آیا وجود فیلترینگ در ایران ضروری است؟
بارزترین ویژگی اینترنت، انباشت اطلاعات متنوع در آن است و این ویژگی آن را به بزرگترین انبار اطلاعاتی جهان تبدیل کرده است، به نحوی که خوب و بد، حقّ و باطل به شیوههای رنگارنگ به ارائه خواستهها و دانستههای خود میپردازند.
از این رو این کاربران هستند که در برابر حجم وسیعی از اطلاعات سردرگم میمانند و باید انتخاب کنند. برخی بر این عقیدهاند که این آزادی اطلاعات گامی است در طریق دموکراسی؛ چرا که کاربران دسترسی به همه نوع اطلاعات دارند و لذا میتوانند از میان آنها، آنچه به نظرشان درستتر مینماید، برگزینند و دنباله بهترین اندیشه در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی و… است.
اما آیا کاربران جهانی در انتخاب اطلاعات آزادی کامل دارند؟ آیا اطلاعات همانگونه که هست در اختیار کاربران قرار میگیرد، اینها سؤالاتی است که تأمّل در آن، نظر طرفداران آزادی اطلاعات را متزلزل میکند. به عنوان نمونه وقتی یک کاربر بخواهد از طریق جستجوگرهای قدرتمندی، چون گوگل و یاهو به دنبال موضوعی، مثلاً درباره ایران (کلمه Iran را تایپ کند) بگردد، آیا این موتورهای جستجو صادقانه مهمترین و دقیقترین اطلاعات را در اینباره ارائه میدهند؟ حقیقت جز این است، چرا که مطالعات نشان میدهد، فضای حاکم بر اینترنت و ساختار تشکیل دهنده آن، همه براساس اهداف و سیاستهای گرداننده اصلی اینترنت؛ یعنی آمریکا و از طریق شرکتهای محوری، چون آیکن (ICANN) طرح ریزی شده است.
به عنوان نمونه میتوان به چند مورد اشاره کرد:
۱٫ نتایج جستجو در اینترنت برچه اساسی اولویت بندی میشود؟
وب سایت مشهور گوگل و بسیاری از موتورهای جستجوی مشهور اینترنت. براساس برخی از سیاستهای سانسوری که در فوق به آن اشاره شد، اقدام به ارائه اطلاعاتی از پیش تعیین شده بر اساس کلید واژههای کاربر میکنند، که معمولاً شمار زیادی از کاربران، این نتایج را که در ردیفهای اول تا ۵۰ نتایج جستجو قرار دارد، مورد استفاده نهایی خود قرار داده و استنباطهای نهایی و برداشتهای کلّی خود را بر اساس این موارد، کسب و معرفی میکنند. به عنوان مثال کلید واژههایی، مانند ایران، عراق، کره، هنگامی که در باکس جستجو تایپ شده و جستجو میشود، در بالاترین فهرست نتایج جستجو، صفحات و بی نشان داده میشود که به نوعی تعلّق مستقیم و یا غیرمستقیم آشکار به بخشهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دارد.
مثلاً در جستجوی کلمه “عراق” در سایت گوگل، اطلاعاتی از عراق در بالای صفحه به کاربر پیشنهاد میشود که از نگاه اسناد سازمان جاسوسی آمریکا و بخشهای اطلاع رسانی دیگر داخل و خارج از آمریکا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
در کل گوگل در ارائه نتایج جستجوها سعی دارد تا تصویری از جهان بر اساس نگاه آمریکا و سیاست جهانی آن به هر شهروند دهکده جهانی ارائه کند.
۲٫ چه حجمی از اطلاعات اینترنت توسط سازمانهای امنیتی آمریکا تولید و هدایت میشود؟
از دیگر مواردی که میتوان از آن به عنوان نوعی از دیپلماسی انحصارطلبی آمریکا در اینترنت به شمار آورد و آن را زمینه ساز بستر شعار: «جهان یا اینترنت را از نگاه آمریکا بنگرید» دانست، ایجاد پایگاههای خبری متعدد در اینترنت توسط سازمانهایی است که توسط ایالات متحده مورد حمایت معنوی و مادی قرار میگیرند تا حجم قابل توجهی از اطلاعات خبری و رسانهای که در اینترنت منتشر و در اختیار اکثر کاربران شبکه در اقصی نقاط جهان قرار میگیرد، به گونهای مرتبط با آنچه آن را میتوان دیپلماسی انحصارطلبی رسانهای آمریکا خواند، قرار گیرد.
به عنوان مثال، شبکه اینترنتی ورلدنیوز، که دارای بیش از پانصد سایت اینترنتی خبری و اطلاعاتی به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا است و همواره اخبار منتشر شده توسط سایتهای خبری مختلف این شبکه عظیم خبری در فهرستهای بالایی نتایج جستجو قرار میگیرد، با روزآوری مرتب و مکرر خود و انتشار حجم قابل ملاحظهای از اخبار و اطلاعات متنوع در اینترنت، تفسیر خبری و اطلاعاتی خاصی را به کاربران وب ارائه میکند که در ورای آن، نوعی خط دهی مبتنی بر سایبر آمریکایی قرار دارد.
نوعی نسخه پیچی خودخواهانه و انحصارطلبی برای فضای اطلاعاتی شناور در اینترنت که روزانه مورد استفاده حجم عظیمی از شهروندان دهکده جهانی قرار میگیرد. به هر حال دیپلماسی نوین واشنگتن که بر محور اطلاعات، ارتباطات و تلاش برای مونوپول کردن این روند در رسانهای اثرگذار و فراگیر بنام اینترنت، بنیانگذاری شده است، بیش از پیش یافتن راههای امنیتی مطمئن با ضریب اثرگذاری بیشتر و اثرپذیری مخرب کمتر را جستجو میکند که در نهایت، راه اندازی پلیس اینترنتی به مرکزیت آمریکا و به اختیار درآوردن رسانه وب را در سالهای آینده هدف قرار داده است.
۳- چگونه میتوان روند انتخابات یک کشور را توسط اینترنت به سمت دلخواه هدایت کرد؟
همچنانکه میدانیم، اطلاعات در تصمیم گیریهای سیاسی مردم بزرگترین نقش را دارند، لذا اطلاعات انبوه در انباری به نام اینترنت میتواند نقش پررنگی در هدایت افکار عمومی و گزینشهای سیاسی کاربران داشته باشد. در این شرایط نحوه ارائه اطلاعات در انتخابات یک کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود و خواهد توانست بر نحوه چینش مهرههای هیئت حاکمه کشورها مؤثر باشد. از این رو اینترنت میتواند ابزاری برای دخالت در حاکمیّت کشورها باشد و با ارائه اطلاعات هدفمند و همسو با رسانههای آمریکایی هر صدای مخالف دیدگاههای آمریکا را منزوی و کم اثر کرد.
در نتیجه با کار هماهنگ رسانهای، انتخابات کشورها را به جهتی که آمریکا و همدستانش میخواهند، سوق دهد. بدین سبب است که عمده کشورها برای مقابله با این روند تدابیری، چون فیلتر و مسدود کردن سایتهایی که در جهت تزریق تفکرات آمریکایی گام بر میدارند، اتخاذ میکنند.
در چین، پیتر ییپ معاون شرکت دولتی اینترنت چین که شرکتش اینترنت را در انحصار خود گرفت، گفت: ما علاقهای به قمار، پورنوگرافی و موارد حساسیت برانگیز سیاسی نداریم. چین با سرمایه گذاری عظیم در صنایع الکترونیکی و کامپیوتر و با همکاری شرکتهای دولتی با غولهای اینترنتی آمریکا برای ایجاد خدمات مبتنی بر وب با استانداردهای کیفی AOL و استانداردهای اخلاقی و قانونی چین و جلب همکاری AOL و NetscaPe برای تولید یک پویشگر اینترنت به زبان چینی و پرداخت هزینه عظیم برای فیلتر کردن محتوای نامناسب اخلاقی و سیاسی در اینترنت، سعی در حفظ امنیت سیاسی و فرهنگی خود دارد.
به همین ترتیب تقریباً در تمام کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، کنترل قوی دولتی بر محتوا و توزیع اطلاعات وجود دارد. این کنترلها به علل مذهبی و سیاسی صورت میگیرد. روش اصلی کنترل اطلاعات الکترونیک در این کشورها انحصار مخابرات در شرکتهای دولت است.
حال با توجه به مباحث گفته شده وجود فیلترینگ ضروری می باشد؟ نظر شما در این خصوص چیست؟
عالی بود
خیلی جالب بود ، ممنون
سلام
مطلب خوبی بود ، میتونست کامل تر هم بشه البته
در بسیاری از کشور ها فیلترینگ هست! تاجیکستان ، عربستان ، انگلیس ( به صورت سرویس ویژه سایت های مستهجن برای کودکان با هزینه ) ، ازبکستان (سایت های سیاسی ) و… نمونه هایی از این کشور ها هستند
البته فیلترینگ فعلی در ایران با توجه به اینکه هوشمند نیست و سایت های مفید زیادی هم فیلتر شده است لازمه ی اصلاحیات است
موفق باشی
سلام
پرداختن به جزئیات بیشتر این احتمال وجود داشت که برای آی تی پورت بد تمام بشه 🙂
جالب بود اقای جاهدی
ممنونم وخسته نباشید
خواهش می کنم
برقرار باشید.
کلا در این مورد ما مشکل داریم.
به جای فرهنگ سازی در بعضی موارد مثلا شبکه های اجتماعی همه فقط و فقط به فکر فیلتر کردن افتادن
به نظر من این خیلی خنده دار است که یک انسان برای یک انسان و همسان خود تعین تکلیف کند و بگوید این برای تو بداست و این خوب…