گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی گلکسی نوت اج ; تکنولوژی در لبه های سامسونگ

گلکسی نوت اج

آی تی پورت: مخاطبان و کاربران اصلی آی تی پورت شاید به یاد داشته باشند که چند روزی پیش در گروه نقد و بررسی آی تی پورت شاهد بررسی تخصصی گلکسی نوت ۴ سامسونگ بودیم و با توجه استقبال بالا از این مطلب، آی تی پورت تصمیم گرفت تا نقد و برسی برادر بزرگتر این محصول، گلکسی نوت اج با لبه های خمیده را زیذ دره بین خود ببرد تا کمکی باشد برای خریداران و کاربران. پیش از اینکه سامسونگ مراسم خود را در برلین برگزار کند، شایعات زیادی وجود داشت که سامسونگ در نمایشگاه ایفا احتمالا یک گوشی با صفحه نمایش خمیده را معرفی خواهد کرد، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که گلکسی نوت اج با این شکل و شمایل ارائه شود. سامسونگ در این مراسم ما و همه دوستداران دنیای موبایل را غافلگیر و یک گوشی جدید به نام گلکسی نوت اج را معرفی کرد.

گلکسی نوت اج

سامسونگ با طراحی گلکسی نوت اج پیش‌قدم مسیری شد که شاید در آینده‌ی نزدیک ‌توسط تمامی شرکت‌های گوشی‌ساز مطرح، مورد استفاده قرار بگیرد. البته می‌توان گفت هنوز نحوه‌ و موارد استفاده ‌از این صفحات دارای انحنا در گوشی‌های هوشمند در مرحله‌ی بررسی و امکان‌سنجی ‌قرار دارد. شرکت‌های بزرگ هم به این فکر هستند که چگونه می‌توانند از این انحنا در محصولات آتی خود بیش‌ترین استفاده را ببرند. محصولاتی نظیر خانواده‌ی GFlex را هم می‌توان به عنوان اولین گوشی‌های خمیده معرفی کرد که وارد بازار شدند؛ اما طراحی صفحه‌ی نمایشی منحنی آن‌هم بر روی یکی از لبه‌ها‌ی گوشی برای اولین بار در نوت اج مشاهده شد.

گلکسی نوت اج

طراحی متفاوت در گوشی های هوشمند

گلکسی نوت اج

گلکسی نوت اج اولین دستگاه تجاری سامسونگ است که از نمایشگر خمیده بهره برده و سامسونگ تلاش کرده این رویکرد را بعنوان یک خلاقیت به نام خود ثبت کند. این در حالی است که خمیدگی موجود در گوشه‌ی سمت راست نمایشگر موجب تغییر شیوه‌ی در دست گیری دستگاه شده و کار کردن با آن نیازمند صرف مدتی زمان برای عادت کردن کاربر خواهد بود. این خمیدگی تقریباً قسمت جلو و پشت گوشی را به یکدیگر رسانده و به نوعی گوشه‌ی تیز در انتها ایجاد می‌کند. سامسونگ در گلکسی نوت اج به ناچار کلید روشن/خاموش را از لبه‌ی سمت راست گوشی به لبه‌ی بالا و راست انتقال داده است؛ این مورد یکی از نقاط ضعف اصلی در طراحی گلکسی نوت اج است و معمولا روشن یا خاموش کردن گوشی را با دشواری همراه ‌می‌کند.

شاید اگر این کلید در لبه‌ی سمت چپ و زیر کلید کنترل صدا قرار داشت استفاده از آن راحت‌تر بود. در سمت چپ لبه‌ی بالایی هم به ترتیب میکروفون دوم، درگاه نوری و در کنار آن‌ها جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری قرار گرفته است. لبه‌ی سمت چپ مثل همیشه جای کلیدهای کنترل صدا به‌صورت به هم چسبیده است که بر خلاف حالت معمول بقیه‌ی گوشی‌ها، کمی بالاتر قرار گرفته‌ است. در لبه‌ی پایینی هم شیار MicroUSB در وسط و در دو طرف آن با فاصلی‌های یکسان دو میکروفون قرار گرفته‌اند. این دومین گوشی سامسونگ بعد از نوت ۴ است که در آن از سه میکروفون استفاده شده است. سامسونگ ادعا می‌کند با هدف ضبط بهتر صدا از سه میکروفون استفاده کرده است.در سمت راست این لبه قلم گلکسی نوت اج است که در درون محفظه‌ای که برای آن تعبیه شده است، قرار گرفته است. لبه‌ی معروف نوت اج هم در سمت راست قرار گرفته؛ همان جایی که در این مدل بخشی از صفحه‌ی نمایش است و پیام‌های آگاه‌سازی در آن‌جا به کاربر نشان داده می‌شوند.

صفحه نمایش

گلکسی نوت اج

اوج خلاقیت سامسونگ را می‌توان در طراحی و ساخت این صفحه‌ی نمایش مشاهده کرد. صفحه‌ی نمایشی دارای انحنا و هوشمند که به لطف تکنولوژی AMOLED هر پیکسل از آن قابلیت روشن یا خاموش شدن را دارد. البته ذکر این نکته که رنگ‌های استفاده شده در این صفحه‌ی نمایش از واقعیت بصری بی‌بهره‌اند هم ضروری به‌نظر می‌رسد. این صفحه‌ی نمایش کیفیت فوق‌العاده‌ای ‌دارد؛ رزولوشن‌اش ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل است و در هر اینچ‌اش حدود ۵۲۴ پیکسل جا داده است. احتمالا می‌دانید که بیش‌تر از ۳۸۰ پیکسل در یک اینچ با چشم قابل تشخیص نیست و اعداد بالاتر از آن صرفا معرف قدرت سخت‌افزاری نمایش‌گرها هستند. اما نباید از حق گذشت؛ صفحه‌ی نمایش گلکسی نوت اج از با کیفیت‌ترین‌های دنیای موبایل و تکنولوژی است. البته باید به موارد خاصی هم در خصوص صفحه‌ی نمایش نوت اج، اشاره کرد. از پوشش محافظ گوریلا گلاس ۳ برروی این صفحه‌ی نمایش به‌عنوان محافظ استفاده شده است.

گلکسی نوت اج

از جمله معایب این محافظ، انعکاس نور است؛ این عیب خصوصا در لبه‌ی انحنادار سمت راستی بیش از حد به‌چشم می‌آید و مشاهده‌‌ی محتویات صفحه‌ی نمایش در نور مستقیم یا زیر منابع روشنایی را بسیار آزار دهنده می‌کند. روشنایی صفحه‌ی نمایش گلکسی نوت اج در مقایسه با نوت ۴ کم‌تر به‌نظر می‌رسد؛ زمانی هم که ‌زیر نور خورشید از گوشی استفاده می‌‌شود نور کافی وجود ندارد و همین می‌تواند برای کاربر مشکلاتی ایجاد کند. صفحه‌ی نمایش ۵٫۶ اینچی نوت اج در مقایسه با صفحه‌ی نمایش ۵٫۷ اینچی نوت ۴ دارای رزولوشن و تعداد پیکسل بیش‌تری در هر اینچ است. شاید این برتری در نگاه اول محسوس نباشد اما کافی است چند روزی گلکسی نوت اج  و خروجی تصویر باکیفیت‌اش را تجربه کنید تا برتری‌های صفحه‌ی نمایش‌ به‌چشم‌تان بیاید.

سخت افزار و عملکرد

برخلاف گلکسی نوت ۴ که در دو نسخه با چیپ ست های مختلف موجود است، به نظر می رسد گلکسی نوت اج تنها در یک نسخه با پردازنده اسنپدراگون ۸۰۵ ارائه شده است. این پردازنده دارای چهار هسته پردازشی Krait 450 با فرکانس کلاک شده  ۲٫۷ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۲۰ است. این مجموعه قدرتمند در پردازش ها و امور گرافیکی به خوبی عمل می کند. بقیه موارد در زمینه سخت افزار و امکانات موجود مشابه با گلکسی نوت ۴ است. مقدار حافظه اصل در هر دو مدل سه گیگابایت بوده و فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه microSD قابل افزایش است. ارتباط بی سیم نیز شامل اتصال وای فای دو بانده با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac، GPS، بلوتوث ۴٫۱ و موارد دیگر می شود و از این بابت می توانید مطمئن باشید که چیزی کم نخواهید داشت! باتری با آنکه دارای ظرفیت کمتری در مقایسه با نوت ۴ است. در زیر برخی از آزمون های سخت افزاری این فبلت تهیه شده توسط آی تی پورت را مشاهده می کنید:

باتری

گلکسی نوت اج

باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی گلکسی نوت اج در مقایسه با باتری ۳۲۲۰ میلی‌آمپرساعتی در نوت ۴ از ظرفیت کم‌تری برخوردار است. دلیل این موضوع را می‌توان در لبه‌ی انحنادار صفحه‌ی نمایش جستجو کرد که باعث شده باتری با ابعاد کوچک‌تری برای این گوشی طراحی و ساخته شود.

گلکسی نوت اج

اگرچه با توجه به پردازنده و صفحه‌ی نمایش چندان تفاوتی بین زمان مکالمه، وب‌گردی و آماده به‌کار نوت اج با نوت ۴ وجود ندارد. خوشبختانه هنوز ویژگی شارژ سریع برای آن در نظر گرفته شده و کاربر این امکان را دارد تا در مدت زمان ۳۰ دقیقه، باتری را تا ۶۰ درصد شارژ کند.عمر باتری نیز برای یک روز کاری سخت و شلوغ کافی خواهد بود.

نرم افزار و رابط کاربری

با توجه به استفاده از لبه‌ی خمیده‌ی صفحه‌ی نمایش و رابط کاربری جدید سامسونگ برای این موضوع، می‌توان از امکانات متعدد آن استفاده کرد. در واقع رابط کاربری گلکسی نوت اج یک صفحه‌ی خانگی با چندین و چند کاربرد است که می‌توان با استفاده از آن به اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های بی شماری دسترسی پیدا کرد. سامسونگ امکان کنترل آیکون‌های نمایش داده شده را در اختیار کاربر گذارده و حتی می‌توان پنل‌های متعددی را نیز برای قسمت خمیده‌ی گوشی تعریف کرد. سامسونگ توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا همچنان به توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای این قابلیت بپردازند، چراکه گلکسی S6 اج نیز چنین امکانی را در اختیار کاربران خواهد گذاشت. با استفاده از ابزار مدیریت پنل جانبی می‌توان این پنل را شخصی سازی کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که نمی‌توان تمام اپلیکیشن‌ها را به پنل اضافه کرد. همچنین امکان حذف برخی از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نیز وجود ندارد.

دوربین گلکسی نوت اج

دوربین به‌کار رفته در گلکسی نوت اج همان دوربین نوت ۴ است؛ سنسوری با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی ساخت کمپانی سونی. لنز دوربین اصلی به کار رفته در نوت چهار دارای F/2.2 است و نسبت به دوربین مکالمه آن نور کمتری را از خود عبور می‌دهد، البته دوربین جلو به f/1.9 مجهز است. دوربین مکالمه مجهز به حسگری با دقت ۳٫۷ مگاپیکسل است. تصاویر تهیه شده با دوربین مکالمه هم از روشنایی و کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گلکسی نوت اج دارای نسبت ۱۶:۹ و کیفیت فوق‌العاده‌ای هستند. تصاویری که توسط دوربین این گوشی ثبت می‌شوند وضوح زیادی دارند و جزییات کاملا در آن‌ها قابل مشاهده است. نویزایجاد شده در تصاویر هم محسوس نیست در عین حال رنگ‌ها گرم، جذاب و واقعی هستند. مرز رنگ‌ها هم حفظ شده‌ است. با این وجود تصاویر مایکرو کیفیت قابل قبولی ندارند و تصاویر با فوکوس معمولی با کیفیت‌ترند‌. برخی از تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی نوت اج را در زیر مشاهده می کنید:

جمع بندی آی تی پورت

گلکسی نوت اج

شاید قبل از آنکه محصول گلکسی اس ۶ اج سامسونگ به بازار بیاید می توانستیم گلکسی نوت اج را یک شاهکار از سامسونگ در تکنولوژی گوشی های هویمند نام ببریم. اما با این حال وجود گلکسی اس ۶ اج نمی تواند امکانات منحصر به فرد گلکسی نوت اج را زیر سوال ببرد. شیوه استفاده از دستگاه به خوبی گلکسی نوت ۴ نیست اما لبه‌ی خمیده در اپلیکیشن‌های مختلف از جمله نوت برداری، عکس‌برداری و غیره، کمک می‌کند تا به ابزارهای مرتبط با آن‌ها به سادگی دسترسی داشته باشید. از طرفی، نوت اج از نظر ظاهری نسبت به گوشی‌های هوشمند رایج بازار، فرق می‌کند و از این بابت می‌تواند نظر افرادی که به دنبال گوشی متفاوت هستند را به خود جلب کند.

گفتگو ها

    با تشکر از مطلب بسیار عالیتون