشون موفق بگردونتشون … خیلی دوستت دارم حسین جان وبابت مطلب مفیدت هم ممنونم رادمهر.ایدون باد

    واقعا مفید بود حسین جان
    از این به بعد برای مطلب گذاشتن توی سایتم از این اطلاعات مفیدی که دادین حتما استفاده میکنم

    در مورد این جمله “از برچسب های سرتیتر H1 و H2 استفاده کنید.”
    این heading ها معمولا برای تیتر نوشته ها استفاده می شود.برای افزونه ای مثل all in seo pack در وردپرس،کلمات کلیدی را چطور باید h1 و h2 استفاده کرد؟

      حسین جاهدی

      در مورد افزونه all in seo pack لازم نیست در H1 یا H2 قرار داد.
      منظور از جمله “از برچسب های سرتیتر H1 و H2 استفاده کنید.” اینکه شما در یک متن عنوان هر بخش از متن تون رو به جای اینکه کلمه یا عبارت شو با زدن دکمه B بزرگ کنید اون کلمه یا عبارت رو در برچسب H2 قرار بدهید.
      چند روزیه کا با یک افزونه جدید تری به نام WordPress SEO by Yoast آشنا شدم در مورد سئو کردن این افزونه جدید از افزونه all in seo pack بهتر و قوی تره پیشنهاد می کنم از افزونه جدید استفاده کنید.