اخبار

فرمول جست‌وجوی گوگل تغییر می‌کند

آی تی پورت

گوگل قصد دارد در آینده معنی واژه یا عبارت مورد جستجو را بهتر “بفهمد” و تشخیص دهد که منظور کاربر از جستجو به دنبال “جگوار” خودروست یا حیوان. فهمی که اپل هم با اپلیکیشن “سیری” به دنبالش است.

حالا گوگل قصد دارد با تغییر فرمول جستجوی خود بزرگ‌ترین تغییر تاریخ این کمپانی را رقم بزند.

وقتی در موتور جستجوگر گوگل کلیدواژه یا عبارتی وارد می‌کنید، نتیجه‌ی جستجوی گوگل برای شما فهرست کردن هزاران یا حتی میلیون‌ها صفحه‌ در کمتر از یک ثانیه است. موتورهای جستجوگر آنلاین در هنگام پاسخگویی به پرسش طرح شده در پایگاه داده‌های خود و نه در تمامی وب، به جستجو می‌پردازند و در مدتی کوتاه مجموعه‌ای عظیم از لینک‌ها را پیدا می‌کنند و به کاربر ارائه می‌دهند.

البته درصد بسیار بالایی از هزاران صفحه‌ای که این موتورهای جستجوگر برای شما لیست می‌کنند ربطی به آنچه که شما در پی‌اش بوده‌اید ندارد.

حالا گوگل قصد دارد با تغییر فرمول جستجوی خود بزرگ‌ترین تغییر تاریخ این کمپانی را رقم بزند. روز پنجشنبه (۱۵ مارس)، روزنامه‌ی وال استریت ژورنال با استناد به گفته‌های یکی از کارکنان این کمپانی اینترنتی می‌نویسد، که موتور جستجوی آنلاین گوگل قرار است در آینده واقعا ‌پاسخ پرسش‌ها را به کاربران ارائه دهد. این به این معناست که در آینده پاسخ گوگل به پرسش “رئیس جمهور آمریکا کیست؟” پاسخ مستقیم و ارائه لینک‌هایی باشد که با نام رئیس جمهور کنونی آمریکا یعنی اوباما پیوند دارند.

اپل هم پیش از این با اپلیکیشن “سیری” خود که نخستین بار در آی‌فون ۴S ارائه شد، امکان طرح پرسش و ارائه‌ی پاسخ هوشمندانه به کاربر را فراهم کرده بود

به گزارش جذاب نیوز به نقل از دویچه وله ، علاوه بر این گوگل همچنین قصد دارد “جستجوی سمانتیک” خود را هم بهبود بخشد. در “وب سمانتیک” گفته می‌شود که همه‌ی اطلاعات در اینترنت به هم مرتبط‌اند و به داده‌ها نه به صورت گسسته که به صورت پیوسته و مرتبط نگاه می‌شود. طرح “جستجوی سمانتیک” توسط گوگل به این معناست که این موتور جستجو تلاش می‌کند معنای کلمات و عبارات جستجو را «بفهمد». به این ترتیب که از جستجوهای پیشین کاربر پی به علاقه‌های او می‌برد. برای مثال با وارد کردن واژه‌ی “جگوار”، گوگل قادر خواهد بود بفهمد که آیا منظور کاربر “حیوان” (یوزپلنگ) است یا “خودرو”. بر پایه‌ی گزارش “وال استریت ژورنال” با بهبود جستجوی سمانتیک گوگل پیش بینی می‌شود که نتیجه‌ی ۲۰ درصد از جستجوهای گوگلی پاسخ‌های مرتبط باشد.

جستجوی هوشمند گوگل، تهدیدی برای رقیبان؟

گوگل سا‌لهاست که در زمینه‌ی جستجوی آنلاین در کشورهای بسیاری مثل آمریکا یکه‌تاز میدان است. حالا این موتور جستجوی آنلاین با ایده‌ی جدید خود یعنی سنجش پرسش‌ها و پاسخ هوشمندانه به کاربران، به رقابت با دیگر غول جهان تکنولوژی یعنی “اپل” برخاسته است.

ماشین‌های جستجوی آنلاین با مغز ما چه می‌کنند؟

با ارایه آی‌فون ۴ اس شرکت اپل و فیچر Siri بر آن، پروژه هر چه سریع‌تر قادر ساختن کاربر برای مکالمه با کامپیوتر کلید خورد. این امکان مدیون شخصی‌تر شدن اطلاعاتی‌ست که گوشی‌ هوشمند می‌تواند از کاربر داشته باشد.

اپل هم پیش از این با اپلیکیشن “سیری” خود که نخستین بار در آی‌فون ۴S ارائه شد، امکان طرح پرسش و ارائه‌ی پاسخ هوشمندانه به کاربر را فراهم کرده بود. برای مثال “سیری” پاسخ پرسش‌هایی از این دست که «آیا امروز در برلین به چتر احتیاج دارم؟» یا «وضعیت سهام اپل امروز چگونه است؟» را می‌داند. یافتن پرسش‌ها هم با سنجش داد‌های بورس و هواشناسی انجام می‌گیرد. اما برای جستجوهای کلاسیک “سیری” خود به پایگاه داده‌های گوگل محتاج است.

اما “بینگ” موتور جستجوی آنلاین مایکروسافت هم رفته رفته به جای فقط فهرست کردن لینک‌ها، به کاربر پاسخ “درست” می‌دهد. به این مجموعه باید فیس‌بوک را هم افزود. شبکه‌ی اجتماعی‌ای با ۸۵۰ میلیون عضو که به گنجینه‌ی عظیمی از داده‌ها درباره‌ی اعضای خود دسترسی دارد. داده‌هایی که می‌توان برای ارائه‌ی “پاسخ‌های منطبق با نیاز” از سنجش آنها استفاده کرد. بیشترین همکاری فیس‌بوک در این میان با موتور جستجوگر “بینگ” است و نه گوگل.

باید منتظر ماند و درباره‌ی دقت پاسخ‌های هوشمند و تاثیر آن بر سهم گوگل در بازار جستجوهای آنلاین در آینده قضاوت کرد.

گفتگو ها
    ft_nk

    سلام

    خط سوم از پایین “پاسخ ” رو نوشتین “پلسخ”!