کاربردینرم افزار

فیسبوک at Work هم می‌خواهد وقت شما را بخورد

فیسبوک

فیسبوک به عنوان بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی و یک رقیب درست و حسابی برای باقی رسانه‌ها، این روزها سخت مشغول برنامه ریزی است که هر روز بیشتر از دیروز وقت کاربران خود را در اختیار خودش قرار دهد و کاری کند که مردم زمان بیشتری را در فیسبوک بگذارنند. حالا هم یک اپ جدید منتشر کرده تحت عنوان Facebook at Work تا در هنگام کار کردن هم توجه شما را به خودش جلب کند. این سرویس جدید تقریبا مثل همان فیسبوک معمولی است با این تفاوت که در این سرویس می‌توانید با همکاران خود بدون در نظر گرفتن اینکه با آنها فرند هستید یا نه در فیسبوک ارتباط برقرار کنید. ترکیب رنگ این سرویس هم کمی متفاوت‌تر از خود فیسبوک است. این یعنی اگر رئیس شما از پشت سر یواشکی به گوشی شما سرک کشید متوجه خواهد شد که با اینکه در فیسبوک هستید اما فقط برای کار با دیگران در حال برقراری ارتباط هستید.

فیسبوک

 

در حال حاضر فیسبوک اعلام کرده که Facebook at Work در مراحل آزمایش به سر می‌برد و فقط برای برخی از کاربران قابل دسترسی است و احتمالا در همین سال میلادی یعنی سال ۲۰۱۵ این سرویس به صورت عمومی منتشر خواهد شد. فیسبوک همچنین عنوان کرده که کارکنانش سال‌هاست از Facebook at Work استفاده می‌کنند ولی حالا تصمیم گرفته‌اند که آن را در اختیار عموم قرار دهند.

لارس راسموسن، مدیر مهندسی شرکت فیسبوک در این مورد گفته: “ما به این موضوع پی بردیم که استفاده از ابزار Facebook at Work روز کاری ما را بسیار کارآمدتر می‌کند. فیسبوک بهتر از هر ابزار مشابه دیگری که تا کنون شناخته‌ای به تو کمک می‌کند که کارهای بیشتری را به انجام برسانی، و ما دوست داریم این ابزار را در دسترس دنیا قرار دهیم.”

“کارآمدی” و “وقت گذارانی در فیسبوک در زمان کار کردن” ممکن است کمی متناقض به نظر برسد، اما اگر فیسبوک بتواند با این سرویس کاری کند که شما بهتر کار کنید پس در پیدا کردن یک راه خوب برای تصاحب بیشتر وقت و زندگی شما موفق شده است. وقتی شما ساعت‌ها وقت خود را صرف گشت و گذار در فیسبوک می‌کنید، فیسبوک هم از وقتی که شما در اختیارش قرار می‌دهید کسب درآمد می‌کند، حالا چه در زمان کار کردن به فیسبوک سر بزنید چه در زمان آزادتان برای فیسبوک فرقی نمی‌کند. هر چه بیشتر به فیسبوک خیره شوید، فیسبوک هم بیشتر می‌تواند از توجه شما به خودش پول به جیب بزند.

یک شبکه اجتماعی مخصوص کار

همان‌طور که راسموسن توضیح می‌دهد، Facebook at Work همان شکل و شمایل و اپ‌ها و ابزارهای فیسبوک آشنای خودمان را دارد. این سرویس جدید به عنوان یک بخش جداگانه در دسکتاپ ارائه می‌شود و روی دیوایس‌های اندرویدی و آیفون‌ها هم اپ‌های جداگانه‌ای خواهد داشت. یک نسخه موبایل وب هم برای این سرویس ساخته می‌شود. تنها وجه تمایز ظاهری این سرویس با فیسبوک معمولی، ترکیب رنگ آن است که به جای آبی بیشتر به رنگ سفید تمایل دارد و این امکان را به دیگران می‌دهد که حتی از راه دور هم با یک نگاه بفهمند آیا شما در فیسبوک به سر می‌برید یا دارید از فیسبوک at Work استفاده می‌کنید.

به غیر از آن، همه آن ویژگی‌های آشنای فیسبوک مثل نیوزفید، جست‌وجو، گروه‌ها، رویدادها، مسنجر و امکان به اشتراک گذاری عکس و ویدیو همچنان در این سرویس حضور خواهند داشت. ولی در این سرویس شما یک هویت فیسبوکی جداگانه برای برقراری ارتباط با همکاران خود خواهید داشت. طبق گفته‌های راسموسن، برای استفاده از فیسبوک at Work اصلا نیازی نیست که حتما یک پروفایل شخصی در فیسبوک داشته باشید. این ویژگی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد با خیال راحت‌تری فیسبوک at Work را در سطح شرکت و بین کارکنان خود به کار بگیرند.

فیسبوک at Work بین همکاران‌تان همان نوع ارتباطی را برقرار می‌کند که خود فیسبوک بین شما با دوستان و خانواده‌تان برقرار می‌کرد. مثلا نیوزفید شما پست‌های همکارانی را نشان می‌دهد که شما بیشترین تعامل را با آنها داشته‌اید. پست‌هایی که بیش از همه بازنشر شده باشند هم بیشتر پخش می‌شوند تا اکثر کارکنان شرکت بتوانند آن پست را ببینند.

تمام آن ساعت‌ها

از آنجایی که فیسبوک به دنبال راه‌هایی برای پیشرفت در جامعه غیر مجازی است، ورود به گروه کسب‌وکارها و شرکت‌ها انتخاب عاقلانه‌ای برای این کمپانی به نظر می‌رسد. فیسبوک الان بیشتر از ۱.۳۵ میلیارد نفر کاربر فعال دارد ولی رشد تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی این اواخر با کندی رو به رو شده است. کسب‌وکارها و شرکت‌ها هم گروهی از اجتماع هستند که فیسبوک هنوز نتوانسته به طور رسمی واردشان شود و بین آنها به جذب کاربر بپردازد.

اما فیسبوک باید این را هم در نظر بگیرد که در این مسیر بی رقیب نیست و هستند شبکه‌هایی که قبلا این گروه از اجتماع را هدف قرار داده‌اند که از مشهورترین آنها می‌توان به لینکداین اشاره کرد. فیسبوک تا به حال برای گروه کارکنان شرکت‌ها هنوز به عنوان یک شبکه اجتماعی کاری ایده‌ال شناخته نشده است. حتی خود راسموسن هم به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: “خیلی‌ها راحت نیستند که از پروفایل شخصی خودشان در فیسبوک برای برقراری ارتباطات کاری استفاده کنند. ولی با فیسبوک at Work می‌توانند این دو نحوه استفاده از فیسبوک را از هم جدا کنند.”

با وجود تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی که همگی در جلب توجه ما چه در محیط کار و چه در زمان آزدمان رقابت می‌کنند، فیسبوک دیر یا زود بالاخره می‌بایست زندگی کاری کاربران خود را هم هدف قرار می‌داد. فیسبوک قبلا ثابت کرده که بلد است چطور زندگی و وقت کاربران خود را تحت کنترل خودش قرار دهد، اگر بتواند همین کار را با زمان کاری آنها هم انجام دهد آن وقت کاربران هشت ساعت بیشتر به فیسبوک خیره می‌شوند و این دقیقا همان چیزی است که فیسبوک از کاربران خودش انتظار دارد.

گفتگو ها