نقد و بررسی

با اسمارت فون‌های جدید سامسونگ، فبلت دیگر یک دسته جداگانه نیست

فبلت در برابر اسمارت فون

سال ۲۰۱۰ بود که سامسونگ گلکسی اس را به جهان معرفی کرد، اولین شماره از سری اسمارت فون‌های سردم‌دار محبوبش. این اسمارت فون یک صفحه نمایش ۴ اینچی داشت که در زمان خودش یکی از بزرگ‌ترین‌ها بود. یک سال بعد اما، با اولین گلکسی اس با صفحه نمایش ۵.۳ اینچی، اولین گلکسی نوت از مد افتاد. با توجه به استانداردهای سال ۲۰۱۱، گلکسی نوت واقعا بزرگ بود، به طوری که خیلی‌ها سایز بزرگ صفحه نمایش نوت را مسخره می‌کردند و می‌گفتند سامسونگ این دیوایس را برای دستان بزرگ بازیکنان NBA ساخته است. اما با این همه، گلکسی نوت عبارت جدیدی را بر سر زبان‌ها انداخت که تبدیل شد به یک دسته متفاوت از دیوایس‌ها؛ دسته‌ای بین اسمارت فون و تبلت؛ دسته‌ای به نام فبلت.

از آن زمان به بعد در طول سال‌ها، هم سری گلکسی اس و هم سری گلکسی نوت بزرگ و بزرگ‌تر شدند و با بزرگ‌تر شدن‌شان یک سوال در ذهن ما شکل گرفت. با توجه به اینکه سایز کاربردپذیر اسمارت فون‌ها مسلما محدودیتی دارد، سامسونگ تا کی می‌تواند با افزایش سایز صفحه نمایش، بین این دو سری از اسمارت فون‌هایش تفاوت ایجاد کند؟

سامسونگ از همان اول نقشه‌ای در سر داشت. با اینکه اکثر کاربران و رسانه‌ها روی سایز گلکسی نوت‌ها متمرکز شده بودند، برای سامسونگ وجه تمایز این دو سری چیزی نبود جز قلم S Pen، همان استایلوس دیجیتالی که با گلکسی نوت عرضه می‌شد، گلکسی نوتی که اندازه صفحه نمایشش استفاده از یک قلم دیجیتال را ممکن و پرکاربرد می‌کرد. (در سال ۲۰۱۳، با توجه به موفقیت سری گلکسی نوت، این شرکت با صفحه نمایش‌های ۶.۳ اینچی برای سری گلکسی مگا پا را از این هم فراتر گذاشت، هر چند هنوز خط تولید سری گلکسی مگا را توسعه نداده است.)

گلکسی نوت ۵

گلکسی نوت ۵

هم زمان با کمتر شدن فاصله سایز بین سری گلکسی نوت و گلکسی اس، گوشی‌های سردم‌دار ۵.۲ اینچی و حتی ۵.۵ اینچی هر روز متداول‌تر شدند. G4 فوق‌العاده ال‌جی، به عنوان مثال، صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی داشت. به دنبال موجی که سامسونگ آن را به راه انداخت، موتورولا در طول سه نسل سایز صفحه نمایش سری موتو X خود را گسترش داد. سایز این سری از دیوایس‌های موتورولا از ۴.۷ اینچی به ۵.۲ اینچ و بعد با موتورولا موتو X Play به ۵.۷ اینچ رسید، آن هم در بدنه‌ای بسیار باریک‌تر و کوتاه‌تر از آیفون ۶ پلاس ۵.۵ اینچی. بزرگ‌ترین نشانه این که کاربران آماده پذیرش فبلت‌ها هستند، ورود اپل به این دسته از محصولات با آیفون ۶ پلاس بود.

هدف اصلی گلکسی اس ۶ اج پلاس ارائه یک اسمارت فون کمی بزرگ‌تر از آیفون ۶ پلاس بوده ولی بدون S Pen. همان‌طور که سامسونگ باور دارد، عامل اصلی موفقیت اسمارت فون‌های بزرگ، باریکی بدنه است. سامسونگ در این مورد، گلکسی نوت ۴ اج را به یاد می‌آورد، هندستی که نسخه اولیه تکنولوژی صفحه نمایش منحنی این شرکت بود که با وجود موفقیتش، به خاطر ضخامت ۸.۳ میلی‌متری‌اش در مقایسه با ضخامت ۷.۶ میلی‌متری گلکسی نوت ۵، دیوایس ضخیمی محسوب می‌شد.

گلکسی اس ۶ اج پلاس

گلکسی اس ۶ اج پلاس

با عرضه گلکسی اس ۶ اج پلاس و گلکسی نوت ۵ که هر دو به صفحه نمایش ۵.۷ اینچی تجهیز شده‌اند، شرکتی که با سری گلکسی نوت دسته فبلت‌ها را روی کار آورد می‌تواند پیش‌بینی کند که سری نوت توسط سری بدون نیاز به قلم گلکسی اس کنار گذاشته شود. البته مسلما مگر اینکه کاربران تقاضای فراوانی برای S Pen داشته باشند، قلمی که در طول این چند سال پیشرفت‌های زیادی داشته.

گلکسی اس ۶ اج پلاس که بر اساس برادر کوچک‌تر و ۵.۲ اینچی‌اش طراحی شده، از گلکسی نوت باریک‌تر است و دو طرف صفحه نمایشش منحنی است و از نظر نرم‌افزاری هم از این صفحه نمایش منحنی به خوبی بهره برداری شده. مهم‌ترین وجه تمایز موفقیت آفرین گلکسی اس ۶ اج پلاس در مقایسه با دیگر اسمارت فون‌ها همین صفحه نمایش منحنی است. فبلت، حالا دیگر شده همان اسمارت فون. دیگر نمی‌توان فبلت را یک دسته جداگانه در نظر گرفت.

گفتگو ها

    هرچقدر هم که گوشی‌ها بزرگ بشوند باز هم نمیشه اونارو به گوشی‌های کوچیک و ظریف ترجیح داد.