کنسول و بازینقد و بررسی

بررسی بازی Quantum Break – معنای واقعی سفر در زمان

Quantum Break

یکی از دغدغه های اصلی هر کس در این دنیا این است که شاید روزی توانایی کنترل زمان را پیدا کند. زمان چیزیست که همیشه بحث کنترل آن در جریان بوده و خیلی ها می خواهند آنرا به کنترل درآورند. گرچه این کار از دست ما ساخته نیست. شاید در آینده معجزه ای شد. اما در حال حاضر رویای کنترل زمان کار ناشایستی نیست. خیلی ها برای خودشان داستان سرایی می کنند و خود را در نقش کنترل کننده های زمان قرار می دهند. برخی هم در این میان پا را فراتر می گذارند و کنترل زمان را در فیلم ها و بازی ها به تصویر می کشند. اما اینکه به چه شکل چنین ایده ای را به تصویر خواهند کشید نکته ی نگران کننده ی بحث است. امسال قرار است شاهد عنوانی باشیم که به بهترین شکل کنترل زمان را به رخ می کشد. با پیش نمایش عنوان بازی Quantum Break همراه آی تی پورت باشید.

 Quantum Break

همه چیز از Gamescome2013 آغاز شد که شرکت مایکروسافت در کنفرانس خود بازی جدیدی را به نمایش گذاشت. Quantum Break اثر جدید شرکت Remedy ، سازنده ی مکس پین و آلن ویک ، با نمایش هیجان انگیز خود تبدیل به یکی از موردانتظار ترین بازی های سال شد. مهم ترین نکته ای که خیلی ها را جذب این بازی کرد عنصر کنترل زمان بود. سازندگان حرف های زیادی در مورد کنترل زمان در این بازی می زدند و در کنار آن مبحث دیگری هم مطرح شد و Remedy اعلام کرد که بازی به طور اپیزودیک دنبال می شود. در اصل هدف این بوده که مرز بین بازی و سینما را کم رنگ تر کنند. قرار است بازی به صورت اپیزودیک دنبال شده و پس از پایان هر اپیزود مخاطب توانایی تماشای یک قسمت از سریال این بازی را بر عهده دارد. همه ی اینها دست به دست هم داد تا بالاخره اولین تریلر از گیم پلی بازی منتشر شد و Remedy صحنه هایی از گیم پلی بازی را منتشر کرد که در نوع خود یکی از بهترین شوتر های سوم شخص سال بود. در حال حاضر هم این بازی نقد های مثبتی در ارتباط با نمایش Gamescome2015 خود گرفته و خیلی ها گیم پلی آن را تحسین کرده اند.

ماجرای Quantum Break در دانشگاه Riverport در شمال شرقی آمریکا رخ می دهد. Jack Jocy ، Beth Wilder و Paul Serene سه دانشمند علم کوانتوم هستند که تحقیقات زیادی در مورد کنترل زمان در شرکت Monarch انجام می دهند. ناگهان در این بین اتفاقاتی می افتد که باعث شکست زمان شده و یک جهان جدیدی خلق می شود. زمان به حرکت در می آید. گاهی اوقات می ایستد و گاهی اوقات به جلو می رود. از طرفی هر سه ی آنها قدرت های خاصی را در رابطه با زمان پیدا می کنند. Jack که شخصیت اصلی بازی است توانایی کنترل زمان را پیدا می کند. حال در این میان Paul که رییس شرکت Monarch نیز هست مقصر این اتفاقات را Jack و Beth می داند. به همین دلیل نیروهای شرکت این دو را تعقیب می کنند.

قبل از نمایش گیم پلی بازی بحث های زیادی بر سر این بود که المان کنترل زمان چگونه قرار است در بازی قرار بگیرد. نگرانی هایی در این باره وجود داشت. به خصوص اینکه خیلی ها می گفتند اگر کنترل زمان به سهولت در طول بازی صورت گیرد خیلی راحت می توان مراحل را گذراند و هیچ چالشی برای مخاطب ایجاد نمی شود. اما پس از اینکه مایکروسافت اولین نمایش گیم پلی بازی را منتشر کرد اکثر نگرانی ها برطرف شد. اولین نمایش گیم پلی بازی به خوبی بر روی کنترل زمان و البته تحولات زمان روی بازی مانور می داد. اما هر چه هست بازی اکشن است. تیر اندازی ها و بخش های اکشن بازی از تعادل خوبی برخوردارند. کاور گیری ها نیز منظم و خوب است. نکته ی مهم این است که در طول بازی می توانید برای ساده تر شدن کشتن دشمنان زمان را کنترل کنید. یک نوار زرد رنگ در سمت راست صفحه در حال نشان دادن میزان توانایی کنترل زمان شماست. این نوار به ندرت با کشتن دشمنان پر می شود و دوباره می توانید از آن استفاده کنید. قابلیت هایی که در طول کنترل زمان به شما ارائه می شود نیز جالب است. در حالت اول می توانید زمان را نگه دارید و از نقطه ای به نقطه ی دیگر حرکت کنید. این کار برای پیدا کردن کاور مناسب در طول بازی نیز مفید است. اما در حالت دوم قابلیتی دارید که نقش نارنجک را بازی می کند. شما می توانید با انتخاب محل مورد نظر خود زمان را در یک نقطه ی خاص نگه دارید و شلیک کنید. در طی نگه داشتن زمان نیز می توانید دشمنان خود را با ضربات نزدیک Take Down کنید. طراحی محیط بازی نیز محشر است. تنوع محیطی و البته چالش هایی که برای هر بخش در نظر گرفته شده گیم پلی بازی را تنوع بخشیده. در هر جایی از محیط شاهد جزییات بسیار بالایی هستید. محیط بازی یک عنصر مهم برای استفاده از قدرت کنترل زمان است. قبل از استفاده از این قدرت باید محیط را دید زده و بهترین راه برای استفاده از قدرت خود را پیدا کنید. گیم پلی بازی با توجه به نمایش های خود نیز سریع است. این سرعت هیجان گیم پلی را بالا برده. گرچه که برایتان نگرانی پیش می آید که ممکن است این روند سریع به گیم پلی لطمه زند. اما از طرفی تحولات محیط بازی این روند هیجان انگیز را ادامه می دهد. بازی در هر لحظه ممکن است شما را غافلگیر کند. ممکن است وسط یک نبرد خیلی سخت باشید و ناگهان زمان بیایستد و همان لحظه زمان دوباره به حرکت درآید. تحولات زمانی در بازی دست شما نیست. هر اتفاقی در هر لحظه می تواند بیافتد. اگر بازی Devil May Cry را انجام داده باشید قطعا شاهد تغییرات محیطی ناگهانی در آن بوده اید. ناگهان نیروهای شیطانی گوشه های دیوار و مناطق مختلف بازی را تغییر می دادند و مسیر شما طولانی تر می شد. مشابه اینگونه تغییرات را در Quantum Break نیز می توانید ببینید. در برخی نقاط بازی ممکن است که شما مجبور به گذر از یک پل باشید و ناگهان تغییرات زمانی خودش را نشان دهد. در همان لحظه که از روی پل می گذرید ناگهان تصادفی رخ دهد و پل خراب شود اما زمان بایستد و شما بتوانید راحت تر مسیر را طی کنید. اما در همین بین ناگهان زمان دوباره به حرکت در آید. این موضوع کار را پیچیده تر می کند. قدرت های کنترل زمان هم در این مراحل به شدت کاربرد خواهند داشت.

دشمنان بازی تا به امروز سه شکل متفاوت داشته اند.در طول نمایش های بازی سه شکل متفاوت از دشمنان نشان داده شدند. اولین دسته ی آنها سربازان معمولی هستند که قدرت خاصی در بر ندارند. یک دسته از آنها هم توانایی نگه داشتن زمان را با سوییت های خاصی که می پوشند به همراه دارند. دسته ی سوم هم که در نمایش Gamescome2015 نشان داده شد با استفاده از یک نوع Device که بر روی لباسشان نصب شده توانایی کنترل زمان و حرکت سریع در آن را به همراه دارند و مبارزات جذابی را برایتان تدارک می بینند. این سه دسته در حال حاضر معرفی شده اند. اما آیا Remedy مبارزات و اتفاقات جذاب تری در طول بازی برایمان قرار داده؟

گرافیک بازی نیز خوب است. طراحی محیط به شدت عالی است و حتی جلوه های گرافیکی و نورپردازی ها به شدت جذاب هستند. طراحی طبیعی زمین ها و محیط به شدت عالی صورت گرفته. طراحی شخصیت های بازی هم خوب است. منتها قبل از Gamescome2015 چهره ی جک فرق می کرد اما رمدی چهره ی او را عوض کرد. یکی از نکاتی که قطعا در نمایش Gamescome بازی هیجان انگیز بود بخش های پایانی آن بود. جک وارد یک محیطی شد که شبیه یک کارخانه بود و در آنجا ناگهان تغییرات زمانی پی در پی صورت می گرفت. این موضوع باعث می شد تا اتفاقاتی که در گذشته در آن محیط افتاده به راحتی برای مخاطب دوره شود. محیط هم هماهنگ با زمان تغییر می کرد و صحنه ی جذابی را ایجاد کرد.

Quantum Break قطعا یکی از برترین و هیجان انگیز ترین بازی های امسال خواهد بود. مخصوصا اینکه اسم سم لیک بر روی این عنوان می درخشد. مطمئنا این بازی جزو برترین های سال خواهد شد و نمایش های فوق العاده ی آن این را ثابت کرده. منتها هنوز هم نگرانی هایی وجود دارد.

آیا گیم پلی بازی چیزی در بر دارد که به مانند نمایش های خود هیجان کافی را برای کل بازی به ارمغان آورد؟

گفتگو ها

    بازی Whatch Doges رو میشه یه توضیحی براش بدید

    میگن سری ۲ این بازی امسال میاد!!!

    بازی Watch Doges رو میشه یه توضیحی براش بدید

    میگن سری ۲ این بازی امسال میاد!!!