تجارت الکترونیکطراحی وب

۹ فرایند ساده که عملکرد شما را در طراحی بهبود می بخشد!

آی تی پورت ، درگاهی به سوی فناوری اطلاعات

منظور از کلمه فرایند که در عنوان مطلب بیان شده است برقراری یک نظم مشخص و حساب شده در انجام کارهای روتین است. فرایندها را می توان در تمام ساعات زندگی و در انجام هر کاری مشخص کرد ولی در این پست کوتاه ۹ ایده ساده برای ایجاد فرایندهای شخصی در انجام کار را با شما به اشتراک می گذاریم. البته این فرایندها با فرض اینکه شما یک طراح وب هستید نوشته شده اند.

two monitors

۱- دو نمایشگر داشته باشید

تجهیزات مناسب اولین گام در راستای بهره وری است. بیشتر طراحان حرفه ایی از دو نمایشگر استفاده می کنند. معمولاً یک از نمایشگرها برای کار روی طرح (مثلاً به نرم افزار فتوشاپ اختصاص داده می شود)  و نمایشگر دیگر را به نمایش اطلاعات ، ایده ها ، وایرفریم و یا کاربردهای شخصی حین انجام کار اختصاص می دهند.

 

coffeebreak-285x400

۲- قانون طلایی ۹۰ دقیقه

داشتن یک زنگ تفریح بین کار برخلاف تصور مشکلی ایجاد نمی کند. مطالعات نشان داده است که داشتن زنگ تفریحی در ازای هر ۹۰ دقیقه کار واقعاً شما را سرحال نگه می دارد و از این رو می توانید تمرکز بیشتری بر روی کارتان داشته باشید. البته تماشاکردن ویدئوی مورد علاقه ی یوتیوب جزء زنگ تفریح به حساب نمی آید … بلند شوید ، بدن خود را بکشید ، یک لیوان آب بنوشید و یا با همکاران سری به کافه های نزدیک محل کارتان بزنید.

 

KeyboardShortcut

۳- حرفه ایی ها بیشتر از صفحه کلید استفاده می کنند

آموختن میانبرها در صفحه کلید باعث می شود در وقت صرفه جویی بیشتری کنید و از این رو می توانید وقت بیشتری را صرف طراحی و اشکال یابی طرح اولیه ای که می خواهید به مشتری ارائه دهید بگذارید.

برنامه های خود را با استفاده از اسپات لایت۵ مک یا جستجوس استارت منو باز کنید. می توانید با فشار دادن همزمان کلید های Space , Command  در مک دیالوگ باکس۸ و Win+R در ویندوز Run را باز کنید. با این کار شما را از گزینش آیکن ها در تسک بار یا لانچ پد۹ راحت می کند و باعث می شود دست های شما از روی کیبورد برداشته نشود. حتما لیست بزرگ میانبرهای صفحه کلید را چک کنید. (یک لیست خوب از میانبرهای مکینتاش توسط دن رادنی تهیه شده است)

استفاده از میانبرها باعث صرفه جویی بالایی در زمان کاری شما می شود . از این رو زمان بدست آمده را می توانید صرف اصل کار یعنی طراحی نمایید. هر چند این زمان به نظر اندک می آید ولی در مجموع متوجه خواهید شد که زمان زیادی به دست خواید آورد (قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود)

سعی کنید علاوه بر میانبرهای ویندوز در نرم افزارهای مورد استفاده خود نیز میانبرهایی تعریف کنید. غالب نرم افزارها این اجازه را به شما خواهند داد. به عنوان مثال در فتوشاپ این امکان فراهم شده است.

به عنوان مثال میانبرهای پرکابرد در مرورگر کروم را ببینید:

میانبرهای کروم در صفحه کلید

میانبرهای زیر برای مک هستند ، در ویندوز کلید Ctrl عملکرد Command در مک را دارد.

  • Command+n : پنجره ی جدید
  • Command+t : تب جدید
  • Command+w : بستن تب فعلی
  • Command+shift+t : بازکردن آخرین تب بسته شده (aka LIFESAVER)
  • Command+shift+n: باز کردن پنجره ی ناشناس ( پنجره های Log out ، بی نام ، بدون کوکی!)
  • Command+l : نشانگر را به قسمت آدرس می برد (نیازی به دست زدن به موس نیست)
  • Command+plus/minus : زوم صفحه را زیاد/کم می کند.
  • Command+0 : ریست زوم

 

حتی بعضی از اپلیکیشن های تحت وب هم به دلیل پرکاربرد بودن میانبرهایی برای استفاده سریع کاربر تعریف نموده اند. به عنوان مثال میانبرهای جیمیل در زیر لیست شده اند.

 

میانبرهای جیمیل در صفحه کلید

برای بیشترین بهره وری در جیمیل ، مطمئن شوید میانبرها در صفحه کلید در تنظیمات جیمیل شما فعال هستند. با تایپ کردن عبارت a ? در هر جای جیمیل به جز قسمت پیام آن می توانید لیست کاملی از میانبرهای جیمیل در صفحه کلید پیدا کنید. در اینجا چندتایی از موارد مورد علاقه ی خودم را آورده ام:

  • R پاسخ دادن
  • A پاسخ دادن به همه
  • F بعدی
  • E آرشیو مکالمات و انتقال به بعدی
  • # حذف پیام
  • Shift + U : نشان دار کردن پیام با عنوان خوانده نشده
  • Ctrl + enter یا Mac : command + enter _ فرستادن پیام

 

file-name-editor-02

۴- نام های استاندارد فایل ها

استفاده از یک عرف نام گذاری مشترک می تواند به یافتن مکان های فایل ها کمک کند. البته بعضی از طراحان برای خود یک الگوی مشخص دسته بندی و نام گذاری فایلها و فولدرها دارند که در همه ی پروژه هایشان از آن استفاده می کنند. این روش فقط در مواردی که پروژه غیر تیمی باشد می تواند مفید واقع شود.

 

Checklist

۵- گزینه ی چک

اگر از افرادی هستید که همیشه یک لیست برای انجام کارهایتان دارید در کنار هر آیتم از لیست تان یک مربع خالی بکشید و زمانی که کار انجام شد آنرا تیک بزنید. این روش ذهن شما را منظم می کند و تصور شفاف تری از  حجم کارهای انجام شده و مانده برایتان ایجاد میکند.

اگر لیستی برای انجام کارهای روزانه و ماهانه تان ندارید توصیه میکنیم حتماً این کار را انجام دهید.

 

responsive_web_design_grids

۶- الگوی Grid

بهره گیری از یک الگوی Grid می تواند کمک موثری در فرایند طراحی شما باشد. هر چند که با فراگیر شدن تلفن های هوشمند و تبلت ها و طراحی واکنش گرا ، استفاده از الگو تقریباً تنها راه منطقی برای داشتن نمایشی بدون نقص از یک طراحی در روزلیشن های مختلف می باشد.

اگر تاکنون از این الگو استاده نکرده اید به من اعتماد کنید و همین الان سایت Bootstrap را باز کنید و از امکان Grid آن بهره ببرید. (اگر یک طراح متوسط باشید در کمتر از ۵ دقیقه استفاده از این فریم ورک را فرا خواهید گرفت.)

 

۷- استفاده از وسایل هوشمند

وسایل هوشمند می تواند به شما کمک کنند تا پیوستگی عناصر واسط کاربری (UI ) را لحاظ کنید. آن ها بهترین برای اهرم های کنترل واسط کاربری (مانند کلیدها) بر روی یک وب سایت یا در یک محصول هستند.

 

۸- طراحی خلاقانه جزییات در مراحل بازبینی طرح

اجرای دقیق چیزی که ذهن شما یا مشتری شماست کار ساده ای نیست. معمولاً ایده ایی که در ذهن شما نقش بسته است پس از پیاده سازی نیاز به تغییراتی خواهد داشت. یک راه عالی برای افزایش خلاقیت در طراحی و نیز افزایش سرعت در این روند ، طراحی از کلیات به جزییات است. برای عملی کردن این ایده کافیست فقط حدود ۶۰ درصد ایده خود را بصورت کامل اجرا کنید و سپس به سراغ هر بخش رفته و جزییات آنرا کامل تر نمایید. مطمئن باشید که این روش خلاقیت شما را بهبود خواهد بخشید.

 

social-idea-management

۹- بکارگیری ایده غیر متخصصان

درگیر کردن افرادی که می توانند در جایگاه کاربر طرح شما باشند می تواند ایده هایی به شما بدهد که هیچ گاه به آنها فکر نکرده اید. گاهی اوقات اشاره ای از یک فرد غیر متخصص نتیجه ایی بهتر از ساعتها ایده پردازی چند متخصص خواهد داشت. البته این مورد همیشگی نیست و در بکارگیری ایده های مطرح شده باید دقت فراوانی داشت ولی از آنجا که استفاده از این روش در کارهایتان برای شما هیچ هزینه ایی نخواهد داشت پیشنهاد میکنیم حتماً به آن بیاندیشید.

اگر شما هم ایده ایی دارید بادیگران به اشتراک بگذارید.

 

گفتگو ها

    متشکر حامد جان استفاده کردم 🙂

    محمد :)

    بسیار موارد مفید و قابل توجهی بود ، ممنونم 🙂

    الهام

    برای من که تازه وارد دنیای طراحی وب شدم

    واقعا نکات خیلی کاربردی و خوبی بود.

    جناب موثق پور شما کم پست میزارید ولی هر وقت یکی منتشر می کنید واقعا جبران می کنید. مررررسی

      لطف دارید.
      البته این مطلب با تلاش حسین جاهدی عزیز نوشته و منتشر شد. من فقط یکسری تغییرات و ویرایش انجام دادم.

      @محمد @سینا شما همیشه لطف داشتید. متشکرم 🙂

    حامد جان دو تا مونیتور اون هم رو لپ تاپ که سخته :دی

    واقعا بهینه تشکر از شما

    بسیار عالی از این مطالب بیشتر بزارید 🙂

    موفق باشید

    ft_nk

    مفید بود

    ممنونم

    خسته نباشید 🙂

    بسیار مفید بود. ممنون به خاطر مفید بسیار کاربردی تون.