تجارت الکترونیکطراحی وب

بایدهای قبل از ایجاد یک شبکه اجتماعی

مجله انیترنتی آی تی پورت

ایجاد یک شبکه اجتماعی بزرگ و مشهور که درآمد و شهرت زیادی به تیم مدیریت آن هدیه دهد همیشه یک آرزوی شیرین، و در روز اول یک هدف ساده به نظر می رسد.

اما همیشه همه چیز گل و بلبل نیست که با چند هزار تومان هزینه سالیانه و چند تبلیغ ایمیلی و غیر ایمیلی روزگار وفق مراد بگذرد!

اگر در فکر ایجاد یک شبکه اجتماعی هستید و یا به تازگی شبکه ای اجتماعی ایجاد کرده اید توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

هدف، هدف، هدف!

تکلیف را با خودتان مشخص کنید هدف شما از ایجاد شبکه اجتماعی چیست؟

به کسب درآمد از شبکه اجتماعی می اندیشید یا آنکه اعتبار و شهرت حاصل از شبکه اجتماعی برای شما مهم تر است؟

چه کاری در این شبکه قرار است انجام دهید؟ می خواهید فضایی سرگرمی و فرحناک برای کاربران شما باشد یا هدف اصلی شما شبکه ای تخصصی پیرامون موضوع خاص کاری یا اجتماعی است؟

پاسخ این سوالات را در جایی برای خود ثبت کنید مطمئنا چند سال آینده با برگشت و خواندن پاسخ های خود، درستی یا اشتباه بودن مسیرتان را خواهید فهمید.

آی تی پورت - مقالات

بی گدار به آب نزنید!

افق رشد شبکه اجتماعی شما چه قدر است؟

به عبارت ساده تر چه حجم از نوشته و کاربر فعال در روز را برای زمان اوج شبکه خود پیشبینی می کنید؟

منظور از سوال این نیست که شما همین امروز که شبکه را ایجاد کردید چه مقدار بازدید روزانه و کاربر فعال خواهید داشت، بلکه شما در ذهن خود چه مقدار کاربر فعال را متصور هستید؟ هزار یا دو هزار یا صد هزار یا چند میلیون کاربر در روز؟

از لحاظ رتبه Alexa بهترین جایگاهی که برای شبکه خود در ایران و جهان تصور می کنید چه مقدار است؟

متاسفانه اکثر افراد هنگام ایجاد شبکه اجتماعی به این موضوع دقت لازم را ندارند اما در واقع افقی که شما برای شبکه خود متصور هستید پیش زمینه برای ایجاد برنامه توسعه شبکه شما خواهد بود، بی شک هزینه مورد نیاز برای یک شبکه اجتماعی با چندین میلیون کاربر روزانه با شبکه ای با تنها چند صد کاربر در روز قابل قیاس نیست و الگوهای توسعه متفاوتی را می طلبد.

 

برنامه خود را بنویسید!

دست به قلم شوید و هرچه را که از شبکه اجتماعی خود می خواهید روی کاغذ بنویسید.

راه های جذب منابع مالی ، جامعه مخاطب ، روش های تبلیغ ، و جایگاهی که برای یک سال آینده شبکه خود متصور هستید را ریز به ریز مشخص کنید.

هرچند که شاید در مسیر حرکت نیاز به تغییر برخی از اهداف داشته باشید لکن وجود برنامه و چشم انداز تضمین کننده رشد و حرکت شبکه ی شماست.

 

به فکر منابع مالی باشید!

شاید در روزهای اول راه اندازی یک شبکه اجتماعی هزینه های نگهداری آن زیاد نباشد ولی به زودی شما نیاز به استفاده سرور های با قدرت بیشتر نیاز دارید پس از همین حالا در فکر باشید.

در فکر بودن به معنای تجاری سازی امکانات نیست ، گاهی با جذب تبلیغات ، گاهی با ارائه محصولات و ایجاد کسب و کارهای جانبی در کنار شبکه اجتماعی می توانید هزینه های خود را تامین کنید.

 

تعهد نامه و مانیفست فکر خود را مشخص و اعلام کنید.

به عبارت ساده مشخص کنید تفکرات شما و شبکه ی اجتماعی شما بر چه نوع است چه رفتار هایی در شبکه اجتماعی شما مجاز و چه رفتارهایی غیر مجاز است اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که شبکه شما از لحاظ کاربر رشد کند اگر از ابتدا پایه های شبکه را محکم نکرده باشید شبکه تبدیل به کاروانسرایی بی در و پیکر خواهد بود.

تفکرات کودکانه که همه ی افراد بیایند و هر رفتاری که خواستند انجام دهند را کنار بگذارید چه بخواهید چه نخواهید شبکه اجتماعی شما تجلی گاه تفکرات شماست پس از همان ابتدا گربه را بر در حجله بیاویزید تا در آینده درگیری های بین کاربران شما به حداقل برسد.

 

قوانین را مشخص کنید

خیلی ساده بگویم قوانین هر شبکه اجتماعی در نقش قانون اساسی آن عمل می کند.

اگر قوانین شما ناقص باشد یا مدام مجبور به تغییر آن شوید هرج و مرج در تمام ارکان شبکه ی شما ایجاد خواهد شد پس قوانینی بنویسید که تا مدت ها نیاز به تغییر آن نداشته باشید.

البته این سخن به معنای ضرورت نداشتن اعمال تغییرات در بازه های زمانی نیست لکن قوانین هرچه کمتر تغییر کند کاربران بهتر می پذیرند.

آی تی پورت - مقالات

تیم بسازید!

ایجاد تیم های نظارتی ، مالی ، محتوایی و… از بین بردن قدرت مدیریتی شما نیست بلکه بالعکس کمک کننده و همیار شما در رشد و توسعه شبکه ی شماست.

پس قبل از ایجاد دست کم ۵ نفر فرد مطمئن جهت حضور در هسته ی اولیه تیم مدیریتی خود انتخاب کنید در آینده همراه با رشد شبکه افراد بیشتری را برای کمک گرفتن خواهید شناخت.

 

استفاده هاست رایگان ، هاست ارزان = یک شبکه ضعیف و سخیف!

هاست های رایگان و هاست های ارزان قیمت کاربرد خاصی دارند به همین علت برای یک شبکه اجتماعی که قصد رشد دارد مناسب نیستند، البته این سخن به معنی خوب بودن هر هاست گران قیمت نیست کیفیت سخت افزارهای سرور ، نحوه پشتیبانی و… را در نظر بگیرید البته در هنگام ایجاد یک هاست اشتراکی مناسب کافی است ولی در ادامه کار به مرور نیاز به تهیه VPS و سرور خواهید داشت.

 

به نظر شما چه موارد دیگری اهمیت دارد؟

گفتگو ها

    بسیار عالی سجاد عزیز. به موارد هدف و برنامه تا کنون اینقدر دقیق نگاه نکرده بودم.

    کاش در مورد انواع سیستم های مدیریت شبکه های اجتماعی هم توضیحاتی بدی چون برای شروع واقعاً آدم رو درگیر میکنه.

    کاش در مورد انواع سیستم های مدیریت شبکه های اجتماعی هم توضیحاتی بدی

    عالی برادر سجاد نکات بسیار خوبی مطرح کردی.نه خسته

    fateme_N

    سلام

    خسته نباشید.مطلب خوبی بود. نکات ساده و ابتدایی اما بسیار مهم!!!!

    روشنا

    جالب

    ساده

    و روان!

    خسته نباشید۱

    KORUSHARIA

    مطلبی که گذاشتی واقعا عالی بود

    سلام خسته نباشید

    جالب بود

    ممنون

    بسیار کاربردی و عالی. مخصوصاً قسمت: هدف، هدف، و هدف

    مطمئناً بعضی از افراد هدفشون از شرکت در شبکه های اجتماعی افزایش محبوبیت و معرفی خود و یا محصولاتشون هست.

    جناب ده شیری اگر در مورد نحوه برند سازی در شبکه های اجتماعی هم مطلبی دارید ممنون میشم در اختیار ما بگزارید.

    سپاس، سپاس فراوان

      سلام

      متاسفانه مدت هاست بنده مطلب ننوشتم، اما در کل و به صورت خلاصه برای برند سازی بهتره قبل از هر فعالیتی چندتا سوال رو از خودمون بپرسیم:

      ۱- آیا محتوایی که به اشتراک قرار میدیم واقعا به درد کسی که می بینه و مشتری وفادار ما “نیست” میخوره؟

      ۲- آیا در مخاطب ما حس اعتماد ایجاد میشه؟

      ۳- در حال حاضر ذهن مخاطب ما درگیر چه موضوع یا اتفاق مناسبتی یا اجتماعی هست که می تونیم محتوایی که منتشر می کنیم رو بهش ربط بدیم تا حس نزدیکی بیشتری به ما پیدا کنه؟

      ۴- اگر خود ما یک فرد به شدت منفی نگر بودیم چه تصوری از این محتوا داشتیم؟

      البته موارد دیگه ای رو هم میشه گفت ولی به صورت خلاصه این موارد مهم تر هستند.

      موفق باشید.