آموزشگرافیکی

آموزش عکاسی از مواد غذایی معلق در هوا

عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

در مجلات، تبلیغات، کاتالوگ ها و جاهای متعدد با عکس های بسیار زیبایی از مواد غذایی رو به رو می شویم که به صورت معلق در هوا از آن ها به صورت حرفه ای عکس‌برداری شده است. برای یادگیری چگونگی عکاسی مواد غذایی معلق در هوا به مطالبی که در ادامه ارائه می شوند توجه نمایید.

آموزش گام به گام عکاسی مواد غذایی معلق

عکاسی مواد غذایی معلق در هوا به دو صورت کلی تقسیم می شود. حالت اول مربوط به مواد غذایی است که با ترفندهای خاصی در هوا معلق نگه داشته شده و از آن ها تصویربرداری می شود. حالت دوم به آن دسته از مواد غذایی ریختنی یا پاشیدنی تعلق می گیرد که برای عکاسی مواد غذایی معلق در هوا از این سوژه ها، تصویربرداری یا استفاده از تکنیک های خاصی در هنگام ریخته شدن یا جاری شدن ماده غذایی انجام می شود.

 عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

آموزشِ عکاسی مواد غذایی معلق در هوا را با یک مثال ساده آغاز می کنیم. به فرض مثال یک عدد سیب را در نظر بگیرید که برای معلق نگه داشتن آن باید سوژه عکاسی را با دست نگه داشت، برای عکس‌برداری از این موضوع، تصویر نگه‌دارنده در عکس مشخص می شود و شکل جالبی به تصویر شما نخواهد بخشید. در نتیجه مناسب تر است برای نگه داری و معلق نگه داشتن مواد غذایی سفت و سختی چون سیب، از نخ نامرئی استفاده کرد. به طوری که با بستن یک نخ نامرئی به ساقه سیب یا سوژه مربوطه و متصل کردن آن به یک نقطه از فضا، عکاسی از مواد غذایی را انجام داده و سپس با استفاده از اندکی خلاقیت در فتوشاپ و حذف نخ نامرئی، معلق ماندن آن را طبیعی تر جلوه داد.

اهمیت استفاده از نورپردازی و دستیار در عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

استفاده از نورپردازی مناسب برای عکاسی مواد غذایی معلق در هوا مسئله مهمی است تا عکس مورد نظر بتواند جذابیت و کیفیت بهتری به خود بگیرد و زیباتر ثبت شود. در مسئله عکاسی از مواد غذایی معلق در هوا، در رابطه با مواد غذایی پاشیدنی و مایعات باید از فریز کردن تصویر استفاده کرد. فریز کردن تصویر یعنی سوژه در حال حرکت را با استفاده از سرعت بالا شاتر به طور ثابت عکس‌برداری کنید.

 عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

در رابطه با عکاسی مواد غذایی معلق در هوا استفاده و بهره گیری از یک دستیار عکاس خبره، امر مهمی تلقی می شود، چرا که انجام عکاسی برای سوژه های معلق به صورت انفرادی کار بسیار دشواری خواهد بود. استفاده از دستیار مناسب و آشنا به لنز، دوربین، زوایای عکس‌برداری و … گام مهمی برای عکاسی به شمار می آید. هماهنگی با عکاس، تغییر حالات صحنه تصویربرداری، نورپردازی و … از ویژگی های یک دستیار حرفه ای و برگزیده است.

سریع بودن در عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

در امر عکاسی مواد غذایی معلق در هوا، عکاس باید بسیار سریع عمل کرده و عکس مورد نظر را در بهترین زمان و بهترین حالت از سوژه ثبت کند؛ چرا که پاشیدن یا پرت کردن ماده غذایی در هوا در کنترل و اختیار عکاس نبوده و فرد مورد نظر باید بتواند بهترین زمان عکس‌برداری را تشخیص داده و تصویر خود را ثبت نماید.

 عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

نورپردازی مناسب در مسئله عکس‌برداری مواد غذایی معلق در هوا نیز یک موضوع غیر قابل انکار است، به خصوص برای مایعات و مواد غذایی روان و جاری. در صورتی که قصد عکس‌برداری از مایعات شفاف را داشته باشید باید استفاده از نورپردازی از پشت ماده غذایی را نیز در نظر بگیرید؛ یعنی از دو زاویه پشت و جلوی سوژه باید نورپردازی مناسب انجام شود تا جنس مایع و شفاف بودن آن نیز در عکس قابل رؤیت باشد. برای مایعات مات و کدر یا مواد غذایی روان پالپ دار، نیاز به استفاده از رفلکتور یا نور مستقیم سافت و نرم از ناحیه جلوی سوژه می باشد که هم‌زمان نور شدید از پشت آن نیز به جسم می تابد.

عکاسی از اسپلش ها

برای پرتاب یک ماده غذایی در یک مایع، پرتاب توت فرنگی، شکلات در شیر یا پرتاب یخ در نوشابه و …، برای دیده شدن ماده فرو رفته در مایع و پرتاب مایع به سمت بالا که اصطلاحاً به آن اسپلش گفته می شود، بهتر است زاویه دوربین از بالا به صورت مایل بوده تا تمام محتویات درون آن به خوبی دیده شود. تأکید بر داشتن دستیار هماهنگ و خبره در موضوع عکاسی مواد غذایی معلق در هوا مجدداً مورد بحث قرار می گیرد، دستیار عکاس باید بتواند سوژه مورد نظر را دقیقاً از وسط مرکز لیوان به درون مایع پرتاب کرده و با هماهنگی لازم با عکاس این کار را انجام دهد، چرا که انحراف یا برخورد با دیواره لیوان، تصویر شما را زیبا نخواهد کرد. مناسب نبودن دستیار نه تنها عکاسی شما را با دشواری همراه می کند بلکه ممکن است برای شارژ مجدد سوژه ها و مواد غذایی و هم چنین عکس‌برداری های پیاپی، خسارت مالی بسیاری نیز برای عکاس به دنبال داشته باشد. سریع و فرز بودن عکاس در کنار مناسب بودن دستیار است که عکس مناسب را ثبت می کند. استفاده از تکنیک های نورپردازی مناسب در عکاسی موضوعی است که با علم و تجربه به دست می آید و فرمول مشخصی ندارد در نتیجه با چندین بار تکرار سوژه و عکس‌برداری روال عکس‌برداری برای عکاس مشخص خواهد شد.

 عکاسی مواد غذایی معلق در هوا

عکاسی مواد غذایی دانه دار معلق در هوا

برای موضوع پاشش و پاشیده شدن مواد غذایی چون کورن فلکس یا قهوه در هوا باید از لنز ماکرو در عکاسی مواد غذایی معلق در هوا استفاده شود و در مواردی هم با لنز تله این سوژه ها قابل تصویربرداری می باشند. برای عکس‌برداری از سوژه هایی که به صورت دانه هستند: قهوه، آجیل و … معمولاً تعداد زیادی عکس از موضوع مورد نظر گرفته می شود و از بین آن ها چندین عکس مناسب و پرفکت انتخاب شده و با استفاده از تکنیک فتوشاپ مراکز مهم و اصلی عکس ها را اصطلاحاً با یکدیگر مونتاژ می کنند. ثبت یک تصویر از زمینه عکس‌برداری، بدون حضور سوژه نیز کمک شایانی به عکس‌برداری شما خواهند کرد، به طوری که پس از عکس‌برداری از دانه های مورد نظر می توان آن را با زمینه خالی از سوژه مونتاژ نمود.

گفتگو ها