اندرویدسیستم عامل

فواید و معایب روت کردن دیوایس‌های اندرویدی

روت کردن دیوایس‌های اندرویدی

اگر دوست دارید در گجت‌های خود تغییر ایجاد کنید، روت کردن دیوایس‌های اندرویدی می‌تواند دنیای کاملا جدیدی پیش روی شما باز کند. با اینکه اندروید همیشه سیستم عامل باز و آزادی بوده اما باز هم چه از طرف اپراتور موبایل و چه از طرف شرکت سازنده سخت‌افزار محدودیت‌هایی در اندروید ایجاد می‌شود. روت کردن اندروید یا آنچه بیشتر به نام جیلبریک کردن شناخته می‌شود، به شما اجازه دسترسی به تنظیماتی را می‌دهد که در حالت معمول امکان دستیابی به آن تنظیمات را ندارید. البته روت کردن یک دیوایس اندرویدی کار پیچیده‌ای است و اگر در این عملیات دچار اشتباه شوید می‌توانید کاری کنید که دیوایس اندرویدی‌تان کاملا بی استفاده شود. اما اگر به درستی این کار را انجام دهید، توانایی‌های زیادی را آزاد خواهید کرد و اندروید را به همان شکلی تجربه می‌کنید که خودتان دل‌تان می‌خواهد.

فواید روت کردن دیوایس‌های اندرویدی

به طور خلاصه، روت کردن آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد. وقتی دیوایس اندرویدی خود را روت می‌کنید، می‌توانید سیستم عامل اندروید پیش‌فرضی که روی دیوایس‌تان نصب شده است را پاک کنید و ویرایش دیگری از اندروید را جایگزین آن کنید: این ویرایش‌های مختلف از اندروید، رام نام دارند. رام‌های شخصی سازی شده، در هر طرح و سایزی عرضه می‌شوند، مثل نسخه اصلی اندروید، نسخه‌ای از اندروید که هنوز برای دیوایس شما منتشر نشده، یا کلا یک ویرایش متفاوت با طعمی متمایز.

حتی می‌توانید نرم‌افزارهای پشتیبانی نشده را نصب کنید، نرم‌افزارهای پیش‌فرضی که دوست ندارید را پاک کنید یا ویژگی‌هایی مثل Wireless Tethering که توسط بعضی از اپراتورهای موبایل مسدود می‌شوند را فعال کنید. تدر کردن بی‌سیم یعنی اینکه شما می‌توانید موبایل خود را تبدیل به یک Hotspot بی‌سیم کنید تا اگر به شبکه وای فای دسترسی نداشتید بتوانید از اینترنت موبایل خود روی کامپیوتر و تبلت‌تان استفاده کنید.

آیا تا به حال سعی کرده‌اید یکی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض را از روی دیوایس خود پاک کنید؟ این نرم‌افزارها که به اسم Bloatware شناخته می‌شوند روی دیوایس‌هایی که روت نشده‌اند غیر قابل پاک شدن هستند.

از سوی دیگر، نرم‌افزارهای زیادی برای دیوایس‌های اندرویدی روت شده طراحی گردیده که به شما این امکان را می‌دهند که از دیوایس اندرویدی خود درست مثل یک کامپیوتر کامل استفاده کنید. این نرم‌افزارها شما را به عمق سیستم عامل اندروید می‌برند تا بتوانید گرافیک، CPU و باقی تنظیمات موثر در عملکرد دیوایس خود را دستکاری کنید. حتی می‌توانید نرم‌افزارهایی برای بک‌آپ گرفتن، مسدود کردن تبلیغات و افزایش امنیت دیوایس را دانلود کنید. نرم‌افزارهایی هم برای دیوایس‌های روت شده وجود دارند که به نرم‌افزارهایی که کمتر از آنها استفاده می‌کنید اجازه نمی‌دهند در پس زمینه فعال بمانند که این یعنی سرعت عملکرد دیوایس شما بیشتر می‌شود. نرم‌افزارهایی هم هستند که به افزایش طول عمر باتری دیوایس‌تان کمک می‌کنند. امکانات دیوایس‌های اندرویدی روت شده پایان پذیر نیست.

معایب روت کردن دیوایس‌های اندرویدی

روت کردن دیوایس‌های اندرویدی معایبی هم دارد، هر چند فوایدش خیلی بیشتر از معایب آن است. در اکثر موارد، روت کردن دیوایس باعث می‌شود گارانتی آن باطل شود. پس فقط در صورتی به فکر روت کردن بیافتید که زمان گارانتی دیوایس‌تان تمام شده باشد. البته اگر به گارانتی هیچ اهمیتی نمی‌دهید و حاضرید در صورت خسارت دیدن دیوایس، پول تعمیرش را بدهید یا یک دیوایس جدید بخرید که دیگر باطل شدن گارانتی برای شما یک عیب محسوب نمی‌شود.

در برخی موارد ممکن است در هنگام روت کردن، دیوایس خود را اصطلاحا بریک کنید. وقتی یک دیوایس اندرویدی بریک می‌شود دیگر تقریبا غیر قابل استفاده می‌شود. هر چند بریک شدن معمولا خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد، ولی با این حال باید به آن توجه کنید. به همین خاطر قبل از روت کردن بهتر است تمام اطلاعات دیوایس خود را جایی ذخیره کنید.

دست آخر، روت کردن باعث می‌شود که دیوایس اندرویدی شما در برابر حملات امنیتی ضعیف‌تر شود، گرچه همیشه می‌توانید از نرم‌افزارهای امنیتی قدرتمندی استفاده کنید که برای دیوایس‌های اندرویدی روت شده طراحی گردیده‌اند. اما از سوی دیگر برخی از نرم‌افزارهایی که برای اندروید روت نشده ساخته شده توسط توسعه دهنده برای دیوایس‌های روت شده ممنوع می‌شود و اگر دیوایس شما روت شده باشد نمی‌توانید از آن نرم‌افزارها استفاده کنید.

در نهایت هر تصمیمی که می‌گیرید حتما خوب تحقیق کنید و برای جلوگیری از نابود شدن اطلاعات، از دیوایس خود بک‌آپ بگیرید. توصیه می‌شود اول روت کردن را روی یک دیوایس اندرویدی قدیمی‌تر امتحان کنید تا با روند کار آشنا شوید. همان‌طور که ذکر شد روت کردن کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمرین دارد.

گفتگو ها