ای او اسسیستم عامل

چرا نباید آیفون خود را جیلبریک کنید

جیلبریک

جیلبریک کردن آیفون و آیپد مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد. با جیلبریک کردن شما مجبور می‌شوید بعد از انتشار هر نسخه جدید از سیستم عامل iOS منتظر عرضه جیلبریک آن نسخه بشوید و بنابراین از به روز رسانی‌ها عقب می‌مانید. از آن مهم‌تر اینکه با جیلبریک کردن، آیفون خود را در معرض انواع و اقسام بدافزارها و آسیب رسانی‌ها قرار می‌دهید. جیلبریک کردن به مرور زمان ناکارآمدتر و بی‌فایده‌تر شده است. بسیاری از ویژگی‌هایی که در گذشته برای دسترسی به آنها به جیلبریک نیاز بود حالا به صورت رسمی در سیستم عامل iOS پشتیبانی می‌شوند؛ ویژگی‌هایی مثل ویجت‌ها، کنترل سنتر و منوی مولتی تسکینگ.

هماهنگ ماندن با جیلبریک‌ها کار سختی است

تمام جیلبریک‌ها وابسته به حفره‌های امنیتی موجود در سیستم عامل iOS هستند. وقتی یک هکر بتواند یک حفره امنیتی در این سیستم عامل پیدا کند می‌تواند از طریق این حفره وارد هسته سیستم عامل شود و کل سیستم را در اختیار خودش بگیرد. این بهره برداری کردن از سیستم عامل iOS در نهایت به عنوان یک پک جیلبریک ارائه می‌شود و کاربران می‌توانند آن را دانلود کنند و به وسیله این پکیج دیوایس خود را جیلبریک کنند.

آیفون یا آیپدی که جیلبریک شده تا آپدیت به نسخه بعدی iOS جیلبریک باقی می‌ماند. وقتی آی‌دیوایس خود را به نسخه بعدی iOS آپدیت می‌کنید، آی‌دیوایس شما دیگر جیلبریک نخواهد بود – و اپل هم حفره‌های امنیتی نسخه قبلی را در نسخه جدید iOS مسدود می‌کنند، پس هکرها برای جیلبریک نسخه جدید باید به دنبال حفره‌های امنیتی جدید باشند. این پروسه می‌تواند تا چند ماه طول بکشد. چند وقتی هست که کار برای جیلبریکرها خیلی سخت شده چون اپل به شدت از سیستم عامل iOS محافظت می‌کند و تقریبا تمام حفره‌های امنیتی آن را مسدود کرده است.

این یعنی اگر شما آی‌دیوایس خود را جیلبریک کرده باشید، نمی‌توانید به محض انتشار نسخه جدید iOS آن را روی آیفون یا آیپد خود نصب کنید. اگر می‌خواهید دیوایس‌تان جیلبریک بماند باید منتظر هکرها بمانید تا بتوانند یک حفره امنیتی پیدا کنند و برای نسخه جدید iOS جیلبریک ارائه دهند. وقتی این جیلبریک ارائه شد می‌توانید آی‌دیوایس خود را به نسخه جدید به روز رسانی کنید و بعد دوباره جیلبریک کنید — و باز هم در همان نسخه از iOS باید باقی بمانید تا این پروسه مجددا تکرار شود. این پروسه یک پروسه چند مرحله‌ای است و به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.

فقط آیفون‌های جیلبریک شده در معرض آسیب پذیری‌ها هستند

هکینگ تیم یک گروه امنیتی ایتالیایی است که همین اواخر خودش هک شده است. هکینگ تیم کارش این است که به حکومت‌های جهان ابزارهای هک بفروشد که برخی از این ابزارها هم با هدف سرکوب طراحی می‌شدند. اسناد فاش شده از پرونده‌های هکینگ تیم نشان می‌دهد که برخی از ابزارهای این گروه می‌توانند برای حمله به آیفون‌های جیلبریک شده استفاده شوند، در حالی که آیفون‌هایی که جیلبریک نشده‌اند در برابر این ابزارها مقاوم بوده‌اند. این یعنی آیفون‌های جیلبریک نشده مقاوم‌تر و ایمن‌تر از آیفون‌های جیلبریک شده هستند.

جیلبریک

اگر به این موضوع خوب فکر کنید می‌بینید خیلی منطقی به نظر می‌رسد. آیفون‌ها به وسیله یک حفره امنیتی جیلبریک می‌شوند و وقتی ابزار جیلبریک یکی از نسخه‌های iOS منتشر می‌شود، آن حفره امنیتی برای عموم شناخته می‌شود. خیلی دور از انتظار نیست اگر ببینیم هکرها بعدا از همین حفره‌های امنیتی برای ساختن یک ابزار هک کمک بگیرند و با آن ابزار به آیفون‌های جیلبریک شده حمله کنند. این‌ها البته همه حدس و گمان هست چون ما نمی‌دانیم هکرها دقیقا چه کار می‌کنند.

کاربرانی که می‌خواهند جیلبریک دیوایس خود را حفظ کنند مجبورند روی همان نسخه آسیب پذیر از iOS باقی بمانند. در حالی که کاربرانی که به جیلبریک اهمیت نمی‌دهند می‌توانند به محض انتشار نسخه جدید و امن‌تر iOS با خیال راحت به آن نسخه به روز رسانی کنند و آیفون خود را در برابر آسیب پذیری‌ها مقاوم کنند.

اگر به امنیت آیفون خود اهمیت می‌دهید — که باید هم بدهید — بهتر است بی‌خیال جیلبریک بشوید و همیشه از آخرین و جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS استفاده کنید.

بی‌ثباتی

جیلبریک‌ها خودشان هم می‌توانند بی‌ثبات باشند. جیلبریک می‌تواند برای دیوایس شما مشکل ایجاد کند یا توییک‌هایی — همان پکیج‌های نرم‌افزاری که در حالت عادی در سیستم عامل iOS وجود ندارند — که نصب می‌کنید می‌توانند برای سیستم آیفون شما مشکل آفرین شوند و سبب شوند که اپ‌ها کرش کنند یا دیوایس چندین و چند بار ریبوت شود. اگر این مشکلات برای آیفون یا آیپد شما رخ داد باید آن را ریستور کنید که آن هم خودش کار وقت گیر و خسته کننده‌ای است.

اصلا چرا باید جیلبریک کنید؟

واقعا اصلا چرا آی‌دیوایس خود را جیلبریک کنید؟ بله، می‌دانم که برای آی‌دیوایس‌های جیلبریک شده توییک‌های زیادی وجود دارد که به شما امکان می‌دهند امکاناتی را به iOS اضافه کنید که اپل در حالت معمول هیچ وقت اجازه ورود این امکانات به سیستم عامل موبایلش را نمی‌دهد. ولی در حقیقت، الان دیگر جیلبریک کردن کار بی‌معنا و بیهوده‌ای شده است.

ویژگی‌هایی مثل ویجت‌ها، امکان اجرای نرم‌افزارها در پس زمینه، به اشتراک گذاری اطلاعات بین نرم‌افزارها و نمایش همزمان چند نرم‌افزار روی آیپد یا به iOS اضافه شده‌اند یا از iOS 9 به این سیستم عامل افزوده خواهند شد.

جیلبریک

iOS دیگر تبدیل به یک سیستم عامل کامل شده و جیلبریک هر روز بیهوده‌تر از روز قبل می‌شود — درست مثل اندروید که روت کردنش هر روز بیهوده‌تر از روز قبلش می‌شود.

فقط به خاطر جیلبریک کردن یا نصب یکی دو توییک، سراغ جیلبریک کردن نروید. مسلما بعضی از شما کاربران iOS هستید که هدف معینی از جیلبریک کردن آی‌دیوایس خود دارید — ولی قبل از جیلبریک کردن در نظر بگیرید که چه چیزهایی را از دست خواهید داد.

اگر توییک‌ها را می‌خواهید، بهتر است از دیوایس‌های اندرویدی استفاده کنید

اگر واقعا دیوایسی می‌خواهید که بتوانید روی آن نرم‌افزارهایی نصب کنید که در اپ استور یافت نمی‌شوند یا با آن کارهایی کنید که در حالت معمول ممنوع شده‌اند، بهتر است آیفون را کنار بگذارید و یک دیوایس اندرویدی خریداری کنید.

خیلی از کارهایی که انجام دادن‌شان روی آیفون امکان پذیر نیست، روی دیوایس‌های اندرویدی حتی بدون روت کردن هم ممکن است. در ضمن روت کردن یک دیوایس اندرویدی بسیار آسان‌تر و ساده‌تر از جیلبریک کردن آیفون یا آیپد است. حتی می‌توانید بعد از روت کردن دیوایس اندرویدی خود، روی آن یک رام شخصی سازی شده مثل سیانوژن نصب کنید و بدون خارج شدن از وضعیت روت هم می‌توانید تمام به روز رسانی‌های مهم اندروید را دریافت کنید.

نه، منظورم این نیست که همه کاربران آیفون باید به فکر تعویض دیوایس‌شان با یک دیوایس اندرویدی باشند. اما برای آن دسته از کاربرانی که عاشق توییک‌ها و دستکاری در سیستم دیوایس هستند می‌گویم که یک دیوایس اندرویدی خیلی بهتر از یک آیفون جیلبریک شده هست.

گفتگو ها