آموزشسیستم عامل

چگونه مانند یک حرفه ای سیستم بازی اسمبل کنیم؟

سیستم گیمینگ

اگر یکی از افرادی هستید که به‌تازگی با دنیای گیم و بازی‌های رایانه‌ای آشنا شده، احتمالاً یکی از دغدغه‌های ذهنی شما این است که اساساً چگونه می‌توان یک سیستم بازی حرفه ای ، قوی و مناسب برای بازی داشت. واقعیت این است که در دنیای بازی‌های ویدیویی، کاربران به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ اصطلاحاً کنسول‌بازها و پی‌سی گیمرها. شاید جدال و رقابت این دو طیف بر سر اینکه کنسول‌های بازی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشن برتر هستند یا کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها، هیچگاه تمامی نداشته باشد و این کاملاً طبیعی است. زیرا هر کسی بر مبنای سلیقه و نیازهای خود در این مورد ابراز نظر می‌کند.

سیستم گیمینگ

جدال این دو دسته از گیمرها، تمامی ندارد!

در یادداشت پیش رو اما ابداً قصد نداریم تا به این جدال پرداخته یا شما را به خرید یکی از آن‌ها ترغیب کنیم؛ ما قصد داریم تا به شما راهی برای اسمبل یک کامپیوتر مخصوص بازی نشان دهیم. پس اگر در این مورد که آیا قصد دارید با کامپیوتر مخصوص بازی به دنیای گیمینگ ورود کنید به جمع‌بندی نهایی رسیده و تصمیم خود را گرفته‌اید، آی تی پورت پیشنهاد می‌کند تا انتها با این یادداشت همراه باشید. در طول این یادداشت قرار است تا مجموعه نکاتی کلیدی در مورد جمع کردن سیستم بازی حرفه ای به مخاطبان گوشزد کرده و به شما برای اسمبل کردن سیستم بازی حرفه ای اختصاصی خودتان یاری برسانیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سیستم گیمینگ

بدیهی است که بدون محدودیت بودجه، اسمبل سیستم بازی حرفه ای اصلاً کار سختی نیست

تعیین بودجه و سطح نیازمندی خود به سیستم

اولین گام در جمع کردن سیستم بازی حرفه ای، این است که با واقع‌بینی، بودجه خود را تعیین کنید. واقعیت این است که در وضعیت بازار امروز و با افزایش قیمت قطعات کامپیوتر، سقف بودجه، رابطه مستقیمی با حداکثر توان سیستم بازی حرفه ای شما دارد. پس در اولین گام بهتر است حداقل در یک بازه بسته، حدود بودجه خود را مشخص کنید؛ مثلاً بین ۹ تا ۱۱ میلیون یا ۱۸ تا ۲۰ میلیون. بهتر است از یک بازه برای تعیین میزان بودجه استفاده کنید. این کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب قطعات سیستم بازی حرفه ای، با دید بازتری تصمیم بگیرید. 

بودجه یک عامل محدودکننده است اما اگر به رابطه‌ای منطقی با سطح انتظارات برسد، نتیجه شگفت‌انگیز خواهد بود.

پس از اینکه متوجه شدید چه میزان بودجه دارید، نوبت به آن است که سطح نیازهای خود را تعیین کنید. شاید این پرسش که من به چه سیستم بازی حرفه ایی نیاز دارم بسیار ساده و سطحی به نظر برسد اما پاسخ دادن به آن همیشه ساده نیست؛ مخصوصاً وقتی لازم باشد که رابطه‌ای منطقی بین نیازها و بودجه خود برقرار کنید. مهم این است که با وجود محدودیت بودجه بتوانید به اهداف مدنظر خود در اسمبل سیستم بازی حرفه ای برسید. با توجه به اینکه قطعاً اصلی‌ترین هدف در اسمبل سیستم بازی حرفه ای، بازی کردن و اجزای بازی‌های ویدیویی است، پیشنهاد می‌کنیم تا به بازی‌های روز دنیا مراجعه کرده و بسته به اینکه به چه بازی‌هایی علاقه دارید تصمیم‌گیری کنید. معمولاً تولیدکننده هر بازی مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرا شدن را در سه سطح اعلام می‌کند.

  • (Minimum Requirement): این مشخصات سیستمی است که قادر به اجرای بازی در حالت پایه و بدون افکت‌های اضافی یا کیفیت بالاست. تنها در صورتی بازی را روان اجرا می‌کند که تنظیمات بازی را روی حداقل قرار داده باشید.
  • (Recommended Specification): این مشخصات مربوط به سیستمی است که توان اجرای بازی در حالت عادی را دارد. چنانچه تنظیمات گرافیکی بازی را در حالت نرمال قرار دهید، بازی توسط چنین سیستمی به شکل روان اجرا خواهد شد. بدیهی است که در این سطح، کیفیت سایه‌ها، جزئیات و تکسچرها عادی است.
  • (Ultra Specification): مشخص است که مشخصات اعلامی در این بخش، مربوط به سیستمی است که می‌تواند بازی را با بالاترین حد از تنظیمات اجرا کرده و می‌توانید تمام جلوه‌های گرافیکی بازی و جزئیات آن را کاملاً روان روی سیستم خود شاهد باشید.
asus maximus vi

مادربرد به عنوان میزبان اصلی قطعات، باید بیش از سایرین از حیث توانایی و هماهنگی بررسی شود

بدیهی است که میزان محدودیت بودجه شما برای اسمبل سیستم بازی حرفه ای تعیین می‌کند که باید کدام‌یک از این سطوح را انتخاب کنید. اما معمولاً پیشنهاد می‌شود تا اگر قرار است یک سیستم بازی حرفه ای برای یک مدت زمان طولانی اسمبل کرده و بنا ندارید در یک فاصله زمانی کوتاه، سیستم بازی حرفه ای خود را عوض کنید، بهتر است دست‌کم مشخصات مربوط به سطح (Recommended Specification) را انتخاب کنید. این در حالی است که نباید به یک بازی اتکا کنید و بهتر است میانگینی از ۱۰ یا ۱۵ بازی مشهور را انتخاب کنید. با تهیه لیستی از سطح نیازمندی (Recommended Specification) بازی‌های مشهور و مورد علاقه خود، می‌توانید به یک میانگین منطقی از توان پردازشی و گرافیکی برسید.

انتخاب درست قطعات کیس با توجه به سازگاری آن‌ها با یکدیگر

پس از اینکه در مورد یک کانفیگ کلی برای سیستم بازی حرفه ای خود به یک جمع‌بندی رسیده و توانستید یک رابطه منطقی بین سطح نیازها و میزان بودجه برقرار کنید، حال نوبت به آن رسیده تا قطعات انتخابی خود را از حیث هماهنگی با یکدیگر بررسی کنید. ممکن است عامه مردم چنین برداشتی داشته باشند که اگر مثلاً در هر زمینه گران‌ترین و قوی‌ترین قطعه را خریداری و سپس سیستم بازی حرفه ای را اسمبل کنیم، حتماً کیس نهایی بسیار عالی و قدرتمند خواهد بود. اما تجربه چیز دیگری را نشان داده است. حقیقت این است که در دنیای کامپیوتر و رایانه، علاوه بر توان پردازشی و مشخصات قدرتمند، هماهنگی قطعات نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. مثلاً ممکن است مادربرد انتخابی شخص، اساساً توانایی میزبانی از پردازنده انتخابی را نداشته یا مثلاً شیارها کافی برای میزبانی از رم‌های انتخابی نداشته باشد. البته این صرفاً یک مثال است. ممکن است این ناهماهنگی بین سایر قطعات هم مشهود باشد و باید هماهنگی تمام قطعات سیستم بازی حرفه ای به‌دقت بررسی شود.

سیستم گیمینگ

مانیتورهای حرفه‌ای گیمینگ، قیمت بسیار بالایی دارند.

انتخاب مانیتور

نباید فراموش کرد که یک سیستم بازی حرفه ای قدرتمند، هر قدر هم قوی، باکیفیت و توانمند باشد باز هم برای نشان دادن توانایی خود، نیازمند یک مانیتور مناسب است. می‌توان گفت مانیتور، رخ و نمای آنچه قدرت گرافیکی و پردازشی نامیده می‌شود را در پیش چشم کاربر به نمایش می‌گذارد. این یعنی داشتن بهترین سیستم بازی حرفه ای جهان، بدون انتخاب یک مانیتور مناسب هیچ معنایی ندارد. در انتخاب مانیتور مناسب برای سیستم بازی حرفه ای، پیشنهاد می‌کنیم تا برخی از مشخصات را بیش از سایرین مدنظر داشته و بسته به بودجه خود در مورد آن‌ها تصمیم بگیرید.

  • سایز مانیتور: هرچند این شاخصه همیشه در خرید مانیتور برای هر کاربردی اهمیت دارد اما در مانیتور مناسب برای سیستم بازی حرفه ای، اهمیت این موضوع دوچندان خواهد شد. معمولاً پیشنهاد می‌شود تا حتی با محدودیت شدید بودجه به سراغ مانیتورهایی با سایز کمتر از ۱۸ اینچ نروید. مانیتورهایی با سایز ۲۱ تا ۲۳ اینچ برای سیستم بازی حرفه ای، ایده‌آل به نظر می‌رسند.
  • رزولوشن مانیتور: رزولوشن مانیتور، توانایی آن برای نمایش دادن وضوح تصویر را نشان می‌دهد. هرقدر رزولوشن بالاتری خریداری کنید تصاویری با وضوح بیشتر خواهید دید. اما اگر با محدودیت بودجه در این بخش مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا دست‌کم یک مانیتور با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۹۰۰ پیکسل خریداری کنید. البته اگر بتوانید یک مانیتور با رزولوشن فول اچ‌دی انتخاب کنید، یک گزینه عالی و مقرون به صرفه خواهد بود.
  • نرخ بروزرسانی(Refresh Rate): با پیشرفت جدی کارت‌های گرافیک و افزایش نرخ فریم بازی‌های امروزی، در حقیقت بالا بودن نرخ بروزرسانی، یک امر مهم و اساسی در انتخاب مانیتور مناسب برای سیستم بازی حرفه ای است. این شاخص نشان می‌دهد که مانیتور در هر ثانیه توانایی نمایش چند فریم از تصویر را دارد. هر قدر این میزان بالاتر باشد، می‌توانید تصویر بازی‌‌ها را با وضوح بیشتری ببینید. بهتر است حتی با وجود محدودیت در بودجه به سراغ مانیتورهایی با نرخ بروزرسانی کمتر از ۷۵هرتز نروید. هرچند اگر بتوانید یک مانیتور با نرخ بروزرسانی ۱۲۰هرتز خریداری کنید، بسیار ایده‌آل و عالی خواهد بود. مخصوصاً اگر یک کارت گرافیک بسیار قوی مانند کارت گرافیک‌های سری (GeForce GTX 10) روی سیستم بازی حرفه ای خود داشته باشید، برای مشاهده نهایت کیفیت کارت گرافیک، خرید یک مانیتور ۱۲۰هرتز الزامی خواهد بود.

انتخاب سیستم خنک‌کننده

قطعات هر رایانه‌ای به طور نرمال بخاطر عبور شدید جریان برق از میان آن‌ها و تبدیل برق به توان پردازشی و محاسباتی، دمای بالایی دارند. همین موضوع باعث شده تا همواره تهویه و خنک‌سازی قطعات، یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان باشد. معمولاً بسیاری از قطعات به صورت پیش‌فرض تجهیزات و جزئیات مناسبی برای خنک‌سازی دارند. اما برای خنک کردن مجموعه کیس، تعبیه یک خنک‌کننده قوی برای مجموعه قطعات، گریزناپذیر است. اهمیت استفاده از خنک‌کننده‌های مناسب در سیستم بازی حرفه ای دوچندان است. نباید فراموش کنیم که معمولاً این گونه از سیستم‌ها، مدت زمان بیشتری را تحت فشار پردازشی بوده و به همین خاطر دمای میانگین آن‌ها بالاتر است.

سیستم گیمینگ

بدیهی است که با بودجه بیشتر، می‌توانید به سراغ واتر کولینگ رفته و خیال خود را از بابت دمای مناسب کیس راحت کنید.

پس در اسمبل کردن سیستم بازی حرفه ای باید اهمیت ویژه‌ای برای انتخاب و نصب سیستم خنک‌کننده مناسب قائل باشیم. بسته به اینکه بودجه شما به چه میزان بوده و همچنین از قطعاتی با چه سطح دمایی استفاده می‌کنید، گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب و خرید خنک‌کننده وجود دارد؛ از سیستم‌های تهویه مایع(واتر کولینگ) تا سیستم‌های مختلط فن، فین و مایع خنک‌کننده. اما معمولاً ارزان و مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه برای تهویه سیستم بازی حرفه ای، استفاده از فن‌هاست. می‌توانید با خرید سه فن باکیفیت و با دور گردش مناسب، مشکل تهویه را حل کنید. یکی از فن‌ها باید در محل مناسبی برای تخلیه هوا نصب شده و دو فن دیگر نیز از جهات مختلف، هوای بیرون را برای تهویه وارد کیس کنند. تعامل این سه فن منجر به گردش متوازن و مداوم هوا شده و این از بالا رفتن دمای قطعات جلوگیری می‌کند.

انتخاب سیستم صوتی یا هدفون مخصوص

شاید در گذشته، بازی‌های رایانه‌ای صرفاً با جلوه‌های بصری و توان گرافیکی، کاربران و گیمرها را مجذوب خود می‌ساختند اما امروزه داستان کمی فرق کرده است. بسیاری از عناوین مشهور و محبوب دنیای گیم، به همان میزان که بر کیفیت گرافیک و جلوه‌های بصری تأکید دارند، برای ساخت جلوه‌های صوتی و جزئیات مربوط به شنیدار نیز اهمیت قائل هستند. این بدان معنی است که اگر قصد دارید به یک گیمر حرفه‌ای و به‌روز تبدیل شوید، شما نیز باید برای این بخش سرمایه کافی داشته باشید. هرچند ممکن است بسیاری از حتی متخصصان این حیطه، چندان اهمیتی برای این بخش قائل نشوند اما اساساً در اسمبل سیستم بازی حرفه ای، باید قطعات و تجهیزات مربوط به صوت را نیز با دقت انتخاب کرد. معمولاً مادربردهای گیمینگ به صورت پیش‌فرض چیپ صوتی قدرتمندی دارند و برای پشتیبانی از جلوه‌های صوتی بازی‌های ویدیویی، نیازی به خرید کارت صدای حرفه‌ای نیست.

سیستم گیمینگ

هدفون و هدست، نقش بسزایی در تعیین کیفیت تجربه شما در یک بازی دارند

اما در مورد هدفون باید با دقت بالایی تصمیم‌گیری کنید. هدفونی که برای استفاده با یک سیستم بازی حرفه ای خریداری می‌کنید، بهتر است مشخصات زیر را داشته باشد.

  • یک میکروفن مناسب و باکیفیت برای ارتباط در بازی‌های گروهی و آنلاین داشته باشد.
  • از قابلیت‌های خروجی هفت کاناله صدا(Virtual Surround Sound) یا (Dimensional Sound) پشتیبانی کند. داشتن یک ورودی (Virtual Surround) برای گیمینگ الزامی است اما معمولاً هدست‌هایی که قابلیت (Dimensional Sound) بسیار حرفه‌ای‌تر اما متأسفانه گرانقیمت‌تر هستند.
  • وزن پایین هدست برای کانفیگ سیستم بازی حرفه ای بسیار مهم است. دقت داشته باشید که اغلب گیمرها برای ساعت‌های مداوم هدست را در حین بازی استفاده می‌کنند و اگر وزن آن مناسب نباشد، در نهایت به‌سرعت خسته خواهند شد. یا در بلندمدت با درد و آرتروز گردن مواجه می‌شوند.
  • میزان نشت صدا به بیرون، موضوع دیگری است که در هنگام خرید هدست گیمینگ به آن دقت کرد. معمولاً گیمرها ترجیح می‌دهند با میزان بالایی از صدا بازی کنند و بهتر است به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت در محیط اطراف، میزان نشت صدای هدست را کنترل کنند. 

انتخاب موس و لوازم جانبی

ماوس ریزر (Naga Pro) به عنوان نمادی از قدرت و کیفیت در بین ماوس‌های گیمینگ

داشتن یک ماشین با موتور بسیار قوی و نمای ظاهری عالی بسیار لذت‌بخش است؛ البته اگر یک فرمان خوب برای راندن آن داشته باشید! داشتن یک سیستم بازی حرفه ای بسیار قوی، بدون داشتن یک ماوس و کیبورد مناسب، دقیقاً همانند داشتن یک خودروی مسابقه‌ای عالی بدون یک فرمان حرفه‌ای و راحت است. پس باید در انتخاب ماوس و کیبورد دقت بالایی داشته باشید. اساساً بازه قیمتی ماوس و کیبورد گیمینگ، بسیار گسترده است؛ از ۲۰۰ هزار تومان تا حتی بیش از ۸ میلیون تومان! پس این میزان بودجه شماست که تعیین می‌کند بهتر است کدام‌یک را برای سیستم بازی حرفه ای خود انتخاب کنید. مثلاً گونه‌ای خاص از ماوس گیمینگ برند ریزر که (Naga Pro) نام دارد، در بازه قیمتی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان فروخته شده و مزایای اعجاب‌انگیزی دارد؛ بی‌سیم، اپتیکال، دقت بسیار بالای ۲۰۰۰۰ دی.پی.آی و ۱۲ کلیده. اما یک مدل از ماوس گیمینگ برند لاجیتک که لقب آن (Hyperion Fury) است، در بازه قیمتی بین ۱ تا ۱٫۵ میلیون فروخته شده و یک گزینه مقرون به صرفه و در عین حال حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ سیم‌دار، اپتیکال، با دقت قابل قبول ۴۰۰۰ دی.پی.آی و ۸ کلیده. همانطور که مشخص است بسته به قیمت، تفاوت معناداری وجود دارد و این خود شما هستید که باید بسته به بودجه خود تصمیم‌گیری کنید.

نتیجه‌گیری

با رجوع به یادداشت، در اولین نگاه، کاملاً مشخص است که اسمبل کردن کیس، چه سیستم بازی حرفه ای باشد، چه خانگی یا اداری، کار ساده و سطحی نبوده و نیازمند تخصص کافی در این زمینه است. برای اینکه یک کیس مقرون به صرفه، قدرتمند و مطابق با نیازهای کاربر اسمبل شود، نیاز به بررسی جزئیات و موضوعات مختلفی است. پیچیدگی این موضوع هنگامی که قصد داشته باشید با خرید کامپیوتر ارزان به سیستم بازی حرفه ای ایده‌آل برسید، بسیار بیشتر خواهد شد. اوج هنر یک فرد حرفه‌ای در اسمبل کردن یک کامپیوتر مخصوص بازی، ایجاد یک تعادل منطقی بین میزان بودجه متقاضی و انتظارات اوست. بسیار مهم است که فرد متخصص بتواند با داشتن یک اشراف کافی نسبت به قطعات موجود در بازار و بودجه متقاضی، در هر حال بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه را برای سیستم بازی حرفه ای پیشنهاد کند. اگر قرار است خودتان این وظیفه را بر عهده بگیرید، بهتر است به هر حال از مشورت دقیق افراد مطلع و فروشندگان متعهد و صادق این حیطه بهره‌مند شوید.

گفتگو ها