گوناگون

از گوگل تا گوگول

گوگل

گوگل را واقعاً می‌شود جزو برندهای سرآمد در میان برندهایی دانست که به قول معروف، یک شبه ره صد ساله رفته‌اند و نامی ماندگار در ذهن همه شده‌اند.

[purchase_link id=”5661″ style=”button” color=”orange” text=”خرید آموزش پاورپوینت-قسمت نهم”]

و اما ما می خواهیم گوگل را برای شما تجزیه و تحلیل کنیم که گوگل چه بوده و به کجا رسیده است و سیاست های گوگل چه بوده است.

مقدمه و ریشه یابی

گوگل بر گرفته شده از کلمه گوگول به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده و در کتاب «ریاضیات و تخیل» نوشته شده‌است.

هدف موسسان گوگل از انتخاب این واژه این بود تا نشان دهند قرار است ماموریتی را به اجرا رسانند که هدف آن سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است.

تاریخچه

گوگل پروژه تحقیقاتی بود که در ژانویه توسط لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رقم خورد.آن‌ها نام پروژه خود را “BackRub” گذاشته بودند زیرا موتور جستجوگر آن‌ها لینک‌های پشتیبانی سایت‌ها را بررسی می‌کرد و بر همان مبنا میزان اهمیت آن‌ها را در نتایج جستجو تعیین می‌کرد (که بعداً رتبه صفحه نامیده شد)، که در همان زمان یک وبگاه کوچک دیگری با نام RankDex با روشی مشابه کار می‌کرد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد و در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۷۷ دامنه google.com ثبت شد و در سپتامبر ۱۹۹۸ در واقع اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید.در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانه سوزان وژکیکی در منلو پارک کالیفرنیا قرار داشت.

گوگل را بهتر بشناسیم

۱ – تبلیغات پایه و اساس همه تصمیمات

هر تصمیمی که گوگل می‌گیرد را به طریقی می‌توان به تبلیغات ربط داد. این شرکت متوجه شده است که تبلیغات مبتی بر وب یک تجارت بزرگ محسوب می‌شود. و آخرین چیزی که می‌خواهند ، ریسک کردن برای به دست آوردن یک بازار دیگر است.بدون توجه به صنعت یا کانون تمرکز ، می‌توان گفت تبلیغات در تمام تصمیمات گوگل دیده می‌شود.

۱-۱     ادسنس (Adsense)

ادسنس برای کسب درآمد از اینترنت به وجود آمد که توسط شرکت گوگل در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شده‌است .در ادسنس اگر از یک وبگاه بازدید روزانه بالای ۱۰۰۰۰ وجود داشته باشید می‌توان روزانه حداقل ۱۰$ کسب کرد، که البته این حداقل درآمد است. برای هر کلیک از ۰٫۰۱ تا ۱۰ دلار وجود دارد. بسته به میزان ترافیک وبگاه و موضوع وبگاه و کیفیت مطالب آن دارد و می‌تواند از ماهی چند دلار تا چندین هزار دلار متغیر باشد. گوگل برای اینکه شبکه تبلیغاتی خود را گسترش دهد و از این طریق درآمد بیشتری را عاید خود سازد سرویس Adsense خود را برای وب مسترها ارائه کرد. در این سرویس کسانیکه دارای وب سایت ویا حتی وبلاگ هستند و محتویات مفید ارائه می دهند می توانند با نمایش دادن تبلیغات گوگل در صفحات وبشان درآمد کسب کنند. البته متاسفانه گوگل با بعضی از کشورها نظیر ایران و سودان و چند کور دیگر که تحت تحریم ایالات متحده آمریکا هستند همکاری نمی کند.برای اینکه بتوان در این سرویس عضو شد شما باید آشنائی در یکی از کشورهای آمریکائی و یا اروپائی و یا هر کشوری که تحت تحریم نیست داشته باشید و هنگام باز کردن اکانت Adsense مشخصات فردی آن شخص را وارد کنید.

۱-۲  اندروید یک فرصت تبلیغاتی

اندروید بین کاربران محبوبیت خاصی پیدا کرده است. و این بدان معنا است که فرصت‌های تبلیغاتی مربوط به آن رشدی بی پایان خواهد داشت. با گذشت زمان  ،  به احتمال زیاد تبلیغات نقش مهمی در شکل گرفتن جنبه‌های اصلی اندروید خواهد داشت.

۲ – جستجو نقطه تمرکز

مهمتر از هر چیزی (حتی تبلیغات) در استراتژی‌های گوگل جستوجو است. گوگل قبل از هر چیزی یک موتور جست‌و‌جو است و در وحله‌ی  دوم یک توسعه دهنده و سرمایه گذار محسوب می‌شود. و مطمعناً این استراتژی به این زودی‌ها تغییری نخواهد کرد مگر اینکه دیگر محصولات گوگل برای‌شان سود و درآمد بیشتری داشته باشد.

 

۳- حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات

۳-۱ تاکید گوگل بر امنیت شبکه های اجتماعی

حریم خصوصی همچنان به عنوان یکی از مباحثی است که گوگل را در صدر گفت‌و‌گو ها قرار می‌دهد. در سال گذشته ، این شرکت به خاطر حفظ حریم خصوصی در شبکه‌ی اجتماعی باز مورد حمله قرار گرفت. این موضوع در سرویس استریت ویو نیز مشاهده می‌شود. نگرانی‌ها پیرامون حفظ حریم خصوصی در آینده نیز قابل پیش بینی است.

۳-۲ کش مکش گوگل و چینی ها

گوگل در سال ۲۰۰۶ میلادی وارد بازار چین شد و خدمات خود را به زبان چینی در اختیار مردم قرار داد. گوگل مطابق قوانین چین، محتویات خود را سانسور می‌کرد و با دولت چین به توافق رسید تا جستجوی بعضی از کلید واژه‌ها مانند تظاهرات میدان تیانانمن و استقلال تبت را سانسور کند. دیوید دروموند، مشاور حقوقی گوگل اعلام کرد که گوگل در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ متوجه شده‌است که هدف یک رشته حملات سایبری بسیار پیشرفته قرار گرفته‌است. چندی بعد در پی هک شدن «جی میل» تعدادی فعال حقوق بشر، اعلام کردند که از این پس نتایج موتور جستجوی اینترنتی «گوگل چینی» (google.cn) سانسور نخواهد شد. پس از آن وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد به چین به خاطر حملات اینترنتی علیه جستجوگر گوگل شکایت خواهد کرد. چین در واکنش به گوگل اعلام کرد این کشور از فعالیت همه شرکت‌های اینترنتی خارجی «در چارچوب قانون» حمایت می‌کندو در پی آن مقامات چین به شرکت اینترنتی گوگل هشدار دادند که حتی اگر این شرکت می‌خواهد در اعتراض به سانسور و هک کردن، از چین خارج شود، باید قوانین این کشور را رعایت کندگوگل در ۲۲ مارس ۲۰۱۰ اعلام کرد که به سانسور موتور جستجوگر چینی خود خاتمه داده و وبگاه چینی خود را تعطیل کرده‌است و از این پس ترافیک اینترنتی کاربران چینی را از گوگل چینی (google.cn) به سایت هنگ کنگ این شرکت (google.com/hk) می‌فرستد. احتمال می‌رفت که دولت چین مجوز گوگل را به این خاطر لغو کند، اما چین مجوز فعالیت این شرکت اینترنتی را تمدید کرده و به بن بست طولانی بین این دو پایان داد.

 

۳-۳ حمله به کاربران ایرانی جمیل (۳۱ اوت ۲۰۱۱)

در ۳۱ اوت ۲۰۱۱، گوگل اعلام کرد کاربران ایرانی، هدف اصلی یک حمله به سرویس ایمیل این شرکت، یعنی جی‌میل بوده‌اند و برخی افراد تلاش کرده‌اند به ایمیل‌های کاربران دست پیدا کنند. این در حالی بود که چند ماه قبل از آن هم روش مشابهی برای دزدی اطلاعات کاربران جی‌میل، یاهو و اسکایپ به کار رفته بود. تعدادی از کاربران اینترنتی در ایران در زمان ورود به جی‌میل در مرورگر خود با اخطار امنیتی روبه‌رو می‌شدند که بدین معنی بود که کسی در تلاش برای دسترسی به ایمیل آن‌ها است. این هکرها به سایت کمپانی هلندی «دیجینوتار» که یکی از چندین محلی که صلاحیت صدور تأئیدیه‌های دیجیتال را دارد نفوذ کرده و از آن برای جعل هویت در گوگل استفاده کرده‌اند و زمانی که کاربران ایرانی به گوگل مراجعه کرده و از طریق آن به «جی میل» و یا «گوگل داکیومنت» مراجعه می‌کنند مورد سوءاستفاده این هکرها قرار می‌گیرند. کمپانی هلندی به محض اطلاع از این موضوع به سرعت تأئیدیه‌های هکرها را لغو کرد.

۳-۴ رفع مشکل امنیتی محصولات نرم افزاری

 ۳-۴-۱ استریت ویو (Street view) 

در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۰، در جلسه دولت آلمان با شرکت گوگل، «چند صد هزار» نفر از مردم آلمان به خاطر نگرانی از حفظ حریم خصوصی خود درگوگل استریت ویو از گوگل خواستند تا تصاویر مربوط نمای ساختمان محل زندگی آن‌ها را از گوگل استریت ویو حذف شود. این سرویس به کاربران اینترنت این فرصت را می‌دهد تا نقشه‌های گوگل را با تصاویری از خیابان‌ها و شهرها تماشا کنند.

در ماه مه ۲۰۱۰، گوگل پذیرفت که در سه سال اخیر اطلاعاتی از مردم را که در شبکه‌های بی سیم فرستاده بودند، به اشتباه دریافت کرده‌است و بعد از آن معلوم شد که این جمع آوری اشتباه اطلاعات در سی کشور دیگر هم رخ داده و در آمریکا هم پرونده‌هایی برای شرکت گوگل در همین رابطه در دادگاه تشکیل شد، اما در بریتانیا، کمیسر اطلاعات، بعد از اطمینان از اینکه گوگل اطلاعات «مهمی» را دریافت نکرده‌است گوگل را تبرئه کرد. قبلاً سوئیس نیز شکایتی علیه شرکت گوگل و سرویس Street View که از سوی این شرکت ارائه شد، مبنی بر نقض حریم خصوصی مطرح شده‌است.

۳-۴-۲ گوگل کروم (Chrome)

در ژانویه ۲۰۱۰، گوگل برای رفع مشکلات امنیتی خود اعلام کرد افرادی که در یکی از مرورگرهای کروم یا کرومیوم یک باگ امنیتی پیدا کنند به ازای هر باگ از ۵۰۰ تا ۱۳۳۷ دلار جایزه خواهند گرفت. که خوشبختانه باگ پیدا نشد و این نرم افزار تاکنون پیشرفت قابل توجهی در فتح بازار مرورگرها داشته است .

۴- بیشتر شرکت ها از گوگل می ترسند!

گوگل ثابت کرده است به هر بازاری که بخواهد پا می‌گذارید.  و وقتی که وارد آن بازار می‌شود تنها یک هدف دارد و آن تسلط بر آن بازار است. به عنوان مثال چرا شرکت‌های آی‌اس‌پی ایده‌ی اینترنت یک گیگابایتی مبتنی بر فیبر نوری گوگل را دوست ندارند ؟ و یا چرا شرکت‌های موبایل از ورود گوگل به بازار گوشی‌های تلفن همراه واهمه دارند ؟ گوگل به سادگی می‌تواند در دیگر شرکت‌ها ترس و واهمه ایجاد کند !

۴-۱ مایکروسافت هم می ترسد

وسعت گوگل فقط به سرویس های وب محدود نمی شود، بلکه جاه طلبانه و مرموز در حال ورود به هر نوع نرم افزار آنلاین و آفلاینی است، جایی که بازار داغ مایکروسافت در آن قرار دارد.

نرم افزار هایی که گوگل با آنها پایش را در گلیم مایکروسافت گذاشته:

Google Docs: دقیقا یک پک رایگان کپی برداری شده از Microsoft Office است. هر چند مایکروسافت در این زمینه همیشه چندین پله از تمام نرم افزار مشابه جلوتر است و با یکپارچگی، امکانات بیشتر و کاربر پسند تر بودن اجازه نفس کشیدن به سایر نرم افزار ها را نمی دهد، اما در هر حال پدید آمدن چنین نرم افزار هایی خطری برای مایکروسافت محسوب می شود.

Google Gears: پروژه ای که در آن امکان استفاده از نرم افزار های آنلاین را به صورت آفلاین فراهم می شود. هر چند مایکروسافت مشابه چنین چیزی را ندارد اما نتیجه این پروژه مایکروسافت را تهدید می کند. گوگل بازار مایکروسافت را با افزایش ارزش استفاده از نرم افزارهای آنلاین تهدید کرد و مایکروسافت مجبور به اتخاذ سیاست های جدید شد.

هرچند مایکروسافت باز هم در نرم افزار های آنلاین موفق تر از گوگل عمل کرده و مثلا Windows Live یا Office Live واقعا نمونه های بی نظیر نرم افزار های آنلاین هستند، اما این گوگل بود که مایکروسافت را مجبور کرد. از طرفی مایکروسافت با ورود به عرصه خدمات در وب، چرا که مکمل نرم افزار های آنلاین خود است، به رقابتی دیگر با گوگل دست می زند. مایکروسافت بسیار تلاش می کند تا سهم خود را در خدمات وب و وب۲ افزایش دهد اما از آنجا که تمرکز مایکروسافت روی این مسئله نیست، موفقیت چشمگیری پیدا نکرده.

۴-۲ اپل ترسو

از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارایه کردند. شرکت موتورولا که قدمتی ۸۰ ساله در زمینه ارتباطات و تلفن همراه دارد یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در آمریکا است.گوگل با ارائه اندروید روی گوشی های موتورولا و تولید انبوه آن می تواند جایگاه خوبی در بازار تلفن همراه بدست آورد که باعث ترس بسیاری از شرکت ها از جمله اپل که ید طولایی در این زمینه دارد شده است .

اپل بسیاری از بازار‌های تکنولوژی را در دست خود دارد. ولی گوگل به عنوان یک شرکت  می‌تواند استیو جابز و شرکتش را عزل کرده و خود تمام بازارها را بدست بگیرد. گوگل با بدست آوردن بازار تبلیغاتی گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند استیو جابز (خدا بیامرز) و شرکت اپل را کنار بزند.

۵ – گوگل می تواند بازار موبایل را دگرگون کند!

وقتی در مورد بازارهای تلفن همراه صحبت می‌شود ، این مسعله به طور کاملا واضح است که گوگل می‌تواند این بازار را برای همیشه تغییر دهد. این امر ممکن خواهد شد اگر گوگل تمامی مراکز قدرت گوشی‌های همراه مانند مایکروسافت و RIM را کنار بگذارد. با انجام این عمل انتظار می‌رود که گوگل بتواند برای همیشه بازار گوشی‌های تلفن همراه را تغییر دهد.

در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و براین اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد.به دست آوردن شرکت موتورولا، که همکار اختصاصی برای اندروید محسوب می‌شود، گوگل را قادر خواهد ساخت تا اندروید را تقویت و رقابت بین سیستم‌های موبایل را افزایش دهد. موتورولا، دارای حق امتیاز اندروید باقی خواهد ماند و اندروید نیز متن باز باقی می‌ماند. گوگل، به شرکت موتورولا به عنوان یک کسب و کار مجزا نگاه کرده و آن را به صورت جداگانه خواهد گرداند.از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارایه کردند. بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در سرتاسر جهان وجود دارد و روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه بر تعداد آنان اضافه می‌شود. شرکت موتورولا که قدمتی ۸۰ ساله در زمینه ارتباطات و تلفن همراه دارد یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در آمریکا است و در رقابت با شرکت‌های بزرگی چون اچ‌تی‌سی و سامسونگ کمی عقب مانده‌است.

 

استراتژی ها و سیاست ها

 

۱- داشتن هدف مشخص

گوگل نیز یک ایده ی دو دانشجو بود ولی آنها بر عکس موسسان یاهو دقیقا می دانستند که چه می خواستند و در فکر یک انقلاب برای ایجاد یک موتور جستجو با روش انحصاری بودند . سر انجام در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل که نامش برگرفته شده از عدد گوگول (googol) بود توانست با Yahoo رقابت کند و حقیقا نیز گوگل از یاهو زیرک تر بوده و هست .

پس از مدتی یاهو به جایگاهی دست یافت که حتی مدیران آن نیز فکر نمی کردند یگانه یکه تاز وب شوند ولی آنها متاسفانه انحصار را همیشگی دانستند و به سعی کردند سیاست فشار بر کاربران را در پیش بگیرند و اقداماتی مانند تغییر فضای رایگان ایمیل کاربران از ۶مگابایت به ۴ مگابایت را اعمال کردند که کاربران را بسیار اندوهگین کرد و باعث شد به سایت هایی که ایمیل با فضای کمی بیشتر می دادند نقل مکان کنند . مشکلات یاهو رو به فزونی یافت و پس از مدتی موتور جستجوی این سایت نیز نتوانست جوابگوی نیازهای کاربران شود و یاهو با بی میلی تصمیم گرفت روش استعماری خود را در پیش بگیرد و این بار موتور جستجوی گوگل را که موتور جستجوی مناسبی بود در سال ۲۰۰۰ خریداری کرد و بدین ترتیب ماری بزرگ را در آستین خود پرورش داد .

مشاهده شد که یاهو در انجام تمام فعالیت هایش هدف خاصی را مد نظر نداشته و برعکس گوگل در ارائه تمام محصولات و ایده های خود هدفی جامع و کامل داشته که تاکنون توانسته به چنین جایگاهی دست یابد .

۲-    جذب کاربر و کارپسندی

۲-۱  مرورگرهای اینترنتی 

گوگل در ازای اینکه به صورت پیش فرض موتور جستجوی FireFox باشد، سهم کلانی از هزینه های تولید FireFox را می پردازد. با ارائه گوگل کروم، احتمالا گوگل تلاش خواهد کرد با افزایش سهم گوگل کروم، این هزینه ها را نپردازد و شاید در سال های اخیر شاید اختلاف این دو غول باشیم.

۲-۲  تولیدکنندگان

در سال ۲۰۰۶ گوگل و Dell توافق نامه ای را به عنوان اینکه گوگل مرورگر پیش فرض تمام کامپیوتر های پرفروش ترین کمپانی سال باشد بستند. از منافع Dell در این توافق نامه اطلاعاتی در دسترس ندارم. همچنین توافق نامه ی دیگری با Apple IPhone و بسیاری از شرکت های تولید کننده بزرگ دیگر وجود دارد.

۲-۳  تولبارها

بدون شک از سهم تولبارها در جستجو هم نمی توان گذشت. گوگل با شرکت هایی مثل SUN و Adobe توافق نامه ای دارد که در پکیج های نرم افزاری آنان به کاربر نصب کردن Google Toolbar توصیه می شود. با نصب Google Toolbar علاوه بر امکانات متعدد، موتور جستجوی گوگل، موتور جستجوی پیش فرض کاربر خواهد شد.

                            

۲-۴  پرتال ها

گوگل در سال ۲۰۰۵ با خرید ۵% AOL کاربران بسیاری را جذب کرد. همچنین توانست سهم سرویس تبلیغات خود را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

۲-۵  جستجوی مخصوص

علاوه بر تمامی این موارد، موتور های Google Blog Search و یا Customize Search نیز در تبلیغ موتور جستجوی گوگل نقش بسیار زیادی دارند. حال آنکه خدماتی نیز به دارندگان وب سایت ها ارائه می دهد، اما بیشتر تبلیغی برای موتور جستجوی گوگل است.

۲-۶  مسابقه ها

گوگل برای پیشبرد شرکت خود و تشویق افراد به استفاده از امکاناتش، مسابقاتی ترتیب دید، برخی از آن‌ها عبارتند از:

پروژه ده تا صدمین ، طراحی لوگو گوگل ، مسابقه برنامه نویسی هوش مصنوعی گوگل ، مسابقات طراحی لوگو

قبلاً گوگل در وبلاگ خود مطلبی با این عنوان نوشته بود: «رقابت علمی گوگل به دنبال انیشتن‌ها و ماری کوری‌های جوان می‌گردد. لری پیچ و سرگی برین دو دانشجوی جوانی که مؤسس شرکت گوگل بودند، جوانان سراسر دنیا را تشویق می‌کنند تا در این رقابت علمی شرکت کنند».

۲-۷  ارائه سرویسهای قدرتمند

ارائه سرویس هایی نظیر پلاس ، جمیل ، اورکات ، ریدر ، فیدبارنر ، ادسنس ، ایمیج ، داکیومنت ، بلاگ سرچ ، بلاگ اسپات ، جی تاک ، پیکاسا و … همه و همه گویای قدرتمند بودن است.

۲-۸  محیط ساده و جذاب

گوگل صاف و ساده ترین صفحه نخست را داشته و دارد، بدون هیچ چیز اضافی،فقط آرم و نوار جستجو،که آسان و سریع لود می شود.و این سادگی در اوایل سالهای ۷۸ تا ۸۰ که سرعت اینترنت پائین بود یک ویژگی بارز محسوب می شد.درحالی که یاهو و اغلب موتورهای جستجو بیشتر شبیه پورتال های عمومی و پر از سردرگمی ، ویژگی ها و لینک های غیر قابل استفاده و بنرهای تبلیغاتی آزاردهنده  و سنگین بودند و آهسته لود می شدند.

۲-۹  سرعت لود سریع صفحات

شرکت گوگل درک بالایی از روانشناسی نظرهای کاربران و چگونگی رابطه بین چشم و مغز داشت.نوار پائین معرف: اگر کاربراز یک موتور جستجوگر استفاده کند، چیزی که کاربر نیاز دارد فقط جستجو است.موتور جستجوگری که سریع و قابل اعتماد باشد. اگر کاربر یک پورتال عمومی نیاز داشته باشد، به یک پورتال مراجعه می کند نه یک موتور جستجوگر. لری پیج و سرجی برین، مدیران اجرایی گوگل، این مسئله را متوجه شده اند و آن را به کار بستند. و موجبات خرسندی کاربران را فراهم آوردند.

۳- استفاده از کارشناسان و کارمندان باهوش و متبهر

۳-۱ امیدکردستانی،ایرانی که گوگل را نجات داد!

گوگل از مشکلات اقتصادی که این شرکت کوچک را تا سر حد ورشکستگی پیش می برد نجات یافت ولی این برای گوگل کافی نبود و باید افکار بزرگتری را گسترش می داد پس نیاز به یک مغز متفکر بود که این مغز متفکر کسی نبود جز امید کردستانی . پس از ورود امید کردستانی گوگل با جنگ تبلیغاتی در رسانه ها و با تکیه بر این که قدرت جستجوی یاهو توسط گوگل است عرصه را آن چنان بر یاهو تنگ کرد که در سال ۲۰۰۲ یاهو اعلام کرد که دیگر از موتورجستجوی گوگل استفاده نمی کند و این اعلام آغاز یک جنگ سایبر بود .

۳-۲ فکر کردن یک فعالیت اجباری

امید کردستانی روش تبلیغات متنی با توجه به موضوعات جستجو شده توسط کاربران را پیشنهاد داد که هنوز نیز یکی از برترین روش های تبلیغات در اینترنت است سپس نیاز بود تا کارمندان مجبور به فکرکردن بشوند پس کریسمس ۲۰۰۲ در حالی که گوگل روزهای آخر استعمار توسط یاهو را سپری می کرد فرصتی بود که هریک از کارمندان حتی آشپزان گوگل نیز فکر کنند چگونه می شود شرکت را رو به پیشرفت برد و در این بین هر کس حرفی زد و چیزی گفت، نظری داد و حتی نظر داده شد غذاهای پرانرژی و تند و ورزش نیز بخش اجباری برای همگان شود تا مغزکارمندان اکسیژن بیشتری مصرف کند .!در گوگل فکرکردن جزء اجباری فعالیت های کارمندان است و بسیاری از اوقات در گوگل شاهد صحنه هایی از قبیل جویدن یک هویج و تفکر شدید و یا انداختن پاها بر روی میز و بستن چشم ها و فکرکردن هستیم که همین افکار زاینده ی طرح های موفقی همچون اورکات، جی میل و . . . بوده ایم و هستیم .

۴- فدا نکردن کارایی به بهای تبلیغات

۴-۱ عدم نمایش تبلیغات بی ربط،خسته کننده و سنگین

۴-۲ استفاده از سیستم تبلیغات مرتبط

استفاده از Banner های بزرگ تبلیغاتی سرعت لود شدن صفحات را کاهش می دهد. نمایش تبلیغات بی ربط حوصله مخاطب را سر می برد. گوگل در نمایش تبلیغات خودش، مربوط ترین تبلیغات را بالاتر نمایش می دهد. دو فاکتور Rank و هزینه در ازای هر کلیک نیز بر این مسئله تا حدی موثر اند. این مدل نمایش باعث می شود تبلیغات برای کاربر و تبلیغ کننده مفید باشد،  چرا که در صفحات مربوط نمایش داده می شوند. در واقع مخاطب یک کالا کجا است؟ جایی که صفحات مربوط وجود دارد. چه کسانی به دنبال کالای مشابه یا بهتر می گردند؟ کسانی که صفحات مربوط هستند.

گوگل نیز با این مدل تبلغاتی بیشترین درآمد بهینه را دریافت می کند. چرا که زمانی که کاربر در صفحه مرتبطی باشد شانس کلیک روی تبلیغ بیشتر است. با توجه به حجم تبلیغات، اگر مدل تبلیغاتی دیگری وجود داشت، گوگل هیچ گاه موفق نمی شد.

۵- چرا گوگل از برخی سرویس هایش پول در نمی آورد؟

۵-۱ اعتماد سازی

۵-۲ از یوتیوب چه می خواهد ؟

۵-۲-۱ مانیتورکردن فعالیت ها

تصاحب YouTube توسط گوگل قسمتی از استراتژی مانیتور کردن موارد مورد توجه کاربران بود. اینکه گوگل چگونه این همه اطلاعات را آنالیز می کند و چه منافع کلانی برایش دارد من نمی دانم. اما بلا شک گوگل در حال مانیتور کردن رفتارهای کاربران است. این را در موارد مثبتی مثل پیشنهادات جستجو استفاده کرده. پیشنهادات جستجو، بسیار به کاربران جهت نوشتن عبارت مناسب برای جستجو کمک می کند. هر چند من اطلاعات قابل استنادی ندارم، اما ممکن است گوگل از این اطلاعات استفاده های تجاری مثلا در سیستم تبلیغات خود می برد. البته بلاشک استفاده های غیر اخلاقی همانند جاسوسی از اطلاعات نخواهد شد.

YouTube که توسط دو کارمند اسبق PayPal ایجاد شده بود امروزه به یکی از بخش های بزرگ گوگل تبدیل شده. هزینه های بسیار زیادی صرف سرویس YouTube می شود. فقط هزینه تامین پهنای باند YouTube بیش از ۱ میلیون دلار در ماه است. در YouTube هر روز ۳۵ میلیون ویدئوی مختلف دیده می شود و ۱۳ میلیون بیننده منحصر به فرد در هر ماه دارد.

بر خلاف سایر محصولات گوگل، روند YouTube یک روند خارج از مسابقه با سرویس های دیگر است. چرا که تنها سرویس مطرح است. در می ۲۰۰۸ ، حدود ۷۵% سهم این سرویس بوده که نسبت به سال قبل ۱۵% رشد داشته است. سرویس My Space TV تنها توانسته ۸% سهم داشته باشد که نسبت به سال قبل ۸% کاهش داشته است. نمایش ویدئوها در سایر سرویس ها مثل بلاگر، تشویق تولید کنندگان عمده ویدئوهای آنلاین به استفاده از این سرویس و امکان انتشار از وسایلی مثل تلفن همراه از رمز های موفقیا این سرویس است. YouTube انگیزه ای برای یافتن روش های جدید جستجو نیز هست.

۶- تفاوت در سیاست خریدها

زمانی که گوگل یک شرکت را می خرد معمولا روند مدیریتی و سیاست های آن را حفظ می کند و شرکت ها بیشتر مشابه “شرکت های تابعه” اداره می شوند. گاهی گوگل سیاست های این شرکت ها را با سیاست های کلان خود همسو می کند. اما مایکروسافت  با خرید یک شرکت، کل آن را دگرگون می کند گویی چنین شرکتی در تاریخ بشریت اصلا وجود نداشته و حتی نام آن شرکت را در سطل زباله می اندازد. گفته می شود روش بولدوزری مایکروسافت، نظم مایکروسافتی را به ارمغان می آورد و روش در آرامش گوگل، کارمندان را در آسایش بیشتری قرار می دهد. گفته می شود روش گوگل باعث شده تا نرم افزارهای تولید شده توسط گوگل، به مرحله تجاری شدن نزدیک نشوند و به فقط در حد یک سرویس باقی بمانند. در واقع هیچ گاه یکپارچگی که در نرم افزار های مایکروسافت است در نرم افزار های گوگل نیست. ضمن آنکه بسیاری از پروژه های گوگل در مرحله “آزمایش” یا “قبل از آزمایش” رها می شوند.(یکپارچگی در نرم افزار های مایکروسافت در دنیا بی نظیر است.)

۷- سرمایه گذاری در زمینه های مختلف

۷-۱ پزشکی

سرگئی برین قبلاً اعلام کرده بود که گوگل به درمان بیماری پارکینسون کمک می‌کند. او از ۱۰ هزار نفر از بیماران پارکینسونی دعوت کرد تا با او در این پروژه همکاری بکنند و البته تاکنون موفق شده‌است که ۴ هزار نفر از آنان را با تعهد پرداخت هزینه‌های درمان به سوی این پروژه جلب کند. اعضای این طرح آزمایش‌هایی انجام می‌دهند و در ادامه پرسش‌نامه مفصلی دربارهٔ شیوه زندگی خود دریافت می‌کنند و بعد از بررسی این تست‌ها، یک الگوریتم جامع به کمک پزشکان برای درمان این بیماری طراحی خواهد شد و از شیوه مهندسی معکوس با کمک رایانه به تجزیه و تحلیل نتایج این پرسش‌نامه‌ها خواهد پرداخت. شرکت گوگل ۶ میلیون و سرگئی برین ۱۰ میلیون دلار برای پیشبرد این پروژه سرمایه‌گذاری کردند

۷-۲ انرژی

گوگل چندی پیش یک شرکت به نام گوگل انرژی تأسیس کرد که به خرید و فروش انرژی تحت نظارت کمیسیون تنظیم مقررات فدرال می‌پرداخت و از این کمیسیون گواهینامه مربوط را نیز دریافت داشته‌است. گوگل از این سرمایه‌گذاری هدف دیگری هم داشته و آن تأمین انرژی مورد نیاز بانک اطلاعاتی و دیتا سنتر بزرگ خود در کشور آمریکا است.

۷-۳ حمل و نقل

گوگل در پروژه حمل و نقلی مبلغ یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد که در این پروژه وسایل نقلیه نیروی مورد نیاز خود را از طریق پدال‌زدن تأمین می‌کنند. یکی از برندگان طرح موسوم به «پروژه ده تا صدمین» این پروژه بود.و گوگل به برنده این پروژه مبلغ یک میلیون دلار اهدا می‌کند. گوگل با سرمایه‌گذاری در این طرح، قصد داشته به راه‌اندازی با این شیوه جابه‌جایی در سطح شهری کمک کند.

۷-۴ تبلیغات آفلاین

بازار تبلیغات آنلاین در آمریکا تنها ۸% از بازار تبلیغات است. بلاشک گوگل نمی تواند از بقیه بازار دل بکند. اکثر مدیاهای آفلاین مثل تلویزیون، رادیو و نشریات در حال IP دار شدن هستند!!! و گوگل می تواند بازار را در دست بگیرد. البته گوگل از Billboard ها هم نخواهد گذشت. در هر حال تا اینجا ورود گوگل به تبلیغات گوگل ناموفق بوده اما زیاد طول نمی کشد تا موفق شود.

 

گوگل از نگاه آمار و ارقام

v    تعداد بازدیدکنندگان ماهانه گوگل در ماه می ۲۰۱۱ از مرز یک میلیاردنفر گذشت.

v    مدت زمانی که هرکاربردرماه به طور میانگین سپری می کند ۲۰ دقیقه است .

v    تعداد کارمندان تاپایان سال ۲۰۱۰ ، ۲۴۴۰۰ نفر بوده است.

v    سرویس یوتیوب:

              هزینه تامین پهنای باندماهیانه مبلغ ۱میلیون دلاراست.

              درروز۳۵میلیون ویدئوی مختلف دیده می شود.

              ۱۳ میلیون بیننده منحصر به فرد در ماه

v    گوگل درسال۲۰۰۶، ۱۰۴۹۲ میلیارددلار درآمداز تبلیغات کسب کرده است.

v    درآذرماه سال۱۳۸۶ ، ۵مین شرکت بزرگ آمریکا ازنظرذخیره منابع مالی بوده است.

         درآذرماه سال۱۳۸۶ سهام گوگل به ۷۰۰ دلار رسید

         درآذرماه سال۱۳۸۶ سرمایه این شرکت ۲۳۰ بیلیون دلار بوده است.

v    گردش مالی شرکت در سال ۲۰۱۰ ، ۲۹/۳ میلیارد دلار بوده است .

v    سوداین جستجوگر تاپایان ۶ماه اول ۲۰۱۱ ، ۲/۵ میلیارددلار بوده است.

v    در آمد کل گوگل در سه ماه دوم ۲۰۱۱ ، ۹ میلیارددلار بوده است.

کمپانی های خریداری شده توسط گوگل

تاریخ خرید

کمپانی

زمینه کاری

ارزش

اشتقاق با

۱۲ فوریه ۲۰۰۱

دژا

یوزنت

گوگل

اکتبر ۲۰۰۳

جنیوس لبز

وبلاگ

بلاگر

۱۳ ژوئیه ۲۰۰۴

پیکاسا

سازماندهی تصاویر

پیکاسا، بلاگر

سپتامبر ۲۰۰۴

زیپ‌دش

بررسی ترافیک

گوگل مپس برای موبایل

اکتبر ۲۰۰۴

Where۲

نقشه (زمین)

گوگل مپس

۱۷ اوت ۲۰۰۵

اندروید

نرم‌افزار موبایل

$۵۰۰۰۰۰۰۰ تخمین

اندروید

۲۰ دسامبر ۲۰۰۵

ای او ال

اینترنت پهن‌باند

$۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰

۲۷ دسامبر ۲۰۰۵

فت‌بیتز

موتور جستجوی مجازی

گوگل دسکتاپ

۱۷ ژانویه ۲۰۰۶

dMarc Broadcasting

تبلیغات

$۱۰۲۰۰۰۰۰۰

گوگل ادسنس

۱۴ فوریه ۲۰۰۶

میژر مپز

وبلاگ

گوگل واکاو

۹ مارس ۲۰۰۶

آپ‌استارتل

واژه‌پرداز

گوگل داکس

۱۴ مارس ۲۰۰۶

ات‌لست سافت‌ور

نرم‌افزار سه‌بعدی

اسکچ‌آپ

۹ اکتبر ۲۰۰۶

یوتیوب

اشتراک ویدئو

$۱۶۵۰۰۰۰۰۰۰

یوتیوب

۱۳ آوریل ۲۰۰۷

دابل‌کلیک

تبلیغات

$۳۱۰۰۰۰۰۰۰۰

گوگل ادسنس

۱ ژوئن ۲۰۰۷

پانورامیو

اشتراک عکس

پانورامیو

۱۵ اوت ۲۰۱۱

موتورولا موبیلیتی

تولیدکنندهٔ تلفن همراه

$۱۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰

اندروید

 

رابطه گوگل با ایران

به دلیل تحریم‌های کشور آمریکا علیه ایران، گوگل محصولات خود را در این کشور ممنوع کرد به طوری که کاربران ایرانی هنگام دانلود نرم‌افزار گوگل پک با پیغام زیر مواجه می‌شدند:

                Thank you for your interest in the Google Pack; unfortunately, it is not currently available in your country    »

ترجمه این پیام است: «سپاس‌گزاریم از علاقه‌ای که به گوگل پک نشان دادید، متأسفانه این محصول در حال حاضر در کشورتان قابل دسترس نیست.

در ژانویه ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه کاربران ایرانی نسبت به استفاده از محصولات و امکانات برخی سایت‌ها و سرویس‌ها را برداشته‌است و از این پس دسترسی کاربران ایرانی را برای استفاده از برنامه‌های گوگل ارث، پیکاسا و مرورگر کروم آزاد می‌گذارد و آی‌پی‌های ایرانی قادر خواهند بود تا بدون مشکل، از این ۳ نرم‌افزار استفاده کنند. بنا به گفته گوگل، این کمپانی کماکان از قوانین وضع شده وزارت خزانه‌داری آمریکا در رابطه با این موضوع پیروی خواهد کرد و نیز، اجازه استفاده از محصولات خود را به آی‌پی‌های دستگاه‌های دولتی نخواهد داد.

منابع و ماخذ

  • http://www.google.com
  • http://www.wikipedia.org
  • http://www.weblogina.com
  • http://iranshahr.org/?p=15473
  • http://www.biznology.com/2008/03/whats_googles_strategy/
  • http://technology.inc.com/2011/07/14/googles-strategy-for-mobile-and-online-payments-revealed/
  • http://www.vertygoteam.com/google_marketing_strategy.php
  • http://www.fastcompany.com/magazine/69/google.html?page=0%2C1
  • http://farsika.ir/article/?link=307
  • http://www.bbc.co.uk/persian/rolling_news/2011/07/110715_u03_rln_google_profit.shtml
  • http://www.bbc.co.uk/persian/rolling_news/2011/07/110715_u03_rln_google_profit.shtml
  • ….

این تحقیق توسط حسین جاهدی و هاشم رحمانی انجام شده است.

 

گفتگو ها