آیا ترافیک وبسایت کلید موفقیت است ؟
“ترافیک وبسایت مهمترین فاکتوری موفقیت یک وبسایت تلقی شده است” ، اما این اظهار نظر دارای شرایطی میباشد. اگرچه ترافیک یک وبسایت یک شریان حیاطی وبسایت است، اما کیفیت ترافیک به مراتب مهمتر از کمیت آن است.
البته هر مقدار از ترافیک، بهتر از بدون ترافیک بودن است، اما اگر وبسایت شما ایده آلترین سایت هم باشد ولی اگر بازدید کنندگان شما به محصولات شما و یا دسترسی کامل به اطلاعات شما نداشته باشند، قطعا در آینده محکوم به شکست خواهید بود.
این که بازدید وبسایت شما از چند نفر در روز به چند صد نفر در روز افرایش پیدا کند شاید فوق العاده برای شما هیجان انگیز باشد و در نگاه اول همان چیزی باشد که شما برای وبسایتتان به دنبال آن بودید، اما اگر بازدید کنندگان شما به دنبال چیزی غیر از آنچه که شما ارائه میدهید باشند، جز اینکه ترافیک وبسایت خود را از دست دهید چیزی دیگری ندارد. برای مثال استفاده از سایت های مانند پی سی رنک ، سایت های کلیکی که بازدید کننده در ازای کلیک خود مقداری پول کسب می کند و … جهت افزایش بازدید و رنک سایت. اما به نظر من این کارها جز از دست دادن ترافیک سایت چیز دیگری ندارد حتی از نظر رنک سایت. در این مورد من یکی از وبسایت های خود را مورد آزمایش قرار دادم و نتیجه در چند ماه اول خیلی خوب بود ولی بعد از گذشت چند ماه متوجه شدم که گوگل رنک سایت را کاهش داده است و تعداد ورودی ها سایت از گوگل به شدت کاهش پیدا کرده بود. اما در مورد رتبه الکسا کاهش زیادی دیده نمیشد. خودتان قضاوت کنید که آیا الکسا به افزایش ترافیک شما کمک می کند یا گوگل؟
ترافیک هدفمند
شما به بازدیدکنندگان خاص خود احتیاج دارید که علاقهمند به محصولات و یا مطالب شما هستند. و یا میتوان گفت شما نیاز به ترافیک هدفمند دارید.
فکر می کنم ترافیک هدفمند به عنوان یک زیر شاخه از ترافیک وبسایت نیست، چرا که آنها دو موجودیت جداگانه هستند. اگر شما برای بازاریابی وبسایت خود برنامهریزی کرده اید و به نوع ترافیک اهمیت ندهید، شما خودتان را از ابتدا برای شکست آماده می کنید.
باور کنید یا نه، مردم وقتی وارد وبسایت می شوند اگر سرنخی از اطلاعاتی که به دنبال آن میگردند نباشد کمتر از چند ثاینه وبسایت را ترک می کنند. (البته یک استثنا وجود دارد که آن هم طراحی قالب وبسایت میباشد که اگر عالی باشد و کوچکترین اطلاعات هم برای بازدیدکننده نداشته باشد باعث ماندن بازیدکننده در وبسایت میشود.) پس نحوه ی ارائه و مکان قرار گیری مطالب در وبسایت مهم است.
به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت های موفق به باکس های قالب که در فوتر و یا سایدبار قرار میگیرند اهمیت میدهند، با این کار به معرفی بهتر سایت و یا معرفی بهتر خدمات به بازدید کننده کمک می کنند. و این کار باعث هدفمند شدن ترافیک میشود.
چند راهنمایی برای آماده کردن وبسایت شما برای ترافیک هدفمند:
وبسایت خود را برای ترویج یک محصول و یا خدمات به عنوان آیتم های اصلی وبسایت طراحی کنید.
مشخص کردن مخاطب های خاص خود که علاقهمند به محصولات و یا خدمات شما هستند و برنامهریزی برای جذب آنها به وبسایت.
انتخاب عنوانهایی که خدمات و محصولات شما را بهتر معرفی کند و علاوه بر این جذاب بودن آنها مهم است.
نگه داشتن یک جریان ثابت از محتوای رایگان برای مثال محتوای آموزشی رایگان ، بر روی وبسایت شما و اضافه کردن مطالب جدید (در انتخاب نوع مطالب سعی کنید مطالبی که کمتر به آنها پرداخته شده باشد انتخاب کنید و یا بهتر از موارد موجود به آنها بپردازید. ) و از بازدیدکنندگان برای دیدن مطالب جدید شما دعوت کنید. (در کنار حفظ بازدید کنندگان قدیمی سعی کنید افراد جدیدی را برای مشاهده مطالب دعوت کنید.)
راه کار های دیگری هم وجود دارد که اگر شما با آنها آشنایی دارید می توانید در قسمت دیدگاه مطرح کنید تا دیگر دوستان استفاده کنند.
هدف از نوشتن این مطلب این بود که نقاط تفاوت بین ترافیک وبسایت و ترافیک هدفمند برای شما روشن شود. اگر شما بازاریابی خود را بر روی ترافیک هدفمند متمرکز کنید دیگر فقط با آمار و ارقام خالی سرو کار نخواید داشت و با مشتریان بالقوه روبه رو میشوید و مهمتر از آن خرید و فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد.
وقتی مطالب کیفیت دارن اما ترافیک ندارن ارزشی ندارن …!
این دو در کنار هم خیلی خوب هست 🙂
وقتی مطالب کیفیت بالای داشته باشند بعد از گذشت زمانی ترافیک هدفمند ایجاد می کنه خودش و اگر از شبکه های اجتماعی و … برای معرفی مطالب استفاده کنید زمان افزایش ترافیک کاهش پیدا می کنه
خیلی خیلی خوب بود ، آفرین .
منم یه مدت ازش برا سایت قبلیمون استفاده میکردم ولی شک اشتم که خوبه یا نه . ولی الان متوجه قضیه شدم . قطعا رنک گوگل بهتر از الکسا هست 🙂 ( حداقل در بیشترین مواقع )
خواهش می کنم 🙂
مثل همیشه عالی
ولی برخی افراد دوست دارند با آمار و ارقام غیر واقعی سر و کار داشته باشند و همیشه قسمت نمایش آمارشان عداد بزرگ رو نشون بده حالا روش کسب ترافیک برایشان مهم نیست متاسفانه.
تشکر بابت مطالب خوبتون
خواهش می کنم
بله این جور افراد هم پیدا میشند که خوب اونها به نظر من دوست دارند همیشه در خیال زندگی کنند تا با واقعیت ها رو به رو بشند.
سلام
من یه سوال دارم که شاید مسخره به نظر برسه؛
آیا ترافیک سایت هم مثل ترافیک اینترنتِ حجمی هست؟
یعنی به حجم اطلاعاتی که کاربر از سایت میگیره(بر اساس مگابایت) هم امتیاز داده میشه؟
با تشکر
سلام
بله ولی بهش بهنای باند گفته میشه که هر بار وبسایت برای کاربر بالا میاد به میزان حجم قالب وبسایت از حجم پهنای باند کم می شود و یا وقتی که از هاست وبسایت فایلی دانلود شود. البته برخی از هاستینگ ها هاست های که به مشتری خود می دهند پهنای باند نامحدود در اختیار مشتری قرار میدهند مثل http://azarinweb.com
در سوال دوم منظور تون رو از امتیاز متوجه نشدم!
سوال نپرسیدن عیب است 🙂 خوب کاری می کنید که سوال می پرسید.
برقرار باشید.
ممنون از جوابتون!
در مورد امتیاز؛ منظورم توی رتبه بندی سایت ها توسط الکسا و گوگل بود؛
یعنی ترافیکی که مد نظر هست فقط به تعداد آی پی بستگی داره یا به حجم ترافیک هم توجه میشه؟
(چون دیدم سایت هایی که فایل حجیم دارن مثل سایت های دانلود و مشاهده فیلم آنلاین، معمولی ترینشون هم رتبه خوبی داره)
موفق باشی!
خواهش می کنم
به حجم بستگی نداره به تعداد ورودی و مدت زمانی که در سایت شما هستند در رتبه بندی تاثیر داره مثلا فردی وارد سایت بشه و سریع خارج بشه کمی تاثیر منفی داره
پایدار باشید.
سلام. چند نکته به نظرم رسید که فکر کنم در کامل کردن مطالب شما مفید باشند:
۱- ترافیک هدفمند مستلزم تولید محتوای مرتبط با زمینه فعالیت سایت میباشد که از جمله مباحث جدید هستند که بایستی مدیران وب سایتها به آن بسیار هوشمندانه و دقیق بپردازند. این تولید محتوا بایستی از طریق بازاریابی در معرض دید کاربران اینترنت قرار بگیرد تا آن دسته از مخاطبینی که مورد هدف هستند تحت تاثیر آن قرار گرفته و به دنبال آن به سایت مراجعه نموده و در نتیجه با مراجعه های مکرر و مطالعه محتواهای مفید بعدی، منجر به ترافیک هدفمند گردند.
۲- الکسا یک گزارش همانند وبمستر گوگل در اختیار مدیران سایت قرار میدهد تا از چگونگی و آنالیز مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت مطلع شوند. اما اینکه گوگل به افزایش رتبه کمک میکند در راستای نوع و نحوه استفاده از آن بستگی دارد ولی الکسا مرتبط با افزایش رتبه نیست. می توان از گوگل در راستای مباحث سئو، کلیدواژه ها، حضور در جستجوهای روزانه و … بهره برد ولی الکسا همچین خدماتی را ارائه نمی دهد.
۳- استفاده از شبکه های اجتماعی یکی از عوامل حلقه بازاریابی اینترنتی می باشد که باید به درستی و حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد. البته نوع طراحی سایت نیز از مهمترین عوامل این حلقه است که بایستی بر مبنای اصول بازاریابی طراحی و پیاده سازی شود.
۴- یکی از بهترین آیتمهایی که فوق العاده تاثیر مثبت در افزایش این ترافیک هدفمند دارد؛ رفتارشناسی مخاطبین زمینه فعالیت سایت و مشتریان مجموعه و سپس اجرای گام به گام مراحل بازاریابی تا تبدیل شدن به مشتری وفادار است. از این جمله موارد می توان به باشگاه مشتریان اشاره نمود که در راستای وفادار نمودن مشتری نقش بسیار حساسی را بازی میکند. حال اینکه چه خدماتی را از طریق این باشگاه مشتریان بایستی ارائه نمود و چگونه از دیگر ابزار مدیا استفاده نمود به نوع هر محصول و خدمت قابل ارائه بر می گردد.
پاینده باشید.
نمایشگاه مجازی و دائمی صنعت ایران
سلام
ممنون دوست عزیز بابت نکات مفیدتون 🙂
برقرار باشید.
مرسی داداش
مطلب مفیدی بود