ای او اسسیستم عامل

جیل‌بریک چیست؟

ITport

در سال ۲۰۰۷ که برای نخستین بار  آیفون به جهان معرفی شد، افراد زیادی شیفته این گوشی فوق‌العاده شدند؛ اما سیستم‌عامل این دستگاه، که iOS نامیده می‌شود، بنا بر سیاست‌های اپل محدودیت‌های بسیاری داشت.

برای مثال شما حتی نمی‌توانستید زنگ مورد علاقه خود را بر روی گوشی بگذارید. همین موضوع ساده سبب شد تا هکرها دست به کار شوند و سعی در برداشتن محدودیت‌های مشابه در این سیستم‌عامل بکنند.

این کار JailBreak نامیده می‌شود. هکرها با عرضه هر نسخه جدید از iOS دنبال راهی برای نفوذ به آن می‌گردند و به محض اتمام کار، برنامه‌هایی را برای کاربران عادی منتشر می‌کنند که با انجام چند گام ساده کاربر می‌تواند iPhone ، iPod و iPad خود را JailBreak کند.

ITport

به نقل از نارنجی، برای جیل‌بریک کردن دو اصطلاح وجود دارد که بد نیست تا با آنها آشنا شویم:‌ جیل‌بریک ‍Tether و unTether.

جیل‌بریک Tether معمولا زودتر از مدل دیگر از طرف هکرها عرضه می‌شود و معنای آن موفقیت نخستین هکرها در نفوذ به سیستم‌عامل است، نکته‌ای که در مورد این مدل از جیل‌بریک وجود دارد، این است که نباید بگذارید تا دستگاه شما خاموش شود، زیرا پس از خاموش شدن مجبورید دوباره آن را به کامپیوتر متصل کرده و با برنامه مربوطه سیستم‌عامل را مجددا بالا بیاورید.

اما نسخه unTether چنین مشکلی را ندارد و هکرها به خوبی کار خود انجام داده‌اند و نسخه نهایی کار در اختیار شما است.

جیل‌بریک چه فایده‌ای دارد؟

در بالا توضیح دادیم که مقصود از جیل‌بریک برداشتن برخی محدودیت‌های موجود است، اما اجازه دهید کمی با جزییات بیشتری به این موضوع بپردازیم. شما پس از جیلبریک کردن می‌توانید امکانات متنوعی را به دستگاه خود اضافه کنید، برای مثال تم‌ها و قالب‌های بیشماری در اختیار شما قرار می‌گیرد و یا می‌توانید ویژگی‌هایی مانند دریافت Delivery پیامک‌ها، امکان انتقال فایل با بلوتوث و… ،که اپل بنابر دلایلی آن‌ها را به صورت پیش‌فرض در سیستم‌عاملش قرار نداده، را فعال کنید.

اما جیل‌بریک کردن یک امکان دیگر نیز به شما می‌دهد که شاید مخالفان بسیاری داشته باشد، و آن هم امکان استفاده از اپلیکیشن‌های کرک شده بدون پرداخت مبلغی بابت آنها است.

اما این قابلیت‌ها از کجا فعال می‌شوند؟

پس از جیل‌بریک کردن اپلیکیشنی به نام Cydia برای شما نصب می‌شود؛ سیدیا که نام آن اشاره به اسم Cydia pomonella یا همان کرم سیب دارد، به زبان ساده محفلی برای جیل‌بریک‌کنندگان است، جایی که تمام محصولات تولید شده برای جیل‌بریک‌کنندگان در آن قرار می‌گیرد.‌

اما در سیدیا چه چیزهایی میتوان پیدا کرد؟

محصولات سیدیا به چند قسمت عمده تقسیم می‌شوند: اپلیکیشن‌ها، Tweakها، قالب‌ها و Ringtone‌ها.

همانطور که می‌دانید اپل قوانین سفت و سختی برای اپ‌استور خود دارد و نمی‌گذارد هر اپلیکیشنی به آن راه یابد، معمولا اپلیکیشن‌هایی که بنابه دلایل مختلف نتوانستند به اپ‌استور راه پیدا کنند را در سیدیا می‌توانید پیدا کنید.

Tweakها اما قابلیت‌هایی هستند که به سیستم‌عامل شما اضافه می‌شوند و کار را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند، برای مثال در هفته گذشته یکی از آنها، در رابطه با Notification Center در نارنجی معرفی گردید.

محصولات سیدیا داخل Repositoryهای مختلفی قرار دارند، ریپازیتوری‌ها در واقع منابعی هستند که هر کدامشون محصولات مختلفی را در سیدیا در اختیار شما می‌گذارند، چند Repo معروف به صورت پیش‌فرض داخل سیدیا قرار دارد، اما اگر می‌خواهید از محصولات متنوع‌تری استفاده کنید باید Repo مربوطه را خودتان به سیدیا اضافه کنید.

این نکته را هم بدانید که همه محصولات ارائه شده در سورس‌ها رایگان نیستند و برای برخی از آنها باید مبلغی را بپردازید؛ برخی از سورس‌ها نیز حاوی اپلیکیشن‌های کرک شده هستند که در اینجا به آنها نمی‌پردازیم.

جیل‌بریک بله یا خیر؟

هرکس از یک منظر ممکن است به این سوال پاسخ دهد، برخی از کاربران از جیل‌بریک استفاده می‌کنند تا آزادی بیشتری در کار با آی‌او‌اس داشته باشند و بتوانند امکانات بیشتری به آن اضافه کنند، اما در عین حال از نصب اپلیکیشن‌های کرک خودداری می‌کنند و با حمایت از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های خودشان را خریداری می‌کنند.

برخی دیگر هم به جیل‌بریک به عنوان روشی برای نصب اپلیکیشن‌های کرک شده نگاه می‌کنند…

برخی دیگر هم دستکاری در سیستم‌عامل را موجب ناپایدار شدن آن می‌دانند و از آن پرهیز می‌کنند. در نهایت تصمیم با شماست اما با وجود اینکه در مورد مزایای جیل‌بریک صحبت کردیم بد نیست قبل از تصمیم نهایی این مطلب نارنجی را نیز مطالعه کنید: چهار دلیل برای جیل‌بریک نکردن.

گفتگو ها
    محمد

    مطلب بسیار جالبی بود، ممنون!