اخبار

نرخ پذیرش iOS 8 به ۸۵ درصد رسید؛ اندروید لالی‌پاپ فقط ۱۸ درصد

iOS

iOS همچنان به روند صعودی خودش ادامه می‌دهد، هر چند این روزها کمی کندتر از گذشته.

با توجه به صفحه توزیع اپ استور اپل، آخرین نسخه سیستم عامل موبایل اپل تا امروز روی ۸۵ درصد از تمام دیوایس‌های مبتنی بر iOS نصب شده است. این آمار بر اساس تمام آیفون‌ها، آیپدها و آیپادهایی است که در روز دوشنبه سوم آگوست اپ استور اپل را بازدید کرده‌اند. نرخ پذیرش iOS در واقع کندتر از قبل شده. در ماه آوریل، iOS 8 روی ۸۱ درصد از آی‌دیوایس‌ها نصب شده بود. بنابراین در مدت سه ماه، این نرخ فقط ۴ درصد رشد کرده است.

اما با این حال ۸۵ درصد میزان قابل توجهی است، مخصوصا با توجه روزهای اول انتشار iOS 8 که به خاطر چند باگ، نرخ پذیرش کندی را تجربه می‌کرد. بعلاوه از آنجایی که iOS 9 احتمالا یک ماه دیگر منتشر می‌شود، هنوز خیلی از کاربران iOS 7 ترجیح می‌دهند که تا آن زمان صبر کنند و با نادیده گرفتن iOS 8 مستقیما به iOS 9 آپدیت کنند.

و اما در مورد رقیب اصلی iOS، یعنی اندروید. با توجه به آمار داشبورد توسعه دهندگان اندروید، جدیدترین طعم این سیستم عامل یا همان لالی‌پاپ، فقط روی ۱۸ درصد از دیوایس‌های مبتنی بر سیستم عامل موبایل گوگل نصب شده است. بر اساس این آمار ۱۵.۵ درصد تمام دیوایس‌هایی که در یک هفته منتهی به تاریخ سوم آگوست از گوگل پلی استور بازدید کرده‌اند، از اندروید نسخه ۵.۰ نیرو می‌گرفته‌اند و روی ۲.۶ درصد از آنها هم اندروید نسخه ۵.۱ نصب شده بوده.

iOS 8 سپتامبر گذشته منتشر شده و تاریخ انتشار اندروید ۵.۰ هم نوامبر گذشته بوده. اما چرا نرخ پذیرش آخرین نسخه iOS تا این حد بیشتر از اندروید لالی‌پاپ بوده؟ جواب در نحوه توزیع اندروید پنهان شده است. اپل روی تمام پروسه آماده سازی و انتشار به روز رسانی‌های iOS کنترل کامل دارد. اپل طوری نسخه جدید سیستم عامل موبایل خود را تولید، آزمایش و منتشر می‌کند که به راحت‌ترین شکل ممکن در دسترس کاربران iOS قرار بگیرد.

ولی از سوی دیگر، نسخه جدید اندروید پروسه پیچیده‌تری را طی می‌کند تا به دست کاربرانش برسد. با توجه به اینکه اندروید با سازندگان زیادی در ارتباط است، گوگل اول باید نسخه جدید اندروید را تولید و آزمایش کند. بعد نوبت به سازندگان دیوایس‌های اندرویدی می‌رسد که نسخه جدید را از گوگل تحویل بگیرند و آن را روی محصولات خودشان مورد آزمایش قرار دهند. و بر خلاف iOS که فقط برای سه نوع دیوایس طراحی می‌شود – آیفون و آیپد و آیپاد – دنیای اندروید مملو است از انواع و اقسام دیوایس‌های مختلف از شرکت‌های سازنده مختلف. هر سازنده باید نسخه جدید اندروید را روی تک تک دیوایس‌های خودش تست کند. دست آخر نوبت به شرکت‌های مخابراتی تلفن همراه می‌رسد که نسخه جدید اندروید را آزمایش کنند. بنابراین سیستمی که برای iOS کاملا مستقیم و سریع است، برای اندروید طولانی و پیچیده است.

این پروسه همچنین به تکه تکه شدن اندروید منتهی می‌شود. در حالی که شرکت‌های سازنده و شرکت‌های مخابراتی تلفن همراه در حال سروسامان دادن به یک نسخه از اندروید هستند، نسخه جدیدتر توسط گوگل آماده می‌شود. بنابراین سازندگان و شرکت‌های مخابراتی همیشه در تلاش هستند تا به سرعت گوگل برسند. این یعنی نسخه‌های مختلف اندروید هر زمانی ممکن است روی دیوایس‌های کاربران نصب شوند. ممکن است امروز یک کاربر نسخه ۵.۰ اندروید را روی دیوایس خود نصب کند و کاربری دیگر در همان روز به نسخه ۵.۱ اندروید به روز رسانی کند.

با این حال لالی‌پاپ نسبت به نسخه‌های قبلی اندروید نرخ پذیرش خوبی از خودش نشان داده. نسخه قبلی اندروید یعنی کیت‌کت با ۳۹.۳ درصد بیشترین نرخ پذیرش اندروید را دارد. نسخه قبل از کیت‌کت، یعنی جلی‌بین، با ۳۳.۶ درصد هنوز هم کاربران زیادی دارد. حتی نسخه‌های قبل‌تر از آن مثل Ice Cream Sandwich و Gingerbread به ترتیب با ۴.۱ درصد و ۴.۶ درصد همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تکه تکه شدن نسخه‌های مختلف اندروید برای کاربرانی که همیشه به دنبال استفاده از جدیدترین نسخه اندروید هستند، ناراحت کننده است. توسعه دهندگان اندروید هم که باید تصمیم بگیرند نرم‌افزارشان از چه نسخه‌هایی از اندروید پشتیبانی کند از این وضع راضی نیستند.

اما در طرف دیگر ماجرا، سهم iOS 7 اپل به ۱۳ درصد کاهش یافته در حالی که سهم نسخه‌های قدیمی‌تر iOS از این هم کمتر است. در توزیع iOS هیچ مشکلی وجود ندارد چون به محض انتشار یک نسخه جدید از iOS کاربران می‌توانند به راحتی به آن نسخه آپدیت کنند البته به شرطی که دیوایس آنها تحت پوشش نسخه جدید باشد. توسعه دهندگان هم می‌توانند اپ‌های خود را برای نسخه حال حاضر iOS طراحی کنند و بعد از انتشار نسخه جدید، از امکانات آن نسخه در اپ خود استفاده کنند.

تکه تکه شدن تاثیر زیادی در محبوبیت اندروید ندارد و اندروید همچنان از نظر سهم بازار و عرضه در جهان از iOS پیش است. اما این مشکل، به روز رسانی‌های اندروید را شلوغ‌تر و سردرگم کننده‌تر از iOS می‌کند.

گفتگو ها