اخبار

سهم بازار آیفون در آمریکا رو به سقوط، در اروپا رو به صعود

سهم بازار آیفون در آمریکا رو به سقوط، در اروپا رو به صعود

سهم بازار آیفون در چهار ماهه دوم سال ۲۰۱۵ در سراسر اروپا و کشورهای ژاپن، چین و استرالیا رشد متوسطی را تجربه کرد، اما این آمریکا بود که سقوطی هرچند کم برای سهم آیفون از بازارش داشت. شرکت تحقیقاتی Kantar Worlpanel ComTech در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر کرد، گفت: در چهرا ماهه سال ۲۰۱۵، سهم بازار آیفون رشدی ۲٫۱ درصدی را در ۵ بازار بزرگ اروپایی یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا کرد. بیشترین درصد رشد در انگلیس با ۵٫۵ درصد و ضعیف‌ترین رشد در ایتالیا ۰٫۱ درصد بود. بیرون از اروپا سهم بازار آیفون در استرالیا ۹٫۱ درصد، در چین ۷٫۳ درصد و در ژاپن ۲٫۷ رشد داشت.

اما از آن طرف سهم آیفون در بازار آمریکا در آخرین روز ماه جون (ژوییه) به ۳۰٫۵ درصد رسید که ۲٫۳ درصد از چهار ماهه دوم سال ۲۰۱۴ که ۳۲٫۸ درصد بود، کمتر است.

اما چرا سهم بازار آیفون در سراسر اروپا با افزایش و در ایالات متحده آمریکا با کاهش روبرو شد؟ اولین دلیل مهم آن می‌تواند رقیب سرسخت آیفون یعنی اندروید باشد. اگرچه سیستم عامل موبایل گوگل در تمام دنیا حاکم مطلق بازار است اما در این چهار ماهه دوم سال ۲۰۱۵ سهم آن در پنج بازار بزرگ اروپا با کاهش مواجه شد. اندروید در آلمان ۶٫۲ درصد، انگلیس ۶٫۱ درصد و در ایتالیا ۳٫۹ درصد سقوط را تجربه کرد. اگرچه از عرضه رسمی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس ۱۰ ماه می‌گذرد و موعد مقرر عرضه آیفون بعدی سپتامبر است، تقاضاها برای آخرین مدل آیفون در اروپا و دیگر کشورهای قدرتمند هنوز پابرجاست. اما مبارزه سخت آیفون با رقیب قدرتمندش اندروید در بازار آمریکاست.

اپل به رشد خود در ۵ بازار بزرگ اروپا برگشت هنگامی که سود سال به سال خود را فرانسه تا فوریه ۲۰۱۵ ثبت کرد، کارولینا میلانسی رییس بخش تحقیقات Kantar Worldpanel ComTech در کنفرانس مطبوعاتی‌اش می‌گوید: ماه پیش ما رشد اندروید را در ادامه افزایش سهم سامسونگ و ال‌جی در چهار ماهه منتهی به آخر ژوییه بازار آمریکا پیش‌بینی کردیم. ۴۳ درصد از خریداران اندروید این نکته را ذکر کرده‌اند که قیمت خوب باعث خرید دستگاه جدیدشان شده است.

فاکتورهای زیاد برای کاهش فروش آیفون در آمریکا وجود دارد، میلانسی می‌گوید: تقاضای اولیه برای خرید آیفون بسیار بالا بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شد که در این مرحله فورش آیفون قدری کاهش پیدا کند. سامسونگ گلکسی s6 خریدار بیشتری در آمریکا داشته است تا اروپا و ال‌جی هم سهم زیاد از گوشی‌های میان رده بازار آمریکا را تصاحب کرده است.

اگرچه آیفون اندازه و حجم خود را تغییر داده و در دو نوع عرضه شده اما هنوز یک گوشی است با برچسب قیمتی بسیار بالا، فروشندگان اندوریدی مانند سامسونگ و ال‌جی تنوع بالایی در گوشی‌های همراه دارند که با قیمتی متناسب با جیب مشتریان خود آن‌ها را عرضه می‌کنند. ال‌جی مخصوصا در بازار امریکا بسیار عالی عمل کرده است. این شرکت به تازگی گزارشی منتشر کرده که می‌گوید سهم ال‌جی در بازار کره جنوبی ۲۹ درصد کاهش و در بازار آمریکای شمالی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

آیفون ۶

اندروید هم‌اکنون با سامسونگ و ال‌جی که ۷۸ درصد بازار کل اندروید را در اختیار دارند، در آمریکا به قوی‌ترین تثبیت فروش خود رسیده است. میلانسی اضافه می‌کند: ال‌جی موفق‌ترین شرکت موبایل در این چهار ماه بوده است. نه فقط اینکه ال‌جی توانست در این مدت فروش خود را دوبرابر کند بلکه او توانست برای اولین فروش بیشتری نسبت به سامسونگ تجربه کند.

اندازه صفحه نمایش مهمترین دلیل خرید محصولات اندرویدی توسط اروپاییان بوده است. سامسونگ و ال‌جی هردو گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ که بنام تبلت می‌شناسیم توانسته‌اند در این بازار به رقابت می‌پردازند. گلکسی نوت ۴ صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی و ال‌جی جی۴ هم صفحه نمایش بزرگ ۵٫۵ دارد. اگرچه آیفون ۶ پلاس هم از صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی برخوردار است اما خریداران ‌ios ملاک‌های دیگری از جمله قابل اطمینان بودن، بادوام بودن و کیفیت مواد مورد استفاده در گوشی داشته‌اند.

Kantar Worlpanel ComTech این اطلاعات را از مشتریان ۱۲ کشور انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، آمریکا، چین، ژاپن، استرالیا، آرژانتین، برزیل و مکزیک بدست آورده است.

شما چه فکر می‌کنید، آیا ال‌جی با این فروش موفق خود می‌تواند به روزهای اوج بازگردد؟ آیا آیفون می‌تواند با رونمایی از نسخه جدید خود سهم خود را از بازار آمریکا افزایش دهد؟ نظرات خود را با آی تی پورت به اشتراک بگذارید.

گفتگو ها