آموزشبرنامه نویسی

دلایل مناسب بودن پایتون برای مبتدیان برنامه نویسی

پایتون

با توجه به پیشرفت چشم گیری که علوم رایانه ای در زندگی بشری کرده است، یادگیری زبان های برنامه نویسی به یکی از محبوب ترین موضوعات تبدیل شده است. در همین جهت زبان برنامه نویسی پایتون یکی از مناسب ترین زبان های برنامه نویسی است که برای مبتدیان این رشته توصیه می شود. سادگی، قدرت و همچنین ویژگی های بسیار جالبی که زبان پایتون دارد، آن را به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای مبتدیان تبدیل کرده است.

آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون

در میان تمام زبان هایی که برای برنامه نویسی ها استفاده می شوند، پایتون در صدر برنامه های محبوب برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان است. این زبان چندگانه در سال ۱۹۹۱ توسط شخصی به نام خودو فان روسوم طراحی و عرضه شد. پایتون توانست به سرعت از بیشتر رقبای خود سبقت گرفته و از برترین زبان های برنامه نویسی در چند سال اخیر باشد. مهم ترین و عمده ترین دلیل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون، سادگی و آسانی یادگیری آن است. در همین جهت پایتون، بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند یادگیری برنامه نویسی را شروع کنند. زبان برنامه نویسی پایتون اگرچه یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی است، اما این سادگی به هیچ عنوان دلیلی بر ضعف آن نخواهد بود. همواره  پایتون یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی در جهان بوده و از آن برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود.

 دلایل مناسب بودن پایتون برای مبتدیان برنامه نویسی

ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون

همان طور که گفته شد، سادگی یادگیری پایتون از مهم ترین دلایل محبوبیت آن است. مفهوم ساده بودن به معنی این است که شما نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر از کدهای کمتری برای تکمیل برنامه ی خودتان استفاده می کنید. زبان برنامه نویسی پایتون در مقابل زبان های برنامه نویسی دیگری همچون جاوا و c++ بیشتر به زبان انسان نزدیک است و همین باعث راحتی به خاطر سپردن دستورالعمل ها و کلمات کلیدی آن می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های پایتون که به قدرتمند بودن آن نیز اشاره دارد، قابلیت استفاده از آن در انواع سیستم عامل ها، همچون ویندوز، یونیکس، لینوکس، مکینتاش و… است. پشتیبانی از برنامه نویسی شی‌ء گرا، امکان درون سازی کردن کدها که قابلیت استفاده از زیان های برنامه نویسی دیگر را به افراد می دهد، دارا بودن کتابخانه های بسیار گسترده و … از دیگر ویژگی های مهم زبان برنامه نویسی پایتون است.

 دلایل مناسب بودن پایتون برای مبتدیان برنامه نویسی

کاربردهای زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون از جمله زبان های برنامه نویسی قدرتمند است که برای کاربردهای گوناگونی از آن استفاده می شود. یکی از مهم ترین زمینه هایی که زبان برنامه نویسی پایتون در آن به کار برده می شود، پیاده سازی برنامه های وب است. همچنین از زبان برنامه نویسی پایتون می توان برای اتوماتیک کردن کارها نیز استفاده کرد. از جایی که زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان چند منظوره و شی‌ء گراست، برای توسعه دادن وب سایت های پویا، استفاده در آنالیز و تحلیل داده ها و همچنین نوشتن نرم افزارهای دسکتاپ استفاده می شود. اگر بخواهیم مهم ترین و اساسی ترین کاربرد زبان پایتون را بیان کنیم، باید به اسکریپت نویسی و خودکار سازی از طریق این زبان اشاره کنیم. علاوه بر اینکه زبان پایتون جایگزین بسیار مناسبی برای اسکریپت های شل و فایل های دسته ای است، از آن می توان برای تعامل خودکار با انواع مرورگر های وب، برنامه های گرافیکی و همچنین پیکربندی سیستم ها استفاده کرد. از دیگر کاربردهای پایتون می توان به استفاده از آن در یادگیری ماشینی و علم داده ها، برنامه نویسی های عادی، وب سرویس ها، برنامه‌نویسی Metaprogramming و بازی سازی، انیمیشن سازی، نرم افزارهای آماری، برنامه های سازمان های فضایی و … اشاره کرد.

پایتون

دلایل مناسب بودن پایتون برای مبتدیان

در چند سال اخیری که اهمیت برنامه نویسی برای همه روشن شده است، استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون رشد بسیار زیادی کرده است. به جرأت می توان گفت که زبان برنامه نویسی پایتون یکی از مناسب ترین و بهترین گزینه ها برای افراد مبتدی است. یکی از دلایل این که پایتون برای مبتدیان بسیار مناسب است، دارا بودن Syntax بسیار ساده و قابل خواندن بودن آن در مقایسه با زبان های برنامه نویسی دیگر است. زبان برنامه نویسی پایتون به دلیل کاربردهای زیادی که در هوش مصنوعی و داده کاوی دارد، یکی از مهم ترین نیازهای بازار به شمار می رود.

برنامه نویسی

همچنین پایتون زبان برنامه نویسی بسیار محبوبی است و باعث ایجاد فرصت های شغلی بسیار خوبی برای برنامه نویسان می شود که این خود دلیلی بر مناسب بودن پایتون برای افراد مبتدی است. سادگی در کدنویسی و استفاده از کدهای بسیار کم در مقایسه با زبان های برنامه نویسی دیگر، دارا بودن کتابخانه های بسیار متنوع و مفید، دارا بودن جامعه ی پشتیبان، اُپن سورس بودن و … برخی از مهم ترین دلایلی است که باعث بالا رفتن اهمیت پایتون برای مبتدیان می شود.

گفتگو ها