گوشی های هوشمندنقد و بررسی

بررسی اسمارت فون آسند P7 ، آیفون در کنار اکسپریا

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

مقدمه

آسند P7 ادامه ‌ای بر گوشی فوق باریک آسند P6  است که بدون تردید توانایی هوآوی برای ساخت دستگاه‌های زیبا را ثابت کرده بود. باید یک نکته را یادآور شد که این آسند P6 بود که سبب شد تا نام و برند کمپانی هواوی در اذهان عمومی دنیا نقش ببندد. حال هواوی با تولید اسمارت فون آسند P7 قصد دارد تا نام این کمپانی را در صنعت تلفن همراه تثبیت کند.

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

مدل جدید بر پایه مدل قبلی با نمایشگر ۵ اینچی ۱۰۸۰P، دوربین و پردازنده قوی‌تر و چندین بهینه‌سازی دیگر عرضه شده است. وجه شاخص آسند P6 بدنه باریک ۲/۶ میلیمتری و بدنه‌ای‌ با ظاهر فلزی کاذب بود آسند P7 جدید نمی‌تواند مدعی هیچ کدام از این دو ویژگی باشد، چون هم قطر بیشتری (۱/۷ میلیمتر) دارد و هم بدنه پشتی آن با شیشه پوشیده شده است. اما واقعاً چه بافت دولایه زیبایی. می‌توان عاشقش شد. در ادامه با بررسی این محصول در آی تی پورت همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

آسند P7  شباهت‌های زیادی را از نسل قبلی به ارث برده است، بدنه شیک این گوشی تنها ۶٫۵ میلیمتر ضخامت دارد، یک غلاف فلزی اطراف گوشی قرار گرفته است و قسمت پایینی گوشی به صورت گرد طراحی شده است. هوآوی جنس فلزی پشت گوشی را در این گوشی به کار نبرده و در عوض از شیشه برای این قاب استفاده کرده است. اگر در نور زیاد به این قاب نگاه کنید طراحی نقطه نقطه‌ای را در آن خواهید دید.

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

هوآوی برای افزایش رضایت کاربران این شیشه را با پوششی از جنس گوریلا گلاس ۳ محافظت می‌کند به همین خاطر بر خلاف نسل قبلی می‌توانید با خیال راحت این گوشی را در کنار کلید و سکه در جیب خودتان قرار دهید. جک ۳٫۵ میلیمتری صدا از کنار گوشی به قسمت بالای آن منتقل شده است. بالای صفحه نمایش این گوشی، یک دوربین دوم باکیفیت ۸ مگاپیکسلی حضور دارد که رزولوشن بسیار بالایی را به همراه دارد. در کنار آن سنسور مجاورت و خروجی صدای مکالمه جا خوش کرده‌اند.

با توجه به قرارگیری دکمه های Back، Home و Menu بر روی صفحه نمایش، کلیدهای لمسی خازنی در پایین صفحه نمایش حذف گردیده و تنها نام Huawei در حاشیه‌ی پایین این نمایشگر دیده می‌شود. لبه‌ی سمت راست این پرچم‌دار، تجمع اصلی دکمه های آن می‌باشد. در بالای این لبه کلید کنترل صدا قرار دارد. کمی پایین‌تر، دکمه‌ی گرد پاور/قفل صفحه نمایش به چشم می‌خورد که در مکان بسیار مناسبی طراحی شده است. در نهایت به ترتیب دو درگاه microSD و miniSIM در پایین دکمه‌ی پاور وجود دارند که به وسیله‌ی کاور پوشیده شده است. لبه‌ی سمت چپ عاری از هر شکاف یا کلیدی است.

صفحه نمایش

آسند P7  از صفحه‌نمایش پنج اینچی با پانل IPS و دقت تصویر فول اچ دی با تراکم پیکسلی ۴۴۱ پیکسل در اینچ بهره می‌برد. مانند گوشی آسند P6، صفحه‌نمایش آسند P7  نیز دارای کیفیت مناسبی بوده و زمانی که از زوایای مختلف به صفحه‌نمایش نگاه می شود، تغییر محسوسی در رنگ‌ها یا کنتراست مشاهده نمی شود.

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

هوآوی برای افزایش میزان خوانایی در نور روز، گزینه‌ای به نام Sunlight Readable در لیست تنظیمات صفحه‌نمایش این گوشی در نظر گرفته است، همچنین از روکش  گوریلا گلاس ۳ روی صفحه‌نمایش استفاده کرده و حرکت انگشت روی صفحه نیز به‌خوبی صورت می‌گیرد. در ضمن امکان استفاده از دستکش برای کار با صفحه‌نمایش نیز وجود دارد. بلندگوی تک کاناله دستگاه در پشت آن قرار دارد و زمان قرارگیری گوشی روی میز به‌طور کامل پوشیده می‌شود.

سخت افزار

پردازنده آسند P7 پردازنده  Kirin 910 با معماری ARM می باشد. بر روی این چیپ، یک پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای Cortex A9 قرار دارد که می‌تواند تا ۱٫۸ گیگاهرتز به پردازش دستورات در این گوشی بپردازد. در تست‌هایی که انجام شده، این CPU به شکل خوبی از عهده کارها بر آمده اما اگر صادق و رو راست باشیم، نمی‌تواند خود را به پای پردازنده ای چون Krait 400 برساند. در کنار این پردازنده، چیپ گرافیکی Mali-450MP4 بر روی چیپ اصلی این گوشی قرار دارد تا وظایف گرافیکی در این گوشی را به نحو احسن انجام دهد. بر روی کاغذ، هواوی آسند P7 از قدرت چشمگیری برخوردار نیست و شاید نتوان پردازنده‌ی این گوشی را در حد یک پرچم‌دار دانست؛ در عمل نیز، نتیجه به همین صورت بود. حرکت بین منوها اندکی با کندی روبرو بود و برنامه های گوناگون نظیر دوربین کمی با تاخیر باز می‌شدند.

به هر حال این مکث‌های گاه و بی گاه در این پرچم‌دار، قابل چشم پوشی نیست چرا که کاربران از گوشی‌ای که نام پرچم‌دار را با خود یدک می‌کشد، انتظار بیشتر از این دارند. اما بازی هایی نظیر Asphalt 8 به راحتی و نرمی در آسند P7  اجرا شدند که نشان از عملکرد خوب این پرچم‌دار در بازی‌های سنگین دارد. به نظر می‌رسد که این مکث‌های اندک، به خاطر رابط کاربری مخصوص شرکت هواوی است که آن را سنگین نموده  است.

سیستم عامل و رابط کاربری

 در آسند P7 بالاترین ورژن سیستم عامل اندروید یعنی نسخه‌ی KitKat را به طور پیش فرض برای پرچم‌دار جدید خود به کار برده شده است. رابط کاربری که هوآوی برای این گوشی در نظر گرفته، مانند قبل فاقد منو بوده و همه‌چیز در Home Screen خلاصه می‌شود. این نوع طراحی در ابتدای امر ممکن است ساده و سرراست و کاملاً کاربری به نظر برسد، اما زمانی که تعداد نرم‌افزارهای نصب‌شده روی گوشی افزایش یابد، ممکن است باکمی سردرگمی روبه‌رو شده و زمان زیادی برای مرتب‌سازی نرم‌افزارها صرف کنید.

طراحی بخش Notification نیز ساده است و در دو حالت، دکمه‌های اصلی و دکمه‌های ثانویه برای تنظیمات مختلف را نمایش می‌دهد. یکی از مشکلات این قسمت، کند شدن نسبی زمانی است که تعداد زیادی پیغام و Notification نمایش داده می‌شود که به نظر می‌رسد یک باگ نرم‌افزاری بوده و می‌توان انتظار داشت در به‌روزرسانی‌های آینده برطرف شود. اگر کمی به آیکون‌ها دقت کنید، می‌بینید که طراحی آنها با لبه منحنی که دارند بسیار شبیه به آیکون‌های جدید رابط کاربری iOS 7 است.

دوربین آسند P7

در پشت آسند P7  یک دوربین با کیفیت ۱۳ مگاپیکسلی جا خوش کرده است که سنسور نسل چهارم سونی را حمل می‌کند و می‌تواند عکس هایی با حداکثر وضوح تصویر ۴۱۶۰ در ۳۱۲۰ پیکسل ثبت نماید. همچنین می‌توانید با دوربین این گوشی با کیفیت فول اچ دی و با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری نمایید. در کنار این دوربین یک فلاش LED قرار دارد تا در محیط‌های کم نور، عکس‌های با کیفیتی ثبت نماید.

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

با استفاده‌ی تنها یک فلاش LED در آسند P7  مشخص می‌شود که هواوی تمرکز ویژه ای بر روی عکاسی در شب این گوشی نداشته و مانند بسیار گوشی‌های دیگر به یک فلاش بسنده نموده است. اما نکته مثبت این گوشی در بحث دوربین، ۸ مگاپیکسلی بودن دوربین جلوی آن است. از نظر کیفیت عکس‌ها می‌توان گفت که آسند P7  تصاویر را باکیفیت و جزئیات خوبی ثبت می‌کند و رنگ‌ها نیز به صورت خیلی طبیعی و نزدیک به واقعیت شکل می‌گیرند.

بررسی اسمارت فون آسند P7، آیفون در کنار اکسپریا

اما در طرف مقابل دوربین این گوشی در مقایسه با دوربین‌های دیگر با لنز ۱۳ مگاپیکسلی نظیر گلکسی S4، کمی دارای نویز بود. بدون هیچ شکی می‌توان گفت که دوربین آسند P7  نسبت به P6 پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است؛ اما در مقایسه با سایر ۱۳ مگاپیکسلی های بازار، کمی کیفیت پایین‌تری دارد. در مجموع ما این قول را به شما می‌دهیم که دوربین این گوشی به خصوص دوربین جلوی آن به خوبی هر چه تمام‌تر، نیاز کاربران را برطرف می‌نماید.

جمع بندی آی تی پورت

هواوی سعی کرده طراحی جذاب را با الهام از اپل به آسند P7  بیاورد. همچنین رابط کاربری نیز تا حدودی به iOS شبیه شده اما در کل اگر به دنبال یک تلفن هوشمند میان رده، نسبتا زیبا و در عین حال ساده هستید که یک سر و گردن از گوشی های هم قیمت بازار بالاتر باشد، آسند P7  گزینه خوبی برای شماست. دوربین جلوی قدرتمند آسند P7  را برای عاشقان سلفی به انتخابی مناسب تبدیل کرده. اما باید مراقب مصرف باتری باشید.

نظر شما در مورد پرچم دار هوآوی چیست؟منتظر نظرات شما در آی تی پورت هستیم.

گفتگو ها