اخبار

انتقال اطلاعات با سرعت ۷ گیگابیت در ثانیه

آی تی پورت

حتما با شبکه بی سیم وای-فای آشنا هستید. اما تا به حال اسم WiGig به گوش تان خورده است؟ وای-گیگ استاندارد جدیدی برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم است که وعده سرعتی بسیار بالاتر از فناوری های انتقال بی سیم فعلی را به ما می دهد.

در واقع استاندارهای این روش جدید سال گذشته به مرحله تصویب رسیده است. وای-گیگ از باند ۶۰Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده می کند و مدل سه باند اش می تواند همزمان از سه باند ۲٫۴ ، ۵ و ۶۰Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده کند.

در این صورت شما سرعت انتقال اطلاعات بی سیمی معادل ۷ گیگابیت در ثانیه در اختیار خواهید داشت که هفت برابر سریع تر از استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac است که هنوز منتظر فراگیر شدن اش هستیم و ۱۰ برابر سریع تر از ۸۰۲٫۱۱n عمل می کند که هم اکنون از آن به صورت گسترده استفاده می کنید. ضمن اینکه این استاندارد با دستگاه های وای-فای حال حاضر نیز سازگاری دارد و با آنها کار می کند.

 

آی تی پورت

در این میان شرکت پاناسونیک موفق شده یک چیپ جدید برای WiGig ابداع کند که کمتر از یک وات انرژی مصرف می کند و با این مصرف می تواند به انتقال اطلاعات بی سیم با سرعت ۵ گیگابیت در ثانیه بپردازد.

این مصرف کم انرژی و اندازه کوچک سبب می شود که بتوان از این رادیوی جدید در تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده کرد. با این سرعت می توان در شبکه خانگی یک ویدیو اچ دی را در کمتر از ۱۰ ثانیه از طریق تلفن همراه منتقل کرد.

 

این استاندارد هنوز مشکلاتی را در مسیر دارد. یکی از مهمترین آنها، برد بسیار کوتاه این استاندارد روی باند ۶۰Ghz هست که در حال حاضر حتی از برد بلوتوث هم کمتر است. (تقریبا نصف برد بلوتوث) به خاطر اینکه مولکول های موجود در فضا مانند اکسیژن بر روی آن تاثیر می گذارند و تا حل این مشکل و استفاده آن در تلفن های هوشمند، مسیر نسبتا طولانی باقی مانده است. هر چند از وای-گیگ همین الان هم در مکان هایی مانند دیتاسنتر ها برای ارتباط های بی سیم بسیار پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: .extremetech.com

گفتگو ها
    dda

    سلام
    خسته نباشید
    خبر جالبی بود