اخبار

عرضه دستاوردهای نانو فناوری محققان ایرانی + کریدور خدمات فناوری

نانو

دانشگاه کاشان با همکاری آکادمی علوم بلاروس کنفرانس بین المللی در زمینه کاربردهای نانو فناوری در تیرماه سال آینده در بلاروس برگزار می کنند.

پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان با همکاری آکادمی علوم بلاروس، در راستای تعامل محققان و پژوهشگران ایرانی با محققان خارجی، کنفرانس بین المللی با عنوان “کاربردهای جدید فناوری نانو(IBCN2012)” را در روزهای ۷ تا ۱۰ تیرماه ۱۳۹۱ (۲۷ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۲) در شهر مینسک کشور بلاروس برگزار خواهد کرد.

نانو کریستال، نانو مغناطیس، نانو مترولوژی، نانو کامپوزیت، نانو ماشین، نانو زیست فناوری، نانو فوتونیک، نانو مواد ساختاری، نانو محاسباتی، نانو الکترونیک، علوم و مواد جدید در نانو، کاربردها و تجاری سازی فناوری نانو، نانوساختارهای کربنی و شبیه سازی، طراحی و مدل سازی از جمله محورهای بحث و بررسی در این کنفرانس است.

برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محققان ایران و بلاروس در زمینه فناوری نانو از جمله برنامه های جانبی این کنفرانس خواهد بود.
محققان و پژوهشگران تا ۳۱ فروردین سال ۹۱ فرصت دارند تا نسبت به ارسال خلاصه مقالات خود اقدام کنند. مقالات برگزیده در مجله “Journal of Engineering Physics Thermodynamics” و مجلات دانشگاه کاشان منتشر خواهند شد.
Check out more details at;http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1553823
کریدور خدمات فناوری چیست؟
فرآیند تبدیل ایده به محصول نیازمند زیرساخت‌های مختلف اطلاعاتی، مدیریتی، حقوقی و مالی است. کریدور خدمات توسعه فناوری نانو با در نظر گرفتن همه این نیازمندی‌ها اقدام به استقرار واحدهای فعال در حوزه خدمات تخصصی فناوری در یک مجموعه متمرکز نموده است. با ایجاد این شبکه توسعه فناوری و اعمال مدیریت صحیح بر فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، زمان رسیدن به دستاوردهای مطلوب در بخش‌های مختلف کاهش خواهد یافت. خدمات قابل ارائه در کریدور خدمات توسعه فناوری نانو شامل موارد زیر است: ۱٫مترولوژی (سنجش مقیاس) ۲٫خدمات انتقال فناوری به صنعت ۳٫خدمات مستندسازی فناوری ۴٫مشاوره و امکان‌سنجی پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و خدماتی ۵٫خدمات حقوقی و مالکیت فکری ۶٫خدمات حمایتی برای اخذ مجوزها و استانداردهای لازم ۷٫خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی ۸٫فن‌بازار ۹٫توسعه و هدایت همکاری‌های شرکت‌های فناور ۱۰٫خدمات بازاریابی و بازرگانی داخلی و خارجی <فرآیند تبدیل ایده به محصول نیازمند زیرساخت‌های مختلف اطلاعاتی، مدیریتی، حقوقی و مالی است. کریدور خدمات توسعه فناوری نانو با در نظر گرفتن همه این نیازمندی‌ها اقدام به استقرار واحدهای فعال در حوزه خدمات تخصصی فناوری در یک مجموعه متمرکز نموده است. با ایجاد این شبکه توسعه فناوری و اعمال مدیریت صحیح بر فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، زمان رسیدن به دستاوردهای مطلوب در بخش‌های مختلف کاهش خواهد یافت. خدمات قابل ارائه در کریدور خدمات توسعه فناوری نانو شامل موارد زیر است:

۱٫ مترولوژی (سنجش مقیاس)

۲٫ خدمات انتقال فناوری به صنعت

۳٫ خدمات مستندسازی فناوری

۴٫ مشاوره و امکان‌سنجی پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و خدماتی

۵٫ خدمات حقوقی و مالکیت فکری

۶٫ خدمات حمایتی برای اخذ مجوزها و استانداردهای لازم

۷٫ خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی

۸٫ فن‌بازار Technomart

۹٫ توسعه و هدایت همکاری‌های شرکت‌های فناور Business Matching

۱۰٫ خدمات بازاریابی و بازرگانی داخلی و خارجی

معرفی کریدور خدمات فناوری نانو

فناوری نانو به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن حاضر تأثیر به سزایی بر اقتصاد جهانی و توسعه اقتصاد دانایی‌محور طی سال‌های آینده خواهد داشت. از این رو کشورهای پیشرفته صنعتی با درک اهمیت این فناوری سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این حوزه انجام داده‌اند. خوشبختانه کشور ما نیز با درک به موقع اهمیت و جایگاه فناوری نانو، فعالیت‌های گسترده‌ای را به منظور بهره‌مندی از مزایای این فناوری نوپا آغاز نموده است. در این راستا برنامه راهبردی علم و فناوری نانو در جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «راهبرد آینده» با هدف دستیابی به جایگاه مناسب در بین ۱۵ کشور برتر فناوری نانو و تلاش برای ارتقاء مداوم این جایگاه به منظور توسعه اقتصادی تدوین شده است.

پر واضح است که ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و به تبع آن کسب توان رقابتی در سطح جهانی و همچنین به دست‌آوردن بخشی از بازار جهانی فناوری نانو مستلزم گسترش بازار محصولات دانایی‌محور از طریق ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه است. به عبارت دیگر در مسیر تحقق اهداف سند راهبرد آینده، فرآیند تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و تسهیل مبادلات و انتقال صحیح فناوری و تحقق زنجیره‌های کامل ایده تا محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امروزه فرآیند “خلق ایده تا عرضه فناوری به بازار” نیازمند فراهم بودن زیر ساخت‌های لازم است. این زیر ساخت‌ها شامل ارزیابی قابلیت تجاری‌سازی طرح‌ها، خدمات حقوقی، ارزش‌گذاری فناوری‌ها و یافته‌های پژوهشی، بهره مندی از خدمات مشاوره‌ای به منظور توسعه فناوری، نهادهای سرمایه‌گذاری و همچنین بازاریابی ایده‌ها و تولیدات جدید است. شرکت‌های امروزی به علت پیچیدگی و تخصصی شدن فضای کسب و کار جهانی نمی‌توانند به تنهایی در تمامی این زمینه‌ها موفق عمل کنند. بنابراین به منظور تسهیل در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان در یک مجموعه متمرکز و همچنین افزایش تعاملات شرکت‌های خدمات توسعه فناوری و هم افزایی بین آنها، گسترش و تمرکز مراکز خدماتی فعال در زمینه ارائه خدمات و مشاوره‌های تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این راستا ایجاد کریدور توسعه خدمات فناوری نانو در دستور کار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار گرفته است. امید است با تمرکز و سازماندهی این مجموعه گامی دیگر در گسترش فناوری نانو در کشور و تحقق اهداف سند راهبرد آینده برداشته شود. محققان، مخترعین، صنعتگران، سرمایه‌گذاران و کلیه افراد فعال در حوزه فناوری و نوآوری از مخاطبین کریدور خدمات توسعه فناوری نانو به شمار می‌آیند و می‌توانند از امکانات و خدمات این مجموعه استفاده کنند.

اجزای کریدور خدمات توسعه فناوری نانو

فرآیند تبدیل ایده به محصول نیازمند زیرساخت‌های مختلف اطلاعاتی، مدیریتی، حقوقی و مالی است. کریدور خدمات توسعه فناوری نانو با در نظر گرفتن همه این نیازمندی‌ها اقدام به استقرار واحدهای فعال در حوزه خدمات تخصصی فناوری در یک مجموعه متمرکز نموده است. با ایجاد این شبکه توسعه فناوری و اعمال مدیریت صحیح بر فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، زمان رسیدن به دستاوردهای مطلوب در بخش‌های مختلف کاهش خواهد یافت. خدمات قابل ارائه در کریدور خدمات توسعه فناوری نانو شامل موارد زیر است:

۱۱٫ مترولوژی (سنجش مقیاس)

۱۲٫ خدمات انتقال فناوری به صنعت

۱۳٫ خدمات مستندسازی فناوری

۱۴٫ مشاوره و امکان‌سنجی پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و خدماتی

۱۵٫ خدمات حقوقی و مالکیت فکری

۱۶٫ خدمات حمایتی برای اخذ مجوزها و استانداردهای لازم

۱۷٫ خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی

۱۸٫ فن‌بازار Technomart

۱۹٫ توسعه و هدایت همکاری‌های شرکت‌های فناور Business Matching

۲۰٫ خدمات بازاریابی و بازرگانی داخلی و خارجی

مترولوژی (سنجش مقیاس)

در ابتدا بایستی نانویی بودن محصولات متقاضی ورود به کریدور خدمات توسعه فناوری نانو مورد تایید قرار گیرند. بررسی مقیاس مواد و محصولات تولید و عرضه شده در حوزه نانو، در درجه اول باعث ارتقای کیفی این محصولات شده و به تبع آن افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان را در بر خواهد داشت. این دو دستاورد موجب توسعه بازار محصولات و مواد نانویی خواهد شد. شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده مواد و محصولات نانو بایستی آزمایش‌ها و مستندات کافی محصولات خود را برای اثبات مقیاس نانو به واحدی که به همین منظور در کریدور مستقر شده است ارائه نمایند. مدارک فوق به همراه نمونه محصول آنها به‌وسیله‌ی داوران بررسی می‌شود و در صورت تأیید، گواهی تأیید مقیاس برای محصول مورد نظر صادر خواهد شد. این واحد همچنین نظارت بر ثبات مقیاس محصولات را نیز بر عهده خواهد داشت.

خدمات انتقال فناوری به صنعت

امروزه شرکت‌های مختلف به منظور بقا در بازار رقابتی و بهبود و نوسازی محصولات و فرایندهای خود ناگزیر به مدنظر قرار دادن فعالیت‌های توسعه فناوری هستند. از این رو تقاضا برای نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید روبه افزایش است. بنابراین انتقال فناوری مقوله‌ای اساسی در ارتقای سطح فناوری شرکت‌ها و کسب مزیت رقابتی پایدار برای آنها به شمار می‌آید. در این راستا انتقال فناوری نانو به صنایع متقاضی از اهداف اساسی کریدور خدمات توسعه فناوری نانو به شمار می‌آید.<

خدمات مستندسازی فناوری

تا زمانی که یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی به صورت مکتوب و مستند ارائه نشوند و فقط در ذهن خالق و یا صاحب آن قرار داشته باشند، فاقد ارزش تجاری هستند، چرا که نمی‌توان آنها را به سهولت به دیگران منتقل و یا به طور رسمی خرید و فروش کرد. گردآوری و تدوین کلیه اطلاعات مربوط به اجزای مختلف یک فناوری که امکان بهره‌برداری از آن را برای دیگران فراهم می‌سازد، مستندسازی فناوری نامیده می‌شود و از اهمیت خاصی برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار است. بدین منظور در کریدور خدمات توسعه فناوری نانو، خدمات مستندسازی فناوری به شرکت‌های متقاضی ارائه خواهد شد.

ارائه خدمات امکان‌سنجی به پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و خدماتی

بسیاری از تلاش‌ها برای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید به دلیل ارزیابی و پیش بینی‌های نادرست از میزان رشد و کسب سهم مطلوب بازار با شکست مواجه می‌شوند. از این رو راه‌اندازی کسب و کار در حوزه یک محصول جدید نیازمند ارزیابی و پیش‌بینی صحیح از وضعیت بازار موجود و آینده آن محصول است. با توجه به ماهیت طرح‌های دانش‌بنیان این موضوع برای این گونه طرح‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه‌بر این، تهیه طرح تجاری و امکان‌سنجی طرح‌های دانش‌بنیان بایستی در با استفاده از مدل‌های امکان‌سنجی علمی و کاربردی مطابق با شرایط اقتصادی کشور انجام پذیرد تا امکان بررسی توجیه اقتصادی طرح‌ها را برای صاحب طرح، نهادهای پژوهشی و فناوری، بانک‌ها، مؤسسات و صندوق‌های مالی و اعتباری فراهم نماید. در این راستا ارائه خدمات امکان‌سنجی به پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی و خدماتی یکی از کارکردهای مهم کریدور توسعه خدمات فناوری نانو است.

خدمات حقوقی

شرکت‌های دانش بنیان علاوه‌بر نیاز به خدمات حقوقی سنتی از قبیل حقوق کیفری، حقوق کار و تأمین اجتماعی، دعاوی داخلی، قراردادها، پیمانکاری، بیمه، مالیاتی، گمرکی به خدمات حقوقی پیشرفته در زمینه‌های جدیدتر همچون حقوق مالکیت فکری، ثبت اختراع، حقوق فناوری، انتقال فناوری، قراردادهای بین‌المللی و دعاوی بین‌المللی هستند. کریدور خدمات توسعه فناوری نانو بسته کاملی از این خدمات حقوقی را به شرکتهای متقاضی ارائه می‌دهد.

حقوق مالکیت فکری

اهمیت و نقش «مالکیت فکری» در صحنه بین‌المللی به تدریج رو به گسترش است به‌طوری‌که دارایی‌های فکری در معاملات تجاری در سطح بین‌المللی نقشــی محوری دارند. مالکیت‌های فکری اکنون یکی از باارزش‌ترین سرمایه‌ها در دادوستدهای تجاری هستند. به‌طوریکه قراردادهای واگذاری پروانه بهره‌برداری (لیسانس) ، قراردادهای ساخت، خرید، توزیع، ادغام یا قراردادهای کسب و مالکیت، همواره حاوی عناصری از حقوق مالکیت فکری هستند.

ارائه خدمات حقوقی از جمله ثبت مالکیت فکری (اختراع، علامت تجاری و…) از الزامات اساسی تجاری‌سازی فناوری و خلق ثروت است. عدم توجه به مباحث حقوق مالکیت فکری منجر به ضایع شدن حق مسلم مخترع خواهد شد و متخلفان قادر خواهند بود بدون پرداخت حق لیسانس فناوری از آن سوءاستفاده نمایند. لذا باید قبل از تولید و عرضه یک محصول جدید بایستی فرآیند ثبت حقوقی آن انجام شود.

در کریدور خدمات توسعه فناوری شرکت‌هایی به منظور فعالیت در زمینه حقوق مالکیت فکری فعالیت می‌کنند.

خدمات حمایتی جهت اخذ مجوزها و استانداردهای لازم

استانداردها و مجوزها از عوامل مهم توسعه و تجاری‌سازی نانومواد و محصولات نانویی به شمار می‌آیند. شرکت‌های دانش‌بنیان با اخذ مجوزها و استانداردهای لازم به ویژه مجوزهای ایمنی می‌توانند با ایجاد اطمینان در مصرف‌کنندگان فروش محصولات خود را افزایش دهند. از سوی دیگر، این شرکت‌ها با کسب مجوزها و استانداردهای معتبر بین‌المللی می‌توانند محصولات خود را به آسانی به بازارهای جهانی عرضه کرده و سهم مناسبی از این بازارها کسب نمایند. با توجه به پیش‌بینی بازار گسترده فناوری نانو در چند سال آینده واضح است که شرکت‌هایی در کسب این بازار بزرگ موفق‌ترند که مجوزها و استانداردهای معتبری برای محصولات خود اخذ کرده باشند. از این رو تلاش برای تسهیل در روند اخذ مجوز و استانداردهای لازم برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو، از اهداف کریدور توسعه خدمات فناوری نانو به شمار می‌آید.

خدمات سرمایه‌گذاری و تأمین مالی

یکی از مهمترین الزامات تکمیل حلقه ایده تا عرضه فناوری به بازار در طرح های مبتنی بر فناوری نانو، تزریق به موقع و صحیح منابع مالی به اینگونه طرحهاست. تأمین مالی یک محصول از مرحله ایده تا ایجاد یک شرکت بالغ به مراحل مختلفی شامل ایده، نمونه اولیه، معرفی به بازار، رشد، توسعه و بلوغ تقسیم می شود. هرکدام از این مراحل ویژگی های خاص خود را دارد که الگوی نظام تأمین مالی فناوری بایستی با توجه به این ملاحظات تدوین گردد. از این رو ارائه خدمات تخصصی سرمایه‌گذاری و تأمین مالی به شرکت های دانش بنیان در حوزه فناوری نانو امری لازم و ضروری به نظر می رسد. کریدور خدمات توسعه فناوری نانو بسته کاملی از این خدمات را به متقاضیان ارائه خواهد نمود.

فن بازار (technomart)

ارائه خدمات فن‌بازاری به شرکت‌های دانش‌بنیان شامل اطلاع‌رسانی محصولات از طریق نمایشگاه‌ها، سمینارها، همایش‌ها و شبکه‌های اینترنتی از اهداف اصلی کریدور توسعه خدمات فناوری نانو در آینده‌ای نه چندان دور است.

گفتگو ها