اخبار

از موفقیت فیلم جدید استیو جابز تا فایرفاکس برای آیفون — اخبار هفته

اخبار فناوری اطلاعات

فیلم جدید استیو جابز با تحسین منتقدان روبه‌رو شده و حتی استیو وزنیاک هم از آن خوشش آمده، نسخه جدید گوگل کروم قرار است این مرورگر محبوب را کم مصرف‌تر از گذشته کند، مایکروسافت با بینک مرورگر اج را تبلیغ می‌کند، یک آیفون توانست نقش جلیقه ضد گلوله را بازی کند و جان یک جوان دانشجو را نجات دهد، در حالی که گوگل از اد بلاکرها جلوگیری می‌کند اپل تازه شروع به حمایت از افزونه‌های اد بلاکر کرده، موزیلا بالاخره تصمیم گرفته تا مرورگر فایرفاکس را برای کاربران سیستم عامل iOS عرضه کند. هر هفته ما خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار هفته در زمینه تکنولوژی را با شما در میان می‌گذاریم. با ما باشید با این شماره از اخبار هفته.

منتقدان فیلم جدید استیو جابز را تحسین کردند

فیلم استیو جابز

فیلم جدید زندگی نامه استیو جابز که همان استیو جابز هم نام گرفته، قبل از انتشار عمومی‌اش در تاریخ نهم اکتبر توسط اکثر منتقدان مورد تحسین و تمجید قرار گرفته است. با اینکه تا امروز فیلم‌های زیادی در مورد استیو جابز تولید شده و کتاب‌های فراوانی هم در مورد زندگی نامه او نوشته شده است، اما به نظر می‌رسد که این فیلم دقیق‌ترین تصویر را از مهم‌ترین بخش‌های زندگی موسس شرکت اپل به تصویر می‌کشد. حتی دوست دوران دیرین استیو جابز، یعنی استیو وزنیاک هم بعد از دیدن بخش‌هایی از این فیلم ضمن تشکر از آرون سورکین گفته که از دیدن این فیلم واقعا لذت برده است.

کروم ۴۵ نیرو و رم کمتری مصرف می‌کند

گوگل کروم نسخه ۴۵

گوگل بالاخره تصمیم گرفته کاری کند که کروم رم و نیروی کمتری مصرف کند. چند سالی می‌شود که اکثر کاربران شاکی بوده‌اند که چرا گوگل کروم این همه نیرو و رم اشغال می‌کند، مخصوصا وقتی تب‌های زیادی روی کروم باز باشد. خوشبختانه وقتی کروم ۴۵ عرضه شود این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد.

وقتی این مرورگر دوباره باز شود دیگر همه تب‌ها را ریستور نمی‌کند، در عوض کروم از این پس به شکل هوشمندتری رفتار می‌کند و تب‌ها را به ترتیب آخرین بازدید ریستور می‌کند و اگر منابع در دسترس نبودند هم کروم تب‌ها را تا زمان دسترسی به منابع ریستور نمی‌کند.

بعلاوه، اگر یک صفحه اینترنتی غیرفعال باشد کروم سعی می‌کند حافظه را تا حد ممکن پاک و استفاده نشده باقی بگذارد. این تغییر می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش میزان حافظه مصرفی گوگل کروم داشته باشد.

از این گذشته، همان‌طور که قبلا هم ذکر کردیم گوگل در مرورگر کروم محتوای فلش غیرضروری را متوقف می‌کند که این هم روی کاهش مصرف نیروی گوگل کروم تاثیر فراوانی می‌گذارد. روی هم رفته تمامی این تغییرات می‌توانند گوگل کروم را به یک مرورگر بسیار کم مصرف‌تر تبدیل کنند.

بینگ شما را مجبور می‌کند که اج را نصب کنید

مایکروسافت بینگ و اج

مایکروسافت با جدیت تمام سعی دارد به کاربران خود پیشنهاد بدهد که به جای فایرفاکس یا کروم، از مرورگر اج استفاده کنند. وقتی در موتور جست‌وجوی بینگ کلمات Firefox یا Chrome را سرچ می‌کنید، یک بنر در بالای صفحه نمایان می‌شود که در آن نوشته: مایکروسافت برای ویندوز ۱۰ مرورگر اج را پیشنهاد می‌کند.

البته این رفتار مایکروسافت زیاد هم عجیب نیست چون قبلا هم رفتارهای مشابهی از شرکت‌های دیگر شاهد بودیم. مثلا گوگل هم در صفحه اصلی خودش بدون در نظر گرفتن عبارات جست‌وجو شده، کروم را به کاربران موتور جست‌وجوی خود پیشنهاد می‌دهد. به هر حال ما به این تبلیغات اجباری باید عادت کرده باشیم.

یک آیفون جان یک دانشجو را نجات داد

آیفون ضد گلوله

یکی از دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا به لطف آیفونش از یک سرقت مسلحانه جان سالم به در برد. این دانشجو در نزدیکی دانشگاه خود، توسط یک سارق مورد حمله قرار گرفت و از فاصله نزدیک گلوله‌ای به سمت وی شلیک شد که این گلوله با آیفونش برخورد کرد و صفحه نمایش آن را در هم شکست.

سارق از پشت به این جوان دانشجو نزدیک شد و با اسلحه شروع به تهدید وی کرد. سارق سپس کیف لپ‌تاپ این جوان دانشجو را گرفت؛ در داخل این کیف یک لپ‌تاپ برند HP وجود داشته. در لحظه آخر هم سارق برای اتمام کار خود به سمت این دانشجو گلوله‌ای شلیک می‌‌کند ولی دانشجو توانست از این ماجرا جان سالم به در ببرد؛ البته به لطف یک آیفون و همین‌طور شانس فراوانش.

جنگ اپل و گوگل بر سر مسدود کننده‌های تبلیغات وب

اد بلاکرها در iOS 9

جنگی جدید بر سر مسدود کننده‌های تبلیغات وب یا همان اد بلاکرها شروع شده است. از یک سو ما اپل را داریم که به جبهه تاریک پیوسته و می‌خواهد برای اولین بار در سیستم عامل iOS 9 دسترسی به اد بلاکرها را آزاد کند. اما از سویی دیگر گوگل را داریم که در یوتیوب کسانی که از اد بلاکرها استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند.

اول از همه به اپل می‌نگریم که برای اولین بار در تاریخ سیستم عامل موبایلش می‌خواهد در سافاری نسخه iOS پذیرای افزونه‌های اد بلاکر باشد. همان‌طور که بی‌بی‌سی گزارش داده، iOS 9 روی آیفون و آیپد از اد بلاکرها پشتیبانی خواهد کرد. این یعنی کاربران سیستم عامل iOS به زودی می‌توانند از اد بلاکرها بهره‌مند شوند.

این تصمیم اپل می‌تواند به ضرر وبلاگ‌هایی باشد که برای کسب درآمد به نمایش تبلیغات وابسته هستند. اما با این حال اد بلاکرها یک دشمن بزرگ هم دارند به نام گوگل. شرکت گوگل این اواخر به شدت مشغول مبارزه با اد بلاکرها بوده. طبق آخرین گزارش‌ها، آن دسته از کاربران گوگل کروم که از افزونه AdBlock Plus استفاده می‌کنند باز هم در یوتیوب تبلیغات مزاحم را می‌بینند البته با این تفاوت که دیگر نمی‌توانند این تبلیغات را رد کنند. این یعنی گوگل آنها را جریمه کرده تا به اجبار تبلیغات یوتیوب را ببینند.

فایرفاکس برای iOS در نیوزلند منتشر شد

فایرفاکس برای iOS

اگر در نیوزلند باشید و کاربر سیستم عامل iOS، می‌توانید مرورگر فایرفاکس را روی آی‌دیوایس خود تجربه کنید. موزیلا بالاخره یک نسخه پیش‌نمایش عمومی از مرورگر محبوب خود را برای iOS عرضه کرده تا طعم فایرفاکس را به تبلت‌ها و اسمارت فون‌های ساخت شرکت اپل بچشاند؛ هر چند این نسخه فعلا فقط برای کاربران کشور نیوزلند در دسترس است.

شرکت موزیلا از ماه می ۲۰۱۵ در حال آزمایش نسخه بتای فایرفاکس برای iOS بوده، اما حالا این مرورگر آنقدر آماده شده است که در اختیار کاربران قرار بگیرد. حالا چرا نیوزلند؟ جواب این سوال را دقیقا کسی نمی‌داند ولی موزیلا فعلا در حال جمع‌آوری بازخوردها در مورد نسخه iOS فایرفاکس است تا بتواند بر اساس همین بازخوردها مشکلات مرورگر خود را حل کند و بعد تا انتهای سال جاری میلادی یک نسخه نهایی کامل و جامع آماده کند و آن را به صورت جهانی منتشر کند.

کاربران فایرفاکس مدت‌هاست که دوست داشته‌اند بتوانند از مرورگر مورد علاقه خود روی آیفون استفاده کنند، ولی موزیلا در طول این سال‌ها تمایلی به عرضه نسخه iOS از خود نشان نداده بوده. هر چند الان نظر موزیلا عوض شده. اگر همه امور در مورد نسخه پیش‌نمایش فایرفاکس روی iOS خوب پیش برود، کاربران می‌توانند تا قبل از اتمام سال جاری میلادی از مرورگر فایرفاکس روی آیفون‌های خود استفاده کنند. می‌توانید اینجا ثبت نام کنید تا هر وقت فایرفاکس برای iOS در کشور شما عرضه شد در جریان قرار بگیرید.

نظر شما در مورد اخبار هفته

نظر شما چیست؟ به نظر شما فیلم جدید استیو جابز با بازی مایکل فسبندر در نقش استیو جابز می‌تواند نظر طرفداران شرکت اپل را جلب کند؟ آیا کروم می‌تواند با تغییرات جدیدش در نسخه ۴۵ به مرورگر بهتر و پرطرفدارتری تبدیل شود؟ آیا روش تبلیغاتی مایکروسافت برای مرورگر اج در بینگ روش خوبی هست یا نه؟ چرا درست وقتی که گوگل شروع به مبارزه جدی با اد بلاکرها کرده، اپل تصمیم گرفته در iOS 9 از افزونه‌های اد بلاکر حمایت کند؟ وقتی فایرفاکس برای iOS به صورت جهانی عرضه شد آیا شما مرورگر آیفون خود را از سافاری به فایرفاکس تغییر خواهید داد؟ منتظر شنیدن نظرات شما در مورد اخبار هفته هستیم.

گفتگو ها