گوشی های هوشمندنقد و بررسی

نقد و بررسی تخصصی ال جی جی ۲ ; پرچم دارِ کهنه کار

ال جی جی ۲

ال جی در طی کنفرانس رسمی خود در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۳، از اسمارت فون جدیدش تحت عنوان ال جی جی۲ رونمایی کرد. پرچم‌داری که از مدت‌ها قبل حواشی و شایعات زیادی پیرامون آن وجود داشت و بسیاری آن را شانس کمپانی  برای بازگشت به عرصه رقابت با کمپانی های قدرتمند گوشی های هوشمند می‌دانستند. می‌توان گفت که ال جی برای تولید این گوشی سنگ تمام گذاشته و از نظر قدرتی، یک گوشی قدر قدرت را روانه بازار نموده که پرچم دار شایسته ای برای این کمپانی محسوب می‌گردد. با وجود همچنین سخت افزاری، می‌توانید با خیال راحت، از همه امکانات سیستم عامل اندروید و تمام بازی‌هایی که تا به حال برای آن تولید شده لذت ببرید و مطمئن باشید که ال جی جی ۲، هیچ‌وقت شما را نا امید نخواهد نمود. اما متاسفانه این گوشی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی را ندارد و فقط در دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی تولید شده که کاربر باید به همین میزان قناعت نماید که البته حتی این میزان هم در دسترس کاربر نیست و در مدل ۱۶ گیگ، کمتر از ۱۱ گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد.

ال جی جی ۲

این گوشی به پردازنده کمپانی کوآلکام یعنی اسنپدراگون ۸۰۰ مجهز است. سرعت این پردازنده ۴ هسته‌ای در بیشترین حد خود ۲٫۲۶ گیگاهرتز است و در کنار آن یک حافه اصلی ۲ گیگابایتی نیز قرار دارد. برای یک گوشی پرچم دار این گوشی اندازه بزرگی دارد، از نظر ضخامت اندازه آن درست مانند اچ تی سی وان است اما بر خلاف وان که جنس پشت بدنه آن از آلومینیوم است این گوشی از پلاستیک ساخته شده است. اما مهمترین تفاوت این گوشی با گوشی‌هایی که تا کنون دیده‌ایم دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور گوشی است که هر دو به جای اینکه در کنار گوشی قرار داشته باشند به قسمت پشت گوشی منتقل شده‌اند و درست زیر دوربین قرار دارند. در ادامه با بررسی تخصصی تر این محصول در آی تی پورت همراه ما باشید.

کیفیت ساخت

طراحی این گوشی شباهت زیادی به همتایش اپتیموس جی پرو دارد که با وجود قاب باریک اطراف صفحه نمایش، کاربران را به تحسین کمپانی ال جی وا میدارد. با وجود این لبه باریک، ال جی جی۲  یک گوشی خوش دست در بین گوشی‌های بزرگ‌تر از ۵ اینچ بازار محسوب می‌گردد. در ضمن، وجود انحنا در محل تلاقی صفحه نمایش و لبه‌ها، حس امنیت بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌نماید. در قسمت پایین صفحه نمایش لوگوی LG قرار دارد و بالای آن هم بلندگو، دوربین و سنسورها جای داده شده‌اند. بر روی لبه های گوشی شکاف یا کلیدی وجود ندارد و فقط شکاف سیم کارت قرار گرفته که البته آن هم تا حدودی مخفیست.

البته، لبه پایینی میزبان دو بلندگو و جک ۳٫۵ میلی متری هدفون و درگاه microUSB است. ابعاد این گوشی ۱۳۸٫۵در۷۱در۸٫۹ میلی متر است که حدود ۱۴۳ گرم هم وزن دارد و برای یک گوشی با صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی، ابعاد و وزن مناسبی به شمار می‌رود.

صفحه نمایش

نقد و بررسی تخصصی ال جی جی 2 ; پرچم دارِ کهنه کار

گوشی هوشمند ال جی جی ۲ از صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی فول اچی دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل  برخوردار است و از تکنولوژی True HD IPS Plus استفاده می‌کند. این صفحه نمایش که با شیشه محافظ گوریلا گلاس ۲ پوشیده شده است و تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ را در خود جای داده تا تصاویر با حداکثر دقت و کیفیت در آن نمایش داده شوند و تماشای تصاویر در خود را به امری لذت‌ بخش تبدیل کند. روشنایی ۴۵۰  نیت و تراکم ۴۲۴ پیکسلی از دیگر مشخصه های این نمایشگر هستند. بنا بر اعلام ال جی در این نمایشگر از Graphic Ram یا GRAM نیز استفاده شده است که موجب کاهش مصرف انرژی در هنگام کاربری آن می‌شود. در پوشش این نمایشگر نیز ال جی از گوریلا گلاس ۳ استفاده کرده است. این صفحه نمایش، یکی از مزایای گوشی جدید ال جی محسوب می‌گردد که شاید باعث توفیق آن شود. در ضمن، بر خلاف SuperAMOLED ها که رنگ‌ها را مقداری بزرگ نمایی شده تولید نموده نمایش می‌دهند، صفحه نمایش G2 رنگ‌هایی کاملا واقعی و طبیعی را به نمایش می‌گذارد.

سخت افزار و عملکرد ال جی جی ۲

ال جی جی ۲ مثل دیگر بزرگان کلاس اسمارت‌فون همچون Sony XPERIA Z1 از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۰۰ در قالب چیپ‌ ست Qualcomm MSM8974 با چهار پردازنده ۲٫۲۶ گیگاهرتزی Krait 400 بهره می‌برد. پردازش گرافیک در این چیپ‌ست بر عهده قطعه آدرنو ۳۳۰ است و از ۲ گیگابایت حافظه اصلی در آن استفاده شده است. حافظه داخلی دستگاه در دو ورژن ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی ارائه می‌شود و همانطور که در متن نیز به آن اشاره شد از اسلات‌کارت حافظه برای ارتقا حافظه داخلی دستگاه خبری نیست.

سیستم عامل و رابط کاربری

نقد و بررسی تخصصی ال جی جی 2 ; پرچم دارِ کهنه کار

کمپانی با وجود ارائه شدن نسخه ۴٫۳ اندروید جلی‌بین همچنان ترجیح داده تا در ال جی جی۲ نیز از ورژن قبلی ۴٫۲٫۲ استفاده کند البته ممکن است در آینده نزدیک با پرش از نسخه ۴٫۳ ورژن ۴٫۴ اندروید برای ال جی جی ۲ ارائه شود. زمان استارت‌آپ ال جی جی ۲ از لحظه فشردن دکمه پاور تا پدیدار گشتن لاک اسکرین نزدیک به ۱۴ ثانیه است در حالیکه همین زمان در  جی پرو نزدیک به ۲۷ ثانیه به طول خواهد انجامید. صفحه قفل یا لاک‌اسکرین دستگاه در حالت پیش‌فرض در بالا اطلاعات تاریخ و زمان را نشان می‌دهد و یک پله پایین‌تر از آن نیز نام اپراتور و امکان برقراری تماس‌های فوری اورژانسی در دسترس قرار دارد. با اسکرول کردن اطلاعات اپراتور رو به پایین یا اسکرول افقی ساعت امکان دسترسی به صفحات دیگر لاک‌اسکرین بدون باز شدن قفل دستگاه فراهم می‌شود. با این قابلیت که یکی از ویژگی‌های اندروید ۴٫۲ به حساب می‌آید امکان قرار دادن برخی ویجت‌های خاص در هریک از صفحات لاک‌اسکرین وجود دارد. در ال جی جی ۲ به‌طور پیش‌فرض صفحه سمت راست برای دوربین در نظر گرفته شده و در حداکثر ۴ صفحه دیگر ویجت‌هایی نظیر ساعت آنالوگ و دیجیتال،‌ تقویم و اپلیکیشن ریموت کنترل قابل جای‌گذاری است. افکت باز شدن صفحه‌نمایش در ال جی جی ۲ با ظاهر شدن نمایی از صفحه زیرین صورت می‌گیرد که تغییری نسبت به گذشته نداشته است.

دوربین

همانند اکثر پرچم ‌داران اندرویدی، ال جی جی ۲ نیز به یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده و جزو اولین دوربین هاییست که لرزش گیر اپتیکال و فوکوس خودکار ۹ نقطه‌ای بهره می‌برد. در ضمن همانند گوشی آیفون ۵، ال‌جی نیز بر روی لنز دوربین جی یک محافظ از جنس یاقوت برای جلوگیری از خش افتادن آن قرار داده است. اما برای یک کاربر، این کیفیت نهایی عکس‌های گرفته شده است که فاکتور مهم خواهد بود. خوشبختانه در این زمینه با یک دوربین فوق‌العاده بر روی گوشی ال جی جی ۲ مواجه هستیم. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی فوق العادست و به راحتی می‌تواند با بهترین‌های بازار نظیر گلکسی نوت ۳ و آیفون ۵ رقابت کند. عکس‌های گرفته شده جزئیات زیادی را نشان داده، رنگ‌های آن‌ها کاملا طبیعیست و نویز تصاویر کم است. هر چند که شاهد مقداری نویز در شرایط نوری ضعیف هستیم ولی کیفیت عکس‌ها همچنان رضایت‌بخش و قابل‌قبول می‌باشد. به علاوه فلاش LED پرقدرت ال جی جی ۲ می‌تواند تا حد زیادی در کاهش نویز تصاویر کمک کند. رابط کاربری نرم‌افزار دوربین کمی تغییر کرده و شبیه رابط کاربری نرم‌افزاری دوربین گوشی‌های سامسونگ شده. از مهم‌ترین امکانات نرم‌افزاری دوربین ال جی جی ۲ می‌توان به قابلیت عکاسی Shot and Clear ، عکاسی ۳۶۰ درجه‌ای، عکاسی دوتایی ، Time Catch Shot ، عکاسی HDR و پانوراما اشاره کرد.

تصاویر گرفته شده با دوربین ال جی جی ۲

 

جمع بندی آی تی پورت

نقد و بررسی تخصصی ال جی جی 2 ; پرچم دارِ کهنه کار

در آخر می توان گفت که ال جی جی ۲ یک گوشی مناسب و مجهز به تمام امکانات در محدوده این قیمت در مقایسه با هم رده های خود می باشد. بدنه تمام پلاستیکی گوشی چیزی نیست که در موردش شک به دل راه بدهیم، و مسلما ترجیح می‌دادیم با یک گوشی با کیفیت‌تر طرف بودیم. اما طراحی جلوی گوشی به واقع خوشحال کننده و دوست داشتنی بود. در ضمن، دوربین عالی گوشی هم یکی دیگر از موارد محرک کاربران برای خرید گوشیست. از عملکرد فوق‌العاده باتری هم که به هیچ عنوان نمی‌توان چشم پوشی نمود. به همه این‌ها، یک صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی بسیار دوست داشتنی از نوع IPS را هم اضافه کنید.

گفتگو ها