گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

مقدمه نویسنده

معرفی یک فبلت رده متوسط از کمپانی ای که تلاش می کند یک گوشی هوشمند برای هر رده اقتصادی، تمامی سلیقه ها و مطابق با هر سطح نیاز و مهارت داشته باشد، یک سورپرایز جالب است. سونی اکسپریا T2 Ultra دومین عضو سری Ultra است و تلاش می کند تجربه اکسپریا Z Ultra را روی یک مدل مقرون به صرفه تر فراهم کند. قریب به اتفاق سازنده های تلفن همراه به خوبی می‌دانند که برای جذب طیف وسیعی از کاربران جهان، باید اسمارت فون‌هایی با اندازه های متفاوت، با کیفیت‌های گوناگون، برای سلیقه ها و جیب‌های مختلف بسازند. شرکت ژاپنی سونی هم به خوبی بر این مسئله واقف است و همیشه نهایت سعی خود را کرده تا برای سلیقه های مختلف، اسمارت فون‌های گوناگونی تولید کند و بدین وسیله بتواند این تعدد علایق را به خوبی پوشش داده باشد. در راستای این دلیل گفته شده، شرکت سونی دسته‌ی Ultra را برای کاربرانی که علاقه زیادی به صفحه نمایش‌های بزرگ و البته همان کیفیت همیشگی و معروف سونی را دارند، تولید کرده است. درست در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی بود که سونی از اولین فبلت سری Ultra خود تحت عنوان اکسپریا Z Ultra پرده برداشت. این فبلت سونی را می‌توان سرآغازی برای این دسته‌ی محبوب دانست. دیری نپایید تا شرکت پیشتاز سونی از دومین نسل خانواده‌ی Ultra خود به نام اکسپریا T2 Ultra رونمایی به عمل آورد. فبلتی که بر خلاف Z الترا، هیچ شباهتی به پرچم‌داران این شرکت نداشت. اما سونی در اکسپریا T2 Ultra سعی در بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی صفحه نمایش آن نداشته و خواسته تا اکسپریا Z Ultra  با نمایشگر ۶٫۴ اینچیش، بزرگ‌ترین فبلت خود باقی بماند. در ادامه با آی تی پورت با نقد و بررسی این محصول همراه ما باشید.

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

طراحی و کیفیت ساخت

ما نمی توانیم از این واقعیت فرار کنیم که اکسپریا T2 Ultra یک گوشی فوق العاده بزرگ است، درست مانند مابقی دستگاههای ۶ اینچی. این دستگاه حدودا در اندازه HTC One max می باشد، و بلندتر است، اما عرض کمتری نسبت به لومیا ۱۵۲۰ دارد. برای نمونه، ابعاد تلفن ۵٫۹ اینچی G Pro 2 موجب شده تا آن قابل قبول بنظر آید، و به این معنا نیست که حمل تلفن الجی به اطراف کار راحتی باشد.

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

با این حال، سونی فبلت خود را در میان آنها با ضخامت ۷٫۶۵ میلی متری نیز باریک ترین ساخته است، و برای چنین دستگاه بزرگی با وزن ۱۷۹ گرم نیز نسبتا سبک است، حداقل حمل آن به اطراف یک وسیله سنگین عذاب آور نخواهد بود. شما می توانید حدودا عملیات یک دست را نادیده بگیرید، اگرچه زمان کار کردن با دستگاه در اکثریت موارد برای نگه داشتن و مدیریت با دو کف دست می باشد. از پلاستیک در سراسر گوشی استفاده شده، بعلاوه در حاشیه های کناره دستگاه فلز را بدل سازی کرده است. دو دریچه اسپیکر در جلو جای گرفته، اما در بالا جایگاه earpiece است، در حالی که در پایین دریچه نیز میکروفون اصلی پنهان شده است، که همین مسئله در هنگام خواباندن گوشی به پشت نیز به اهداف حذف کننده نویز کمک بسزایی می نماید.

اکسپریا T2 Ultra مانند Z Ultra ضدآب نیست، اما کمپانی سونی فلپ های محافظ را بر فراز اسلات کارت ها برای داشتن نمای یکنواخت تر بر روی کناره ها بکار گرفته است. ما نسخه دو سیمکارته را در اختیار داریم، بنابراین بر روی کناره راست دستگاه شاهد دو اسلات کارت microSIM هستیم که با فلپ های محافظ پوشانده شده است. در پایین کلیدهای پاور/قفل، دکمه تنظیم کننده صدا، دکمه شاتر دو مرحله ای دوربین جای گرفته اند، که همه اینها کمی نامرغوب و شل و ول احساس می شوند، بعلاوه بازخورد لمسی شان نیز ضعیف است. در کناره چپ اسلات کارت حافظه، همچنین پورت microUSB  جای گرفته است.

صفحه نمایش اکسپریا T2 Ultra

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

سایز صفحه ‌نمایش در اکسپریا T2 Ultra  با ۰٫۴ اینچ اختلاف نسبت به Z Ultra به ۶ اینچ کاهش یافته اما فشردگی پیکسلی با وجود کاهش سایز به‌دلیل استفاده از رزولوشن پایین‌تر ۷۲۰ در ۱۲۸۰  پیکسلی از حوالی ۳۴۴ پیکسل در هر اینچ به تنها ۲۴۵ppiرسیده است. این تراکم نسبتا اندک در سطح اسمارت‌فون‌های سال ۲۰۱۱ با پنل‌های ۴٫۳ تا ۴٫۵ اینچی و رزولوشن‌های WVGA و QHD بوده و بدین‌ترتیب از همین ابتدا انتظار عملکرد درخشانی از این پنل در هنگام نمایش متون ریز و صفحات وب نمی‌رود. اما همه چیز نیز در مورد صفحه‌ نمایش اکسپریا T2 Ultra  منفی نبوده و زاویه دید، کنتراست و روشنایی پنل درسطح مناسبی قرار دارد. زاویه دید این صفحه‌نمایش همانند دیگر ساخته‌های اخیر سونی به ‌واسطه به‌کارگیری IPS کاملا بهبود یافته و از تندترین زوایا نیز در روشنایی و کیفیت رنگ تغییری ایجاد نمی‌شود.

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

زیر صفحه ‌نمایش با انتقال کلیدهای اندرویدی به‌صورت نرم‌افزاری به درون ساختار منویی گوشی نکته خاصی به چشم نمی‌خورد و در بالا نیز بار دیگر همان موارد تکراری این بخش شامل دو حسگر تنظیم نور و غیر فعال کردن صفحه ‌نمایش حین تماس همراه با دوربین دوم و البته اسپیکر تماس قرار دارند. وضوح دوربین دوم در T2 برابر ۱٫۱ مگاپیکسل بوده و امکان برداشت ویدئو با وضوح ۷۲۰p  برای آن فراهم شده است. یکی از نکات جدید مرتبط با دوربین دوم در رابط ‌کاربری اکسپریا T2 Ultra  قابلیتی برای برداشت تصویر پرتره و سپس ویرایش بلافاصله آن برای حذف نویز از تصویر است که سونی از آن با عنوان Portrait retouch یاد می‌کند.

سخت افزار و عملکرد آن

اکسپریا T2 Ultra مجهز به یک چیپ اسنپدراگون ۴۰۰ می‌باشد که امروزه در بسیاری از گوشی‌های میان رده به وفور یافت می‌شود. وظیفه پردازش این اسمارت فون بر عهده‌ی یک پردازنده‌ی چهار هسته ای Cortex A7 هست که می‌تواند با سرعت ۱٫۴ گیگاهرتز، در بهترین حالت ممکن دستورات را پردازش نماید. در کنار این پردازنده، یک حافظه اصلی یک گیگابایتی بر روی چیپ اصلی نشسته تا مانند بسیاری دیگر از گوشی‌های میان رده‌ی اندرویدی، از پس مسئولیت‌های چند وظیفگی در این دستگاه برآید. در مجموع می‌توان گفت که این گوشی به خوبی از پس کارهای روزانه‌ی شما برخواهد آمد و با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد. هشت گیگابایت حافظه‌ی داخلی این میان رده‌ی سونی را تشکیل می‌دهد که مانند سایر اسمارت فون‌ها، تنها نیمی از آن در اختیار کاربران می‌باشد و مابقی آن توسط سیستم عامل گوشی اشغال شده است. اما به وسیله‌ی شیار microSD در این گوشی می‌توانید موزیک‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و یا برخی از برنامه ها را بر روی این حافظه‌ی جانبی ذخیره نمایید. خبر خوب دیگر در مورد  اکسپریا T2 Ultra، ظرفیت باتری آن می‌باشد. بر خلاف این که اندازه‌ی نمایشگر اکسپریا T2 Ultra نسبت به Z Ultra کوچک‌تر و رزولوشن آن نسبت به Z Ultra  کمتر شده است، سونی همچنان همان باتری‌ ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی که در Z Ultra استفاده کرده بود، در اکسپریا T2 Ultra هم به کار برده است. به واقع این خبر می‌تواند جای بسی خوشحالی برای کاربران این فبلت باشد.

سیستم عامل و نرم افزار

اکسپریا T2 Ultra  به طور پیش فرض از نسخه‌ی ۴٫۳ سیستم عمل اندروید بهره می‌برد که برای این فبلت، مسلما قدیمی می‌باشد. اما نسخه‌ی اندروید ۴٫۴٫۲ برای این گوشی منتشر شده و کاربران می‌توانند گوشی خود را به روز نمایند. رابط کاربری این گوشی کاملا مشابه با گوشی‌های بالا رده شرکت سونی می‌باشد. رابط کاربری این گوشی به مانند یک لباس، بدن سیستم عامل را به زیبایی پوشانده است. صفحه‌ی لاک اسکرین این گوشی همانند سایر اسمارت فون‌های دیگر سونی، دارای افکت کرکره ای بوده و با سوایپ کردن صفحه نمایش به هر جهت، می‌توانید این صفحه را آنلاک نمایید. نوار اطلاع رسانی در اکسپریا T2 Ultra  شامل دو قسمت Notifications و Quick Settings می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

به طور کاملا واضح و ملموسی قسمت Notifications، محلی برای نمایش اتفاقات اخیر و یا اتفاقات در حال انجام در اسمارت فونتان می‌باشد و قسمت Quick Settings هم شامل گزینه‌هایی برای دسترسی سریع به تنظیمات گوشی می‌باشد. همچنین اگر می‌خواهید به منوی تنظیمات در هر بخش بروید، کافی است تا آن گزینه را نگه دارید تا به آن بخش بروید. اگر می‌خواهید با کشیدن این نوار به سمت پایین، تنها گزینه های دسترسی سریع ظاهر شود، کافی است تا با دو انگشت این نوار را از بالا به پایین بکشید.

دوربین

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

یکی از برگ‌ برنده‌های خانواده اکسپریا در تلفن‌های هوشمند رده بالا یا متوسط این شرکت، کیفیت مناسب دوربین و علی‌الخصوص اپلیکیشن پرکاربرد و پرامکانات دوربین است. فبلت اکسپریا T2 Ultra نیز از این قابلیت مستثنی نیست و در جایگاه خود امکانات ویژه بسیاری دارد. البته، با این وجود، کیفیت عکاسی با دوربین یک مدل میان رده را نمی‌توان با یک تلفن هوشمند پرچم دار مقایسه کرد. بنابراین اگر از فبلت خودتان توقع کیفیت تصاویری خارق‌العاده و با جزئیات بالا نداشته باشید، اکسپریا T2 Ultra شما را در دریای ناامیدی رها نخواهد کرد. برای شروع عکاسی، دکمه شاتر را نگاه می‌داریم تا اپلیکیشن دوربین دیافراگم را به رویمان باز کند. کیفیت تصاویر دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در نور کافی کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. ولی اگر فضایی که در آن قصد تصویربردرای دارید با مشکل عدم وجود نور کافی روبرو باشد، کیفیت چندان قابل قبولی را نخواهید دید. در صورت استفاده از فلاش نیز، تصاویر با نور سفید رنگ فلاش شسته می‌شوند و تغییرات محسوسی در رنگ‌ها به وجود خواهد آمد.

جمع بندی

نقد و بررسی تخصصی اکسپریا T2 Ultra ; مشخصات رده بالا، قیمت میان رده

اکسپریا T2 Ultra  فبلتی متوسط از مجموعه سونی با طراحی مدرن و امکاناتی قابل‌ قبول است که در زاویه دید صفحه‌نمایش، کیفیت دوربین، گزینه‌های متعدد ارتباطی و دوام باتری در سطح مناسبی قرار دارد و در سوی دیگر به‌لحاظ وضوح نچندان بالای پنل، ارگونومی ضعیف کلیدهای جانبی و گزینه‌های پردازشی نه چندان پیشرفته با مشکل روبروست.

نظر شما در مورد این محصول کمپانی سونی چیست؟ منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها