گوشی های هوشمندنقد و بررسی

گلکسی نوت ۵ ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

گلکسی نوت ۵

مقدمه ای برای اعضای جدید خانواده سامسونگ

پس از شایعات فراوانی که در مورد گوشی های پرچم دار سامسونگ وجود داشت، بالاخره چند روز پیش گوشی های هوشمند گلکسی اس ۶ اج پلاس و گلکسی نوت ۵ کمپانی به بازار اسمارت فون ها معرفی شد. به جرات می توان رونمایی از این دو اسمارت فون را اتفاق مهم در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ نام برد. جایی که سامسونگ توانسته با عرضه این دو گوشی کاربران زیادی را در این چند روز به خود جلب کند و تلاش برای رونمایی سریع تر از اسمارت فون آینده اَپل را نیز می توان به فال نیک گرفت.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

 اما در کنار اینها سامسونگ همواره برای رقابت در بازار اسمارت فون ها و رقابت با سایر رقبای خود در جنب و جوش بوده و همیشه برای این کار هیجان خاص خود را داشته است و ارایه دو اسمارت فون متفاوت در یک بازه زمانی، آن هم در زمانی که شایعات و حرف حدیث های زیادی برای ارایه اسمارت فون جدید کمپانی اَپل وجود داشت، تصدیق کامل این مطالب می تواند باشد. اما با وجود این جنب و جوش هایی که برای ارایه گلکسی نوت ۵ و گلکسی اس ۶ اج جود داشت، کمترین کاستی در آنها صورت نگرفته است و امکانات جدیدتری که در این دو گوشی ودر کنار بروزرسانی هایی که انجام شده به قطع کاربران زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

همچنان که در این چند روز ارایه این دو محصول، شاهد آمار فروش بالایی در سایت رسمی آمازون می باشیم. البته هنوز این محصولات به ایران نرسیده است. آی تی پورت نیز تصمیم گرفت تا این محصولات را به گروه نقد و بررسی خود دعوت کرده تا کاربران ایرانی بیشتر با عضو جدید خانواده سامسونگ آشنا شوند و کمکی باشد برای کسانی که می خواهند این محصولات را خریداری کنند. در قسمت اول این نقد و بررسی با نقد و بررسی گلکسی نوت ۵ سامسونگ در خدمت شما خواهیم بود. با آی تی پورت همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

به جرات طراحی گلکسی نوت ۵ را بهترن طراحی در این سری از گوشی های سامسونگ در طول تاریخ دانست. طراحی که انقلابی بزرگ در طراحی گوشی های که در ابتدا با بدنه پلاستیکی ساخته شده بودند، به همراه داشته است.

همچنان که در طراحی گلکسی نوت ۴ شاهد طراحی کاملا پلاستیکی با کناره های فلزی بودیم، سامسونگ از همین سیاست برای طراحی بدنه گلکسی نوت ۵ استفاده کرده است. در طراحی قسمت فلزی آن از ترکیب فلز با شیشه استفاده شده که شاید وجود شیشه باعث کمی لغزندگی در هنگام استفاده باشد. اما نمی توان شیک بودن ترکیب فلز و شیشه را به راحتی انکار کرد.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

ابعاد این گوشی نیز در مقایسه با سری قبل کوچکتر شده است. این گوشی دارای ابعاد ۱۵۳ در ۷۶٫۱ در ۷٫۶ میلی متر می باشد که در مقایسه با ابعاد گلکسی نوت ۴، کاهش نسبی پیدا کرده است. وزن این گوشی نیز به مقدار ۵ گرم نسبت به نوت ۴ کاهش پیدا کرده و دارای وزن ۱۷۱ گرمی می باشد. همین کاهش وزن و باریک تر و ظریف تر شدن گوشی می توان پیشرفت چشم گیر در سری نوت باشد. در این سری نیز از سنسور های ضربان قلب، سنسور اثر انگشت و تکنولوژی شارژ سریع استفاده شده است.

صفحه نمایشی بدون تغییر

سامسونگ مشخصات صفحه نمایش در گلکسی نوت ۵ را تغییر نداده و از همان صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیسکسل با تراکم پیکسلی ۵۱۸ppi در صفحه نمایش گلکسی نوت ۵ استفاده کرده است. البته این عدم تغییر زیاد هم جای تعجب ندارد چرا که این صفحه نمایش همچنان بسیار دقیق و بدون نقص می باشد.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

البته درخشندگی ۴۷۰ لومینانس در مقابل نور مستقیم خورشید کمی ضعف نشان می دهد که آن هم به خاطر کنتراست بالای صفحه نمایش می باشد. دما رنگ صفحه نمایش نیز در همان مقدار ۶۷۰۰ کلوین باقی مانده که تا حدودی به مقدار مرجع ۶۵۰۰ کلوین واقعی نزدیک است. ولی با این حال ممکن است رنگ ها بیش از حد سرد یا گرم نشان داده شود و از حالت واقعی آن چه که در زندگی روزمره خود مشاهده می کنیم کمی دور باشد ولی تفاوت ها چندان ها زیاد نیست ولی می تواند بهتر از این نیز باشد.

رابط کاربری ساده و در عین حال پرکاربرد

هرچه کمتر بهتر. این رویکردی است که سامسونگ در رونمایی از آخرین رابط کاربری تاچ ویزارد خود، هدف قرار داده بود و در رابط کاربری گلکسی اس ۶ نیز از این رویکرد استفاده کرده بود. این رویکرد در رابط کاربری پرچم داران جیدی نیز به کار برده شده است و کاربران می توانند همان تجربه ی واقعی در رابط کاربری گلکسی اس ۶ را در گلکسی نوت ۵ تجربه کنند. رابط کاربری که یک عملکرد واحد و در عین حال ساده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد. سیستم عامل استفاده شده در گلکسی نوت ۵، آندروید ۵٫۱ آب نبات چوبی گوگل با بروز رسانی و رفع مشکلات قبلی می باشد.

سخت افزار و عملکرد

 

شاید گفتن این مطلب خالی از لطف نباشد که پس از شایعات زیادی که پیرامون پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ کمپانی کوتاکام و داغ شدن بیش از حد آن وجود داشت، سامسونگ تصمیم گرفت تا از پردانده اگزینوس ساخت خود سامسونگ در گوشی های خود استفاده کند.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

با این حال بروزرسانی این پردازنده و ارایه نسخه ۸۲۰ اسنپدراگون کوالکام نتوانسته سامسونگ را قانع کند و کمپانی از همان پردازنده و سخت افزار استفاده شده در گلکسی اس ۶ در گلکسی نوت ۵ استفاده کرده است. گلکسی نوت ۵  به پردازنده هشت هسته ای اگزینوس ۷۴۲۰ با چهار هسته ی کورتکس A57  با فرکانس کلاک شده ۲٫۱ گیگاهرتز و چهار هسته ی کورتکس A53  و با همان فرکانس با معماری ۶۴ بیتی مجهز شده است. چهار هسته ی اول کارهای ابتدایی و پایه ای را در گلکسی نوت ۵ بر عهده دارند و برای کارهای گرافیکی و … چهار هسته ی دوم وارد کار می شود. لازم به ذکر است که این تغییر وظیفه در پردازنده ها بسیار هوشمند بوده و شما کمتر توقفی در آن مشاهده نخواهید کرد.

یک حافظه اصلی ۴ گیگابایتی قدرتمند نیز وظیفه پشتیبانی پردازنده اگزنوس ۷۴۲۰ را برعهده دارد. پردازنده گرافیکی استفاده شده در این محصول، Mali-T760 MP8 می باشد که این پردازنده امکان استفاده از کیفیت QHD در صفحه نمایش را فراهم می کند. از لحاظ حافظه داخلی نیز گلکسی نوت ۵ در دو نوع ۳۲ گیگابایت و ۶۴ گیگابایتی ارایه شده است که نسخه ۶۴ گیگابایت آن تنها در ایالات متحده در دسترس می باشد. لازم به ذکر است که هیچ کدام از آن ها از کارت Micro SD پشتیبانی نمی کنند.

در تصاویر زیر آزمون هایی که بر روی سخت افزار گلکسی نوت ۵ انجام شده است را مشاهده می کنید:

دوربین گلکسی نوت ۵

گلکسی نوت ۵ دارای دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با تثبیت کننده نوری OIS می باشد و در جلوی گوشی یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی استفاده شده است. دوربین عقب گوشی همچنان کمی از بدنه گوشی بیرون زده است تا به جذابیت دوربین و طراحی گوشی افزوده شود.

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

گستره لنز استفاده شده در هر دو دوربین f/1.9 می باشد. و این گستره برای عکس برداری در نور و در جاهایی که نور کم است بسیار مناسب است. رابط کاربری استفاده شده در گلکسی نوت ۵ را تا حدودی به رابط کاربری گلکسی اس ۶ می باشد و از دو حالت دستی و اتوماتیک در آن استفاده شده و دارای دفترچه راهنمای کامل می باشد. کنترل شاتر دوربین گلکسی نوت ۵ نیز از سرعت RAW پشتیبانی می کند.

باتری

باتری استفاده شده در گلکسی نوت ۵ یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری قدرتمند می باشد و همچنان سامسونگ از تکنولوژی شارژ  سریع در این محصول خود نیز استفاده کرده است. در آزمون هایی که بر روی باتری این گوشی انجام شده به خوبی قدرت باتری این محصول را در مقایسه با سایر رقبای خود نشان می دهد. البته این تغییر نسبت به نسخه قبلی یعنی گلکسی نوت ۴ چندان محسوس نیست اما در مقایسع با پرچم داران اَپل و ال جی حرف زیادی را برای گفتن دارد. بنچمارک باتری گلکسی نوت ۵ را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

گلکسی نوت 5 ، مهمان امروز گروه نقد و بررسی آی تی پورت

جمع بندی آی تی پورت

در کل گوشی گلکسی نوت ۵ سامسونگ را می توان یک گوشی قدرتمند در تمام زمینه ها دانست. گلکسی نوت ۵ با پردازنده هشت هسته ای، دوربین ۱۶ مگاپیکسل و باتری قدرتمند ۳۰۰۰ میلی آمپری هر چند که در اعداد  ارقام ارایه شده دارای مشخصات مشابهی مانند گلکسی نوت ۴ می باشد، اما تفاوت هایی که تست های مختلف بر روی این گوشی انجام شده است، نشان از قدرت بالای این پرچم دار سامسونگ دارد.

این بود قسمت اول از نقد و بررسی محصول جدید کمپانی سامسونگ. منتظر قسمت بعدی از این نقد و بررسی در آی تی پورت باشید.

گفتگو ها