آموزشاستراتژی محتوا

اشتباهات پرتکرار در سئو وب سایت و راه های پیشگیری از آن ها

اشتباهات پرتکرار در سئو

بعنوان صاحب یک کسب و کار درک رقابت و پیچیدگی بازار آنلاین مهم است. چنانچه می خواهید تجارت خود را در فضای آنلاین جهت رسیدن به فروش بیشتر ارتقا دهید روش های مختلفی همچون سئو، تبلیغات کلیکی، اینفلوئنسر مارکتینگ و… می تواند به شما کمک کند. با این حال سئو بهترین روش برای بدست آوردن ترافیک با کیفیت و رایگان است.
در این مقاله فرشاد چگینی که از افراد با سابقه در رشته سئو و دیجیتال مارکتینگ است به زبان ساده و خلاصه اشتباهات پرتکرار ولی تاثیرگذار در سئو را لیست کرده است، چنانچه می خواهید از رقابت باز نمانید تا حد امکان از این اشتباهات پرتکرار در سئو اجتناب کنید.
در واقع سئو به شما کمک می کند تا روی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان رتبه مناسبی در گوگل و سایر موتورهای جستجو بدست بیاورید. مطابق آمار سایت هایی که در رتبه نخست صفحه نتایج جستجو هستند بیش از ۳۰% کلیک ها را دریافت می کنند.

امروزه اجرای یک کمپین بازاریابی موفق بخصوص سئو سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. بسیاری از کسب و کارها مجموعه مخاطبان و کلمات کلیدی یکسانی را هدف قرار می دهند، بنابراین جهت افزایش ترافیک و بهبود نرخ بازگشت سرمایه خود بسیار مهم است که از هر اشتباهی پرهیز کنید.
در حقیقت سئو نردبان موفقیت است و جهت طی کردن پله های آن، ارتقا دانش و مهارت برای بازاریابان دیجیتال یک امر حیاتی است. در ادامه این مقاله آموزشی آی تی پورت به اشتباهات پرتکرار در سئو که بارها در سایت های مختلف تکرار شده و برای سئوی هر سایتی مشکل ساز است اشاره می شود.

۱- صفحات و محتوای کم کیفیت

به عنوان یک بازاریاب این عبارات را شنیده اید که “محتوا پادشاه است” دقیقا همین طور است. محتوای با کیفیت همان موضوعی است که تجارت شما را از سایرین متمایز می کند. سایت هایی که ارائه دهنده محتوای با ارزش اند علاوه بر اینکه رتبه های بهتری در موتورهای جستجو خواهند داشت، احتمالا از وفاداری به برند و کاربران وابسته بیشتری هم برخوردارند.
اگر سایت کوچکی دارید مدیریت کیفیت محتوای آن آسان تر است. با این حال اگر سایت تان صدها یا هزاران صفحه را شامل می شود در تهیه و ارائه محتوای با کیفیت نیاز به تلاش زیادی دارید.
این را بخاطر داشته باشید که اگر تلاش کنید تا سایت و محتوایی که به کاربران ارزشی را ارائه نمی دهد در گوگل ایندکس کنید ممکن است سایت تان جریمه شود و رتبه کلمات کلیدی تان صدمه ببیند. پس همیشه رفع نیاز کاربران را سر لوحه کارتان قرار داده و در تولید محتوای غنی و نو و ایجاد صفحاتی که اطلاعات مدنظر کاربر را به او ارائه می دهد کوتاهی نکنید.

کلمات کلیدی سئو وب سایت

۲- استفاده از کلمات کلیدی اشتباه

کلمات کلیدی یک بخش حیاتی فعالیت های سئو است. بسیاری از کسب و کارهای بخصوص کوچک نمی توانند کلمات کلیدی را به درستی انتخاب کنند که منجر به کسب رتبه سایت در کلمات کلیدی می شود که برای آن ها سودآوری ندارد.
این اتفاق می افتد زیرا بیشتر آن ها از بخش مهم استراتژی بازاریابی خود یعنی تحقیق کلمات کلیدی به سادگی عبور می کنند. تحقیق کلمات کلیدی در یافتن آنچه کاربران در وب جستجو می کنند و اینکه چگونه می توانیم از آن ها بهره مند شویم کمک می کند.
ابزارهای مختلفی نظیر سرویس جستجوی کلمات کلیدی گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که می توانید برای یافتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط به سایت تان استفاده کنید.
کسب و کارهای کوچک در نظر داشته باشند که برای شروع می بایست کلمات کلیدی کم رقابت تر و طولانی تر را هدف قرار دهند چون روی این کلمات راحت تر و سریع تر می توان به نتیجه رسید.

۳- مشکل لینک های شکسته

لینک های شکسته یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند بر رتبه سایت در موتورهای جستجو تاثیر منفی بگذارد. از این رو نادیده گرفتن لینک های شکسته می تواند برای رشد سایت شما کشنده باشد.
اجازه دهید بفهمیم که لینک های شکسته چیست؟ به بیان ساده لینک های شکسته صفحاتی است که وجود ندارد. این صفحات خود مشکل ایجاد نمی کنند بلکه لینک هایی که به آن ها اشاره می کنند مشکل ایجاد می کند.
ربات های موتورهای جستجو دوست ندارند که هنگام خزیدن به صفحاتی که به خطای ۴۰۴ ختم می شوند بر بخورند زیرا زمان و منابع آن ها را هدر می دهد.
یک لینک شکسته زمانی رخ می دهد که صفحه ای که بدان لینک داده شده حذف شود یا گاهی به دلیل وجود خطا در یو آر ال ها این اتفاق می افتد.
سایت شما می تواند لینک های شکسته داخلی همچنین خارجی داشته باشد که می توانید به کمک ابزارهای مختلفی که جهت یافتن لینک های شکسته است آن ها را تجزیه و تحلیل کنید.

پس حتما لیستی از لینک های شکسته تهیه کنید و یکی یکی اقدام به حذف آن ها کنید. این موضوع یکی از اشتباهات پرتکرار در سئو است که به آن هرگز توجه نمی شود.

نقش شبکه های اجتماعی در سئو وب سایت

۴- حضور ضعیف در رسانه های اجتماعی

اگر می خواهید محتوای خود را پروموت کنید (تلاش برای تشویق مخاطب به بازدید از محتوا) ، رسانه های اجتماعی یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید در کوتاه ترین زمان بصورت حداکثری محتوا یا سایت تان را در معرض دید کاربران قرار دهید.

بسیاری از کسب و کارها اشتباه بزرگی را مرتکب می شوند که در شبکه های اجتماعی فعال نیستند.

بعنوان مثال، اینستاگرام ماهیانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون عکس و ویدئو در این پلتفرم اضافه می شود. این حجم از مشارکت خود نشان از اهمیت حضور در این پلتفرم دارد.
رسانه های اجتماعی نه تنها جهت جذب ترافیک مناسب است بلکه به رتبه محتوای شما در موتورهای جستجو کمک می کنند.
اغلب بازاریابان دیجیتال با این واقعیت که موتورهای جستجو سیگنال های اجتماعی را در زمان رتبه بندی کلمات کلیدی بعنوان فاکتور مهمی در نظر می گیرند موافق هستند. سایت هایی که تعاملات اجتماعی قوی تر و بیشتری دارند در مقایسه با سایت هایی که سیگنال های اجتماعی کمتری دارند رتبه های بالاتری در صفحه نتایج جستجو خواهند داشت.
البته لازم نیست که در تمام رسانه های اجتماعی فعال باشید. شما می توانید فقط رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید که مناسب مخاطبان شماست و می دانید که در آنجا حضور دارند.

۵- سئو داخلی ضعیف

سئو در دو بخش داخلی (On-Page) و خارجی (Off-Page) انجام می شود. خیلی از بازاریابان زمان بیشتری را صرف بهبود سئو خارجی می کنند و سئو داخلی را نادیده می گیرند.

سئو داخلی در واقع همان بهینه سازی محتوا و کدهای html سایت هست که موجب تفسیر و درک بهتر موتورهای جستجو و کاربران از صفحات سایت شما می شود.

همانطور که پیش تر گفته شد، صفحات شما زمانی از شانس کسب رتبه های خوب برخوردار خواهند بود که دارای محتوای عمیق، کافی، اختصاصی، با منابع معتبر و در راستای رفع نیاز کاربر باشد.
شاید مواردی مثل غیرقابل فهم بودن محتوا، نبودن کلمات کلیدی در متا تگ ها، طولانی بودن یا جذاب نبودن متا تگ ها و مواردی از این دست در ظاهر ساده باشند ولی با بهینه شدن آن ها تاثیرات زیادی را مشاهده می کنید.
فاکتورهایی از قبیل تگ های هدر، استفاده از یو آر ال های مناسب، طراحی واکنشگرا، استفاده درست از لینک های داخلی، استفاده و بهینه سازی تصاویر و ویدئوها، افزایش ماندگاری کاربران روی سایت و… نیاز به توجه جدی دارند.

پروموت کردن محتوا

۶- پروموت نکردن محتوا و پست های وبلاگ

نباید اینگونه فکر کنید که صرفا چون محتوای فوق العاده یا جذابی تولید کرده اید باید وایرال شود. این اتفاق نخواهد افتاد تا زمانی که در رسانه های اجتماعی به اندازه کافی دنبال کننده داشته باشیم تا محتوای ما را به اشتراک بگذارند.
پروموت نکردن یا در معرض دید قرار ندادن محتوا یا پست های وبلاگ یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که هر کسب و کاری می تواند انجام می دهد. شما نباید در به اشتراک گذاشتن محتوای خود کوتاهی کنید زیرا ایجاد محتوای خوب و با کیفیت زمان و تلاش زیادی را می طلبد و اگر کسی آن را نبیند تمام زحمات شما هدر خواهد رفت.
در اینجا به چند روش برای در معرض دید قرار دادن محتوای شما در فضای آنلاین اشاره می شود:

  •   آن را در رسانه های اجتماعی کسب و کارتان و همچنین پروفایل شخصی تان منتشر کنید.
  •   آن را در پلتفرم هایی اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، لینکدین، پینترست و… به اشتراک بگذارید.
  •   آن را برای مشترکین خبرنامه خود ارسال کنید.
  •   در سایت های دیگر پست مهمان بنویسید و به پست تان لینک دهید.

۷- نداشتن برنامه جهت انتشار محتوا

مهم نیست که هر روز مقاله ای برای انتشار دارید یا هفته ای یکبار، اینکه بصورت مداوم و منظم محتوای خود را منتشر کنید بیشتر حائز اهمیت است. قبل از ایجاد برنامه بازاریابی، مهم است که تصمیم بگیرید چه زمانی میخواهید پست های وبلاگ تان را منتشر کنید.

بعنوان مثال اگر تصمیم گرفته اید که هر هفته یک مقاله جدید بنویسید، پس ثبات داشته باشید و مطابق آن پیش بروید و اینطور نباشد که هفته ای را صرف نظر کنید زیرا تاثیر نامطلوبی بر سئو سایت تان خواهد داشت و یکی از اشتباهات پرتکرار در سئو است.

ثبات یکی از فاکتورهایی است که رتبه سایت در موتورهای جستجو را تعیین می کند. بنابراین هر کسب و کاری اگر بخواهد رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود دهد باید یک برنامه ریزی مناسب جهت انتشار محتوا داشته باشد. 

سرعت وب سایت

۸- عدم توجه به سرعت سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای اصلی الگوریتم های گوگل است که بر موقعیت سایت در صفحه نتایج جستجو تاثیر می گذارد.

موتورهای جستجو می خواهند وب را سریعتر کنند و برای دستیابی به این هدف تمام تلاش خود را می کنند.
سایتی که سریعتر بارگذاری شود نه تنها نرخ پرش کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارد بلکه باعث بهبود تجربه کاربری نیز می شود.
در مطالعه ای که اخیرا توسط گوگل انجام شده مشخص شد که اگر بارگذاری سایتی بیش از ۳ ثانیه به طول بکشد بیش از ۵۳ درصد کاربران احتمالا اقدام به ترک آن سایت می کنند.
سایت هایی با سرعت بارگذاری بالاتر بازدید صفحات و فروش شان بالاتر است چون رتبه های بهتری در موتورهای جستجو دارند و ترافیک بالاتری جذب می کنند.
در پایان باید بگوییم که اگر شما هم سایتی دارید و ناخواسته مرتکب اشتباهات فوق شده اید توصیه می شود که اقدام عاجلانه ای انجام دهید و آن ها را برطرف کنید.

اشتباهات پرتکرار در سئو را پیدا و راه حل ها را جهت بهبود رتبه کلی سایت تان در موتورهای جستجو پیاده سازی کنید. همیشه بخاطر داشته باشید که روش های قانونی و استاندارد سئو را دنبال کنید و از روش های غیرقانونی و ناعادلانه برای افزایش رتبه سایت تان پرهیز کنید زیرا می توانند در بلندمدت تاثیر منفی برایتان به همراه داشته باشند.

گفتگو ها
    میلاد

    اول از همه ممنون بابت مقاله آموزشی تون برخی موارد واقعا با اینکه درجریانش هستیم ولی توجه ای نداریم بهش
    در مورد کلمات کلیدی در حال حاضر گوگل دیگه مثل قدیم زیاد بهش اهمیت نمیده و جایگاه با ارزش خودش رو نداره و گوگل بیشتر رو روی محتوا تاکید داره
    حتی اگر وب سایتی فقط موتور جستجوی گوگل براش اهمیت داشته باشه می تونه بی خیال کلمات کلیدی بشه و در مطالبش ازش استفاده نکنه

    فرنوش

    چطوری متوجه بشیم در چه مطالبی لینک های شکسته وجود داره تا اقدام به حذف شون کنیم؟

    ali

    بد نبود به استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای تصاویر یا همون تگ alt تصاویر هم اشاره کنید. خیلی ها به این مورد توجه ای ندارند و اگر هم استفاده کنند از کلمات کلیدی استفاده می کنند که به تصویر مورد نظر مربوط نیست

    شایان فر

    اشتباه می کنی آقا میلاد گوگل بهش توجه داره و بررسی می کنه
    اگر برای سئو وب سایت از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید متوجه میشید که کلمات کلیدی رو هم بررسی می کنه و این کلمات کلیدی رو برای وب سایت شما رتبه بندی می کنه
    گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم برای آنالیز سئو وب سایت هست که هرکسی باید ازش بهره ببره

    فرشاد

    میلاد جان تحقیق کلمات کلیدی از مراحل اولیه فرایند سئو هست و باید به آن توجه کرد
    البته نه بدان معنی که تمام تمرکز خود را روی این مقوله بگذارید

    فرشاد

    فرنوش عزیز برای پیدا کردن لینک های شکسته ابزارهای مختلفی وجود دارد مثلا می توانید با استفاده از گوگل وبمستر ارور های ۴۰۴ را ببینید یا اگر از وردپرس استفاده می کنید از افزونه هایی مثل افزونه Broken Link Checker می توانید بهره ببرید

    فرشاد

    بله علی جان
    گاهی همین اشتباهات یا سهل انگاری های به ظاهر ساده می تواند تاثیر زیادی در روند بهینه سازی ایجاد کند
    البته در مقاله به بهینه سازی تصاویر و فعالیت های سئوی داخلی اشاره شده

    تشکر از تهیه‌ی این مقاله امورزشی سئو

    نگار شیعی

    عالی بود
    ممنون از فرشاد چگینی و آی تی پورت بخاطر این نوشته