اخبار

رفع یک مشکل امنیتی مهم در فایرفاکس موزیلا؛ حتما آپدیت کنید

اخبار تازه مبنی بر آسیب‌پذیر بودن یک مرورگر خاص یا کشف یک مشکل جدید در یک مرورگر اتفاق تازه‌ای نیست اما معمولا عادت نداریم بلافاصله بعد از مشکل یابی، راه حل هم پیشنهاد شود. اکنون خبری را بررسی می‌کنیم که به کاربران موزیلا فایرفاکس توصیه می‌کند هرچه سریع‌تر مرورگر خود را به‌روزرسانی کنند.

در واقع ماجرا از روز چهارشنبه شروع شد که موزیلا توسط کاربرانش مطلع شد که ظاهرا یک تگ تبلیغاتی روسی که بر روی سایت‌ها قرار گرفته است، از طریق فایرفاکس رایانه‌های شخصی کاربران را چک کرده و برخی محتویات آنها را آپلود می‌کند بدون آن که کسی متوجه باشد و این‌گونه که از آی پی معلوم است، مقصد این فایل‌ها اوکراین بوده.

این‌گونه که آسیب شناخته شده به اطلاع موزیلا رسیده بود، گفته شده بود که آسیب مربوط به نمایش pdf است و این نکته هم گوش زد شده بود که مرورگرهایی که قابلیت نمایش pdf را ندازند نسبت به این آسیب مقاومند مانند نسخه اندرویدی موزیلا که این آسیب پذیری را ندارد.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که برخلاف تصورات، این نقص موزیلا اجازه دسترسی به فایل‌های شخصی را نمی‌دهد بلکه بیشتر دسترسی به فایل‌های پیکیربندی، s3browser و Filezilla و … صورت می‌گیرد.

خبر خوش در این باره این است که موزیلا بیدار بود و سریعا راه حل برطرف کردن این مشکل را پیدا کرد و در اختیار کاربران گذاشت. در صورت آپدیت به نسخه  ۳۹٫۰٫۳ فایرفاکس این نقص بصورت کامل بر طرف خواهد شد.

نظر به گزارشات رسیده این مشکل فقط برای کاربران ویندوز و لینوکس وجود داشته اما به کاربران مک نیز تذکر داده شده که زیاد خیال‌شان از این بابت راحت نباشد و در هر حال توصیه شده از به روزرسانی نسخه‌ فایرفاکس خود غافل نشوند.

گفتگو ها