گوناگون

آیا میزهای ایستاده برای سلامتی شما بهتر هستند؟

میزهای ایستاده

از زمانی که اینترنت با وجود عواملی مثل شبکه‌های اجتماعی تبدیل به فضایی سرگرم کننده و جذاب شد، کاربران اینترنت هم زمان بیشتری را صرف نشستن پشت کامپیوتر خود کردند. این روزها دیگر تقریبا می‌توان گفت اکثر ما یک سوم زندگی خود را پشت میز کامپیوتر خود می‌گذرانیم (شاید هم بیشتر!). دیگر کمتر پیش می‌آید که روی پاهای خود بایستیم یا راه برویم. هر طرز تفکری در این مورد داشته باشید باید بدانید که نشستن‌های طولانی مدت چندان هم برای بدن‌تان مفید نیست. دقیقا به همین خاطر است برخی‌ها تصمیم گرفتند میزهای ایستاده خریداری کنند. میزهای ایستاده میزهایی هستند که شما را مجبور می‌کنند برای استفاده از کامپیوتر به صورت ایستاده کار کنید چون ارتفاع بلندتری نسبت به میزهای معمول دارند. اما سوال اینجاست که آیا این میزها واقعا به دردتان می‌خورند؟

اساس و منطق میزهای ایستاده

نشستن‌ برای مدت طولانی می‌تواند باعث واریس، انسدادهای ریوی و مشکلات قلبی و عروقی شود. اگر شما هر روز از صبح تا شب پشت کامپیوتر خود به حالت نشسته کار می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که به اندازه کسی که به طور مرتب بیرون می‌رود و پیاده‌روی یا ورزش می‌کند عمر کنید.

برای مقابله با مضرات نشستن‌های طولانی مدت پشت میز کامپیوتر، چیزی به اسم میز ایستاده اختراع شده است. هدف اصلی این میزها این است که شما بتوانید در هنگام کار با کامپیوتر روی پای خود بایستید و مجبور نباشید تمام مدت بنشینید. ایستادن انرژی بیشتری از شما می‌گیرد (چون در هنگام ایستادن شما وزن خود را روی پاهای خود باید نگه دارید) و جریان خون را نیز تسریع می‌بخشد. اما آیا همه این ادعاها در مورد میزهای ایستاده درست است؟ اجازه دهید ببنیم ایستادن‌های طولانی مدت چه بلایی سر سلامتی شما می‌آورد.

میز کامپیوتر

ایستادن هم باعث واریس می‌شود

اگر می‌خواهید از دست واریس در امان بمانید، بدانید که ایستادن‌های طولانی مدت به شما کمک نمی‌کند. حتی اگر میز ایستاده‌ای که خریدید قابلیت تنظیم ارتفاع هم داشته باشد، مسلما شما وقت و حوصله کافی را ندارید که هر چند ساعت یک بار ارتفاع میز را تفییر دهید. تحقیقات مرتبط با این موضوع از سوی دانشگاه کورنل هم ثابت کرده که میز ایستاده هیچ کمکی به حالت بدن شما نمی‌کند. شما در هر حالتی که از کامپیوتر خود استفاده کنید در نهایت تمایل خواهید داشت که کمی به سمت صفحه نمایش خم شوید و اگر در حالت ایستاده بدن خود را به سمت صفحه نمایش خم کنید تاثیرات منفی آن نسبت به زمانی که پشت میز خود نشستید هم بیشتر است.

علاوه بر این وقتی به صورت ایستاده از کامپیوتر خود استفاده می‌کنید اکثر اوقات حالت قرارگیری دست شما مناسب نیست و این می‌تواند برای دستان شما مشکلاتی جدی به دنبال داشته باشد (بله! حتی جدی‌تر از زمانی که به صورت نشسته از کامپیوتر خود استفاده می‌کنید). طبق تحقیقاتی که روی افراد مختلف انجام شده، مشخص شده که میزهای ایستاده به طور متوسط فقط ۱۵ دقیقه در روز استفاده می‌شوند. اکثر کاربران این میزها بعد مدتی معمولا یک یا دو ماهه کاملا از ایده ایستاده کار کردن کناره گیری می‌کنند.

کارها به زمان بیشتری احتیاج پیدا می‌کنند

میز کامپیوتر

وقتی تمام مدت به حالت ایستاده مشغول انجام کارهای خود با کامپیوتر شوید، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنید قدرت تمرکز و خلاقیت شما هم به همان میزان کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که نتوانید کارها را با همان سرعت قبلی به پایان برسانید. اگر میزهای ایستاده را امتحان کنید حتما متوجه خواهید شد که کاری که قبلا در عرض ۲۰ دقیقه انجام می‌دادید را حالا طی مدت ۴۰ دقیقه به پایان می‌رسانید که این کاهش سرعت برای موقعیت شغلی شما اصلا مناسب نیست.

پس چه کار باید کرد؟

مسلما الان این سوال در ذهن شما نقش بسته که اگر میزهای ایستاده آنچنان که فکر می‌کردید به دردتان نمی‌خورند پس چه کار باید بکنید که هم به کارهای کامپیوتری خودتان برسید و هم سلامتی خود را از دست ندهید. بهترین و ساده‌ترین راه حل این است که از همان میزهای معمولی استفاده کنید ولی بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن، از جای خود برخیزید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه راه بروید یا ورزش کنید. یک بار امتحان کنید تا متوجه شوید که این کار اصلا سخت نیست. ضمنا بعد از این ۳۰ دقیقه استراحت و ورزش، با انرژی بیشتری می‌توانید به کارهای خود ادامه دهید.

گفتگو ها
    asdola

    خیلی خیلی ممنونم از آقای جاود که این مقاله رو نوشتن، اما ته این مقاله راه کاری که میدن یکم خنده دار نیست؟!

    “… ولی بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن، از جای خود برخیزید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه راه بروید یا ورزش کنید …”

    – به این معنی که مثلا من اگر روزی ۸ ساعت پشت کامپیوتر کار میکنم، باید ۸ ساعت فواصلی رو بین اون برای خودم در نظر بگیرم که ورزش یا پیاده روی کنم!!!! به این ترتیب ۱۶ ساعت از روزم رو اینطوری طی میشه!

    ضمنا اساس و منطق میزهای ایستاده فقط برای سلامتی نیست! بلکه بازدهی بیشتری به کسی میده که میخواد ذهن آماده تری برای کارش داشته باشه. اصلا استاد خود من که روش های مطالعه تدریس میکنه، این رو به عنوان یه تکنیک ارائه دادن که وقتی میخواهی کتاب بخونی نشستن از دراز کشیدن بهتره، اما ایستادن پشت میزهای ایستاده حتی از نشستن پشت میز هم بهتر ذهنت رو آماده نگه میداره.
    موفق باشید.

    اسفندیار عظیمی

    متاسفانه مطلبی که گذاشتید اساس علمی و مشاوره ای صحیحی نداره و خیلی جای اصلاح داره. درسته فرضا ایستادن زیاد باعث واریس و امراض مشابه میشه ولی کسی که می ایسته کار میکنه بدنش بازدهی بیشتری خواهد داشت و همینطور کالری بیشتری به دلیل ایستادن مصرف میکنه و بسیاری موارد دیگر.. بهتره به جای ۳۰ دقیقه نشستن و ۳۰ دقیقه ورزش ، حالت ایستاده همراه با کمی استراحت میان کار را پیشنهاد بدید و یا ذکر کنید میزهایی که برای اینکار ساخته شدن قابلیت تنظیم دارن که میشه در زمان خستگی ایستادن میز رو پائین آورد و نشست.