اخبار

هکرها در چند سالی که گذشت چه کردند؟

مجله اینترنتی آی تی پورت

از دیرباز اهمیت مقوله امنیت با سرشت بشر عجین بوده است. به موازات گسترش نیازها و البته داشته های بشری، تهدیدات و خطرات نیز به سرعت رشد می یافت و دغدغه های نو ظهور انسان را به چاره اندیشی وادار می کرد. اما در نیمه دوم قرن بیستم همزمان با رشد سریع و خیره کننده ابزار و ادوات تکنولوژی نوین، والبته گسترش تصاعدی ابزارهای ارتباطی، انسان خود را در چارچوب جدیدی دید که مزایای بی شماری را برایش فراهم می کرد. در نیمه نخست دهه ۸۰ میلادی با ورود شبکه جهانی اینترنت به زندگی مردم، عرصه وجودی دیگری برای انسان متولد شد که درسال های بعد در مفهوم شهروند الکترونیک به تکامل رسید. شما در زیر می توانید روند روبه رشد دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت را مشاهده کنید.

مجله اینترنتی آی تی پورت

دیری نپایید که در همان آغاز در کنار تمامی مفاهیم رشد و توسعه مجازی؛ خطرات و تهدیدات مجازی جلوه گر شدند. با ورود نخستین بدافزارها و کرم ها امنیت در سطح client ها به مخاطره افتاد.افرادی با سودای نابودگری پا به عرصه گذاشته و با معرفی روز به روز جدیدترین ویروس ها و تروجان ها پایه گذار مفهوم هک شدند. با افزایش گستره کار شبکه در عرصه مجازی، هکرها خود را از این عرصه نیز بی نصیب نگذاشته و سیل بدافزارهای خود را روانه آن کردند. باز دوباره مفهوم امنیت در عرصه جدیدی رخ نمود و به انسان ثابت کرد که او هیچوقت بدون منطق امنیتی قادر به ادامه کار نخواهد بود. در ادامه به آمار ارائه شده توسط نهادهای معتبر می پردازیم.

تعداد حوادث جرایم اینترنتی در سال ۲۰۱۰ . این آمار توسط US-CERT ارائه شده است. (گزارش بر اساس نوع حادثه)

اخبار امنیت - آی تی پورت

یکی از دلیل افزایش جرایم اینترنتی کاهش سن هکرها است. دلیل این امر افزایش ابزارهای هک که برای کار کردن با آنها نیاز به داشتن دانش فنی زیادی نیست.

مجله اینترنتی آی تی پورت

از دو نمودار قبلی بخوبی پیداست که تعداد حملات علیه امنیت اطلاعات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. امروزه بر خلاف گذشته تدارک حمله با در اختیار بودن ابزارهای فراوان در دسترس، به دانش زیادی احتیاج ندارد.

اما سمت مقابل یک حادثه امنیتی سازمان مورد تهاجم است. متوسط هزین‏ه های مرتبط با یک حادثه امنیتی در سازمانها به صورت زیر می باشد. (گزارش DTI انگلیس)

مجله اینترنتی آی تی پورت

اما وضعیت سلامتی سیستم ما کاربران اینترنتی در چه حال است؟

هدف یک هکر از هک کردن یک سیستم تنها آسیب رساندن به آن و یا سرقت اطلاعات از آن نیست، بلکه از این سیستم آلوده برای هک های بزرگتر استفاده می کند. عملا به این سیستم ها زامبی گفته می شود.

توزیع سیستم‏های آلوده به بدافزار در دنیا در ۶ ماهه دوم ۲۰۱۰ را می توانید در زیر مشاهده کنید.

مجله اینترنتی آی تی پورت

در کشوری که ویندوز، آنتی ویروس و نرم افزارهای آن کرک شده باشد و توجه ای به بروز رسانی نرم افزارها نشود، نتیجه بهتر از تصویر بالا ندارد!

کسپراسکای در گزارش آماری ۲۰۱۳ خود ۲۰ برنامه از مخرب­ترین برنامه های اینترنت را معرفی کرده است که به شرح زیر است.

مجله اینترنتی آی تی پورت

 

گفتگو ها