آموزشمهارت های فردی

آشنایی با تکنیک های ارائه دادن

ارائه دادن

همه ما در طول تحصیل و یا سابقه کاری خود حداقل یک بار مجبور به ارائه دادن شده ایم. این کار برای برخی افراد واقعا سخت و ترسناک به نظر می رسد و ممکن است زمانی که خود را در مقابل تعداد کثیری از افراد ببینند دست پاچه شوند. ما به شما تکنیک هایی را برای ارائه دادن  یاد می دهیم که با رعایت کردن آن ها می توانید به بهترین شکل ممکن یک ارائه خوب داشته باشید.

ویژگی ها و تکنیک های یک ارائه دادن خوب چیست؟

قطعا ارائه دادن در یک کنفرانس علمی و یا در یک شرکت بزرگ، تجربه ای بسیار متفاوت تر از ارائه دادن در دوران مدرسه می باشد، پس زمانی که قصد دارید تا یک ارائه خوب داشته باشید باید از همان ابتدا تلاش کنید تا نظر مخاطبان و حضار را به خود جلب نمایید. ممکن است در ابتدا کاری دشوار به نظر برسد در حالی که تنها با رعایت چند نکته و اندکی زیرکی می توان توجه همگان را به موضوع ارائه جلب نمود. از این تکنیک ها می توان به برقراری تماس چشمی مناسب با مخاطبین، استفاده از اسلاید های خلاقانه، بالا و پایین بردن به موقع تن صدا و… اشاره کرد که در ادامه به توضیح برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

ارائه دادن

هنگام ارائه دادن از مخاطبان خود استفاده نمایید

گاهی بهتر است که شما تنها متکلم وحده نباشید. می توانید در ضمن ارائه دادن، سوالاتی را مطرح کرده و از حضار بپرسید و این گونه آن ها را به چالش بکشید. توجه داشته باشید که در طراحی سوالات هوشمندانه عمل کنید و از به کار بردن سوال های سبک و بی هدف پرهیز نمایید. اگر سوال مطرح شده شما بدون پاسخ ماند، بار دیگر آن را تکرار کنید اما این بار با یک مثال آن را بیان کنید به طوری که فهم آن آسان تر شود. مخاطبین خود را در همان ابتدا بشناسید و در صورت امکان در بین ارائه خود از شوخی و خنده استفاده نمایید. این کار به شرطی که به موقع باشد می تواند حضار را سر ذوق بیاورد و آن ها را به شنیدن ادامه مطلب تشویق نماید. به این نکته توجه نمایید که شوخی کردن باید به موقع، کوتاه، با رعایت احترام به حضار و به دور از لودگی باشد تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.

ارائه دادن

چه موقع از اسلاید ها استفاده نماییم؟

تقریبا همه افراد در طول ارائه خود از اسلاید ها استفاده می کنند. پخش شدن اسلاید ها در هنگام ارائه دادن گاهی نه تنها کارامد نبوده بلکه برای مخاطبین خسته کننده نیز می باشد. سعی کنید تا خلاقیت خود را در اسلاید ها به کار ببرید و بیشتر از تصاویر مرتبط و یا نمودار ها و خلاصه ها استفاده نمایید به طوری که مخاطب با گوش دادن به صحبت های شما و نگاه کردن به اسلاید ها مطالب را بهتر و بیشتر درک کند. با گذاشتن تصاویری مرتبط با ارائه شما اما در قالب طنز این امکان برای حضار به وجود می آید تا هم اندکی سر ذوق بیایند و هم آن مطلب بیشتر در ذهن آن ها ماندگار خواهد شد. از همان ابتدا ارائه خود را با اسلاید ها شروع نکنید. اجازه دهید تا مخاطب هر آن منتظر یک رخداد جدید در بین ارائه شما باشند ، پس در میانه ارائه خود و زمانی که نیاز به یک تنوع وجود دارد این برگ خود را رو نمایید.

ارائه دادن

گفتگو ها