تجارت الکترونیکطراحی وب

استانداردهای وب چیست و چرا باید از آنها استفاده کنم؟

استانداردهای وب

استانداردهای وب چیست؟ استانداردهای وب به مجموعه‌ای از قوانین، رهنمودها، و توافق‌نامه‌ها اطلاق می‌شود که به منظور تضمین یکپارچگی، تعامل، و دسترسی آسان به اطلاعات بر روی شبکه جهانی اینترنت (وب) توسعه یافته‌اند. این استانداردها نقش بسیار اساسی را در تدوین و اجرای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب ایفا می‌کنند. هدف اصلی این استانداردها، ارتقاء تعاملات بین کاربران و تضمین اطمینان از سطح بالای سازگاری و کیفیت در تجربه کاربری است.

استانداردهای وب از ابعاد گوناگونی بهره می‌برند که شامل مواردی چون استانداردهای HTML و CSS برای نمایش محتوا، استانداردهای HTTP برای ارتباط با سرورها، و استانداردهای وابسته به امنیت مانند HTTPS می‌شوند. همچنین، استانداردهای جهانی نظیر WCAG (راهنمای دسترسی وب) برای افراد با محدودیت‌های حسی و استانداردهای SEO برای بهبود قابلیت جستجوی وبسایت‌ها نیز حائز اهمیت هستند. ترکیب صحیح این استانداردها به کاربران و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا در دنیای دیجیتال به سرعت، بهره‌ور و بدون مشکلات تجربه‌ی وب را پیش ببرند. این استانداردها یک چهارچوب قوی را برای توسعه و اجرای پروژه‌های وب ارائه می‌دهند و نقش مهمی در پایداری و رشد فضای وب بازی می‌کنند.

مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده‌تر میکند. افراد نابینا قادر هستند رایانه‌ای داشته باشند که صفحات وب را برایشان بخواند. افرادی با بینایی ضعیف قادر هستند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحت‌تر داشته باشند و افرادی که از دستگاه‌های جیبی استفاده میکنند میتوانند به راحتی مانند کسانی که از سیستمهای پیشرفته خود استفاده می‌کنند وب را پویش کنند.

چنانکه شرح خواهیم داد، همچنین دلایل کاربردی زیادی برای توسعه‌دهندگان وب وجود دارد که به استانداردهای وب اهمیت بدهند. برای نمونه، موتورهای جستجو میتوانند کار فهرست کردن سایت‌ها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دو یا سه برابر میکند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح میشود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی میگذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم‌تر خواهد شد.

بعضی از مردم نگرانند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده‌‌ی درگیر در توسعه وب را حذف میکنند و به توسعه دهندگان وقت و انعطاف‌پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. آنها به هردوی پیشرفت آتی و آگاهی به فناوری گذشته راه می‌یابند.

بسیاری از کاربردهای وب، از جمله بعضی‌ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده‌شدن مطابقت با استانداردها غیرممکن و یا مشکل‌تر خواهند بود. در حال حاضر، سامانه‌ها و نرم‌افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند، اما چه کسی از فردا آگاه است؟ درگیر کردن خودمان به بازبینی هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود میکنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه میدهد که در حالی‌که مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد.

استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند که ما در پروژه استانداردهای وب (WaSP) لازم میبینیم تا به شما کمک کنیم که بیشتر درباره آنها یاد بگیرید. این متن تنها نقطه‌ی آغاز است، به شما یک درک قوی از اینکه چه استانداردهایی موجود است، چه کاری انجام میدهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید خواهد داد. هر بار که ما یک تکه از وب را میسازیم در فضای عمومی اطلاعات که همان وب است مشارکت میکنیم. میتوانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین‌تر کنیم که از هم گسیخته شود. این انتخاب متعلق به ماست؛ نتایج آن متعلق به همه.

w3c

استانداردهای W3C

W3C چیست؟ W3C یا کنسرسیم جهانی وب (World Wide Web Consortium) یک سازمان بین‌المللی است که به توسعه و توسعه‌یافتگی استانداردها و تکنولوژی‌های مرتبط با وب می‌پردازد. این سازمان در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط تیم برنرز لی، مخترع وب، تأسیس شد و در حال حاضر مقر آن در MIT (موسسه فناوری ماساچوست) و در اروپا در INRIA (موسسه ملی تحقیقات دانشگاهی و صنعتی فرانسه) واقع شده است.

هدف اصلی W3C ایجاد استانداردها و رهنمودهای فنی برای اطمینان از توسعه وب به صورت یکپارچه و مطابق با اصول اصلی وب (اندازه‌گیری، دسترسی برای همه، اطمینان از امنیت، و …) است. W3C در زمینه‌های گوناگونی نظیر HTML، CSS، XML، HTTP، و غیره فعالیت دارد و استانداردهایی که توسط این سازمان ارائه می‌شوند، تأثیر زیادی بر توسعه و تدوین وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب دارند.

W3C بیش از ۴۵۰ سازمان عضو دارد که شامل مایکروسافت، امریکن آنلاین (کمپانی مادر Netscape Communications)، اَپل، ادوبی، سان مایکروسیستمز و مجموعه‌ای متنوع از دیگر تولید کنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار، تامین کننده‌ی محتوا‌، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور میشود.

W3C خصوصیات آزاد (استانداردهای عملی) را گسترش میدهد تا قابلیت کارکرد مشترک محصولات مربوط به وب را بهبود بخشد. نظریه‌های W3C توسط گروه‌های کاری شامل اعضای کنسرسیوم و کارشناسان دعوت شده گسترش می یابد. گروههای کاری موافقت عمومی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که درگیر ایجاد نرم‌افزارهایی برای وب هستند را به دست می‌آورند، و پیش‌نویس‌های عملی و نظریه‌های پیشنهادی ایجاد می‌کنند. اینها در مرحله بعد به اعضا و مدیریت W3C برای تصویب رسمی به عنوان نظریه‌‌های W3C فرستاده خواهند شد. اطلاعات اضافی در مورد این فرآیند و مراحل بازبینی در وب سایت W3C قابل دسترسی است.

استانداردهای W3C – زبان نشانه‌گذاری ابرمتن – HTML 4.0

زبان نشانه‌گذاری ابرمتن (HTML) به صورت گسترده‌ای در وب برای اضافه کردن ساختار به اسناد متنی استفاده شده است. مرورگرها این اسناد را تفسیر کرده و در شکل مختص هر رسانه به کاربر نمایش میدهند. برای مثال، مرورگرهای بصری معمولا عنصر strong را به عنوان یک متن توپر نمایش میدهند (<strong></strong>). در حالی‌که مرورگرهای تبدیل متن به گفتار باید هنگام تلفظ آن متن تاکید کنند.

با کمک شیوه نامه‌های آبشاری (CSS)، مجری قادر است تعیین کند که یک عنصر ساختاری بدون توجه به پیش‌فرض‌های مرورگر چگونه نمایش داده میشود.

استانداردهای W3C – زبان نشانه گذاری قابل گسترش – XML 1.0

زبان نشانه گذاری قابل گسترش (XML) یک زبان نشانه گذاری شبیه HTML است، اما به جای داشتن یک مجموعه از عناصر واحد و ثابت، به شما اجازه میدهد که مجموعه خود را تعریف کنید یا از مجموعه‌های دیگران استفاده کنید. همچنین به شما امکان میدهد که مجموعه‌های متعددی را با استفاده از XML namespaces در یک سند واحد استفاده کنید. نمونه‌ی بخشی از یک سند XML

<addressbook>

  <entry>

    <name>Bill Gates</name>



    <email>bgates@microsoft.com</email>

  </entry>

  <entry>

    <name>Marc Andreesen</name>

    <email>marca@netscape.com</email>



  </entry>

  <entry>

    <name>Jon S. von Tetzchner</name>

    <email>jon@opera.com</email>

  </entry>

</addressbook>

بعضی از کاربردهای XML نظیر XHTML و MathML هم اکنون نظریه‌های W3C هستند. سایرین هنوز به صورت پیش‌نویس‌های کاری W3C هستند.

استانداردهای شیوه‌نامه نظیر CSS و XSL انتخاب‌های گوناگونی عرضه میکنند که یک عنصر XML چگونه نمایش داده شود. پشتیبانی مطابق با استاندارد برای نمایش مستقیم XML در مرورگرها هماهنگ نیست، بنابراین برای ارایه اطلاعات به انسانها، HTML (یا XHTML) با یک ظاهر طراحی شده با CSS یکی از راه حل‌ها است. XML امروزه بیشتر در ارتباطات بین ماشینها (یا ماشین به ماشین) استفاده میشود.

XML اصولا به خاطر توانایی اضافه کردن عناصر دلخواه شما و ساختن سیستم ساختاری متعلق به شما انعطاف پذیرتر از HTML است. این XML را یک قالب ایده آل برای سازماندهی مقادیر زیاد از داده میسازد. که هم اکنون در بسیاری از بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو مورد استفاده قرار گرفته است.

استانداردهای W3C – زبان نشانه گذاری فرامتن توسعه پذیر XHTML

XHTML (eXtensible Hypertext Markup Language) نوعی از زبان‌های نشانه‌گذاری وب است که توسط W3C توسعه یافته است. در واقع، XHTML ترکیبی از HTML (Hypertext Markup Language) و XML (eXtensible Markup Language) است. این استاندارد به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که از قوانین دقیقتری در نحو و معنای اسناد وب استفاده کنند. XHTML به عنوان یکی از استانداردهای W3C مهم، ویژگی‌هایی از HTML را حفظ کرده و همچنین از ساختار XML برای توصیف محتوا استفاده می‌کند.

XHTML 1.0 یکی از نسخه‌های اولیه است که در آن اصول HTML به شیوه XML اجرا شده‌اند. در این نسخه، تگ‌ها باید به صورت دقیق بسته شوند و خصیصه‌ها به دقت باید تعیین شوند. این کمک کرد تا ساختار اسناد وب دقیقتر و بهینه‌تر شود.

XHTML 1.1 ادامه‌ای از نسخه ۱٫۰ است با این تفاوت که از فرایند دیگر ساده‌سازی و سازگاری با XML بهره‌مند شده است.

Modularization (ماژولیزاسیون) نیز یک رویکرد است که در W3C به‌کار می‌رود و به تقسیم بندی استانداردها به شکل ماژول‌های مستقل از هم اشاره دارد. به عبارت دیگر، این استراتژی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بخش‌های مختلف از یک استاندارد را به‌صورت جداگانه پیاده‌سازی کرده و استفاده کنند. Modularization در مورد XHTML به این معناست که استانداردهای مختلف مانند XHTML 1.0 و ۱٫۱ به شکل ماژول‌های مجزا تعریف شده‌اند که از طریق ترکیب این ماژول‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌صورت انعطاف‌پذیر و مطابق با نیازهای پروژه‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

XHTML 1.0 یک فرمولبندی تازه از HTML بر پایه XML است. به XHTML 1.0 میتوان به عنوان یک گذار ایدئولوژیک از HTML 4.0 نگاه کرد که به خاطر تاثیر XML از لحاظ فنی سختگیرانه تر است.

XHTML در مرورگر شما عینا مشابه HTML نمایش داده میشود. اگر هر احتمالی مبنی بر نیاز شما به پردازش مجدد محتوا وجود دارد ممکن است ترجیح دهید از XHTML استفاده کنید. به عنوان مثال برای ارسال آن به یک PDA قواعد ترکیب سختگیرانه‌تر XML پردازش خودکار XHTML را بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از HTML معمولی میکند.

از لحاظ ایدئولوژیک XHTML مفاهیم کلی زیر را از HTML به ارث میبرد:

  • اینکه نمایش و قالب بندی سند باید توسط شیوه نامه از هم جدا شوند
  • اینکه اسناد باید قابل دسترسی ایجاد شده باشد
  • اینکه اسناد باید بین المللی شده باشد

همچنین XHTML 1.0 از سه الگوی DTD استفاده میکند: Strict (سختگیرانه)، Transitional (انتقالی) و Frameset. این الگو در اصل از HTML 4.0 پدیدار شد و در HTML 4.0.1 دنبال شد.

بعضی از شیوه‌های فنی مهم XML در XHTML عبارتند از :

  • اینکه تمامی انواع سند توسط اعلام DOCTYPE صحیح، شناسایی شده هستند
  • اینکه ساختار یک سند مطابق، شامل اعلام DOCTYPE، یک عنصر HTML با یک اعلام XHTML، یک عنصر head که در برگیرنده عنصر title است و یک عنصر body میشود
  • اینکه تمامی عناصر و عنوان ویژگی‌ها با حروف کوچک نوشته شده و اینکه تمامی مقادیر به صورت نقل قول-شده باشند (درون یک جفت ” قرار گیرند)
  • اینکه تمامی عناصر غیر تهی (p، li و…) به درستی با یک برچسب بسته پایان یافته باشد
  • اینکه تمام عناصر تهی (br، hr، img و …) به درستی با یک ممیز انتهایی پایان یافته باشد (</ br>)
  • اینکه اسناد بر طبق DTD که اعلام شده معتبر باشند

برای قالبهای نمونه، لطفا به Learn > Templates مراجعه کنید.

XHTML 1.1 از سه بخش عمده ساخته شده است:

  • XHTML 1.0 الگوی Strict (با تغییرات کوچک)
  • XHTML Modularization
  • The Ruby Annotation

اگر شما میخواهید که یک سند با XHTML 1.1 بنویسید ، میتوانید از دو راه این کار را انجام دهید. اولی استفاده از DTD عمومی XHTML 1.1 است. به این وسیله، کار شما به شدت ساخت یافته خواهد شد زیرا در واقع هیچ خاصیت نمایشی در XHTML 1.1 وجود ندارد. جدایی ساختار و نمایش در اینجا کامل است. و تمامی کار نمایشی شما در یک شیوه نامه جای میگیرد.

وسیله دیگر برای نوشتن اسناد با XHTML 1.1 بهره برداری از XHTML Modularization است. این تفکیک اجزای آشنای HTML و XHTML (مانند Text ،tables و …) در قطعات مجزا است. شما پس از آن میتوانید DTD متعلق به خودتان را بنویسید و فقط از آن دسته از اجزا که لازم هستند استفاده کنید. این توسعه پذیری عملی است. در اصل به شما، برنامه نویس وب، فرصت تغییر و دلخواه کردن نشانه گذاریتان را میدهد.

The Ruby Annotation یک وسیله خاص برای سر و کار داشتن با تفسیرهای کاراکترهای معین آسیایی است. Ruby در زیر کاری که با بین المللی سازی انجام شده باشد قرار میگیرد.

استانداردهای وب

استانداردهای W3C – شیوه نامه آبشاری CSS

CSS چیست؟ شیوه نامه آبشاری CSS یکی از مهمترین استانداردهای توسعه وب است که توسط W3C تعیین شده است. این استاندارد به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که سبک‌های زیبایی، طراحی، و ظاهری را به عنوان قسمتی از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن وب اعمال کنند. CSS مخفف Cascading Style Sheets (ورقه‌های سبک آبشاری) است.

ویژگی‌های شیوه نامه آبشاری CSS شامل موارد زیر می‌شود:

  • آبشاری (Cascading): این اصطلاح به این معنا است که ویژگی‌ها و سبک‌های تعریف شده بر روی یک المان، از مختلف منابع به هم ادغام می‌شوند. به عبارت دیگر، CSS امکان به‌کارگیری چندین منبع مختلف (از جمله فایل‌های CSS خارجی، شیوه نامه‌های داخلی، و تعریف‌های مستقیم در HTML) را فراهم می‌کند و در نهایت ویژگی‌ها به ترتیب اولویتی اعمال می‌شوند.
  • انتخاب‌گرها (Selectors): CSS از انتخاب‌گرها برای اشاره به المان‌های مشخص در یک صفحه وب استفاده می‌کند. این انتخاب‌گرها به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند تا المان‌ها را بر اساس نوع، ویژگی، یا ویژگی‌های مشخص دیگر انتخاب کنند.
  • وراثت (Inheritance): این ویژگی به ارث بردن ویژگی‌ها از یک المان به المان‌های زیرمجموعه اشاره دارد. به عبارت دیگر، اگر یک ویژگی به یک المان اعمال شود، این ویژگی به‌طور پیش‌فرض بر روی تمام زیرمجموعه‌های آن المان اعمال می‌شود.
  • اولویت (Specificity): این ویژگی مشخص می‌کند که در صورت وجود تعارض بین قوانین CSS، قانونی که بر اساس انتخاب‌گرها و ویژگی‌های مشخص شده به اولویت بیشتری برخوردار باشد، اعمال می‌شود.

با استفاده از این ویژگی‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند قوانین ظاهری و چیدمانی را به طور ساختارمند و کنترل‌پذیر در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب اعمال کنند.

شیوه نامه آبشاری (CSS) یک طرز کار برای تغییر ظاهر عناصر HTML یا XML به وسیله اختصاص سبکها و شیوه‌ها به انواع عناصر، دسته‌های خود تعریف از عناصر یا نمونه‌های منحصر به فرد است.

شیوه نامه‌ها میتوانند برای تعیین پایدار ظاهر تمام یک سایت استفاده شوند. در ادامه مقدمه‌ی CSS، کنسرسیوم توصیه کرده است که خصوصیات مختص طرحبندی از HTML خارج شود و با شیوه نامه‌ها تعویض شود تا یک شبکه جهانی وب ساده‌تر و ساخت یافته‌تر ایجاد شود.

استانداردهای W3C –  الگوی شیئی سند سطح DOM

DOM اجازه میدهد که قدرت کامل و تعاملی یک زبان برنامه نویسی (مانند ECMAScript، نسخه استاندارد شده جاوااسکریپت) در یک صفحه وب به کار برده شود. (در اصطلاح برنامه نویسی، الگوی شیئی سند (DOM) سطح ۱ یک رابط کاربردی برنامه نویسی (API) است برای تعامل با صفحات وب) که آن برای زبان برنامه نویسی دسترسی ساده‌ای به ساختار، محتوا و نمایش یک سند که در زبانهایی مانند HTML و CSS نوشته شده اند محیا میکند.

DOM با پیشرفت‌های آینده فناوری سازگار است؛ به هر زبان برنامه نویسی اجازه میدهد که با هر زبانی که در یک سند به کار رفته تعامل کند. این استاندارد نه تنها برنامه نویسی پویای HTML را ساده نمیکند بلکه دردسر تطبیق با فناوری های آینده اینترنت را بسیار کمتر میکند.

مزیت و ویژگی های استاندارد W3C

استانداردهای توسعه وب توسط W3C دارای مزایا و ویژگی‌های متعددی هستند که به توسعه‌دهندگان و کاربران وب امکانات زیادی را ارائه می‌دهند. در زیر به برخی از این ویژگی‌ها و مزایا اشاره می‌شود:

  • تداوم و سازگاری: استانداردهای W3C باعث تداوم و سازگاری میان مرورگرها و دستگاه‌های مختلف می‌شوند. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا یکبار کد بنویسند و آن را بر روی مرورگرها و دستگاه‌های مختلف اجرا کنند.
  • دسترسی آسان برای همگان: استفاده از استانداردهای W3C به معنای ایجاد وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وبی است که به راحتی قابل دسترسی برای همه کاربران، از جمله افراد با محدودیت‌ها، باشد. این امر باعث ارتقاء تجربه کاربری وب برای همه افراد می‌شود.
  • سرعت توسعه: استفاده از استانداردهای W3C باعث افزایش سرعت توسعه وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب می‌شود. این استانداردها ابزارها و متدهای استاندارد برای توسعه فراهم می‌کنند که کمک می‌کنند تا کد نویسی سریع‌تر و کارآمدتر انجام شود.
  • حفاظت امنیت: استانداردهای W3C دارای پروتکل‌ها و راهکارهای امنیتی هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب را از تهدیدهای امنیتی محافظت کنند.
  • ارتقاء جستجوی وب: استفاده از استانداردهای W3C، به خصوص در زمینه SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)، به کسب و کارها کمک می‌کند تا بهبود قابلیت جستجو و دیده شدن در موتورهای جستجو را تجربه کنند.
  • پیشگیری از تعارض: استفاده از قوانین و اصول استانداردهای W3C باعث پیشگیری از تعارض در کد وب می‌شود، که این موضوع باعث افزایش پایداری و تعمیر و نگهداری آسان وبسایت‌ها می‌شود.
  • توسعهٔ بین‌المللی: استانداردهای W3C به عنوان یک ستون اساسی از وب جهانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و این امر به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که پروژه‌های خود را به طور بین‌المللی توسعه دهند و با استانداردها به‌روز شوند.
  • رتبه بندی درموتورهای جستجو: برای اینکه در رتبه های اول موتورهای جستجو قرار بگیرید یکی از فاکتورهای مهم می باشد،زیرا موتورهای جستجو برای وب سایت هایی که از استانداردهای طراحی وب پیروی می کنند بیشتر توجه می کند،یکی از دلایل دیگر برای تفاوت وب سایت هایی که از استانداردهای طراحی وب استفاده می کنند نسبت به دیگر وب سایت ها ، Spider های موتورهای جستجوگر به صورت منظم و دائمی به این وب سایت ها سرمیزنند،به همین دلایل وب سایت های که از استانداردهای طراحی استفاده می کنند نسبت به دیگر وب سایت ها دارای امتیاز می باشند.

به طور کلی، استفاده از استانداردهای W3C باعث ارتقاء کیفیت و امکانات وب، بهبود تجربه کاربری، و ایجاد یک بستر استاندارد برای توسعه‌دهندگان می‌شود.

اطلاعات تعجب انگیز در مورد W3C

در مورد وب سایت هایی که از استانداردهای طراحی استفاده میکنند و انهای که از این استانداردها پیرویی نمی کنند..

در دنیا اینترنت میلیون ها وب سایت موجود است.در میان این وب سایت ها از صدرصد ۱ درصد هم از استانداردهای طراحی استفاده نمی کنند.باری چک کردن این که یک وب سایت از این استانداردهای استفاده می کند یا نه می تونید از لینک http://validator.w3.org/  استفاده کنید و در قسمت آدرس نام وب سایتی را که می خواهید وارد کنید با زدن دکمه Check نتیجه را نگاه کنید.

آدرس خود را باید به صورت کامل مثل : http://www.itport.ir وارد کنید.و همچنین خوب و تعجب انگیز است تا بدانید که بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی نیز دارای این استاندارد ها نمی باشد ..(مانند (Microsoft,FaceBook,Google) را می توانید چک کنید، خواهید دید که وب سایت میکروسافت دارای ۱۸۰ خطا و ۱۳۹ اخطار و سایت گوکل دارای ۴۲ خطا و۲ اخطارمی باشد.این آمار مطلق به بهمن ۱۳۹۰ می باشد.).

استانداردهای ECMA

ECMA چیست؟ ECMA (European Computer Manufacturers Association) یک انجمن استانداردسازی است که در اصل در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد. این انجمن با هدف ایجاد استانداردهایی برای صنعت کامپیوتر و ارتباطات الکترونیکی تأسیس شد. در حال حاضر، ECMA به عنوان یک سازمان بین‌المللی مستقر در سوئیس عمل می‌کند.

ECMA به ویژه به توسعه استانداردهای زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر معروف است. یکی از استانداردهای مشهوری که توسط ECMA تعیین شده است، استاندارد ECMAScript است.

ECMAScript یک استاندارد برنامه‌نویسی است که توسط ECMA تعریف شده است. این استاندارد به عنوان پایه‌ای برای زبان‌های برنامه‌نویسی مانند JavaScript عمل می‌کند. به عبارت دیگر، ECMAScript تعیین می‌کند که چه قسمت‌هایی از زبان برنامه‌نویسی باید چگونه عمل کنند و چه ویژگی‌هایی در زبان وجود داشته باشند.

JavaScript به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در وب، از استاندارد ECMAScript به عنوان پایه استفاده می‌کند. بنابراین، هرچقدر که مرورگرها و محیط‌های اجرایی JavaScript به استاندارد ECMAScript پیروی کنند، توسعه‌دهندگان مطمئن می‌شوند که کد نوشته شده توسط آنها در مرورگرها به درستی اجرا می‌شود.

مهمترین ویژگی استاندارد ECMAScript شناخته شده به عنوان ES6 یا ECMAScript 2015 است که با اضافه کردن ویژگی‌های جدید به زبان JavaScript، آن را بهبود بخشیده و امکانات جدیدی را به توسعه‌دهندگان ارائه داده است.

ECMA

وظایف ECMA

ECMA (European Computer Manufacturers Association) به عنوان یک انجمن استانداردسازی، مسئولیت‌ها و وظایف متعددی را در زمینه توسعه استانداردهای صنعت کامپیوتر و الکترونیکی بر عهده دارد. برخی از وظایف اصلی و کارهایی که این انجمن انجام می‌دهد عبارتند از:

  • تعیین استانداردها: ECMA به عنوان یک سازمان استانداردسازی مسئولیت ایجاد و تعیین استانداردها را بر عهده دارد. این استانداردها معمولاً در زمینه‌هایی مانند زبان‌های برنامه‌نویسی، فناوری‌های ارتباطی، و دیگر فیلدهای مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات تعریف می‌شوند.
  • توسعه استانداردهای زبان‌های برنامه‌نویسی: ECMA به ویژه در توسعه استانداردهای زبان‌های برنامه‌نویسی فعالیت دارد. مثلاً ECMAScript به‌عنوان استاندارد اصلی برای زبان‌های مانند JavaScript تعریف شده است.
  • ترویج توسعه فناوری‌های نوین: ECMA ترویج توسعه فناوری‌های نوین را در صنعت کامپیوتر و الکترونیکی تشویق می‌کند. این انجمن ممکن است در تدوین استانداردهای جدید و به‌روزرسانی‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور نقش داشته باشد.
  • پشتیبانی از تعاملات صنعتی: ECMA برخوردهای صنعتی را تسهیل می‌کند و با شرکت‌ها، تولیدکنندگان، و توسعه‌دهندگان به همکاری می‌پردازد تا استفاده مشترک از استانداردها را ترویج کند.
  • تعیین استانداردهای مرتبط با فناوری ارتباطات: ECMA در زمینه استانداردهای ارتباطات الکترونیکی و ارتباطات مرتبط با دیگر فناوری‌های صنعتی نیز فعالیت می‌کند.
  • توسعه استانداردهای مربوط به امانت داده (Data Storage): ECMA به توسعه استانداردها و مشخصات مرتبط با ذخیره‌سازی اطلاعات، مدیریت داده، و امانت داده نیز می‌پردازد.

به طور کلی، ECMA به عنوان یک سازمان استانداردسازی با هدف تسهیل توسعه، پیاده‌سازی، و تعامل میان فناوری‌های مختلف در صنعت کامپیوتر و الکترونیکی فعالیت می‌کند.

 مزایای استفاده از استانداردهای ECMA

استفاده از استانداردهای تعیین شده توسط ECMA (European Computer Manufacturers Association) مزایای متعددی برای صنعت کامپیوتر و توسعه فناوری ارائه می‌دهد. در زیر، به برخی از مزایای استفاده از استانداردهای ECMA اشاره شده است:

  1. تداوم و سازگاری:
    – استفاده از استانداردهای ECMA موجب تداوم و سازگاری بیشتر میان سیستم‌ها و فناوری‌های مختلف می‌شود.
    – این استانداردها باعث اطمینان از اینکه محصولات و سیستم‌ها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با یکدیگر سازگاری دارند.
  2. تسهیل توسعه و پیاده‌سازی:
    – استفاده از استانداردهای ECMA توسعه‌دهندگان را از جزئیات پیچیده فنی آزاد می‌سازد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بر روی پروژه‌های خود تمرکز کنند.
  3. ارتقاء امانت داده و دسترسی:
    – استانداردهای ECMA می‌توانند در امانت داده (Data Storage) و مدیریت داده به کار گرفته شوند، که این امر باعث ایجاد ساختارهای داده مشترک و بهینه می‌شود.
  4. تسهیل تعاملات صنعتی:
    – استفاده از استانداردهای ECMA موجب تسهیل تعاملات بین مختلف تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان، و شرکت‌های مختلف در صنعت می‌شود.
  5. ترویج امکانات نوآورانه:
    – ECMA به‌عنوان یک انجمن استانداردسازی می‌تواند توسعه فناوری‌های نوآورانه را ترویج کرده و به ایجاد استانداردهای جدید و به‌روز ارتقا بخشد.
  6. افزایش اعتماد و امنیت:
    – استفاده از استانداردهای ECMA می‌تواند به افزایش اعتماد در بین کاربران و توسعه‌دهندگان منجر شود، زیرا این استانداردها معمولاً تحت نظر جامعه‌های فنی و صنعتی تدوین می‌شوند.
    – امکان تجربه و اعمال بهترین روش‌ها در استانداردها، به تقویت امنیت فناوری‌ها کمک می‌کند.
  7. حمایت از بازارهای بین‌المللی:
    – استانداردهای ECMA به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را به‌طور بین‌المللی معرفی و توسعه دهند.
  8. تسهیل نقل و انتقال تکنولوژی:
    – استفاده از استانداردهای ECMA موجب تسهیل در نقل و انتقال تکنولوژی می‌شود و مانع از بروز اختلال در فرآیند نقل و انتقال می‌شود.

به طور کلی، استفاده از استانداردهای ECMA می‌تواند بهبود یافته در توسعه، پیاده‌سازی، و ارتقاء فناوری‌ها را فراهم کرده و به ایجاد یک محیط توسعه و ارتباط بین‌المللی کمک کند.

نتیجه گیری

به عنوان توسعه دهندگان وب، ما دایما سعی میکنیم که مشکل ناسازگاری بین تفاسیر صفحات توسط مرورگرهای مختلف و نسخه‌های مختلف مرورگر را درست کنیم. که این ما را ناگزیر میکند که یک کدنویسی دوباره یا سه‌باره‌ی وقت گیر انجام دهیم و یا برای یک مرورگر واحد کد نویسی کنیم که اگر برای بعضی مردم استفاده از سایت را غیر ممکن نکند، مشکل‌تر میکند. این وضعیت با ورود یا ظهور یک نرم افزار یا سخت افزار جدید که قادر به مرور صفحات وب میباشد، مانند تلفن‌ها، پیجرها و PDAها وخیم‌تر میشود.

استانداردهای وب قوانین محرمانه‌ای که توسط سازمانهای مجلل حکم شوند نیستند. همانطور که شرح دادیم، بخش زیادی از استانداردها توسط نماینگان همان مردمی که از آن استفاده میکنند ایجاد میشوند: سازندگان مرورگرها، توسعه دهندگان وب، تامین کنندگان محتوا و سازمانهای دیگر.

نوشتن صفحات وب در مطابقت با استانداردها زمان توسعه را کوتاه‌تر و نگه‌داری صفحات را آسان‌تر میکند. عیب یابی و رفع اشکال ساده‌تر میشود زیرا کد از یک استاندارد پیروی میکند. شما نباید دیگر درباره کد نویسی و نگه داری از چندین نسخه از کد که فرض شده ظاهر یکسانی نمایش میدهند نگران باشید. یک نسخه از سایت شما، همین و بس!

پذیرش همگانی استانداردهای وب دارد بالاترین اهمیت میشود. ماموریت پروژه‌ی استانداردهای وب بهبود و ارتقای وب برای توسعه دهندگان و کاربران نهایی با تشویق سازندگان مرورگرها و صفحات وب به پیروی از استانداردها در برنامه‌هایشان است. البته این کوشش زمانی به طور زیاد یاری داده خواهد شد که توسعه دهندگان وب از استانداردها به عنوان یک موضوع با اهمیت استفاده کنند، و بر اینکه مولدها و ارایه دهندگان کد آنها مطابق با استانداردهای وب باشند پافشاری کنند.

دلایلی که ما ارایه کردیم باید به شما، توسعه دهنده‌ی وب، انگیزه زیادی برای استاندارد بودن، استفاده از استاندارد و همچینین مهمات زیادی برای تقویت موقعیت تجاری شما و تشویق توسعه‌دهندگان دیگر برای استفاده از استانداردها داده باشد. کمک کنید که این رویا را به واقعیت تبدیل کنیم.

گفتگو ها

    سلام
    خسته نباشی
    ممنون بسیار آموزنده بود …
    بابت فایل PDF هم ممنون

    سلام
    نه خسته . مطلب آموزنده ایه . قالبت سایت هم کمی مرتب بشه بهتر میشه

    موفقیت ^.^

    محمد

    مطلب خیلی مفیدی بود ، ممنون…!

    سلام
    من قالبم رو تونستم استاندارد کنم
    ولیدیتور فقط یه ارور نشون میده که البته اونم از یه textarea ایراد می گیره که اگر بردارم دیگه صفر میشه
    ولی css رو نشد
    یعنی می شد ها ولی خوب اون وقت دیگه باید از خیر گرد شدن گوشه ها تو موزیلا ورژن های قدیمی می گذشتم

      حسین جاهدی

      سلام
      سایت های بزرگش مشکل دارن کمی :دی
      موفق باشی 🙂

    Mike

    خوب بود ولی کمی تکراری