اخبار

بی‌ام‌دبلیو صاحب نام تجاری آلفابت و alphabet.com است، نه گوگل

بی‌ام‌دبلیو

شکل گرفتن ناگهانی شرکت آلفابت، شرکت بزرگی که توسط لری پیج و سرگئی برین هدایت می‌شود و گوگل هم فقط بخشی از آن است، شاید سرمایه گذاران را شگفت زده کرده باشد، ولی بی‌ام‌دبلیو را چندان خوشحال نکرده. مشکل بی‌ام‌دبلیو با نام آلفابت است: این شرکت خودروسازی آلمانی به صورت قانونی صاحب نام تجاری آلفابت و همین‌طور نام دامنه alphabet.com است و علاقه‌ای هم به فروختن هیچ کدام از این دو ندارد.

بی‌ام‌دبلیو زیر مجموعه آلفابت خود که بخشی برای ارائه خدمات لیزینگ خودرو و پکیج‌های مدیریتی به شرکت‌ها و سازمان‌ها است را یک بخش بسیار فعال از کارهای خود می‌داند و اعلام کرده که تا همین دیروز از شکل گرفتن شرکت جدیدی از طرف سازندگان گوگل با همین نام بی اطلاع بوده. یک سخنگو از طرف شرکت بی‌ام‌دبلیو خبر داده که این شرکت تا همین حالا هیچ پیشنهادی در ارتباط با خریدن نام تجاری آلفابت و دامنه alphabet.com دریافت نکرده است.

بی‌ام‌دبلیو گفته که فعلا در حال بررسی موضوع است تا ببیند آیا تخلفی از طرف شرکت گوگل صورت گرفته یا نه. البته قانون علائم تجاری در این زمینه زیاد هم سخت گیر نیست. با توجه به بیانیه دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا، به شرطی که مصرف کنندگان دچار سردرگمی نشوند، دو شرکت می‌توانند با یک نام تجاری مشترک به فعالیت خود ادامه دهند. اما در این مورد به خصوص، پروژه خودروهای بدون نیاز به سرنشین گوگل می‌تواند مشکل ساز شود.

ولی احتمال به وجود آمدن دعوای قانونی بین این دو شرکت بسیار کم است. گوگل روز دوشنبه اعلام کرد که قصد ندارد هیچ برند یا محصولی تحت نام آلفابت عرضه کند و رویترز هم به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر در آمریکا ۱۰۳ نام تجاری ثبت شده دیگر هم وجود دارند که بخشی از نام آنها را کلمه آلفابت تشکیل داده.

اما در مورد نام دامنه اوضاع کمی فرق می‌کند. به نظر می‌رسد گوگل برای اینکه مزاحم بی‌ام‌دبلیو نشود، با اختصاص دادن دامنه abc.xyz به شرکت آلفابت این مشکل را حل کرده باشد. ولی حتی این کار هم مانع نشده که چین این وب‌سایت را مسدود نکند، و حتی مانع این هم نشده که وب‌سایت آلفابت بی‌ام‌دبلیو حجم عظیمی از ترافیک اشتباه دریافت نکند. به هر حال آلفابت گوگل به کمی زمان احتیاج دارد – هر چه باشد تازه همین دیروز متولد شده.

آلفابت حتی در توییتر هم بی‌دردسر نبوده. هندل‌های alphabet، AlphabetINC ،abcxyz و abc قبلا اشغال شده‌اند (البته هندل AlphabetINC ساسپند شده).

گفتگو ها