گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی تخصصی گلکسی نوت ۴ ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

مقدمه نویسنده

جسارت شرکت سامسونگ در تولید گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ یا همان فبلت ها به هیچ عنوان فراموش شدنی نیست. شرکتی که برای نخستین بار و در سال ۲۰۱۱ میلادی از نخستین فبلت سری نوت خود، به نام گلکسی نوت N7000 پرده برداشت. شاید تا قبل از رونمایی این محصول، کاربران چندان با واژه فبلت آشنا نبودند و این شرکت کره‌ای سامسونگ بود که به طور جدی مردم را با دسته‌ی جدید «فبلت‌ها» آشنا نمود. به واقع تولید گوشی ۵٫۳ اینچی (و بزرگ‌تر از آن) در سال ۲۰۱۱ میلادی امری عجیب و غریب و مضحکه آمیز برای کاربران به حساب می‌آمد که سامسونگ با جسارت تمام دست به تولید آن زد و با انتقادات فراوانی از سوی شرکت‌های مختلف روبرو شد. اما اکنون یعنی در سال ۲۰۱۵ میلادی، نه تنها تولید چنین گوشی‌های بزرگی مسخره آمیز نیست، بلکه کاربران از این قضیه کاملا استقبال می‌کنند. مطمئنا شما هم در طول چند سال اخیر، از استقبال خوب و فروش فوق‌العاده‌ی گوشی‌های نوت سامسونگ باخبر شده‌اید. به واقع، این دلیل به تنهایی سبب شد تا شرکت سامسونگ به این راه درست خود ادامه دهد و خط تولید گوشی‌های نوت خود را به ایستگاه چهارم برساند. ایستگاهی که قرار است این شرکت به مدت یک سال در آن توقف نماید و فروش خوبی را از آن بدست آورد. سامسونگ گلکسی نوت ۴ در دوازدهمین روز از آخرین ماه فصل تابستان سال ۹۳ خورشیدی در شهر برلین و در طی مراسم جهانی IFA معرفی گردید. مراسمی که سامسونگ علاوه بر نوت ۴، از گوشی پر سر و صدای دیگری به نام گلکسی نوت اج رونمایی به عمل آورد. حال این فرصت نصیب ما شد تا مروری کامل در مورد برترین فبلت همراه با قلم دنیا در سال ۲۰۱۴ داشته باشیم.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

سناریو جدید طراحی در سری نوت

گلکسی نوت ۴  و گلکسی نوت ۳ شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، اگر شخصی که زیاد در زمینه گوشی های موبایل سر رشته ندارد، دو گوشی را در کنار هم ببیند در نگاه اول نمی تواند دو گوشی را از یکدیگر تشخیص دهد. بیشتر فضای قاب جلوی گوشی طبق انتظار توسط صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی اشغال شده، در بالای این صفحه نمایش دوربین دوم، سنسورهای نور، مجاورت و تشخیص حرکت، در کنار خروجی صدای مخاطب قرار دارند. در سمت چپ و بالای صفحه نمایش LED هشدار دهنده به صورت مخفی قرار گرفته که در صورت وجود یک نوتیفیکیشن این چراغ شروع به چشمک زدن خواهد کرد.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

با وجود آن که اندازه‌ی نمایشگر گلکسی نوت ۴  نسبت به نوت ۳ تغییری پیدا نکرده و در همان ۵٫۷ درجا زده است، اما سامسونگ، از عرض کمتر و طول بیشتری برای گلکسی نوت ۴  استفاده نموده تا کمک شایانی در خوش دست بودن آن کرده باشد. گلکسی نوت ۴ دارای ۱۵۳٫۵ میلی‌متر طول و ۷۸٫۸ میلی‌متر عرض می‌باشد. ابعادی که سبب شدند تا ما این گوشی را باریک‌ترین و طویل‌ترین فبلت سامسونگ تا به حال بدانیم. اما سامسونگ اندکی ضخامت این فبلت خود را نسبت به نسل قبلش بیشتر کرده و به ۸٫۵ میلی‌متر رسانده تا جا برای کاهش ضخامت برای مدل‌های بعدی سری نوت وجود داشته باشد.

جنس قاب پشتی سامسونگ گلکسی نوت ۴ دقیقا مشابه نوت ۳، از نوع پلاستیک طرح چرم بوده. این نوع قاب تاثیر بسزایی در وزن کم این محصول داشته است. اما قاب پشتی نوت ۳ با گلکسی نوت ۴ کمی در ظاهر با هم تفاوت دارند. آن دوخت نه چندان جالبی که پیش از این بر روی قاب پشتی نوت ۳ وجود داشت، دیگر در گلکسی نوت ۴ دیده نمی‌شود که این امر بر زیبایی برترین فبلت سال ۲۰۱۴ سامسونگ تاثیر گذاشته است. در بالای نمایشگر این گوشی سنسورهای مجاورت و نور و خروجی صدای مکالمه دیده می‌شود و در گوشه‌ی سمت راست، دوربین دوم باکیفیت ۳٫۷ مگاپیکسل به چشم می‌خورد.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

مانند اکثر پرچم‌داران سامسونگ،‌ پایین صفحه نمایش گلکسی نوت ۴ ، ‌محل قرارگیری دو کلید لمسی خازنی بک و لیست برنامه‌های در حال اجرا می‌باشد و بین این دو کلید،‌ دکمه‌ی فیزیکی هوم قرار گرفته که با لایه آلومینیومی مزین گشته است. همچنین همانند گلکسی S5، حسگر اثر انگشت این گوشی با دکمه‌ی هوم ادغام شده.

اما اوج هنر سامسونگ در طراحی و جنس بدنه گلکسی نوت ۴ را باید در لبه‌های آن دانست. جایی که شرکت کره‌ای سامسونگ برای اولین بار در گوشی‌های سری نوت خود از لبه‌های تماما فلزی (آلومینیومی) استفاده نموده تا ظاهری لوکس و بی‌نظیر به آن داده باشد، درست مانند آن چه در گلکسی آلفا شاهد بودیم. اما انحنای لبه‌های گلکسی نوت ۴  برخلاف بسیاری از گوشی‌های دور فلزی دیگر بوده و دارای مقداری برجستگی است. شاید سامسونگ با این کار خواسته طراحی این گوشی را از حالت یکنواخت بیرون آورده و جلوه ای متفاوت به آن بدهد.

اما با وجود تغییر جنس لبه‌های این فبلت، محل قرارگیری و دکمه‌های فیزیکی روی لبه‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند. دکمه‌ی پاور یا قفل صفحه نمایش در لبه‌ی سمت راست این گوشی نشسته که به راحتی و با انگشت شست می‌توان به آن دسترسی داشت. در طرف مقابل نیز کلید به هم چسبیده تغییر صدا وجود دارد که به نظر می‌رسد اگر اندکی پایین‌تر قرار داشت،‌ برای کاربران بهتر بود. جالب است بدانید که سامسونگ کلیدهای ذکر شده را از جنس آلومینیوم ساخته است.

اگر به یاد داشته باشید؛ گلکسی S5 در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی و بژ در زمان ارائه معرفی گردید. این رنگ‌بندی در گلکسی نوت ۴ کمی دست‌خوش تغییر شده است. سامسونگ رنگ آبی را برای برترین فبلت خود در سال ۲۰۱۴ به کار نبرد و به جای آن، از رنگ صورتی استفاده نمود. بدین ترتیب سامسونگ گلکسی نوت ۴ در چهار رنگ سفید، مشکی، بژ و صورتی در بازار جهانی به فروش می‌رسد. گفتنی است که سامسونگ این رنگ‌ها را نیز مانند گذشته انحصاری کرده و معتقد است رنگ صورتی این گوشی عادی نبوده و شبیه شکوفه‌های گیلاس است، یا رنگ سیاه آن ذغالی بوده و طلایی به کار رفته در بدنه این گوشی به رنگ برنز نزدیک می‌باشد.

از تماشای تصاویری به شفافیت کریستال، فراتر از محدودیت‌های قدرت دید چشم انسان، لذت ببرید.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

اشباع دقت رنگ و کنتراست بالای صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی Quad HD Super AMOLED چنان رنگ‌های طبیعی و زنده‌ای را به نمایش می‌گذارد که احساس می‌کنید تصاویر را نه در یک صفحه دیجیتال، بلکه با چشم غیرمسلح تماشا می‌کنید. دقت بالای تصویر این صفحه نمایش تجربه تماشای تصاویر فوق العاده زیبایی را به ارمغان می‌آورد. اندازه صفحه نمایش مانند نسل قبلی ۵٫۷ اینچ است. سامسونگ راه گوشی هایی مانند جی ۳ را ادامه داده و گلکسی نوت ۴  به صفحه نمایش با کیفیتQHD مجهز کرده است. جنس این صفحه نمایش هنوز از نوع سوپر آمولد و چیدمان پیکسلی آن PenTile است. این صفحه نمایش برای فیلم دیدن و کتاب خواندن بسیار مناسب است. در حالت نرمال صفحه نمایش کنتراست بالایی دارد و رنگ ها را بسیار اشباع نشان می دهد. اما اگر شما دوست داشته باشید که شکل واقعی تصاویر را مشاهده کنید، یا اینکه یک کاربر حرفه ای هستید یک حالت حرفه ای وجود دارد که پنل را به یک ابزار فتوگرافیک تبدیل خواهد کرد. خوانایی این صفحه نمایش به علت کنتراست خوب در کنار انعکاس کم نور، در محیط باز بسیار خوب است، در حالی که زاویه دید نیز به اندازه ای زیاد است که اگر گوشی را با بیشترین زاویه نیز نگاه کنید، هیچ تغییر رنگی را مشاهده نمی کنید.

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

نرم افزار

باز هم اندروید. سامسونگ این بار هم حاضر نشد تا در برترین فبلت سال ۲۰۱۴ خود از سیستم‌عامل تایزن استفاده کند. این بدان معناست که کاربران برای تماشای نسخه‌ی موبایلی تایزن، کماکان باید منتظر بماند. به هر حال نسخه‌ی ۴٫۴٫۴ از سیستم‌عامل اندروید بر روی گلکسی نوت ۴ به اجرا درمی‌آید. همچنین جدیدترین رابط کاربری سامسونگ یعنی تاچ ویز (TouchWiz) به عنوان پوسته‌ای برای این سیستم‌عامل طراحی شده که ظاهر این گوشی را بسیار شبیه به گلکسی S5 کرده است. در کل سامسونگ همانند S5، امکانات زیادی برای نوت ۴ در نظر گرفته تا کاربران از کار با این گوشی نهایت لذت را ببرند.

 دنیا در قلمرو سامسونگ با گلکسی نوت ۴

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

با استفاده از قابلیت «قلم هوشمند» می توانید محتویات مدنظر خود را به راحتی از میان نوشته‌ها، صفحات و برنامه‌ها انتخاب نمایید. موارد انتخاب شده را در کنار یکدیگر داشته باشید و همزمان به اشتراک گذاشته و ذخیره کنید.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت نیز همانند گلکسی S5 در این گوشی گنجانده شده که از دقت بیشتری نسبت به S5 برخوردار است. حسگر اثر انگشت در گلکسی نوت ۴ با کلید فیزیکی Home ادغام شده‌؛ درست همانند کاری که در پنجمین پرچم‌دار سری S این شرکت دیده بودیم. در ابتدا لازم می‌دانیم طریقه‌ی کار با این حسگر را برایتان توضیح بدهیم. برخلاف عملکرد حسگر موجود در آیفون ۵S، ۶ و ۶ پلاس که تنها می‌بایست یکی از انگشتان خود را بر روی آن نگه‌دارید تا قفل صفحه نمایش برایتان باز شود، در گلکسی نوت ۴ می‌بایست این سنسور را سوایپ کنید به طوری که انگشتتان را از بالا به پایین بر روی این سنسور بکشید. بسیار واضح است که عمل نگه داشتن انگشت بر روی سنسور برای آنلاک کردن قفل صفحه نمایش کاری به مراتب آسان‌تر و راحت‌تر از سوایپ کردن خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب سنسور اثر انگشت این گوشی، حالت Private Mode است. در این حالت می‌توانید تمام محتوای گوشی خود را شخصی‌سازی نمایید و به وسیله‌ی حسگر اثر انگشت و حالت‌های مختلف نظیر Pattern به این موارد دسترسی پیدا کنید. این بدین معناست که به راحتی می‌توانید گوشی گلکسی نوت ۴ خود را با دوستان، آشنایان و یا حتی کودکان، بدون ذره‌ای نگرانی به اشتراک بگذارید. در نهایت باید بگوییم که در چند دفعه‌ای که ما با این سنسور کارکردیم و آن را آزمودیم، به مشکل خاصی با آن برنخوردیم.

حسگر ضربان قلب

یکی دیگر از سنسورهای قابل توجه در گلکسی نوت ۴، سنسور ضربان قلب است که آن را از بسیاری فبلت های موجود در بازار متمایز کرده. این سنسور درست در قاب پشتی گوشی و در سمت راست فلاش دوربین واقع شده است. برای کار با این سنسور باید در ابتدا به برنامه‌ی S Health بروید و مشخصات فیزیکی خود را اعم از نام، جنسیت، تاریخ تولد، قد، وزن و میزان فعالیت خود را در طول هفته مشخص نمایید. بعد از این می‌توانید از برنامه‌ی S Health و سنسور ضربان قلب آن استفاده کنید. حال همه چیز برای استفاده از این سنسور آماده است و تنها باید گزینه‌ی Heart Rate را بزنید و سر انگشت خود را بر روی این سنسور (در قاب پشتی) به مدت چند ثانیه نگه دارید و سنسور به طور خودکار شروع به کار می‌کند. طبق دستور گوشی در طول این تست باید آرام بوده و با کسی مشغول به صحبت نباشید. باید گفت که عملکرد حسگر ضربان قلب موجود در این گوشی خوب و کاملا جواب گو می‌باشد و در طول کار با آن به مشکلی برنخوردیم. در واقع سنسور ضربان قلب موجود در گلکسی نوت ۴ در مورد تمرینات بدنی و وضعیت فیزیکی کمک شایانی به شما خواهد نمود. اما ممکن است شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که چقدر وجود این سنسور برای یک کاربر لازم و ضروری می‌باشد یا اینکه در طول یک هفته و یا یک ماه چند مرتبه به این سنسور احتیاج پیدا خواهید کرد و یا دانستن ضربان قلب برای یک کاربر عادی چه اهمیتی دارد. همه‌ی این سوالات نهایتا به این نتیجه منتج می‌شود که در عین کارکرد خوب و روان این سنسور، باید آن را وسیله ای برای جلب نظر و نگاه مشتری دانست و نباید آن را ابزاری کاربردی و لازم در اسمارت فون ها قلمداد کرد.

سخت افزار

پردازنده ۸ هسته ای این گوشی ساخت سامسونگ است که ۴ هسته آن سرعتی برابر ۱٫۹ گیگاهرتز و ۴ هسته دیگر سرعتی برابر ۱٫۳ گیگاهرتز دارند. در کنار این پردازنده یک رم ۳ گیگابایتی قرار گرفته که برای قابلیت های مولتی تسکینگ نوت ۴ بسیار کارآمد است. حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت است، از این میزان حافظه تنها ۲۴ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد و فضای دیگر توسط فایل های سیستمی اشغال شده است.

دوربین

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

دوربین این گوشی مجهز به یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی است که نسبت به مدل گذشته، تا ۶۰ درصد نور بیشتری را دریافت می‌کند. همچنین این دوربین مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) است. دوربین دوم آن هم به ۳٫۷ مگاپیکسل رسیده که کیفیت بسیار خوبی را به همراه دارد. به نظر می‌رسد این روزها همه سلفی‌ها را جدی‌تر می‌گیرند و دلیل این ادعا می‌تواند قابلیت‌های ویژه‌ای باشد که شرکت‌های مختلف برای دوربین جلو تعبیه می‌کنند.

سامسونگ نیز برای دوربین جلوی این فبلت کم نگذاشته. کاربران قادر خواهند بود تا عکس‌هایی ۱۲۰ درجه‌ای با دوربین این گوشی بیندازند. اما اهمیت دوربین در این موارد خلاصه نمی‌شود. همین‌قدر بدانید که سامسونگ این بار در کنار استفاده از دوربینی قدرتمندتر، آینده‌نگر بوده و با توجه بیشتر به ضبط صدا، با استفاده از سه میکروفون که قادرند در ۸ جهت مختلف به ضبط صدا بپردازند، نوید صدایی بهتر را دارد.

جمع بندی آی تی پورت

 

بررسی تخصصی گلکسی نوت 4 ;ترکیب قدرت و زیبایی در کنار قلم هوشمند پیشرفته  

سامسونگ به خوبی به کاربران و منتقدان نشان داد که هر کاری را که بخواهد، می‌تواند انجام دهد. از جمله ساخت گوشی شیک و خوش ساخت. بدون هیچ شک و شبه ای باید سامسونگ گلکسی نوت ۴ را زیباترین و خوش ساخت ترین گوشی سری نوت سامسونگ برگزید. در آخر اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید با گوشی هوشمندتان به طراحی و یادداشت برداری بپردازید و از وب گردی با گوشی‌ای با ابعاد بزرگ و بدون انگشت لذت می‌برید و در نهایت به دنبال خرید بهترین فبلت همراه با قلم جهان هستید، تنها، گلکسی نوت ۴ لایق و برازنده‌ی شما خواهد بود. اما در طرف مقابل، اگر گوشی‌ای تماما فلزی برایتان از اولویت بالاتری برخوردار بوده یا نمی‌توانید رابطه‌ی خوبی با نمایشگر بزرگ و قلم استایلوس برقرار کنید و از همه مهم‌تر اگر هم اکنون صاحب گلکسی نوت ۳ هستید، هرگز گلکسی نوت ۴ به شما توصیه نمی‌گردد.

این بود دریچه ای دیگر از گروه نقد وبررسی آی تی پورت. منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها