اندرویدای او اسنرم افزار

از این پس دیگر به نرم افزار همراه بانک احتیاج ندارید!

USSD - آی تی پورت

شاید تا کنون شما برای انجام برخی از فعالیت های بانکی خود نرم افزار همراه بانک مورد نظر خود را بر روی تلفن همراه نصب کرده اید و با آن کار می کنید. و یا اگر از طرفداران اسمارت فون های ویندوز فون باشید یا گوشی ساده ای دارید از استفاده برخی از این نرم افزارهای همراه بانک محروم هستید. جزء هر کدام از دسته های بالا که می باشید دیگر نیازی به نرم افزارهای همراه بانک ندارید.

نرم افزار همراه بانک امکانات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما می گذاشت و تعداد مراجعات شما را به شعبه بانک شما را کاهش می داد. اما با این فناوری که بانک ها به سمت آن رفته اند دیگر نیازی به استفاده از همراه بانک ندارید و لازم نیست نگران آن باشید که نرم افزار همراه بانک مورد نظر شما بر روی تلفن همراه تان نصب نمی شود. با این فناوری خیلی ساده با شماره گیری عدد سه رقمی به امکانات بانکداری الکترونیکی دسترسی پیدا می کنید. این فناوری USSD نام دارد.

ussd - آی تی پورت

برخی از این امکانات شامل

  • اعلام موجودی
  • پرداخت قسط
  • مسدودی کارت
  • خرید شارژ
  • پرداخت قبض
  • مشاهده گردش حساب
  • انتقال وجه

فناوری USSD چیست؟

این فناوری یکی از امکانات شبکه های موبایل می باشد که این روزها در بانکداری الکترونیک و پرداخت های لحظه ای از آن استفاده می شود.

استفاده از کدهای USSD بر روی تلفن همراه باعث می شود که بتوانید عملیات بانکی را بدون استفاده از هیچ گونه نرم افزار خاصی بر روی تلفن همراه خود انجام دهید. کدهای USSD به معنای شماره های هستند که با علامت ستاره (*) شروع و با علامت مربع (#) ختم می شوند. اگر ذهن شما به سمت نحوه دریافت موجودی اعتبار سیم کارت رفت باید بگوییم درست حدس زدید نحوه بررسی اعلام موجودی حساب سیم کارت، یک نوع استفاده از کدهای USSD است.

USSD یک پروتکل امن برای تبادل اطلاعات حساس بین تلفن همراه و سرور پردازنده است. ویژگی خوب این کدها عدم وابستگی به سیستم عامل تلفن همراه است.

محیط ساده کار با این کدها باعث می شوند که بدون سردرگمی کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهید.

کدهای USSD چگونه کار می کنند؟

امروزه تبلیغات گسترده ای در مورد استفاده از این کدها انجام می شود. اما به راستی این کدها چگونه کار می کنند؟

ارتباط پیام از طریق USSD یا همان ارسال پیام از طریق کد دستوری شباهت زیادی به انتقال پیام از طریق SMS دارد. اما یک تفاوت بزرگ بین این دو وجود دارد و آن هم نحوه انتقال اطلاعات است. پیامک از مکانیزم ذخیره و فرستادن مجدد استفاده می کند در حالی که USSD در لحظه ارسال و دریافت می کند.

برای مثال شماره گیری #۱*۷۲۰* را در نظر بگیرید.

بخش اول آن که ۷۲۰ است نشان دهند اپراتور شما است و بخش دوم کد رزرو شده یکی از عملیات های بانکداری الکترونیکی است. شما با شماره گیری این شماره در بخش اول مشخص کرده اید که اپراتور شما بانک پاسارگاد است و بخش دوم درخواست اعلام موجودی حساب شما است. در این مثال اگر شما بخش دوم را در شماره گیری تایپ نکنید یعنی فقط #۷۲۰* را شماره گیری کنید پس از وصل شدن به اپراتور (که در اینجا بانک پاسارگاد است) اپراتور کدهای رزرو شده خود را به شما معرفی می کند و به همین ترتیب مرحله به مرحله با استفاده از کدهای رزرو شده عملیات بانکداری شما را انجام می دهد. (اگر شما قبلا ثبت کارت خود را انجام داده باشید می توانید با به یاد داشتن کدهای رزرو شده مستقیما با شماره گیری درست موجودی خود را دریافت کنید.)

USSD - آی تی پورت

معایب و خطرات USSD

یکی از بزرگترین معایب امنیتی که بر USSD نسل دوم یا همان GSM وارد است (شبکه ای که در حال حاضر در ایران استفاده می شود!) این است که زمانی که شما اطلاعاتی را برای سرور بانک تان ارسال می کنید که شامل شماره کارت، رمز دوم حساب بانکی و … است. به صورت رمزنگاری نشده (Clear Text) ارسال می شود.

پس اگر فردی به عنوان هکر در بین راه قرارگیرد و به این اطلاعات شما دسترسی پیدا کند می تواند این اطلاعات را به صورت واضح دریافت کند و از بستر اطلاعاتی شما به منظور دسترسی به حساب بانکی شما استفاده کند.

اما این مشکل در نسل سوم پوشش داده شده است و USSD رمزنگاری شده (Encrypt) است. یعنی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بین تلفن همراه و سرور بانک جابجا می شود. و هکرها امکان دسترسی به اطلاعات حساب بانکی شما را ندارند.

برای مشاهده USSD بانک مورد نظر خود بر روی اسم آن در پایین کلیک کنید.

ملی(#۷۱۷*)، ملت(#۷۱۲*)، پاسارگاد(#۷۲۰*)، پارسیان(#۷۰۸*)، مسکن(#۷۳۷*)، رفاه کارگران(#۷۲۹*)، انصار(#۷۶۳*)، آینده(#۷۴۵*)، صادرات(#۷۱۹*) و سینا(#۷۲۷*)

 

به نظر شما کدهای USSD می توانند جایگزین خوبی برای نرم افزارهای همراه بانک باشند؟

 

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آموزش های کاربردی دنیای مجازی می توانید برنامه عینک که از شبکه آموزش روزهای فرد ساعت ۲۰ پخش می شود را مشاهده کنید.

گفتگو ها
    تئودُر

    چرا که نه

    سپاس از شما(:

    پیروزباشید

    این کد های ussd جایگزین خوبی نمیتونن باشن چون هنوز مشکلاتی زیادی دارن

    مخصوصا که کارمزد هم میگیرن ولی همراه بانک کارمزد نمیگیره

      حسین جاهدی

      بله متاسفانه این روزها کم کم تمام کارهای بانکی دارای کارمزد می شوند.
      با این روند اگر در آینده برای واریز پول به حساب به بانک مراجعه کنیم و کارمزد کم کنند جای تعجب نیست!

    ـــــصـ ـღ ـدفــــــ

    بنظر من که جایگزین خوبین ,حالاهم که معایبشونم رفع شده…

    ممنون ازمطالب خوبتون.

    miss

    اره.حتما

    مخصوصا اینکه با هر مدل گوشی میتونی به حسابت دسترسی داشته باشی به علاوه حتما هم نباید گوشی خودت باشه

    از همه مهمتر اطلاعات هم رو گوشی ذخیره نمیشه.

    ft_nk

    بدک نیستن…

    من که استفاده کردم خوب بوده! شماره عابر رو به صورت خلاصه با اسم بانک ذخیره می کنه و حتی با ساده ترین گوشی ادم میتونه خیلی راحت شارژ بگیره یا موجودی بگیره و … .

    ولی این جریان کارمزد خیلی مزخرفه!!! اخه کجای دنیا به خاطر یه موجودی گرفتن ۱۲۰ تومن از ملت پول کم می کنن!!!!!؟؟؟؟تصور کنید روزی چند نفر موجودی میگرن و چه پولی به جیب بانکا میره!

      حسین جاهدی

      سر همین قضیه کارمزد درآمد های وحشتناکی بانک داره

    امیر معینی

    سلام

    مرسی از مطلبتون

    فقط کد بانک مسکن #۷۱۴* است

    درضمن کارمزد این کارا رو بانک مرکزی دریافت می کند ک اگ یکم نگا کنیم ب مزایای خدمات الکترونیکی ک بانکا میدن ب مشتریا میبینیم ک واقعا می ارزه ک کارمزدم بدیم

    صرفه جویی در وقت

    صرفه جویی در هزینه

    کاهش ترافیک شهری

    کاهش احتمال ایجاد تنش های بین فردی در جامعه

    دسترسی در هر مکان و هر زمانی

    (نصفه شبه – ساعت ۳ – خابت نمیبره – میگی خب بذا حسابمو چک کنم ببینم چقده پول دارم – خب حالا بذا ی قبضی هم پرداخت کنم – راستی باس برا فلانی هم ی مبلغی انتقال بدم بذا هم الان انجام بدم – شارژ سیم کارتمم ک تمومه بذا هم الان بشارژم ک صب خیالم راحت باشه – راستی شماره شبامم الان بگیرم ک صب باید بدم ب حسابدار شرکت ک میخاد تو سیستم وارد کنه برا واریز حقوق سر ماه ….. خب اینا همه کارو داری تو رختخابت با زیرشلواری و رکابیت انجام میدی! کارمزدی ک پرداخت میکنی بجاس فک کنم – تازه همین کارمزدا درآمدیه ک بخشی از همین درآمد دوباره برای ارتقای سیستم ها و ارائه خدمات بهتر و پیشرفته تر به مشتری هزینه میشه )

    امیر معینی

    :)))

    درسته ک من کارمند بانکم ولی این حرفارو کاملا بدون هیچ جانب داری گفتم-کاملا نظر شخصیمه ک ما برای دریافت خدمات باید هزینه پرداخت کنیم-البته باید ب این هم توجه کرد ک تو ایران هنوز بابت خدمت پول دادن جا نیفتاده و فک میکنیم ک فقط باید بابت دریافت کالا پول بدیم!

    مهدی

    با سلام

    به نظر من، USSD اصلا امن نیست و در هیچ کجای دنیا برای عملیات بانکی از USSD استفاده نمیشه چون به راحتی می شود اطلاعات مشتری را دزدید.