آموزشاستراتژی محتوا

چگونه استراتژی محتوا تنظیم کنیم

تنظیم استراتژی محتوا

یکی از مهمترین کار هایی که معمولا قبل از بازاریابی محتوا باید انجام دهید این است که اقدام به تنظیم استراتژی محتوا برای خود کنید. شاید بسیاری از شما تاکنون واژه استراتژی محتوا را نشنیده باشید و یا در صورتی که نشنیده باشید با بازاریابی محتوا اشتباه بگیرید، در این مطلب آی تی پورت قصد داریم توضیحاتی درباره استراتژی محتوا، نحوه تهیه استراتژی محتوا و همینطور تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا ارائه دهیم، تا به صورت کامل با عبارت استراتژی محتوا و نحوه تنظیم آن آشنا شوید.

استراتژی محتوا چیست و چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره تنظیم استراتژی محتوا صحبت کنیم  بهتر است کمی با مفهوم استراتژی محتوا بیشتر آشنا شویم. در بیشتر اوقات اکثر افراد عبارت‌های استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را با یکدیگر اشتباه می ‌گیرند، این دو مفهوم شاید دارای معانی نزدیک به هم باشند ولی مفاهیم آنها با یکدیگر متفاوت است. به صورت کلی استراتژی محتوا به مجموعه دستورالعمل هایی گفته می شود که درون یک محتوا به کار گرفته می‌شوند، این استراتژی ها می توانند درون هر محتوایی به کار گرفته شود ولی در این مطلب ما فقط به دستورالعمل‌ هایی می‌پردازیم که در بازاریابی محتوا کاربرد دارند. بازاریابی محتوا بیشتر بر روی چرخه تولید محتوا و ایجاد گزینش تاکید دارد. برای درک بهتر بازاریابی محتوا مطالعه مقاله “استراتژی محتوا و روش های بازاریابی محتوا” را به شما پیشنهاد می کنیم. حال که با مفهوم استراتژی محتوا آشنا شدید در ادامه به توضیح نکاتی درباره تهیه استراتژی محتوا خواهیم پرداخت.

تنظیم استراتژی محتوا

تعیین چشم انداز از اولین گام برای تنظیم استراتژی محتوا

به صورت کلی اولین قدم برای تنظیم استراتژی محتوا این است که چشم انداز خود را تعیین کنیم، منظور تعیین چشم انداز این است که تعیین کنید که چه کارهایی را می‌خواهید انجام دهید و یا چه کارهایی را باید به صورت چند بار انجام دهید، این کار کمک می‌کند که شما بتوانید یک چارچوب برای خود تعیین کنید تا بازاریابی محتوا را در آن چارچوب انجام دهید. نکته ای که در تعیین این چشم‌انداز وجود دارد این است که باید این چشم‌انداز را به گونه ای تعیین کنید که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد یعنی در صورتی که افراد شرکت شما و یا مخاطبین شما عوض شدند این استراتژی محتوا بتواند خود را با این تغییرات وفق دهد. برای شروع می توانید چشم انداز های خود را به مدت ۳ الی ۵ سال تنظیم کنید. با تعیین چشم انداز شما اولین مرحله از تهیه استراتژی محتوا را پشت سر می گذارید.

creating a content strategy

تعریف مخاطبین گامی مهم برای تهیه استراتژی محتوا

یکی از مهمترین گام هایی که برای تنظیم استراتژی محتوا باید بردارید این است که مخاطبین خود را تعریف کنید، در این مرحله شما باید بدانید که افرادی که می خواهید با آنها صحبت کنید از چه طیفی هستند؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟ از چه چیزهایی بدشان می آید؟ و …. . به عنوان مثال مواردی که در این راه می توانید بر روی آنها تاکید کنید می‌توانند از قبیل موارد زیر باشد:

  1.  اطلاعات شخصی کاربران از قبیل سن، جنسیت و …
  2.  این که آنها بیشتر علاقه دارند به چه سایت هایی مراجعه کنند
  3.  کدام دسته از افراد بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان شما قرار می دهند
  4.  مخاطبان شما بیشتر به چه چیزهایی نیاز دارند؟
  5. و…

نکته قابل توجه در این گام این است که شما باید تمامی اطلاعات را به خوبی بررسی کنید چرا که بدون شناخت کامل از مخاطبان خود نمی توانید اقدام به تنظیم استراتژی محتوا برای آنها کنید.

creating a content strategy

بررسی دقیق محتوا یا همان پژوهش محتوا

گام سوم برای تنظیم استراتژی محتوا پژوهش محتوا می باشد، شاید بسیاری از افراد با عبارت پژوهش محتوا آشنایی نداشته باشند، پژوهش محتوا در واقع همان نگاه عمیق و بررسی عمیق مطلق می باشد که تاثیر بسیار زیادی در تهیه استراتژی محتوا دارد. پژوهش محتوا به صورت کلی دارای چهار مرحله است، مرحله اول فهرست محتوای فعلی می باشد که در این مرحله شما باید محتواهایی که در حال حاضر ایجاد کرده اید و یا دارید را فهرست کنید مرحله بعدی سازماندهی و برچسب گذاری محتوا ها می باشد که باید محتوای خود را بر اساس معیارهای مختلفی از جمله موضوع، لحن، ماندگاری، مرتبط بودن محتوا و ویژگی های دیگر دسته بندی کنید.  در مرحله سوم از پژوهش محتوا در تنظیم استراتژی محتوا اضافه کردن معیارهای موفقیت به محتوا ها می باشد این معیارها می توانند مواردی از قبیل ترافیک سایت یا معیارهای تعاملی باشند. آخرین مرحله از پژوهش محتوا برای تنظیم استراتژی محتوا نیز تجزیه و تحلیل داده هاست که در این قسمت شما باید الگوها و نمودارهایی را برای این تجزیه و تحلیل ها به دست بیاورید.

creating a content strategy

تنظیم اهداف در تهیه استراتژی محتوا

گام چهارم تدوین استراتژی محتوا این است که بتوانید چشم اندازها و اهداف خود را  به صورت درستی تنظیم کنید. آخرین مرحله شما باید ابتدا اهداف خود را تنظیم کنید و مطمئن شوید که این اهداف درست هستند و آینده خوبی را برای شما به ارمغان می آورند. در صورتی که قصد دارید درباره قسمت تنظیم اهداف از تنظیم استراتژی محتوا اطلاعات بیشتری به دست بیاورید مقالات بسیار زیادی در این زمینه در اینترنت وجود دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید.

creating a content strategy

مستند کردن استراتژی آخرین مرحله از تنظیم استراتژی محتوا

مرحله آخر از تنظیم استراتژی محتوا این است که بتوانید استراتژی محتوای خود را مستند کنید، این مرحله را میتوان یکی از مهمترین مراحل تنظیم استراتژی محتوا دانست چرا که بسیاری از افراد با مستند کردن استراتژی محتوا آشنایی ندارند. یکی از مهمترین نکاتی که در مستند کردن استراتژی محتوا باید به آن دقت کنید این است که استراتژی محتوای خود را به گونه‌ای مستند کنید که استراتژیست ها و نویسندگان جدیدی که به شما اضافه می‌شوند وقت زیادی را برای خواندن این استراتژی محتوا صرف نکنند. نکته دیگری که در مستند کردن استراتژی محتوا باید بدانید این است که قالب های آماده بسیار زیادی برای مستند کردن استراتژی محتوا وجود دارد که می توانید از آنها برای مستند کردن استراتژی محتوای خود استفاده کنید.

به این ترتیب شما موفق شدید تمامی مراحل تنظیم استراتژی محتوا را به خوبی یاد بگیرید. در صورتی که علاقمند به تهیه استراتژی محتوا برای بازاریابی می باشید مقاله “چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوا تهیه کنیم؟” که در دو قسمت منتشر شده است را به شما پیشنهاد می کنیم.

گفتگو ها