گوشی های هوشمندنقد و بررسی

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون ۸۱۰ در گوشی های هوشمند

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

مقدمه نویسنده

با وجود اینکه شایعات زیادی پیرامون معرفی پرچم دار کمپانی سونی وجود داشت، این گوشی سرانجام وارد بازار اسمارت فون ها شد. وجود شایعات که در مورد پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام که پیش از این استفاده از این پردازنده باعث ایجاد حرارت بیش از حد در گوشی های هوشمند شده بود، رونمایی از این محصول را دچارابهام خاصی کرده بود. با ایمن وجود کمپانی با بی توجهی به ابن شایعات راه خود را در معرفی گوشی های پرجم دار جدید ادامه داده و امرزو شاهد گوشی هوشمنداکسپریا +Z3 می باشیم. البته طبق ادعای این کمپانی از نسخه جدیدتری از اسنپدراگون ۸۱۰ کمپانی کوالکام در این محصول استفاده شده که ظاهرا این مشکل را توانسته تا حدی کاهش دهد. اما بررسی ها این گوشی در همان روزهای اول ارایه این ادعا را تکذیب و حرارت بیش از حد گوشی به خاطر پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام را تایید کرده است. با وجو تمامی این مشکلات نمی توان از پرچم دار بودن این گوشی جایی که دوربین ۲۰٫۷ مگاپیکسل Z3 و حافظه اصلی ۳ گیگابایت بر این گوشی حکومت می کنند. با این حال انتخاب نام اکسپریا z3+  برای این گوشی می تواند عاقلانه باشد. چرا که اکسپریا +Z3 را نسخه بروزشده اکسپریا Z3 می توان معرفی نمود. البته این گوشی در خود ژاپن با نام اکسپریا Z4 ارایه شده اما کمپانی اصرار دارد این گوشی را در خارج از جهان با نام اکسپریا Z3+ معرفی کند.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

بر اساس آنچه در جریان مراسم رونمایی عنوان شد اکسپریا +Z3‎ با استفاده از فناوری‌های برتر دوربین مجموعه‌ی سونی که حالا در هر دو دوربین اصلی و سلفی مورد استفاده قرار گرفته است، به کاربر کمک می‌کند بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر را ثبت کند. قابلیت ضدآب بودن هم در اکسپریا +Z3 تکرار شده است و کاربر در هر شرایط آب و هوایی می‌تواند هر کاری که دوست دارد، انجام دهد.اکسپریا +Z3  در مقایسه با Z3‎ باریک‌تر (۶٫۹ میلی‌متر) و سبک‌تر (۱۴۴ گرم) شده است. این گوشی هوشمند نه‌تنها ضدآب و ضد گردوغبار (IP65/68) است، بلکه به درگاه USB بدون درپوش مجهز شده است که عمل شارژ را آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. علاوه بر این در این گوشی پین شارژ مغناطیسی حذف شده که نتیجه آن طراحی یکپارچه‌تر است. اکسپریا +Z3 با پرداخت براق فریم فلزی، شیشه آبدیده و گوشه‌های مدور از هر زاویه‌ای زیبا به نظر می‌رسد. هم‌چنین گوشه‌های مدور به راحت‌تر در دست گرفتن گوشی کمک بسیار زیادی کرده‌ است. اکسپریا +Z3 در چهار رنگ عرضه می‌شود. رنگ‌های کلاسیک سفید و مشکی در کنار رنگ‌های جدید مسی و فیروزه‌ای.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

برای اطمینان از عملکرد مناسب دوربین، نه فقط دوربین اصلی، بلکه هر دو دوربین، به فناوری‌های Cyber-shot و Handycam سونی مجهز شده‌اند. هر دو دوربین به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید حتی در شرایط ‌نوری نامناسب و نور کم هم از تصاویر ثبت شده‌تان لذت ببرید. دوربین اصلی گوشی به یک حس‌گر ۲۰٫۷ مگاپیکسلی با حسگر عکس Exmor RS مخصوص موبایل، موتور پردازش BIONZ موبایل و لنز زاویه‌ی عریض ۲۵ میلی‌متری G مجهز شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت خودکار فوق‌العاده (Superior Auto) ‌بهبود یافته که در اکسپریا +Z3‎ از آن استفاده شده بهترین عکس را هر بار و در همان بار نخست خلق کنند. این قابلیت به‌طور خودکار تنظیمات را برای ارایه‌ی بهترین تصویر ممکن بهینه می‌کند و می‌تواند تا ۵۲ صحنه‌ی مختلف را شناسایی کند. دوربین‌های گوشی جدید برای فیلم برداری هم مناسب هستند و می‌توانند با حداکثر کیفیت ۴K  فیلم‌برداری کنند. دوربین سلفی اکسپریا Z3+‎ پنج مگاپیکسلی است. در این دوربین از حسگر Exmor R استفاده شده است که با استفاده از آن می‌توانید در شرایط نوری مختلف سلفی‌های بهتری ثبت کنید. لنز زاویه عریض ۲۵ میلی‌متری این دوربین هم برای ثبت تصاویر سلفی گروهی ایده‌آل است. هم‌چنین دوربین سلفی این گوشی می‌تواند در حالت Full HD فیلم‌برداری کند.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

اکسپریا +Z3‎  به پردازش‌گر سریع و هشت‌هسته‌ای ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۸۱۰ مجهز است. جدیدترین عضو خانواده‌ی اکسپریا از شبکه‌ی‌ ۴G در کنار Wi-Fi پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین این گوشی از LTE Cat6 و Wi-Fi MIMO با حداکثر سرعت دانلود LTE (حداکثر ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بسته به شبکه‌ی اپراتور) پشتیبانی می‌کند. باتری این گوشی به‌گونه طراحی شده تا بتواند از دو روز شارژ در حالت عادی مصرف، پشتیبانی کند. علاوه بر این می‌توانید با شارژرهای دارای گواهی Qualcomm Quick Charge 2.0 مثل UCH10، تنها با ۴۵ دقیقه شارژ، از تلفن‌ تان یک روز استفاده کنید.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

در ادامه با بررسی این پرچم دار با آی تی پورت همراه باشید.

طراحی

سونی همانطور که توقع می رود کماکان به بهبود دادن زبان طراحی اومنی بالانس که برای پرچم دارانش در نظر گرفته ادامه می دهد. هرچند این تغییرات معمولا آنقدر جزئی هستند که در نگاه اول تشخیص مدل های مختلف پرچم داران سونی را از یکدیگر سخت می کند، اما در عمل نقش زیادی در بهبود تجربه کاربری دستگاه خواهند داشت. اگر بخواهیم از مهم ترین این تغییرات در در اکسپریا +Z3 نسبت به پرچم دار پیشین شروع کنیم، باید مستقیم به سراغ حذف درپوش پلاستیکی درگاه USB دستگاه برویم.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

پرچم دار سونی همچنان و مانند نسل های پیشین از گواهینامه های IP68 و IP65 برای مقاومت در مقابل آب و گرد و غبار بهره می برد، که این امر غوطه ور شدن دستگاه تا عمق ۱.۵ متری و به مدت نیم ساعت را بدون ایجاد مشکل میسر می کند. البته در نظر داشته باشید در هنگام این اتفاق باید درپوش قسمت سیم کارت کاملا بسته بوده و آب هم نباید آب شور دریا باشد.

اکسپریا +Z3 ، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

کمپانی سونی هر شش ماه با کاهش ضخامت و وزن پرچم دارانش، ارگونومی آنها را از نسل قبلی بهتر می کند. این بار اما تفاوت ضخامت پرچمدار جدید با مدل قبلی تفاوت معنی داری نداشته و در اکسپریا +Z3 با پهنای ۶.۹ میلی متری خود تنها ۰.۴ میلی متر از مدل پیشین باریکتر است که به نظر می رسد این موضوع بیشتر به درد کمپین های تبلیغاتی می خورد.

بخشی که پرچم دار جدید در آن پسرفت کرده اما، رنگ نایلون های استفاده شده در ۴ گوشه نوار آلومینیومی دور دستگاه است. چرا که در در اکسپریا Z3  این قطعات پلاستیکی به زیبایی درون نوار فلزی استتار شده بودند و توجهی را به تفاوت جنس خود جلب نمی کردند. در مدل جدید اما حضورشان کاملا در نگاه اول به چشم آمده که این اندکی در میزان زیبایی دستگاه تاثیر منفی گذاشته است.

انتقال اسپیکرهای دستگاه به درون نوار فلزی دور بدنه است که هرچند به زیبایی تمام انجام شده، اما با استتار اسپیکرها حاشیه های بزرگ بالا و پایین نمایشگر هرچه بیشتر به چشم آمده و این سوال را ایجاد می کند که چرا سونی علاوه بر اینکه تلاشی برای کاهش این حاشیه ها نمی کند، حتی مشکلی هم با هرچه بیشتر در چشم بودنشان ندارد.

صفحه نمایش

 اکسپریا Z3+، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

اکسپریا +Z3 همچون نسخه پیشین از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p بهره می‌برد که تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است کیفیت تجربه بصری کاربر همچنان بالا باشد. به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در اکسپریا Z3 به نمایش در آید و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است. سونی برای آنکه تصاویر به صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است.

 اکسپریا Z3+، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

سخت افزار

سونی برای جدیدترین پرچم دارش آخرین نسل از چیپست های کوالکام یعنی اسنپدراگون جنجالی ۸۱۰ را در نظر گرفته است. این چیپست ۶۴ بیتی ۸ هسته ای از ۴ هسته  کورتکس  A57با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس  A53 با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز تشکیل شده که ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی آدرنو۴۳۰  آن را همراهی می کند. چنین ترکیب قدرتمندی هرچند خیال کاربر را از لحاظ توانایی های پردازشی دستگاه آسوده می کند، اما با توجه به مدل چیپست استفاده شده، نگرانی هایی را از بابت مشکل داغ شدن بیش از حد دستگاه در هنگام اجرای عملکرد های سنگین بوجود می آورد.

سیستم عامل و رابط کاربری

اکسپریا +Z3 یکی از نخستین موبایل های سونی است که با اندروید ۵.۰.۲ ارائه می شود، اما این شرکت برخلاف سازندگان دیگر تغییرات زیادی را در سیستم عامل گوگل ایجاد نکرده و ترجیح می دهد تجربه ای نزدیک به اندروید خالص را تنها با اعمال برخی تغییرات کوچک به کاربر ارائه کند.

 اکسپریا Z3+، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

نکته جذاب اما با نگه داشتن انگشت روی عکس زمینه پدیدار می گردد. در این بخش علاوه بر قابلیت تغییر theme و عکس زمینه و اضافه کردن ویجت ها، یک آیکون جدید به نام home settings اضافه شده که با استفاده از آن می توانید ضمن تغییر سایز آیکون های صفحات خانگی، جهت نمایش صفحات را نیز بین افقی و عمودی تغییر دهید. وجود این قابلیت امکان استفاده از کیبوردهای فیزیکی و بهبود تجربه کاربری در هنگام تایپ را به همراه خواهد داشت.

دوربین

 اکسپریا Z3+، آخرین سکانس اسنپدراگون 810 در گوشی های هوشمند

سونی در اکسپریا +Z3 از یک دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی بهره برده که البته تفاوت‌هایی با سنسور مورد استفاده در اکسپریا Z3  دارد. در اکسپریا +Z3 تصاویر شارپ‌تر هستند و وقتی از زاویه‌ای عکس می‌گیرید که نور روبروی شما قرار دارد، می‌توانید تصاویر بهتری ثبت کنید. کیفیت تصاویر ثبت شده با آن مناسب و قابل قبولند ولی با حضور پرچمداران جدید رقبا، دیگر نمی توان دوربین این تلفن را در حد و اندازه یک پرچمدار سال ۲۰۱۵ قلمداد کرد.

اما دوربین جلوی اکسپریا +Z3 تغییر کرده است. در نسل قبلی شاهد استفاده از یک دوربین ۲.۲ مگاپیکسلی بودیم، اما در نسخه پلاس از یک سنسور ۵.۱ مگاپیکسلی بهره گرفته شده است تا کاربران تصاویر سلفی بهتر و باکیفیت‌تری بگیرند. تفاوت کیفیت سلفی‌های گرفته شده با پرچمدار جدید نسبت به نسل قبلی به شکل چشمگیری بهتر است. همچنین به لطف اضافه شدن قابلیت HDR به دوربین جلو، رنگ‌ها در آن غلیظ‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

جمع بندی آی تی پورت

 

اکسپریا +Z3 پرچم دار جدید سونی نیست. این را به درستی خود ژاپنی‌ها هم اعلام کرده‌اند. این موضوع را از نامگذاری آنها بر روی این دستگاه می‌توان متوجه شد. این تلفن در واقع نسخه بهینه شده و بروزشده اکسپریا Z3 است تا سونی بتواند در کورس رقابت با رقبای جدیدی چون جی ۴ ال‌جی، گلکسی اس ۶ سامسونگ و وان ام ۹ اچ‌تی‌سی باقی بماند. این محصول از هر نظر نسبت به نسخه قبلی ارتقا یافته به جز عمر باتری! اگر به دنبال عمر باتری بالا باشید شاید بهتر باشد همان اکسپریا Z3 را خریداری کنید. اما اگر می‌خواهید تلفن‌تان دوربین کمی بهتر، پردازنده قوی‌تر و طراحی تر و تمیزتری داشته باشد، اکسپریا +Z3 گزینه بهتری است.

این بود دریچه ای دیگز از نقد و بررسی آی تی پورت.منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها