گرافیکینرم افزار

مدرسه فتوشاپ – آموزش مقدماتی تا پیشرفته – جلسه سوم

مجله اینترنتی آی تی پورت

با سلام و خسته نباشی خدمت دوستان و بینندگان ، امیدوارم از آموزش های قبلی لذت برده باشید در قسمت های قبلی به مقدمه ای از فتوشاپ و نحوی ایجاد یک فایل و وارد کردن ورودی و گرفتن خروجی  پرداختیم اما در قسمت سوم آموزش فتوشاپ خدمتتون رسیدیم که در این جلسه می­خواهیم کار با لایه ها رو بهتون یاد بدیم . با ما همراه باشید.

ما اول یه فایل با اندازه ی ۸۰۰*۶۰۰ با تنظیمات اولیه ( رزولوشن ۷۲ و رنگ RGB  ) ایجاد میکنیم ( طبق آموزش های قبلی )

(برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی لینک آنها را در تب جدید باز کنید.)

آی تی پورت - گرافیک

 

خب همونطور که در قسمت لایه ها میبینیم یه مستطیل سفید رنگ هست که روش قفل هست که نشون میده این فایل قفل و غیر قابل ادیته . اولین کاری که باید بکنیم اینه که اون رو از قفل باز کنیم .

 

آی تی پورت - گرافیک

 

روش باز کردن قفل اینه که روی فایلی که اسمش (Background) هست دابل کلیک کنیم و روی کادری که مثل زیر باز میشه روی OK کلیک میکنیم .

پانوشت : این روش باز کردن قفل فقط برای بگکراند (Background) هست و قفل و یا باز کردن قفل برای سایر لایه های ایجاد شد یک روش دیگه ای داره .

آی تی پورت - گرافیک

ما بعد از باز کردن قفل تصویری مثل تصویر زیر داریم :

آی تی پورت - گرافیک

ایجاد لایه جدید :

خب حالا ما میخوایم یک لایه جدید ایجاد کنیم . برای اینکار دو روش مختلف وجود داره که من هر دو روش رو براتون توضیح میدم . اولین روش کلیک کردن بر روی آیکون ( تصویر ) زیر هست .

آی تی پورت - گرافیک

روش دوم برای ایجاد لایه ی جدید :

از منوی Layer گزینه ی New رو انتخاب و روی Layer کلیک میکنیم و یا کلید های میانبر Ctrl+Shift+N رو میفشاریم .

آی تی پورت - گرافیک

بعد از اینکار ، کادر زیر برامون باز میشه که میتونید تنظیماتش رو که در ادامه توضیح میدم رو ببینید .

آی تی پورت - گرافیک

۱ : این گزینه برای نام لایه هست که میتونه هرچیزی باشه .

۲ : این گزینه برای رنگ لایه هست ، وقتی لایه ها زیاد باشن مارو دچار سردرگمی نمیکنه و باعث مرتب سازی لایه هامون میشه ( مثل تصویر زیر که رنگ قرمز رو برای لایمون انتخاب کردیم تا سریع تر پیداش کنیم )

پانوشت : این رنگ ها ربطی به رنگ های ما توی طراحی اصلیمون نداره و صرفا جهت مرتب سازیه

آی تی پورت - گرافیک

۳ : این گزینه در درس های بعدی توضیح داده میشه .

۴ : این گزینه برای ارث بری لایه هاست . برای مثال ما در تصویر زیر دو تا متن داشتیم ( سلام دنیا ) روی هر دوی اونها یک لایه جدید ساختم و با قلمو ( کار با قلمو و ابزار ها رو در جلسه های بعدی بهتون آموزش میدم ) روی متنمون با رنگ قرمز خط خطی کردم . تو تصویر شماره یک لایه به صورت معمولی و غیر ارث بری بود که نوشتمون غیر قابل خوندن و زشت شد ولی توی تصویر شماره ۲ من لایه رو به صورت ارث بری ایجاد کردم ( یعنی تیک توضیح شماره ۴ رو زدم ) و بعد با قلمو روی متنم خط خطی کردم ، میبینیم که رنگ از محدوده ی متنمون خارج نشده و فانتزی و زیبا هم شده .

آی تی پورت - گرافیک

پانوشت : وقتی که میخواید لایه ارث بری ایجاد کنید که لایه ای رو ویرایش کنید ، یادتون باشه که حتما ، قبلش روی لایه ای که میخواید مورد ارث بری قرار بگیره ، کلیک کرده باشید . مثل تصویر زیر که روی سلام دنیا کلیک کردم و بعدش لایه (Layer2) رو ایجاد کردم . همونطور هم که میدونید پیکان کنار Layer2 رو به متن سلام دنیا هست ، یعنی اینکه این لایه به این متن تعلق داره .

پانوشت : این پیکان نشونه ی لایه ارث بری شده هست و لایه ای که ارث بری نشده باشه این پیکان رو نداره .

آی تی پورت - گرافیک

۵ : این گزینه هم میزان شفافیت یک لایه رو مشخص میکنه . هر چقدر درصد کمتر باشه ، لایه شما شیشه ای تر میشه و لایه ی زیرین مشخص تر میشه .

تغییر نام لایه ها :

شما با دو بار کلیک کردن ( کمی با مکث ) روی اسم لایه میتونید اسم یا همون نام لایه رو تغییر بدید .

آی تی پورت - گرافیک

حذف یک لایه :

برای حذف یک لایه میتونید با انتخاب اون لایه ( روی لایه مورد نظر کلیک کنید ) و یا با نگه داشتن Shift و یا Ctrl چند لایه رو به طور همزمان انتخاب کنید و بعدش دکمه Delete کیبوردتون رو بزنید و یا مثل تصویر زیر روی سطل زباله کلیک کنید .

آی تی پورت - گرافیک

گروه کردن لایه ها :

شما با استفاده از کلید های Shift  و یا Ctrl میتونید چند تا از لایه ها رو انتخاب کنید و بعدش با انتخاب آیکون ( مثل تصویر زیر ) و یا کلید های Ctrl+G میتونید چند لایه رو گروه کنید و اینکار تو مرتب سازی کارتون خیلی تاثیر داره . برای تغییر نام گروه هم میتونید از راه حل تغییر نام لایه استفاده کنید .

آی تی پورت - گرافیک

اضافه کردن فیلتر :

شما با انتخاب لایه مورد نظرتون و کلیک کردن روی آیکون ( مثل تصویر زیر ) با چندید افکت روبرو میشید و با کلیک کردن روی فیلتر مورد نظرتون میتونید اون رو به لایه خودتون اضافه کنید که در جلسات بعدی باهاشون بیشتر آشنا میشیم .

آی تی پورت - گرافیک

ماسک کردن لایه :

این گزینه که کارایی زیادی در طراحی داره و در درس های آینده باهاش بیشتر آشنا میشیم رو میتونید وقتی روی لایه و یا گروه مورد نظرتون کلیک کردید با استفاده از آیکون مورد نظر ( مثل تصویر زیر ) برای لایه یا گروهتون ماسک ایجاد کنید .

آی تی پورت - گرافیک

آپشن لایه ها :

از این گزینه میتونید برای لایه مورد نظرتون سایه ، حجم ، رنگ و . . . مشخص کنید . یک روش دیگه هم برای این کار وجود داره که شما با دوبار کلیک کردن ( بدون مکث و سریع ) میتونید وارد این قسمت بشید که تو جلسه های آتی بیشتر دربارش توضیح میدم .

آی تی پورت - گرافیک

لینک کردن لایه ها :مثلا تو یه پروژه از لایه های زیادی استفاده کردیم ومیخوایم چند تا لایه رو چندین بار جا به جا کنیم و هر با باید اون لایه هارو انتخاب کنیم و جا به جا کنیم ، که اینکار وقت زیادی میبره ، پس ما میایم این چند لایه مورد نظر رو بهم لینک میکنیم و از این به بعد وقتی یکی از این لایه هارو جا به جا میکنیم ، تمام لایه های لینک شده به همراه این لایه جا به جا میشن و نیازی نیست تک تکشون رو انتخاب کنیم و بعدش اونارو جا به جا کنیم .

روش لینک کردن هم مثل گروه کردن اینطوریه که چند لایه مورد نظر رو انتخاب میکنیم و طبق تصویر زیر روی آیکون مورد نظر کلیک میکنیم .

پانوشت : حداقل لایه برای لینک کردن دو لایه میباشد .

آی تی پورت - گرافیک

قفل یا محدود کردن لایه ها :

این گزینه ها برای مواقعی هست که  نمیخوایم به صورت اشتباه یک سری کارها رو لایه هامون انجام بشه  و روش استفادش اینطوریه که رو لایه مورد نظرمون کلیک میکنیم  بعدش نوع محدودیت رو براش طبق آیکون های زیر قائل میشیم . برای در آوردن از حالت قفل هم باید همینکار تکرار بشه یعنی روی لایه کلیک کنیم و دوباره روی آیکون مورد نظرمون کلیک کنیم .

آی تی پورت - گرافیک

۱ – این گزینه برای قفل کلی هست ، یعنی وقتی این قفل رو روی لایه هامون بزاریم دیگه قادر به هیچ ویرایش و یا جا به جایی لایه ها نیستیم .

۲ – این گزینه برای قفل کردن جا به جایی لایه هست ، طوری که مثلا دوس نداریم دیگه این لایه جا به جا بشه .

۳ – این گزینه برای جلوگیری از طراحی کردن روی لایه هست .

۴ – این گزینه هم برای مواقع خاصی به کار میره . یعنی وقتی که ما یه دایره رو با این آیکون قفل کنیم فقط میتونیم تو همون دایره تغییر ایجاد کنیم و مکان هایی خارج از دایره غیر قابل تغییره .

سایر تنظیمات : 

آی تی پورت - گرافیک

۱ – این گزینه برای کمرنگ کردن یا همون شیشه ای کردن فضای داخلی Fill برخی از لایه هاست .

آی تی پورت - گرافیک

۲ – این گزینه برای کمرنگ کردن یا همون شیشه ای کردن کل لایه ( چه تصویر باشه ، چه حاشیه و . . . ) . در تصویر زیر خاصیت شیشه ای بودن یا opacity رو میبتونید ببینید .

آی تی پورت - گرافیک

این ردیف یعنی گزینه های ۳ – ۴ – ۵ – ۶ – ۷ برای بهتر مشاهده شدن لایه ها به کار میره تا بتونیم راحت تر لایه هامونو پیدا کنیم .

۳ – این گزینه Smart Object  هارو که از گزینه  Place (توجلسه های قبلی خوندیم) وارد شدن رو که تو طرحمون ازش استفاده کردیم رو برامون لیست میکنه .

۴ – این گزینه Shape ها رو که مثل تصویر بالایی ( مربع ها و مستطیل ها و احجامی که تو فتوشاپ مثل وکتور عمل میکنن و قابل تغییر هستند ) رو که تو طرحمون استفاده کردیم رو برای ما لیست میکنه .

۵ – این گزینه متون یا هموت Text هارو برای ما لیست میکنه .

۶ – این گزینه هم فیلتر هایی رو که استفاده شده رو برامون لیست میکنه .

۷- این گزینه هم سایر لایه هارو که تو طرح استفاده شده رو برای ما لیست میکنه .

خب امیدوارم خسته نشده باشید و با تمرین کردن و تست کردن این گزینه ها بهتر و دقیق تر با کارایی هاشون آشنا بشین . مثل همیشه با آرزوی رهایی از آرزو برای هممون 🙂

گفتگو ها
    مطهره

    سلام جناب حاتم

    مثل همیشه آموزش هاتون خیلی کامل و دقیق بود. ممنون 🙂

    موفق باشید.

      محمد امین علیجانپور - حاتم

      خیلی ممنون بابت نظر و مطالعتون 🙂

    MOsi

    خیلی ممنون از آموزشتون . کامل و بجا بود .

    اما یه نکته : برای ایجاد ارث بری بین لایه ها در پنل لایه ها رفته و کافیه کلید Alt رو گرفته و موس رو به بین دو تا لایه ای ( دقیقیا بین دو تا لایه . نه اینکه روی لایه پایینی باشه و نه روی لایه ی بالایی . اون خط جدا کننده ی بین دو لایه ) میخواییم ارث بری رو ایجاد کنیم ببریم . در این حالت شکل موس عوض شده و با کلید در این هنگام ارث بری فعال میشه . برای خارج کردن ارث بری هم همین راه امکان پذیره .

      محمد امین علیجانپور - حاتم

      سلام . خیلی ممنون بابت مطالعه و نظرتون .

      درسته از این روش هم میشه استفاده کرد ارث بری رو .

      باز هم ممنونم 🙂

    سپیده صبح

    سلام من تازه گرافیک را شروع کرده ام این آموزشها برام خیلی مفید هست از آموزش شما ممنونم .

      محمد امین علیجانپور - حاتم

      خیلی ممنونم بابت نظر و مطالعتون ، لطف دارید 🙂

    حسین

    آقا مثه همیــــــشه عالی بود . فقط زودتر برو جلو ما به جلسات بعد احتیاج داریم اینا رو بلدیم :))))

      محمد امین علیجانپور - حاتم

      خیلی ممنون ، لطف داری حسین جان .

      این آموزش ها از پایه هستن و برای کسانی که مبتدی هستن نوشته میشه نه برای حرفه ای ها 😀

    دمتون گرم

    مطلب خیلی خوبی بود

    این هم از عمر شبی بود که حالی کردیم…

    واقعا اموزش هاتون عالیه ن بیست نمونه ندارن